Hjälp med VLAN inställningar (Telia fiber)

Permalänk
Medlem

Jag får verkligen inte detta att fungera.
Jag har en asus N66U router.
Telia fiber.
Telia IPTV.
Jag provade ställa in Vlan-ID 845 för IPTV & 835 för Internet.
Men då fick jag inget ip alls. Jag kan ställa in Prio också. Vad ska det stå på?
Hur löser jag detta?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Jag får verkligen inte detta att fungera.
Jag har en asus N66U router.
Telia fiber.
Telia IPTV.
Jag provade ställa in Vlan-ID 845 för IPTV & 835 för Internet.
Men då fick jag inget ip alls. Jag kan ställa in Prio också. Vad ska det stå på?
Hur löser jag detta?

Vi har ju tyvärr inte samma router, men det borde fungera på din också. Jag såg en tråd när jag sökte på detta problem där någon hade gått in i routern (RT-N66U) via SSH och ändrat config filen så Telias VID fanns med i listan för IPTV. Han hade tyvärr inte fått det att stanna i minnet då allt försvann om han startade om routern, se denna post.

Jag försökte att lösa detta problem med ASUS firmware i min router men fick endast IPTV att fungera om jag lade in VID i inställningarna, internet slutade alltså att fungera. Jag tror detta har med (Tagged) och (Untagged) VIDs att göra. Din IPTV måste komma in som taggad och gå ut som otaggad, se denna post så förstår du bättre. Detta går inte att ställa in på ASUS firmware (vad jag vet) så du behöver en custom firmware. Nu kan du inte använda samma som jag då vi har två olika routrar men testa gärna denna då den kanske går att ställa in som min. Det du sedan behöver göra är att sätta taggarna rätt.

Vidare så ser mina inställningar ut så här efter jag lagt in custom firmware Padawan.

Internet VID ska egentligen vara på 1 tror jag men detta går ej att ställa in på routern då den ber om 2 eller högre. Detta kanske går att lösa genom ändring av config filen men jag raderade det istället och detta fungerar för mig. Det enda problemet jag har för tillfället är att min Macbook Air tappar trådlösa 5Ghz efter man inte använt datorn på ett tag, dock så är bara att ansluta direkt genom att välja nätverket igen. Jag har inte haft tid att mixtra med inställningarna (och det finns många med custom firmware) så det kan bero på det eller så är det en bugg i firmware, jag tror inte detta beror på IPTV inställningarna.

Hoppas du hittar en lösning genom detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av yerbouti:

Vi har ju tyvärr inte samma router, men det borde fungera på din också. Jag såg en tråd när jag sökte på detta problem där någon hade gått in i routern (RT-N66U) via SSH och ändrat config filen så Telias VID fanns med i listan för IPTV. Han hade tyvärr inte fått det att stanna i minnet då allt försvann om han startade om routern, se denna post.

Jag försökte att lösa detta problem med ASUS firmware i min router men fick endast IPTV att fungera om jag lade in VID i inställningarna, internet slutade alltså att fungera. Jag tror detta har med (Tagged) och (Untagged) VIDs att göra. Din IPTV måste komma in som taggad och gå ut som otaggad, se denna post så förstår du bättre. Detta går inte att ställa in på ASUS firmware (vad jag vet) så du behöver en custom firmware. Nu kan du inte använda samma som jag då vi har två olika routrar men testa gärna denna då den kanske går att ställa in som min. Det du sedan behöver göra är att sätta taggarna rätt.

Vidare så ser mina inställningar ut så här efter jag lagt in custom firmware Padawan.

http://forumbilder.se/CDL9L/screen-shot-2013-03-07-at-9-32-23...

Internet VID ska egentligen vara på 1 tror jag men detta går ej att ställa in på routern då den ber om 2 eller högre. Detta kanske går att lösa genom ändring av config filen men jag raderade det istället och detta fungerar för mig. Det enda problemet jag har för tillfället är att min Macbook Air tappar trådlösa 5Ghz efter man inte använt datorn på ett tag, dock så är bara att ansluta direkt genom att välja nätverket igen. Jag har inte haft tid att mixtra med inställningarna (och det finns många med custom firmware) så det kan bero på det eller så är det en bugg i firmware, jag tror inte detta beror på IPTV inställningarna.

Hoppas du hittar en lösning genom detta

UNDERBART.
TACK!
Ska försöka lösa det.
Har inte fattat det där med untagged och tagged tills nu.
Får försöka ladda någon annan firmware då. Kanske tomato eller så. Vet inte om det kanske klarar att göra dom inställningarna.
Men nu förstår jag bättre iaf och då är det ju 10ggr lättare att lösa!
Stort tack för hjälpen!

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Ja testa Tomato jag tror jag såg någonstans ännu mer inställningar för VLAN i den firmware, tror det var något extra man installerade. Jag är inte så van vid dessa så jag vet inte exakt hur de fungerar. Enda anledningen till att jag inte testade Tomato eller DD-WRT är att de stödjer typ alla ASUS utom min.

Jag lade endast in min Padawan firmware för att kunna SSH in i routern och följa den guide jag länkade till innan och av en slump så såg jag att den hade mer VLAN inställningar och det fungerade

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av yerbouti:

Ja testa Tomato jag tror jag såg någonstans ännu mer inställningar för VLAN i den firmware, tror det var något extra man installerade. Jag är inte så van vid dessa så jag vet inte exakt hur de fungerar. Enda anledningen till att jag inte testade Tomato eller DD-WRT är att de stödjer typ alla ASUS utom min.

Jag lade endast in min Padawan firmware för att kunna SSH in i routern och följa den guide jag länkade till innan och av en slump så såg jag att den hade mer VLAN inställningar och det fungerade

Lycka till!


Men du använde dig inte av SSH alls då eller?
Du gjorde bara inställningarna i menyn som du gjort på bilden och så fungerade det?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:


Men du använde dig inte av SSH alls då eller?
Du gjorde bara inställningarna i menyn som du gjort på bilden och så fungerade det?

Nej precis. Min tanke var att ändra config filen så att Telias IPTV fanns med som val i menyn men sedan när jag såg att det fanns mera inställningar direkt i menyn för WAN så testade jag och det bara fungerade.

En sak till jag kom på som inte fungerar är ju appen Zappa. Eftersom IPTV ligger på egen IP utdelning så ingår det ju inte i det vanliga nätverket och då fungerar inte appen Vet inte om det går att lösa på något sätt för det vore riktigt grymt att kunna styra Motorola boxen med telefon och padda. Detta fungerar inte heller med den Inteno box jag har från Telia utan man måste ha deras Smart box. Vet inte riktigt hur den Smart boxen är uppbyggd men eftersom det fungerar där kanske det går även med ASUS routern på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Jag får verkligen inte detta att fungera.
Jag har en asus N66U router.
Telia fiber.
Telia IPTV.
Jag provade ställa in Vlan-ID 845 för IPTV & 835 för Internet.
Men då fick jag inget ip alls. Jag kan ställa in Prio också. Vad ska det stå på?
Hur löser jag detta?

Internet kommer otaggat (utan vlan-tag).
TV kommer med antingen vlan243 eller vlan845

Permalänk
Medlem
Skrivet av yerbouti:

Nej precis. Min tanke var att ändra config filen så att Telias IPTV fanns med som val i menyn men sedan när jag såg att det fanns mera inställningar direkt i menyn för WAN så testade jag och det bara fungerade.

En sak till jag kom på som inte fungerar är ju appen Zappa. Eftersom IPTV ligger på egen IP utdelning så ingår det ju inte i det vanliga nätverket och då fungerar inte appen Vet inte om det går att lösa på något sätt för det vore riktigt grymt att kunna styra Motorola boxen med telefon och padda. Detta fungerar inte heller med den Inteno box jag har från Telia utan man måste ha deras Smart box. Vet inte riktigt hur den Smart boxen är uppbyggd men eftersom det fungerar där kanske det går även med ASUS routern på något sätt.

Skrivet av madtop:

Internet kommer otaggat (utan vlan-tag).
TV kommer med antingen vlan243 eller vlan845

Har laddat in Tomato firmware nu på min Asus RT-N66U router.
Men jag får det inte att fungera.
Är inte säker på hur jag gör heller helt äligt.
Så här ser det ut iallafall:

Men som ni ser är "Tagged" boxarna gråa så jag kan inte klicka i dom.
Vet inte alls hur jag ska göra. Eller om jag ens är rätt.
Jag provade att bara adda 845 och sätta den på port 4 men inget hände efter save.
Fick ta bort port 4 på standard inställningen för att kunna lägga till när jag körde vid 845.

Tomato är ju bland dom vanligaste firmwaresen så någon måste ju ha koll.

Hur gör jag. Hjälp uppskattas verkligen ENORMT mycket.
Vill verkligen få det här att fungera.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Har laddat in Tomato firmware nu på min Asus RT-N66U router.
Men jag får det inte att fungera.
Är inte säker på hur jag gör heller helt äligt.
Så här ser det ut iallafall:

http://forumbilder.se/CDLCG/tomat1.jpg

Men som ni ser är "Tagged" boxarna gråa så jag kan inte klicka i dom.
Vet inte alls hur jag ska göra. Eller om jag ens är rätt.
Jag provade att bara adda 845 och sätta den på port 4 men inget hände efter save.
Fick ta bort port 4 på standard inställningen för att kunna lägga till när jag körde vid 845.

http://forumbilder.se/CDLCG/tomat2.jpg

Tomato är ju bland dom vanligaste firmwaresen så någon måste ju ha koll.

Hur gör jag. Hjälp uppskattas verkligen ENORMT mycket.
Vill verkligen få det här att fungera.

Du måste ha vlan:et du vill hämta från telia som taggat på wan-porten. Porten som går in i tv, ska ha vlan:et men skicka ut det otaggat.

Vlan-taggar är som en adresslapp. På en trunk (ciscospråk) kan det finnas flera mottagere och då får du köra med tagg. På en port där du bara har en mottagare eller flera som får ta del av samma brev, skickar du utan tagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Har laddat in Tomato firmware nu på min Asus RT-N66U router.
Men jag får det inte att fungera.
Är inte säker på hur jag gör heller helt äligt.
Så här ser det ut iallafall:

http://forumbilder.se/CDLCG/tomat1.jpg

Men som ni ser är "Tagged" boxarna gråa så jag kan inte klicka i dom.
Vet inte alls hur jag ska göra. Eller om jag ens är rätt.
Jag provade att bara adda 845 och sätta den på port 4 men inget hände efter save.
Fick ta bort port 4 på standard inställningen för att kunna lägga till när jag körde vid 845.

http://forumbilder.se/CDLCG/tomat2.jpg

Tomato är ju bland dom vanligaste firmwaresen så någon måste ju ha koll.

Hur gör jag. Hjälp uppskattas verkligen ENORMT mycket.
Vill verkligen få det här att fungera.

Hittade lite info på andra sidor som kanske kan hjälpa.

"To get Optik TV working with a third party router, you must enable multicasting:

If you don't have multicasting enabled on your third party router, TV channels will work for a few seconds then drop out.

For the tomato firmware this option is:
Advanced -> Firewall -> Multicast
Enable IGMPproxy
Check off the LAN segment you want to enable multicasting on - default should be LAN"

Denna sida beskriver hur man ökar offset så man kan välja högre taggar en 15. Vet inte om det fungerar men kan vara värt att testa.

Denna beskriver lite mer om vlan.

Du har ju fått fram det du behöver med Tomato för att kunna ställa in det rätt så du är nog väldigt nära nu, har inte en aning varför du inte kan kryssa i taggarna då andra verkar kunna göra det. Kanske att du behöver ställa in något i "Basic" menyn först såsom bridge eller liknande. Väldigt svårt att hjälpa så här när man inte kan klicka och testa själv för jag är absolut ingen expert i dessa områden, jag hade bara dumtur att det fungerade så lätt med Padawan.

Mina råd:

  • Testa att klicka runt och se om det ändras med taggarna. Googla och testa, googla och testa, det finns mer dokumentation till Tomato än min firmware.

  • Lägg in en post på något forum för Tomato och beskriv exakt vad du vill göra.

  • Testa Toastman firmware istället för Shibby. Vet inte hur pass de skiljer sig åt men Toastman verkar ju vara den som skapat VLAN inställningarna i Tomato.

  • Testa DD-WRT om du inte får det att fungera. Padawan firmware var ju så simpel att det fungerade med en gång.

Hoppas verkligen du löser det

Permalänk
Medlem

Hittade precis den här. Den bygger på ASUS egna firmware fast med mer inställningar, precis som Padawan gör har jag för mig. Skaparen av Merlin är aktiv i forumet på sidan så testa den om inget annat fungerar och om även den strular gör ett inlägg i "Issues" på sidan så kanske han själv kan hjälpa dig.

Permalänk
Medlem

Hejsan.

Tänkte låna tråden lite, om jag får. Ni verkar vara insatta i detta med hur Telia fungerar, vilket är passande för mig då jag har en fråga om just koppling av ett system med Telias fiber.

Länk till detta finns här.

Visa signatur

| Chassi: Cooler Master Cosmos S | Mobo: Asus z87 Deluxe | CPU: Intel i7 4770K | CPU-cooler: Noctua NH-U9B | Grafikkort: Asus GTX 780 DCII | RAM: 16GB Corsair Vengeance LP | SSD: Samsung 840 120GB | PSU: Corsair HX1050 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SniFFy<3:

Hejsan.

Tänkte låna tråden lite, om jag får. Ni verkar vara insatta i detta med hur Telia fungerar, vilket är passande för mig då jag har en fråga om just koppling av ett system med Telias fiber.

Länk till detta finns här.

Jag förstår inte riktigt vad det är du vill göra. Kan du inte bara ställa Telias box vid TV:n, dra kabeln genom hålet dit, dra in en kabel till TV-boxen och sedan ha en över till data?

VLAN fungerar så här och så här ser det iaf ut för mig:

Du har en kabel som kommer in från fibern. Denna kabel innehåller Internet, IP telefoni och IPTV. Eftersom alla 3 olika sakerna går genom samma kabel måste de delas upp på något sätt, därav VLAN. 1 VLAN för Internet med specifikt ID, 1 VLAN för TV med specifikt ID och slutligen 1 VLAN för telefoni med specifikt ID.

Vill du inte använda Telias box överhuvudtaget?

Då har du några alternativ. Du behöver antingen en switch eller router som kan ta emot dessa VLAN och sedan dela ut dem korrekt. Ett alternativ är den router jag precis köpt som är ASUS RT-N56U, denna vet jag fungerar för jag använder den nu medan jag skriver här till att dela ut IPTV till 2 olika TV boxar och Internet till de 2 andra LAN portarna.

Det andra alternativet du har är att köpa en switch. Switchen måste klara VLAN taggar och mer information om en sådan finner du här.

Hoppas detta hjälper dig annars får du förklara lite mer noggrant exakt vad det är du vill få ut av en till router/switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yerbouti:

Hittade lite info på andra sidor som kanske kan hjälpa.

"To get Optik TV working with a third party router, you must enable multicasting:

If you don't have multicasting enabled on your third party router, TV channels will work for a few seconds then drop out.

For the tomato firmware this option is:
Advanced -> Firewall -> Multicast
Enable IGMPproxy
Check off the LAN segment you want to enable multicasting on - default should be LAN"

Denna sida beskriver hur man ökar offset så man kan välja högre taggar en 15. Vet inte om det fungerar men kan vara värt att testa.

Denna beskriver lite mer om vlan.

Du har ju fått fram det du behöver med Tomato för att kunna ställa in det rätt så du är nog väldigt nära nu, har inte en aning varför du inte kan kryssa i taggarna då andra verkar kunna göra det. Kanske att du behöver ställa in något i "Basic" menyn först såsom bridge eller liknande. Väldigt svårt att hjälpa så här när man inte kan klicka och testa själv för jag är absolut ingen expert i dessa områden, jag hade bara dumtur att det fungerade så lätt med Padawan.

Mina råd:

  • Testa att klicka runt och se om det ändras med taggarna. Googla och testa, googla och testa, det finns mer dokumentation till Tomato än min firmware.

  • Lägg in en post på något forum för Tomato och beskriv exakt vad du vill göra.

  • Testa Toastman firmware istället för Shibby. Vet inte hur pass de skiljer sig åt men Toastman verkar ju vara den som skapat VLAN inställningarna i Tomato.

  • Testa DD-WRT om du inte får det att fungera. Padawan firmware var ju så simpel att det fungerade med en gång.

Hoppas verkligen du löser det

Fick det inte att fungera med Tomato...
Ska försöka med DD WRT och se om det kan funka.
Annars så har jag hittat någon som gjort en fil som han lagt in så det ska bara fungera att välja telia i dropp down menyn i asus driversen.
Men jag förstod inte riktigt hans guide helt tyvärr. Han svarat i tråden men har inte fått svar från han en.
Om någon kan hjälpa mig så vore det nice.
Vet nämligen inte hur jag skriver in en fil till JFFS minnet i routern.
Här är tråden: http://forums.smallnetbuilder.com/showthread.php?p=61644

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Fick det inte att fungera med Tomato...
Ska försöka med DD WRT och se om det kan funka.
Annars så har jag hittat någon som gjort en fil som han lagt in så det ska bara fungera att välja telia i dropp down menyn i asus driversen.
Men jag förstod inte riktigt hans guide helt tyvärr. Han svarat i tråden men har inte fått svar från han en.
Om någon kan hjälpa mig så vore det nice.
Vet nämligen inte hur jag skriver in en fil till JFFS minnet i routern.
Här är tråden: http://forums.smallnetbuilder.com/showthread.php?p=61644

prova slå igång trunk override. Kan ju vara så att de inte tycker trunkingen är helt stabil och därför stängt ner taggningen som standard.

Citat:

[..]The option “Trunk VLAN support override (experimental)” confused me first, there is no such option in the RT-Branch (without enabling tagging was not possible)[..]
Fråmn: http://tomatousb.org/forum/t-444924/visual-bug-with-tagging-i...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

prova slå igång trunk override. Kan ju vara så att de inte tycker trunkingen är helt stabil och därför stängt ner taggningen som standard.

Kan prova installera Tomato igen.
Men som jag fattat det är det bättre att prova tostmans tomato firmware.
Problemet är bara att jag vet inte vilken fil jag ska välja.
För det finns verkligen 50 olika versioner verkar det som.
Och jag vill inte installera fel och bricka routern :/
Vet inte om jag hittade till rätt ställe ens för toasmans builds eller om jag bara hittat till någon annans ftp.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av yerbouti:

Jag förstår inte riktigt vad det är du vill göra. Kan du inte bara ställa Telias box vid TV:n, dra kabeln genom hålet dit, dra in en kabel till TV-boxen och sedan ha en över till data?

VLAN fungerar så här och så här ser det iaf ut för mig:

Du har en kabel som kommer in från fibern. Denna kabel innehåller Internet, IP telefoni och IPTV. Eftersom alla 3 olika sakerna går genom samma kabel måste de delas upp på något sätt, därav VLAN. 1 VLAN för Internet med specifikt ID, 1 VLAN för TV med specifikt ID och slutligen 1 VLAN för telefoni med specifikt ID.

Vill du inte använda Telias box överhuvudtaget?

Då har du några alternativ. Du behöver antingen en switch eller router som kan ta emot dessa VLAN och sedan dela ut dem korrekt. Ett alternativ är den router jag precis köpt som är ASUS RT-N56U, denna vet jag fungerar för jag använder den nu medan jag skriver här till att dela ut IPTV till 2 olika TV boxar och Internet till de 2 andra LAN portarna.

Det andra alternativet du har är att köpa en switch. Switchen måste klara VLAN taggar och mer information om en sådan finner du här.

Hoppas detta hjälper dig annars får du förklara lite mer noggrant exakt vad det är du vill få ut av en till router/switch.

Skrivet av yerbouti:

Hittade lite info på andra sidor som kanske kan hjälpa.

"To get Optik TV working with a third party router, you must enable multicasting:

If you don't have multicasting enabled on your third party router, TV channels will work for a few seconds then drop out.

For the tomato firmware this option is:
Advanced -> Firewall -> Multicast
Enable IGMPproxy
Check off the LAN segment you want to enable multicasting on - default should be LAN"

Denna sida beskriver hur man ökar offset så man kan välja högre taggar en 15. Vet inte om det fungerar men kan vara värt att testa.

Denna beskriver lite mer om vlan.

Du har ju fått fram det du behöver med Tomato för att kunna ställa in det rätt så du är nog väldigt nära nu, har inte en aning varför du inte kan kryssa i taggarna då andra verkar kunna göra det. Kanske att du behöver ställa in något i "Basic" menyn först såsom bridge eller liknande. Väldigt svårt att hjälpa så här när man inte kan klicka och testa själv för jag är absolut ingen expert i dessa områden, jag hade bara dumtur att det fungerade så lätt med Padawan.

Mina råd:

  • Testa att klicka runt och se om det ändras med taggarna. Googla och testa, googla och testa, det finns mer dokumentation till Tomato än min firmware.

  • Lägg in en post på något forum för Tomato och beskriv exakt vad du vill göra.

  • Testa Toastman firmware istället för Shibby. Vet inte hur pass de skiljer sig åt men Toastman verkar ju vara den som skapat VLAN inställningarna i Tomato.

  • Testa DD-WRT om du inte får det att fungera. Padawan firmware var ju så simpel att det fungerade med en gång.

Hoppas verkligen du löser det

Skrivet av jocke92:

prova slå igång trunk override. Kan ju vara så att de inte tycker trunkingen är helt stabil och därför stängt ner taggningen som standard.

Nu har jag fått igång så jag kan tagga.
Men jag får det fortfarande inte att fungera GAHHHHHH
Har provat alla möjliga kombinationer.
Men som jag fattat det så är det såhär jag ska ha det:

Men då får jag fel medelandet som ni ser här.
Eller så ska det vara såhär:

Men då fungerar det inte. Internet fungerar men inte tv.
Eller så ska det möjligtvis vara såhär:

Men det fungerar inte heller.

Taggar jag en port någon stanns så måste den vara tagged på alla andra ställen också.
Hur ska det vara?
Känns som jag är jätte nära men inte rätt.
Skit irriterande är det.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Permalänk
Medlem

Men jag har en RT-N66U inte en RT-N56U eller RT-N65u.
Så det finns inte den programvaran åt mig.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Inaktiv

Miss av mig. läste fort...

Permalänk
Medlem

Asso jag blir tokig på det här.
Någon måste ju veta hur man ställer in detta?
Tomato är ju ändå den vanligaste firmwaren som finns typ.
Och andra måste ju ha ställt in samma sak?!

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

JAAA ÄNTLIGEN!!!!
Fick det verkligen inte att fungera med Tomato.
Provade säkert 50st olika kombinationer men det vägra fungera.
Så såg jag idag att ASUS har släppt en BETA av sin egen firmware. Där dom ändrat VLAN så man kan lämna internet blankt.
Förut var man tvungen att skriva en VID där som hade en siffra på minst 2.
Och då fugerade det inte.
Nu har dom ändrat det så man kan lämna internet VID blankt.
Och nu fungerar det som det ska.
TACK OCH LOV!
Så skönt.
För er som är i samma sits som jag så finns betan att ladda till N56U och N66U just nu. Men fungerar det bra ska det komma till alla nyare ASUS routers i nästa uppdatering.
Här är nedladdnings länkar:
RT-N66U
RT-N56U

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Jag hittade detta på smallnetworkes forum : http://forums.smallnetbuilder.com/showthread.php?t=10325 .
Kan vara en lösning med Asus egen firmware.

suttit i 2 dygn och letat efter en fungerade lösning så kan jag nu äntligen konfirmera att denna router klarar Telias Fiber LAN + IPTV. Jag har nu en ethernetkabel från Telia in i WAN porten på routern, LAN 1,2,3 + Wireless 2,4 och 5Ghz har internet, LAN 4 har IPTV.

Inga extra boxar, inga extra switchar innan tv boxen! Endast 1 ethernet kabel och 1 router.

Jag har inte försökt att på VoIP att fungera men tror detta inte är några problem då man kan ställa in olika vid på alla fyra portar.

Det ända som krävs för att få detta att fungera är att ladda hem en custom firmware som heter Padavan och sedan konfigurera efter rätt VID och PRIO.

Hoppas detta hjälper någon vänlig själ.[/QUOTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikeg:

Jag hittade detta på smallnetworkes forum : http://forums.smallnetbuilder.com/showthread.php?t=10325 .
Kan vara en lösning med Asus egen firmware.

suttit i 2 dygn och letat efter en fungerade lösning så kan jag nu äntligen konfirmera att denna router klarar Telias Fiber LAN + IPTV. Jag har nu en ethernetkabel från Telia in i WAN porten på routern, LAN 1,2,3 + Wireless 2,4 och 5Ghz har internet, LAN 4 har IPTV.

Inga extra boxar, inga extra switchar innan tv boxen! Endast 1 ethernet kabel och 1 router.

Jag har inte försökt att på VoIP att fungera men tror detta inte är några problem då man kan ställa in olika vid på alla fyra portar.

Det ända som krävs för att få detta att fungera är att ladda hem en custom firmware som heter Padavan och sedan konfigurera efter rätt VID och PRIO.

Hoppas detta hjälper någon vänlig själ.

[/QUOTE]

Var ju det jag skrev precis ^^
Och det jag länka till

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Sorry , såg det efter det att skrivit mitt inlägg...

Skrivet av zOlid:

Var ju det jag skrev precis ^^
Och det jag länka till :)[/QUOTE]

Permalänk
Inaktiv

Fått igång det jag också nu. Krävdes bara att F1-säsongen skulle dra igång för att man skulle orka ta tag i det. Betalat för icke-fungerande TV i snart ett kvartal, haha.

En sak bara. Nu drar jag en separat kabel till IPTV. Eller rättare sagt, jag får skicka enbart IPTV-signalen vidare till mina switchar. Tidigare vet jag att jag kunde köra både Internet och TV vidare via samma switch. Det vill säga båda signalerna i samma nätverk. Var i och för sig när jag hade VDSL, kanske fungerade annorlunda då, vet inte. Men det var när jag hade Thomson-gatewayen. Detta går inte nu eller? Tänkte jag skulle slippa dra en kabeljävel till enbart för Motorola-boxen.

Permalänk
Medlem

Väcker upp tråden lite här då jag funderar på TV från telia. Har fiber och kabeln är kopplad till min router som står i hallen, från Routern går två kablar, den ena går till min NAS som står i garderoben och den andra kabeln går till en switch som jag gömt i TV bänken, från switchen går en kabel till en marantz förstärkare och ytterligare en kabel till datorn vid TV:n. Så, kan jag koppla en kabel från switchen vid TV:n till telias digitalTV box?? Routern jag har är en Asus AC56u

Så här vill jag ha det, fiber från väggen, router, switch, digitaltv box

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chichin:

Väcker upp tråden lite här då jag funderar på TV från telia. Har fiber och kabeln är kopplad till min router som står i hallen, från Routern går två kablar, den ena går till min NAS som står i garderoben och den andra kabeln går till en switch som jag gömt i TV bänken, från switchen går en kabel till en marantz förstärkare och ytterligare en kabel till datorn vid TV:n. Så, kan jag koppla en kabel från switchen vid TV:n till telias digitalTV box?? Routern jag har är en Asus AC56u

Så här vill jag ha det, fiber från väggen, router, switch, digitaltv box

Nej det tror jag inte.
Den port som här ovan görs till "TV-port" kan du bara koppla till TV, du får inget internet på den.