Hur många invandrare klarar vi att ta emot som det ser ut nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Västvärlden bidrar redan med resurser (statligt bistånd) för bl.a. rent vatten, mat och medicin. Det är akuta behov som behöver tillfredsställas, det långsiktiga arbetet för ekonomisk stabilitet och tillväxt är nödvändigt, men inte akut. Är det rimligt att lägga tusentals kronor per dygn på ensamkommande [ofta vuxna] människor när det hade räddat livet på hundratals barn som dör av svält och sjukdomar relaterade till orent vatten? Om man nu ska prata om medmänsklighet och vad som hjälper.

Det är faktiskt en bra fråga du tar upp, provblemet är dock som tidigare sagts att det är för stor del av dessa resurser som hamnar i fel händer. Finns gott om exempel på där det gått kapitalt fel och där biståndet istället gått till krigsherrar eller korrupta människor. Det ska givetvis inte vara anledning till att inte ge bidrag till andra länder eller behövande, men man måste ha det i åtanke.

Det är lika viktigt att hjälpa dem som kommer hit som de som är i akua behov av hjälp i utlandet, det är medmänsklighet. Att skicka ut en familj som sålt allt de har för att betala smugglare för att fly sina hemländer till landet där de kom från gynnar ju bara smuglarna och är inte att klassas som medmänskligt.

Din grundfråga går att applicera på alla fält i samhället, ska man tex ge en dödssjuk person dyr vård när man med samma summa kan hjälpa flera hundra andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Västvärlden bidrar redan med resurser (statligt bistånd) för bl.a. rent vatten, mat och medicin. Det är akuta behov som behöver tillfredsställas, det långsiktiga arbetet för ekonomisk stabilitet och tillväxt är nödvändigt, men inte akut. Är det rimligt att lägga tusentals kronor per dygn på ensamkommande [ofta vuxna] människor när det hade räddat livet på hundratals barn som dör av svält och sjukdomar relaterade till orent vatten? Om man nu ska prata om medmänsklighet och vad som hjälper.

Det är sant att det du tar upp är akuta behov och att det krävs små summor för att rädda många, helt sant. Det ena utesluter dock inte det andra.

Ekonomisk tillväxt är dock också ett akut behov, flera av de fattigaste länderna har ingen möjlighet att försörja sin egen befolkning, det är något som löses med tillväxt inte med permanent bistånd.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Det är faktiskt en bra fråga du tar upp, provblemet är dock som tidigare sagts att det är för stor del av dessa resurser som hamnar i fel händer. Finns gott om exempel på där det gått kapitalt fel och där biståndet istället gått till krigsherrar eller korrupta människor. Det ska givetvis inte vara anledning till att inte ge bidrag till andra länder eller behövande, men man måste ha det i åtanke.

Givetvis, men det är sådant som går att lösa med riktade insatser och uppföljning. Statsbidrag rakt ner i någon annan nations budget är att be om problem.

Skrivet av CSM101:

Det är lika viktigt att hjälpa dem som kommer hit som de som är i akua behov av hjälp i utlandet, det är medmänsklighet. Att skicka ut en familj som sålt allt de har för att betala smugglare för att fly sina hemländer till landet där de kom från gynnar ju bara smuglarna och är inte att klassas som medmänskligt.

Jag köper inte godhets-argumentet, tyvärr. Om vi får bättre utdelning genom att hjälpa till på plats så tycker jag att det är bättre än att vi tar emot människor som leder till segregation och bidragsberoende.

Skrivet av CSM101:

Din grundfråga går att applicera på alla fält i samhället, ska man tex ge en dödssjuk person dyr vård när man med samma summa kan hjälpa flera hundra andra?

Jag kan tycka att svensk välfärd ska komma svenska medborgare till nytta. Om vi nu tar emot flyktingar med motivet att det är medmänskligt så ser jag hellre att de enorm resurser mottagandet och efterföljande bidrag förbrukar går till flyktingar på plats i krishärdar, till svältande och sjuka på plats.

Skrivet av Huzzbutt:

Ekonomisk tillväxt är dock också ett akut behov, flera av de fattigaste länderna har ingen möjlighet att försörja sin egen befolkning, det är något som löses med tillväxt inte med permanent bistånd.

Fast tillväxten i många delar av världen äts upp av en enorm befolkningsökning.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Fast tillväxten i många delar av världen äts upp av en enorm befolkningsökning.

Betyder väl om något att den behöver vara än högre, eller att biståndet måste öka; Om man nu inte tror på ekonomisk tillväxt som lösning

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Betyder väl om något att den behöver vara än högre, eller att biståndet måste öka; Om man nu inte tror på ekonomisk tillväxt som lösning

Det går inte bara att trolla fram tillväxt. Afrika får nog vänta på att masstillverkning i Asien blir för dyrt eller sluta spotta ur sig ungar. Biståndet borde vara högre - höjd levnadsstandard i u-länder borde vara ett västerländskt intresse.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

No shit sherlock.

det är snarare det sämsta du kan göra för invandrare då det är upplagt för korruption i hanteringen och du lägger för stort ansvar på enskilda människor. Jag är för verktyg och medel för att snabbt assimilera nyanlända, tex genom kontaktpersoner och faddrar etc, men det ska inte vara deras ansvar att en invandrare kommer hit.
Hur tänker du dig det ska ske rent praktiskt?
Du är fadder, enligt ditt sätt, till en invandrare som våldtar en dotter på en ostädad pizzerias toalett. Vad händer då? Hur ska vi bekosta invandrarna som kommer hit?
Stora logiska luckor som gör att förslaget du kommer med är snudd på barnsligt dumt.

Vad beträffar vård, skola och omsorg är det ren lögn från din sida. Hade du haft så bra insikt som du menar hade vi aldrig haft alla dessa skandaler inom äldrevården etc. Vi har ingen insikt i något när allt kommer kring, du vet att du får bra vård, gratis utbildning och äldrevård, men inte mer än så. Men du får mer än gärna motbevisa mig om du sitter på en källa eller något bättre, för jag som är i vården kan säga att folk har noll koll på vårdbiten.
Jag har varit med och finansierat botniabanan, kungahuset, ombyggnaden av vägar i stockholm, skattemedel till friskolor, subventionering av konst och kultur i norrland utan att ha insikt i dessa fält, ska det betyda att jag ska kunna avsäga mig att betala till dessa då dem som gillar dessa saker kan bekosta dem själva?

Återigen, jag är för att man ska använda sig mer av faddersystem etc, men antalet faddrar ska inte styra hur många flyktingar, invandrare, utlandsfödda eller vad vi nu vill kalla dessa, vi kan ta in.

Det är just det som systemet ska göra, styra invandringen på dynamiskt sätt. Att inte ta emot mer än vad folk är villiga att betala för på eget initiativ.
Observera att jag nu talar om invandrare som kan försörja sig själva när anländer, vilket främst borde vara flyktingar.
"Hur ska vi bekosta invandrarna som kommer hit?" Vi? Personen,personerna, välgörenhetsorganisationer som tagit emot flyktingen står för alla kostnader för flyktingen tills dess att flyktingen har bevisat att han kan försörja sig själv under en längre period.
Folk som flyttar till sverige och har egna pengar eller arbete är välkomna i hur stora antal som helst enligt mig (tillsvidare iallafall).

Men men jag kan låta diskussionen sluta vid detta. Det är ju trotsallt något som aldrig skulle införas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Det går inte bara att trolla fram tillväxt. Afrika får nog vänta på att masstillverkning i Asien blir för dyrt eller sluta spotta ur sig ungar. Biståndet borde vara högre - höjd levnadsstandard i u-länder borde vara ett västerländskt intresse.

Face palmar lite, ta inte illa upp men Födelsetalen går globalt sett ned, som en följd av ekonomisk utveckling. Sambandet torde även gälla i de flesta U-länder, ökar tillväxten så minskar födelsetalen. Ska vi simulera den effekten med bistånd så torde biståndet behöva uppgå till summor som motsvarar vad mottagarlandet kan betala med skattemedel för att upprätthålla servicen på en viss nivå = vi skulle betala mellanskillnaden. Orkar inte leta upp siffror på det, men Malawis bnp per capita ligger väl runt 350usd. Den mellanskillnaden blir enorm, Malawi är dock ett litet land menmen, jag har svårt att se hur man ska kunna spara pengar på försörja en artificiell levnadsstandardshöjning.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Face palmar lite, ta inte illa upp men Födelsetalen går globalt sett ned, som en följd av ekonomisk utveckling. Sambandet torde även gälla i de flesta U-länder, ökar tillväxten så minskar födelsetalen. Ska vi simulera den effekten med bistånd så torde biståndet behöva uppgå till summor som motsvarar vad mottagarlandet kan betala med skattemedel för att upprätthålla servicen på en viss nivå = vi skulle betala mellanskillnaden. Orkar inte leta upp siffror på det, men Malawis bnp per capita ligger väl runt 350usd. Den mellanskillnaden blir enorm, Malawi är dock ett litet land menmen, jag har svårt att se hur man ska kunna spara pengar på försörja en artificiell levnadsstandardshöjning.

Med vad ska denna enorma tillväxt skapas? Det finns ett par länder i Afrika med goda förutsättningar att utvecklas som ekonomier, men sedan finns det länder som saknar nödvändiga resurser (framförallt råvaror) för att få tillväxt. En stor afrikansk exportvara är olika former av livsmedel, men det krävs mer balans för att den exporten inte ska slå tillbaka mot befolkningen - antingen som en direkt brist på mat eller i form av högre priser (eller som nu: båda). Mineraler är också viktiga tillgångar, likaså olja. Men som alla vid det här laget borde veta kommer oljepriserna på sikt att sjunka i takt med att andra drivmedel blir allt vanligare.

Jag påstår inte att vi kan gräva Afrika ut ur sina ekonomiska problem med bistånd, men det går inte att lösa alla fatala brister i ett femtiotal olika nationer på kort sikt. Arbetet med att sätta upp fungerande politiska ramverk för att få snurr på de svagare ekonomierna är oerhört långsiktiga lösningar. Fram tills det sker (så till den grad att befolkningsmängden stabiliserar sig på egen hand) är det ingen idé att prata om tillväxt som lösningen på dagens. Familjeplanering och sexualundervisning är förmodligen bland de bästa vapnen vi har mot afrikansk fattigdom.

Befolkningen i många av Afrikas länder kommer inom 30-40 år ha dubblats eller tredubblats (vilket man redan gjort sedan 1970). Att tro att en resursintensiv tillväxt kan väga upp för det är att vara en optimist utan dess like.

Jag pratar f.ö. inte om en tillväxt driven av bistånd, jag pratar om åtgärder för att stoppa akuta fall av svält, sjukdom och uttorkning. Bistånd för långsiktiga satsningar som infrastruktur och utbildning är inte till nackdel.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Face palmar lite, ta inte illa upp men Födelsetalen går globalt sett ned, som en följd av ekonomisk utveckling. Sambandet torde även gälla i de flesta U-länder, ökar tillväxten så minskar födelsetalen. Ska vi simulera den effekten med bistånd så torde biståndet behöva uppgå till summor som motsvarar vad mottagarlandet kan betala med skattemedel för att upprätthålla servicen på en viss nivå = vi skulle betala mellanskillnaden. Orkar inte leta upp siffror på det, men Malawis bnp per capita ligger väl runt 350usd. Den mellanskillnaden blir enorm, Malawi är dock ett litet land menmen, jag har svårt att se hur man ska kunna spara pengar på försörja en artificiell levnadsstandardshöjning.

Ser att du har fel som vanligt. Födelsetalen är globalt väldigt höga, vilket gör att befolkningen i världen spås öka snabbt närmaste 50 åren, det kommer ske i U-länderna och då speciellt Afrika. Sen att födelsetalen går ner i många I-länder är en annan sak.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Sidospår

Skrivet av Valiumballong:

Med vad ska denna enorma tillväxt skapas? Det finns ett par länder i Afrika med goda förutsättningar att utvecklas som ekonomier, men sedan finns det länder som saknar nödvändiga resurser (framförallt råvaror) för att få tillväxt. En stor afrikansk exportvara är olika former av livsmedel, men det krävs mer balans för att den exporten inte ska slå tillbaka mot befolkningen - antingen som en direkt brist på mat eller i form av högre priser (eller som nu: båda). Mineraler är också viktiga tillgångar, likaså olja. Men som alla vid det här laget borde veta kommer oljepriserna på sikt att sjunka i takt med att andra drivmedel blir allt vanligare.

Dock är Kartläggningen av Afrikas tillgångar är av varierande kvalite, ordentlig i viss aländer, obefintlig i andra länder.
Priset på olja kommer antagligen inte att sjunka på kort eller ens lång sikt. Kort prognos Såtillvida att vi inte får fram en alternativ energikälla som kan ersätta vad fossilbränslet komemr behovet hålla sig upp i elproduktionen, produktionen av alternativa bränslen då de biologiska hålls uppe av de fossila tillgångar i och med konstgödsel.
Så visst, ersätts oljan med fusionsframställd batterikraft så kommer vi säkerligen att se att priset åtminstone till en början minskar.

Vidare, ett lands naturresurser är inte avgörande för den framtida utvecklingen, japan ett land med få användbara tillgångar och korea likaså genomgick massiva ekonomiska uppsving, främst beroende på tillverkningsindustri. Kina är problemet, tvinga dem att låta Remnibin flyta fritt så kommer den arbetskraftsintensiva industrin fly till afrika.

Skrivet av Valiumballong:

Jag påstår inte att vi kan gräva Afrika ut ur sina ekonomiska problem med bistånd, men det går inte att lösa alla fatala brister i ett femtiotal olika nationer på kort sikt. Arbetet med att sätta upp fungerande politiska ramverk för att få snurr på de svagare ekonomierna är oerhört långsiktiga lösningar. Fram tills det sker (så till den grad att befolkningsmängden stabiliserar sig på egen hand) är det ingen idé att prata om tillväxt som lösningen på dagens. Familjeplanering och sexualundervisning är förmodligen bland de bästa vapnen vi har mot afrikansk fattigdom.

Nej du föreslog att man i princip skulle simulera en levnadsstandardshöjning, något som i praktiken innebär att man pumpar upp länderna med bistånd.
Den afrikanska fattigdomen är inte särställd från någon annan fattigdom, minskat barnafödande minska sannolikt befolkningsnivåerna vilket om BNP nivån uppehålls innebär att BNP per capita skulle se ut att stiga. Det säger dock inte något om enskilda människors situation. Är du arbetslös i ett slumområde är du lika arbetslös oavsett om du har tre eller tolv barn. Om du är jordbrukare i Sahel så är marken lika torr oavsett om du har 1 eller 7 barn.

Skrivet av Valiumballong:

Befolkningen i många av Afrikas länder kommer inom 30-40 år ha dubblats eller tredubblats (vilket man redan gjort sedan 1970). Att tro att en resursintensiv tillväxt kan väga upp för det är att vara en optimist utan dess like.
Jag pratar f.ö. inte om en tillväxt driven av bistånd, jag pratar om åtgärder för att stoppa akuta fall av svält, sjukdom och uttorkning. Bistånd för långsiktiga satsningar som infrastruktur och utbildning är inte till nackdel.

Svårt att veta vilka länder du talar om men ja, befolkningen har ökat och kommer sannolikt att fortsätta öka, men en befolknignsökning innebär inte alltid en ökning av födelsetalen, i modern tid är det snarare den ökade livslängden som driver upp siffrorna: Eftersom barnafödandet globalt sätt minskar är den logiska (men likväl vansinniga) metoden obligatorisk dödshjälp...
Satsningar på infrastruktur driver tillväxten, kortsiktiga lösningar på akuta problem utan sådana investeringar i betydligt större omfattning än idag bidrar bara till att vara just kortsiktiga.

Dold text

Ännu ett sidospår

Skrivet av shogun-r:

Ser att du har fel som vanligt. Födelsetalen är globalt väldigt höga, vilket gör att befolkningen i världen spås öka snabbt närmaste 50 åren, det kommer ske i U-länderna och då speciellt Afrika. Sen att födelsetalen går ner i många I-länder är en annan sak.

Som vanligt har jag rätt "Födelsetalen går globalt sett ned, som en följd av ekonomisk utveckling. Sambandet torde även gälla i de flesta U-länder,(sid 20)"
Men befolkningen fortsätter att öka på grund av livslängden ökar.

Dold text

Återgå till ämnet i trådtiteln.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Födelsetalen minskar inte i stora delar av Afrika. Du är ute och cyklar om du tror att tillväxt kommer att lösa Afrikas problem med överbefolkning i förhållande till ekonomiska förutsättningar. Inte ens med dagens rekordtillväxt kan man motarbeta befolkningsökningen och ge en radikal förbättring av livsvillkor. Det blir bara fånigt. Du jämför med Japan, som under industrialiseringen hade goda tillgångar på silke och kol. Råvaror som var mycket efterfrågade. Senare höjdes utbildningsnivån kraftigt och kunskapskapitalet i Japan ledde till en store tillverkningssektor. En tydlig vision om vart man ville hjälpte.

Japans befolkning fortsatte sedan att öka kraftigt under hela 1900-talet från ungefär 50 miljoner till 120 miljoner och först nu ser man att befolkningen faktiskt börjar minska. Detta då en massiv ekonomisk utveckling till trots. Naturtillgångar är ändliga och kan bara försörja så många människor.

"Jaja, men bara man behåller BNP/capita så!", ja, det är ju en fin tanke, men det ska finnas något att skapa värde ur också. Afrika har ingen tillverkningssektor som den som existerar i sydöstasien. Det finns inte nödvändig infrastruktur för att det skulle komma att ändras inom kort tid heller. Det finns inte tilräcklig politisk stabilitet. Det finns inga logistiska led. Tillverkningen kommer säkert, men det dröjer. Under tiden så ökar befolkningen.

Det är verklighetsfrånvarande att tro att överbefolkning löses med tillväxt efter att befolkningen nått ett visst antal.

Det här med bistånd: Ja, om man drar det till sin spets är det är en simulering av levnadsstandardhöjning att se till att det finns rent vatten, mat och medicin. Jag kan tycka att det är betydligt mer medmänskligt än att bränna miljader på den pyttelilla minoritet som lyckats ta sig till Sverige.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Fortsättning sidospår

Skrivet av Valiumballong:

Födelsetalen minskar inte i stora delar av Afrika. Du är ute och cyklar om du tror att tillväxt kommer att lösa Afrikas problem med överbefolkning i förhållande till ekonomiska förutsättningar. Inte ens med dagens rekordtillväxt kan man motarbeta befolkningsökningen och ge en radikal förbättring av livsvillkor. Det blir bara fånigt. Du jämför med Japan, som under industrialiseringen hade goda tillgångar på silke och kol. Råvaror som var mycket efterfrågade. Senare höjdes utbildningsnivån kraftigt och kunskapskapitalet i Japan ledde till en store tillverkningssektor. En tydlig vision om vart man ville hjälpte.

Födelsetalen minskar i afrika som jag visade, här har du en till: en till kräver att du ställer in den på att visa afrika men det ska väl gå.
Industrialiseringen i Japan skedde i början av 1900-talet och ja då hade de vissa reserver på fastlandet och än mer i sina kolonier. När japans återuppbyggnad kom till stånd under 60-talet hade kol produktionen redan toppat. En ska göra skillnad på den första industrialiseringsvågen och den andra. Efter att japan öppnades byggdes viss industri upp, efter kriget återuppbyggdes den på helt andra villkor.
Betänk Singapore förövrigt, ett träsk som blivit en av de rikaste staterna i världen, Nederländerna förresten... Varför inte Hong Kong? eller Taiwan.

Skrivet av Valiumballong:

Japans befolkning fortsatte sedan att öka kraftigt under hela 1900-talet från ungefär 50 miljoner till 120 miljoner och först nu ser man att befolkningen faktiskt börjar minska. Detta då en massiv ekonomisk utveckling till trots. Naturtillgångar är ändliga och kan bara försörja så många människor.

Ja och vad sa jag förut? vad var det jag sa? nåt sa jag. Jo att livslängden ökar. Trots att födelsetalen minskar så ökar befolkningen eftersom allt färre människor dör.
Naturtillgångar är ändliga men det betyder inte att produktiviteten inte går att höja, tex genom mekanisering.

Skrivet av Valiumballong:

"Jaja, men bara man behåller BNP/capita så!", ja, det är ju en fin tanke, men det ska finnas något att skapa värde ur också. Afrika har ingen tillverkningssektor som den som existerar i sydöstasien. Det finns inte nödvändig infrastruktur för att det skulle komma att ändras inom kort tid heller. Det finns inte tilräcklig politisk stabilitet. Det finns inga logistiska led. Tillverkningen kommer säkert, men det dröjer. Under tiden så ökar befolkningen.

Yuanen är för svag som jag redan sagt.

Skrivet av Valiumballong:

Det är verklighetsfrånvarande att tro att överbefolkning löses med tillväxt efter att befolkningen nått ett visst antal.

Det är väl om nåt det som är bäst att gå på, tillväxten medför ett ökat socialtkapital, ökade möjligheter men framförallt arbete utanför hemmet vilket innebär att barn blir ett än större "problem"

Skrivet av Valiumballong:

Det här med bistånd: Ja, om man drar det till sin spets är det är en simulering av levnadsstandardhöjning att se till att det finns rent vatten, mat och medicin. Jag kan tycka att det är betydligt mer medmänskligt än att bränna miljader på den pyttelilla minoritet som lyckats ta sig till Sverige.

Rent vatten, mat och medicin utan stabilitet, investeringar och utbildning leder inte nån vart, det gör så att man överlever lite längre i flyktinglägret bara

Dold text

Vi drar ett streck där, jag har rätt vad det gäller fakta och resonemang. Jag behöver inte ha mer rätt än vad jag redan har. Vill du fortsätta diskutera så återgå till huvudfrågan och håll dig till den. Den här delen är avklarad. +1 Huzzbutt.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Du kan dra ett sträck där om du vill, det ger dig inte rätt. Jag kan bara utgå från att den högskoleutbildning du skaffat dig inte rör hållbar ekonomisk utveckling. Jag förstår att du ger dig själv rätt genom att du förnekar verkligheten. Du verkar inte se något som helst problem i överbefolkning eftersom födelsetalen ändå går ner. En befolkningsökning på x2 eller x3 över 50 år är inte ett problem, för tillväxt kan man ju skaffa i all oändlighet. Ingen större skillnad på 1 eller 2 miljarder människor, bara att gräva lite djupare hål och fixa lite mer betesmark. All forskning som pekar på överbefolkning som ett enormt problem för framtiden är egentligen inte ett problem, för tillväxt på bekostnad av ändliga resurser fixar biffen. Afrika har redan tillväxt i rekordtakt. Det finns gränser för hur mycket energikrävande tillväxt som är möjligt.

Dold text

Vill du sluta diskutera så sluta diskutera. Skriv inte massa dumheter och avsluta med "jag har rätt, håll käft nu".

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Du kan dra ett sträck där om du vill, det ger dig inte rätt. Jag kan bara utgå från att den högskoleutbildning du skaffat dig inte rör hållbar ekonomisk utveckling.

Lägg ner.
Dina argument har gått stick i stäv med hur utvecklingen har sett ut i länder som under 1900-talet gått igenom en industrialiseringsprocess

Skrivet av Valiumballong:

Jag förstår att du ger dig själv rätt genom att du förnekar verkligheten. Du verkar inte se något som helst problem i överbefolkning eftersom födelsetalen ändå går ner. En befolkningsökning på x2 eller x3 över 50 år är inte ett problem, för tillväxt kan man ju skaffa i all oändlighet. Ingen större skillnad på 1 eller 2 miljarder människor, bara att gräva lite djupare hål och fixa lite mer betesmark.

Återigen, Lägg ner. Vi talar inte om länder som befinner sig i teknologisk framkant, vi talar om länder som inte har ett mekaniserat jordbruk, Vi talar om länder där jordbruket har formen av Subsistensjordbruk. Här har du en graf som visar produktivitets höjningen i utvecklings länder.

Skrivet av Valiumballong:

All forskning som pekar på överbefolkning som ett enormt problem för framtiden är egentligen inte ett problem, för tillväxt på bekostnad av ändliga resurser fixar biffen. Afrika har redan tillväxt i rekordtakt. Det finns gränser för hur mycket energikrävande tillväxt som är möjligt.

Se ovan, kolla det här

Betänk sedan att den högsta tillväxten i afrikanska länder kommer fårn oljeproducerande länder, det är i princip ren vinst. Betänk sen att om etipiens BNP ökar med 100% motsvarar det en ökning med 513usd per capita det skulle krävas en ökning på 1400% för att komma upp i samma nivå som det fattigaste Eu landet: Bulgarien.

Skrivet av Valiumballong:

Vill du sluta diskutera så sluta diskutera. Skriv inte massa dumheter och avsluta med "jag har rätt, håll käft nu".

Det som nu diskuteras har inte med frågan att göra, diskussionen är inte heller givande eftersom den kretsar kring att jag måste motbevisa ogrundade påståenden, lögner och utstå personangrepp allt för ett stickspår som inte har med huvudämnet att göra. Men jag svarar hellre än tystar så jag får stå mitt kast och slåss mot den Pol Potska andan (men helst av allt så skulle jag se att dumheterna från mina motståndare ebbade ut.)

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Givetvis, men det är sådant som går att lösa med riktade insatser och uppföljning. Statsbidrag rakt ner i någon annan nations budget är att be om problem.

men erfarenhten sger att det inte är så enkelt som man tror med riktade humanitära insatser heller, vi kan bara kontrollera pengarna eller förnödenheterna till en viss gräns, sen faller det ur våra händer.

Citat:

Jag köper inte godhets-argumentet, tyvärr. Om vi får bättre utdelning genom att hjälpa till på plats så tycker jag att det är bättre än att vi tar emot människor som leder till segregation och bidragsberoende.

det var ju du som drog upp medmänsklighet där du tyckte att det mest medmänskliga vore att hjälpa folk på plats.

Citat:

Jag kan tycka att svensk välfärd ska komma svenska medborgare till nytta. Om vi nu tar emot flyktingar med motivet att det är medmänskligt så ser jag hellre att de enorm resurser mottagandet och efterföljande bidrag förbrukar går till flyktingar på plats i krishärdar, till svältande och sjuka på plats.

varför inte båda två. Integrationen är inte optimalt, annat är dumt att påstå, men finns gott om utrymme för förbättring. Folk kommer fly eller emigrera oavsett, så flykting/invandringsmottagandet måste funka även om du försöker hjälpa folk på plats.

Skrivet av Maekh:

Det är just det som systemet ska göra, styra invandringen på dynamiskt sätt.

det görs ju till del, dynamiken är att alla inte får stanna, utan man har kvoter vilka förändras kontinuerligt.

Citat:

Att inte ta emot mer än vad folk är villiga att betala för på eget initiativ.

är helt emot att något så godtyckligt ska få bestämma människor i nöds liv.
Nej, denna månad känner jag för att öpa en bil, därför ska vi ta in en flykting mindre. Löjligt exempel, men då du inte utvecklat mer i dtalj hur du tänkt att det skulle ske eller ens kunna gå att genomföra så är det på den nvån motexemplena kommer vara.

Citat:

Observera att jag nu talar om invandrare som kan försörja sig själva när anländer, vilket främst borde vara flyktingar.
"Hur ska vi bekosta invandrarna som kommer hit?" Vi? Personen,personerna, välgörenhetsorganisationer som tagit emot flyktingen står för alla kostnader för flyktingen tills dess att flyktingen har bevisat att han kan försörja sig själv under en längre period.
Folk som flyttar till sverige och har egna pengar eller arbete är välkomna i hur stora antal som helst enligt mig (tillsvidare iallafall).

Men men jag kan låta diskussionen sluta vid detta. Det är ju trotsallt något som aldrig skulle införas.

tack gode gud för det säger jag.
Att människors liv skulle vara så starkt beroende av medborgarnas goda vilja och nyckfullhet är två pinnar kort från dumt. Du ser inte vilken potentiell marknad du precis skapat för trafficking, smuggling, utpressning och inget annat än slaveri?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

men erfarenhten sger att det inte är så enkelt som man tror med riktade humanitära insatser heller, vi kan bara kontrollera pengarna eller förnödenheterna till en viss gräns, sen faller det ur våra händer.

Fortfarande bättre än direkta statsbidrag

Skrivet av CSM101:

det var ju du som drog upp medmänsklighet där du tyckte att det mest medmänskliga vore att hjälpa folk på plats.

"Godheten" ligger i att vi ska ha ett stort, dyrt och generöst flyktingmottagande. Spelar ingen roll vad det kostar, det ska vara stort därför att vi ska vara snällast.

Skrivet av CSM101:

varför inte båda två. Integrationen är inte optimalt, annat är dumt att påstå, men finns gott om utrymme för förbättring. Folk kommer fly eller emigrera oavsett, så flykting/invandringsmottagandet måste funka även om du försöker hjälpa folk på plats.

Flyktingar (faktiska flyktingar då) är en sak, det är allt det där andra (skyddsbehov, anhörig, osv) som vi kan göra något åt utan att bryta mot de åtagelser vi skrivit på. Integrationen är f.ö. närmast katastrofalt dålig. Jag menar att det beror på att vi tar emot fler än samhället har möjlighet att svälja. Då hjälper det inte att kasta några extras miljarder hit och några hundratals miljoner dit. Volymen är för stor, efter ett par decennier borde det vara uppenbart.

Huzzbut: ja, vi får ut mer av marken, ingen hemlighet. Men produktivitetsökningar leder till ökad energiförbrukning. Desto större befolkning desto mer energi. Sedan är hela afrika långt ifrån bördig mark, så då har vi ökade transporter också. De afrikanska födelsetalen är för höga. En långsam nergång över 50-200 år räcker inte.

http://www.globalissues.org/news/2011/06/20/10161
http://web.worldbank.org/WBSITE/EXTERNAL/COUNTRIES/AFRICAEXT/...
http://www.un.org/popin/icpd/conference/bkg/pop.html
http://www.overpopulation.org/Africa.html

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Fortfarande bättre än direkta statsbidrag

nu hänger jag inte med, vad syftar du på med direkta statsbidrag?

Citat:

"Godheten" ligger i att vi ska ha ett stort, dyrt och generöst flyktingmottagande. Spelar ingen roll vad det kostar, det ska vara stort därför att vi ska vara snällast.

tror grundtanken är god men att det misskötts varför det ser ut som det gör.

Citat:

Flyktingar (faktiska flyktingar då) är en sak, det är allt det där andra (skyddsbehov, anhörig, osv) som vi kan göra något åt utan att bryta mot de åtagelser vi skrivit på. Integrationen är f.ö. närmast katastrofalt dålig. Jag menar att det beror på att vi tar emot fler än samhället har möjlighet att svälja. Då hjälper det inte att kasta några extras miljarder hit och några hundratals miljoner dit. Volymen är för stor, efter ett par decennier borde det vara uppenbart.

att man inte ska ta in för många är en självklarhet, man måste kunna ta hand om dem som kommer in. Dock så är ja rätt säker på att en miljard skulle kunna göra väldigt mycket för integrationen.
Ett annat problem tror jag är att folk som inte har nån susning om integration, invandring, flyktingpolitik etc bestämmer över dessa frågor. Är exakt på samma sätt inom tex landstingen där vilken tomte som helst kan styra och ställa i ett område de saknar kompetens inom. Man måste anställa folk med rätt utbildning för att ens ha en ärlig chans att kunna påbörja förbättringsarbetet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Huzzbut: ja, vi får ut mer av marken, ingen hemlighet. Men produktivitetsökningar leder till ökad energiförbrukning.

Nej inte nödvändigtvis, övergången från ett manuellt till ett mekaniserat jordbruk leder till ökad energiförbrukning, övergången från olika sorters utsäde leder däremot inte till en ökad energiförbrukning. Vid mekaniserat jordbruk är den maskinella bearbetningen i princip konstant, plöjer du en åker så går det åt si och så mycket soppa, skördar du den så går det åt si och så mycket soppa. En ökning av avkastningen medför inte automatiskt en ökning av energiåtgången vid bearbetning av åkern, det är mer att förvänta att den minskar i förhållande till produktionen.

Skrivet av Valiumballong:

Desto större befolkning desto mer energi.

Woho, sant.

Skrivet av Valiumballong:

Sedan är hela afrika långt ifrån bördig mark, så då har vi ökade transporter också.

mm, men är det bättre att skicka mellanskillnaden från Europa? är det inte så att transportkostnaden torde vara lägre om transportsträckan blir kortare?

Skrivet av Valiumballong:

De afrikanska födelsetalen är för höga. En långsam nergång över 50-200 år räcker inte.

Jag vill gärna se ett utömmande resonemang om varför det inte räcker, sen vill jag gärna se vad du grundar din uppskattning 50-200 år på.
De indiska födelsetalen halverades på 43 år Känns bättre, ja visst jag höftar lite men det känns bättre att använda ett exempel på utvecklingen i ett u-land för att förutspå utvecklingen i andra u-länder. (bättre än att höfta med siffror och säga att de inte räcker)

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

nu hänger jag inte med, vad syftar du på med direkta statsbidrag?

Pengar rakt ner i statskassan.

Skrivet av CSM101:

tror grundtanken är god men att det misskötts varför det ser ut som det gör.

Ja, tanken är god. Det är vad det handlar om - godhet. Vi tjänar ingenting på asylinvandring, det handlar om att vara god.

Skrivet av CSM101:

att man inte ska ta in för många är en självklarhet, man måste kunna ta hand om dem som kommer in. Dock så är ja rätt säker på att en miljard skulle kunna göra väldigt mycket för integrationen.
Ett annat problem tror jag är att folk som inte har nån susning om integration, invandring, flyktingpolitik etc bestämmer över dessa frågor. Är exakt på samma sätt inom tex landstingen där vilken tomte som helst kan styra och ställa i ett område de saknar kompetens inom. Man måste anställa folk med rätt utbildning för att ens ha en ärlig chans att kunna påbörja förbättringsarbetet...

Även om politiker inte kan allt om ett visst ämne så omringas de av kompetenta tjänstemän som gör rekommendationer. Givet att man inte behöver följa rekommendationen, men på vilket sätt skulle integrationen av flykting-/anhöriginvandrare kunna bli markant bättre? Hur många ickeutbildade människor kan arbetsmarknaden svälja? Hur många nyanlända barn och ungdomar kan skolan "fixa"? Hur många lägenheter kan vi frigöra i områden som inte redan har en enorm mängd invandrare? Vad ska det få kosta?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Nej inte nödvändigtvis, övergången från ett manuellt till ett mekaniserat jordbruk leder till ökad energiförbrukning, övergången från olika sorters utsäde leder däremot inte till en ökad energiförbrukning. Vid mekaniserat jordbruk är den maskinella bearbetningen i princip konstant, plöjer du en åker så går det åt si och så mycket soppa, skördar du den så går det åt si och så mycket soppa. En ökning av avkastningen medför inte automatiskt en ökning av energiåtgången vid bearbetning av åkern, det är mer att förvänta att den minskar i förhållande till produktionen.

Fast om du tittar på alla länder som industrialiserats så ser du en ökad energiförbrukning som överstiger befolkningsökningen.

Skrivet av Huzzbutt:

mm, men är det bättre att skicka mellanskillnaden från Europa? är det inte så att transportkostnaden torde vara lägre om transportsträckan blir kortare?

Jag ska vara ärlig och säga att jag inte vet hur stor Europas matexport till Afrika är. Jag kan tänka mig att den är ganska liten.

Skrivet av Huzzbutt:

Jag vill gärna se ett utömmande resonemang om varför det inte räcker, sen vill jag gärna se vad du grundar din uppskattning 50-200 år på.
De indiska födelsetalen halverades på 43 år Känns bättre, ja visst jag höftar lite men det känns bättre att använda ett exempel på utvecklingen i ett u-land för att förutspå utvecklingen i andra u-länder. (bättre än att höfta med siffror och säga att de inte räcker)

Jag tryckte till med ett antal länkar i slutet på inlägget som behandlar afrikas överbefolkning.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Fast om du tittar på alla länder som industrialiserats så ser du en ökad energiförbrukning som överstiger befolkningsökningen.

Vi pratade om Jordbruket inte industrialisering.
Men visst, industrialisering leder till ökad energiåtgång, jag ser dock inte vad problemet skulle vara? Det är bar anaturligt. Eller menar du att vi ska hålla tillbaka Afrikas utveckling för att inte öka utsläppen? Då är det väl ändå bättre att vi drar ner på våra utsläpp så att fattiga länder ges möjlighet att utvecklas.

Skrivet av Valiumballong:

Jag ska vara ärlig och säga att jag inte vet hur stor Europas matexport till Afrika är. Jag kan tänka mig att den är ganska liten.

Hmm, jag förstår inte riktigt varför vi har den här diskussionen, om afrikanska länder inte kan försörja sin egen befolkning så vore det rimligt att öka produktiviteten, något du är emot för att det skulle höja transportkostnaderna. Om nu Afrikanerna inte kan äta Afrikansk mat så kommer troligen maten (i form av bistånd från andra länder.)

Skrivet av Valiumballong:

Jag tryckte till med ett antal länkar i slutet på inlägget som behandlar afrikas överbefolkning.

Japp, jag tittade igenom dem men hittade inte grunden till din uppskattning. Jag ifrågasätter dock länkarnas relevans eftersom de inte tar upp ekonomiska faktorer. Afrikas överbefolkning precis som världens är relativ, inte absolut.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Även om politiker inte kan allt om ett visst ämne så omringas de av kompetenta tjänstemän som gör rekommendationer. Givet att man inte behöver följa rekommendationen, men på vilket sätt skulle integrationen av flykting-/anhöriginvandrare kunna bli markant bättre? Hur många ickeutbildade människor kan arbetsmarknaden svälja? Hur många nyanlända barn och ungdomar kan skolan "fixa"? Hur många lägenheter kan vi frigöra i områden som inte redan har en enorm mängd invandrare? Vad ska det få kosta?

Faddersystem där medborgare agerar fadder för att på så vis få invandrare att förstå Sverige. Hjälp med frågor och funderingar och kontakter för att på så sätt komma in i arbete etc.

Turligt nog är det inte en homogen grupp som utgör flyktingar, utan där finns alla former av utbildningar, kunskaper och laster. Man måste snabbt skilja på dessa för att snabbt få in dem i systemet, tex genom lärlingsjobb. På så sätt få in redan utbildad i systemet där de betalar skatt och på så sätt kunna lägga krut på dem som inte kan nåt för att även dessa ska komma ut på arbetsmarknaden eventuellt.
Barn är barn och de är i mångt och mycket formbara. Placera en svensk i en skola med bara invandrare så kommer det svenska barnet snabbt ta efter de andras beteenden. Samma sak gäller omvänt. Man måste undvika stora klasser med bara invandrare eller svenskar utan mixa och ha tillägg på svenskundervisning för dem som behöver det.

Utopi kan tyckas, men det var exakt så det gick till när min familj kom till Sverige. Fadderfamilj som snabbt skaffade jobb till farsan, jag blev satt i en klass med nästan bara svenskar och fick extra undervisning i svenska första åren på grundskolan (1-2). Vad kan det ha kostat? Fadderfamiljen för det pro bono, farsan fick jobb redan efter ett halvår i sverige och betalat skatt, korsan utbildade sig och kom på så vis ut i arbetslivet, jag och mitt syskon pluggade till läkare bägge två.
Av erfarenhet vet jag att det gått så får många av våra gelikar som kom tillsammans med oss.

Så det har funkat på det viset förr, varför inte återgå till det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Faddersystem där medborgare agerar fadder för att på så vis få invandrare att förstå Sverige. Hjälp med frågor och funderingar och kontakter för att på så sätt komma in i arbete etc.

Vad är det som hindrar människor som kommer hit att söka efter en fadderfamilj och vad är det som hindrar människor här för att erbjuda sig att faddra nyanlända?

Skrivet av CSM101:

Turligt nog är det inte en homogen grupp som utgör flyktingar, utan där finns alla former av utbildningar, kunskaper och laster. Man måste snabbt skilja på dessa för att snabbt få in dem i systemet, tex genom lärlingsjobb. På så sätt få in redan utbildad i systemet där de betalar skatt och på så sätt kunna lägga krut på dem som inte kan nåt för att även dessa ska komma ut på arbetsmarknaden eventuellt.
Barn är barn och de är i mångt och mycket formbara. Placera en svensk i en skola med bara invandrare så kommer det svenska barnet snabbt ta efter de andras beteenden. Samma sak gäller omvänt. Man måste undvika stora klasser med bara invandrare eller svenskar utan mixa och ha tillägg på svenskundervisning för dem som behöver det.

Jag är absolut för att nyanländas påstådda kunskaper prövas för att de som har kompetens ska komma ut i arbete fort. Definitivt en bra idé som borde behandlats för årtionden sen. Den andra poängen förstår jag, men det kräver ju att vi river upp EBO-lagen och bygger nya, billiga lägenheter i områden där det inte är billigt att bo. Inget parti verkar vara villigt att göra detta.

Skrivet av CSM101:

Så det har funkat på det viset förr, varför inte återgå till det?

Just nu så tror jag att det beror på att vi har omyndigförklarat alla nyanlända som ett resultat av svenskt minoritetskomplex. Alla som kommer hit är offer som det ska daltas med. Att ställa krav är tabu. Sedan så ska vi minnas (och det här är viktigt) att invandringen har förändrats. Det är mindre arbetskraftsinvandring och mer asyl- och anhöriginvandring istället. Även asylinvandrarna har förändrats; tittar vi på juggarna som kom hit i början på 90-talet var de förhållandevis välutbildade. Iranier var (och är) en välutbildad grupp i förhållande till annan asylinvandring. Jag är övertygad om att det finns en gräns för hur mycket outbildade människor det svenska samhället och arbetsmarknaden kan ta hand om och den gränsen tror jag är passerad.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Sidspår (spoilers var ett väldigt bra sätt att sköta det på)

Skrivet av Huzzbutt:

Vi pratade om Jordbruket inte industrialisering.
Men visst, industrialisering leder till ökad energiåtgång, jag ser dock inte vad problemet skulle vara? Det är bar anaturligt. Eller menar du att vi ska hålla tillbaka Afrikas utveckling för att inte öka utsläppen? Då är det väl ändå bättre att vi drar ner på våra utsläpp så att fattiga länder ges möjlighet att utvecklas.

Afrika kommer att industrialiseras, det är oundvikligt. Du ser inte vad problemet skulle vara? Om alla i världen idag skulle leva som vi i väst så skulle resurserna inte ens nästan räcka till. Nu hoppar du fram femtio år till och jordens befolkning är ännu större. "Vi" (världen) behöver inte hålla tillbaka afrikas utveckling, vi behöver hålla tillbaka afrikas population. Här finns det ett litet moment 22 i det att vi håller människor vid liv genom bistånd. Konflikten mellan medmänsklighet och hållbarhet är tydlig.

Skrivet av Huzzbutt:

Hmm, jag förstår inte riktigt varför vi har den här diskussionen, om afrikanska länder inte kan försörja sin egen befolkning så vore det rimligt att öka produktiviteten, något du är emot för att det skulle höja transportkostnaderna. Om nu Afrikanerna inte kan äta Afrikansk mat så kommer troligen maten (i form av bistånd från andra länder.)

Priserna på mat ökar. Då exporterar afrika och matpriserna stiger internt. Vad stödorganisationer gör är att köpa delar av den här maten och ge till afrikaner. En del mat skickas säkert från Europa, men mycket är afrikanskt producerade råvaror.

Finns massvis (och jag menar massiv) med rapporter från FN och andra intresseorganisationer som berör afrikas tillväxt och befolkningsökning. Det är sällan en positiv bild uppmålas så fort man tar in ett hållbarhetsperspektivet.

Dold text
Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk

Kan invandringen bidra till att bostadsbubblan spricker snabbare? Nybyggandet är så lågt trots allt så chansen just känns låg. Ungdomar bor kvar hemma och nysvenskar blir tvingade att flytta in hos familj och vänner. Omöjligt för dem att få hyresrätt, istället läggs nog mycket pengar på hög.

Men när det inte finns bostäder kvar måste det ju byggas som attan?

Visa signatur

CPU: E2500k 4.9ghz GPU: AMD 290x

Permalänk
Medlem

Sidospår, bra att du påminnde mig

Skrivet av Valiumballong:

Afrika kommer att industrialiseras, det är oundvikligt. Du ser inte vad problemet skulle vara? Om alla i världen idag skulle leva som vi i väst så skulle resurserna inte ens nästan räcka till. Nu hoppar du fram femtio år till och jordens befolkning är ännu större. "Vi" (världen) behöver inte hålla tillbaka afrikas utveckling, vi behöver hålla tillbaka afrikas population. Här finns det ett litet moment 22 i det att vi håller människor vid liv genom bistånd. Konflikten mellan medmänsklighet och hållbarhet är tydlig.

Som sagt, rimligare att minska våra utsläpp än att hålla tillbaka deras.

Skrivet av Valiumballong:

Priserna på mat ökar. Då exporterar afrika och matpriserna stiger internt. Vad stödorganisationer gör är att köpa delar av den här maten och ge till afrikaner. En del mat skickas säkert från Europa, men mycket är afrikanskt producerade råvaror.

Då kvarstår transport frågan i förändrad form

Skrivet av Valiumballong:

Finns massvis (och jag menar massiv) med rapporter från FN och andra intresseorganisationer som berör afrikas tillväxt och befolkningsökning. Det är sällan en positiv bild uppmålas så fort man tar in ett hållbarhetsperspektivet.

Nej, det är dock sällan som någon form av befolkningsökning diskuteras i positiv bemärkelse. Nu kommer den dock ske och då får man lösa problemet redan finns: Försörjningsfrågan.

Nej nu får det vara nog om Afrika för min del, det har gått alldeles för långt från ämnet. Jag låter dig få det sista ordet i den Afrikanska frågan, säg vad du vill. Sen kan vi väl återgå till invandringen.

Dold text
Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Då ska jag försöka att inte komma med några nya påståenden.

Skrivet av Huzzbutt:

Som sagt, rimligare att minska våra utsläpp än att hålla tillbaka deras.

Vilket vi arbetar med hela tiden som det är. Även här finns det gränser för hur långt och hur snabbt det kan gå.

Skrivet av Huzzbutt:

Då kvarstår transport frågan i förändrad form

Kvantiteten som krävs när befolkningen ökar är ny. Det krävs mer transporter att transportera 2X mat än X mat. Problemet är alltså befolkningsökningen.

Skrivet av Huzzbutt:

Nej, det är dock sällan som någon form av befolkningsökning diskuteras i positiv bemärkelse. Nu kommer den dock ske och då får man lösa problemet redan finns: Försörjningsfrågan.

Nja, det går att minska befolkningsökningen genom exempelvis familjeplanering och sexualkunskap. Vidare går det att minska behovet av massa barn genom att [ja, artificiellt] höja levnadsstandarden genom ekonomiskt stöd.

Dold text
Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Från gårdagens DNs ledarsidor; http://www.dn.se/ledare/signerat/bygg-for-gemenskap .

Jag tyckte i vart fall att han lyfter samt breddar horisonten något med dylikt tänkande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Moderator
Moderator

Håll er inom topic eller skapa en separat tråd, jag kommer inte att varna igen. Den här tråden börjar bli lätt absurd i hur långt ni spårar. Läs första posten igen.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Vad är det som hindrar människor som kommer hit att söka efter en fadderfamilj och vad är det som hindrar människor här för att erbjuda sig att faddra nyanlända?

Hur ska en nyanländ som inte ens kan språket söka sig en fadder?
DÄremot är det inget som hindrar folk som redan bor i landet att agera fadder åt nyanlända, dock så är det nog inte många som vet om att möjligheten finns. Visste du om denna möjlighet tex?

Citat:

Jag är absolut för att nyanländas påstådda kunskaper prövas för att de som har kompetens ska komma ut i arbete fort. Definitivt en bra idé som borde behandlats för årtionden sen. Den andra poängen förstår jag, men det kräver ju att vi river upp EBO-lagen och bygger nya, billiga lägenheter i områden där det inte är billigt att bo. Inget parti verkar vara villigt att göra detta.

Andra punkten är lätt fixat. När dessa flyktingar kommer så fördelas de jämt över landet. Först när de fått uppehållstillstånd kan de få fritt att flytta som vilken annan medborgare som helst. Vill de flytta tidigare krävs dock tex att de skaffat sig jobb eller liknande så man förhindrar att det blir samlingar som senare kommer utvecklas till invandrarområden o dyl.
Då gäller det dock att samtliga kommuner i landet tar emot folk och att vissa inte sätter sig på tvären.

Citat:

Just nu så tror jag att det beror på att vi har omyndigförklarat alla nyanlända som ett resultat av svenskt minoritetskomplex. Alla som kommer hit är offer som det ska daltas med. Att ställa krav är tabu. Sedan så ska vi minnas (och det här är viktigt) att invandringen har förändrats. Det är mindre arbetskraftsinvandring och mer asyl- och anhöriginvandring istället. Även asylinvandrarna har förändrats; tittar vi på juggarna som kom hit i början på 90-talet var de förhållandevis välutbildade. Iranier var (och är) en välutbildad grupp i förhållande till annan asylinvandring. Jag är övertygad om att det finns en gräns för hur mycket outbildade människor det svenska samhället och arbetsmarknaden kan ta hand om och den gränsen tror jag är passerad.

Man int bar ska, utan måste ställa krav på invånare, inte bara svenskar, utan även invandrare.
Jag har tankar och funderingar som skulle få SD att verka som ett fromt parti i vissa aspekter.
Visst, folk som tex utbildar sig i svenska ska ha rätt till bidrag för att stötta utbildningen, men ingen ska få rätt att gå hemma och på socialbidrag utan motprestation. Ha som motprestation att de måste arbeta några timmar per dag för att få sin socialbidrag, sen kan arbetet vara inom vad som helst som passar, lokalvård till trädgårdsmästare till vad man nu kan tänka sig. Folk mår bättre om de känner sig delaktiga i samhället utan att folk ser ner på en.
Känner man sig nyttig och har denna samhörighetskänsla så är det naturligt att man vill samhällets bästa.