Permalänk
Avstängd

Vad är det för fel på min tv?

Kan någon hjälpa mig att lista ut vad det är för fel på min tv?

Så här ser den ut när den funkar. Den är lite lila om man kollar noga.

Och efter ett tag när man har kollar så blir det såhär. Ibland kan man slå på den så försvinner det men ibland låser det sig helt har öppnat tvn ser inget fel där.

Permalänk
Entusiast

Hur länge har den varit såhär? Om du precis köpte den så är det väl en defekt och det är nog ingenting du skall ge dig på, lämna in den på garantin/reklamera den istället.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Ser ut som en Samsung från 2008, tror det är dags för en ny tv.

EDIT: Har haft en likadan. När jag tänker efter så är den nog från 2006

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Avstängd

haha den är gammal jag har inte pengar till att köpa en ny jag har andra saker att köpa

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sisyfos:

Hur länge har den varit såhär? Om du precis köpte den så är det väl en defekt och det är nog ingenting du skall ge dig på, lämna in den på garantin/reklamera den istället.

Den har varit så typ 1-2 år har inte användt den så jag inte orkar stata om den varje gång det händer

Permalänk
Rekordmedlem

Det är alltid bra att slå på tvn
Om det påverkar då så är det nog nån lödning som släppt, som bilden ser ut så är det troligen någon ic krets som glappar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Går det byta ic kretsen ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aina:

Går det byta ic kretsen ?

Ja och det går att löda fast den som redan finns också, det är antagligen inget fel på kretsen.
Frågan är snarare vad det kostar, lämnar du in tvn så byter de nog kretskortet eftersom en omlödning/byte av krets antagligen kostar betydligt mer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Måste ju finnas något jag kan göra som inte kostar så mycket har folk som kan allt jag behöver

Permalänk
Rekordmedlem

Det går ju att kolla igenom lödningarna, det kanske går att röra vid kretsarna och hitta rätt och löda om den, det är nog det du kan göra utan att ha riktig utrustning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.