Permalänk
Medlem

Ny mobil men vilken?!

Tjenare!
Jag är i desperat behov av ny telefon, sitter just nu på en extremt trasig Lg optimus 2x. Jag har kollat runt men vet inte riktigt vad jag ska välja så tänkte att jag vänder mig till er sweclockare.

Telefonen används mest till att lyssna på ljudböcker, surfa, facebook o.s.v. Batteritid är rätt viktigt då jag vill att den ska klara av att lyssna på musik/ljudbok under en hel arbetsdag (8h). Den bör även vara relativt tålig eller att det finns bra skydd att köpa till då jag går runt på betonggolv på jobbet (och med tanke på att jag spräckte min nuvarande). Jag gillar ny teknik MEN det måste flyta bra, har blivit allergisk mot mjukvaruproblem som min nuvarande LG gärna bjuder på. Sen är det ett plus om man kan spela quizkampen och liknande spel mot kompisar men inget måste.

Finns det någon vänlig själ därute som kan hjälpa mig i djungeln och leda mig fram till den för mig bästa telefonen! Vore evigt tacksam!

Edit:
Har ingen direkt budget då jag räknar med att ha telefonen i ca 2 år, men klart billigt är gott!

Permalänk
Medlem

Jag har kört Xperia Z några dagar nu. Grym telefon som möjligen är aningen för stor. Blixtsnabb och helt sanslös display.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fragge:

Jag har kört Xperia Z några dagar nu. Grym telefon som möjligen är aningen för stor. Blixtsnabb och helt sanslös display.

XZans display är en av de sämre om man jämför de senaste high end släppen.. the war is on

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fragge:

Jag har kört Xperia Z några dagar nu. Grym telefon som möjligen är aningen för stor. Blixtsnabb och helt sanslös display.

Låter ju helt klart positivt! Du har inte upplevt några jobbiga hårdvarubuggar? Jag tror inte jag har ont av en stor telefon har t.o.m kollat (online) på note 2, så det är bara positivt! Läste också att den är vattentät, är väl alltid ett plus, även om jag hade klarat mig utan de "jobbiga" flärparna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hdjb1:

XZans display är en av de sämre om man jämför de senaste high end släppen.. the war is on

Hmm, who to trust! Haha men läste som du skrev någonstans att betraktningsvinklarna var "katastrofala". Vilken telefon skulle du rekommendera istället då?

Permalänk

Skulle vänta på HTC ONE eller s4 istället för kasta pengarna i sjön på gårdagens processor som sitter i xperian

Permalänk
Medlem

Det enda jag kan komma på som spöar många andra telefoner på batteritid är ju Note2'an. Med custom kernel såg jag en bild där utvecklaren hade förlorat ynka 10% på 13 timmar.. Kan inte längre hitta bilden men men.
Slagtålig vet jag inte om den är men det finns ju skal, skydd och väskor i uppsjö att välja mellan. Det är väl en telefon som jag är intresserad av själv då jag har stora fingrar

Permalänk
Medlem

Ja, Note 2 ska ju ha riktigt bra batteritid (för att vara smartphone då), den är dock lite för stor för mig. Själv väntar jag för att se om Galaxy S3:an sjunker i pris iom släppet av S4 snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackeswe:

Låter ju helt klart positivt! Du har inte upplevt några jobbiga hårdvarubuggar? Jag tror inte jag har ont av en stor telefon har t.o.m kollat (online) på note 2, så det är bara positivt! Läste också att den är vattentät, är väl alltid ett plus, även om jag hade klarat mig utan de "jobbiga" flärparna.

En allvarlig bug med Z:an, låsskärmen kan kringgås - http://www.swedroid.se/ny-sakerhetslucka-upptackt-lasskarmen-...

Vart tvungen testa på min Sony Acro S, den har inte problemet.. *puh!*

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk

Lyssnar på ljudböcker hela dagen med Lumia 800, batteri-tid kvar på kvällen.
Dock mindre om det är storytel som spelar upp än om man använder den interna spelaren.
Bökigt dock att lyssna på mp3-ljuböcker i WP 7.8, säkerligen bättre i WP8 (i 7.8 får man fejka en podcast-ström, har ingen sleep-funktion)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackeswe:

Hmm, who to trust! Haha men läste som du skrev någonstans att betraktningsvinklarna var "katastrofala". Vilken telefon skulle du rekommendera istället då?

HTC One eller Samsung S4

http://www.swedroid.se/htc-one-recension/

ett test där det är "jämnt skägg" mellan de 2 stora giganterna.....
http://www.phonearena.com/reviews/Samsung-Galaxy-S4-vs-HTC-On...

Permalänk
Medlem

Jag vill inte låta fanboy men rekommenderar starkt Lumia 920 då. Klarar en hel dag med surf, film, facebook etc... Väldigt tålig, kolla t.ex. denna http://www.youtube.com/watch?v=E3c8il_Q6SU&feature=youtu.be
Plus att den finns i gult.

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebastiannoren:

Skulle vänta på HTC ONE eller s4 istället för kasta pengarna i sjön på gårdagens processor som sitter i xperian

Sitter ju likadan processor i alla tre mobiler du nämner.. olika klock visserligen men fortfarande same same..

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Skrivet av Jackeswe:

Tjenare!
Jag är i desperat behov av ny telefon, sitter just nu på en extremt trasig Lg optimus 2x. Jag har kollat runt men vet inte riktigt vad jag ska välja så tänkte att jag vänder mig till er sweclockare.

Telefonen används mest till att lyssna på ljudböcker, surfa, facebook o.s.v. Batteritid är rätt viktigt då jag vill att den ska klara av att lyssna på musik/ljudbok under en hel arbetsdag (8h). Den bör även vara relativt tålig eller att det finns bra skydd att köpa till då jag går runt på betonggolv på jobbet (och med tanke på att jag spräckte min nuvarande). Jag gillar ny teknik MEN det måste flyta bra, har blivit allergisk mot mjukvaruproblem som min nuvarande LG gärna bjuder på. Sen är det ett plus om man kan spela quizkampen och liknande spel mot kompisar men inget måste.

Finns det någon vänlig själ därute som kan hjälpa mig i djungeln och leda mig fram till den för mig bästa telefonen! Vore evigt tacksam!

Edit:
Har ingen direkt budget då jag räknar med att ha telefonen i ca 2 år, men klart billigt är gott!

Xperia Z Eller vänta på Galaxy S4an, HTCs nya HTC one är grymt också. Kika in dom.

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jackeswe:

Tjenare!
Jag är i desperat behov av ny telefon, sitter just nu på en extremt trasig Lg optimus 2x. Jag har kollat runt men vet inte riktigt vad jag ska välja så tänkte att jag vänder mig till er sweclockare.

Telefonen används mest till att lyssna på ljudböcker, surfa, facebook o.s.v. Batteritid är rätt viktigt då jag vill att den ska klara av att lyssna på musik/ljudbok under en hel arbetsdag (8h). Den bör även vara relativt tålig eller att det finns bra skydd att köpa till då jag går runt på betonggolv på jobbet (och med tanke på att jag spräckte min nuvarande). Jag gillar ny teknik MEN det måste flyta bra, har blivit allergisk mot mjukvaruproblem som min nuvarande LG gärna bjuder på. Sen är det ett plus om man kan spela quizkampen och liknande spel mot kompisar men inget måste.

Finns det någon vänlig själ därute som kan hjälpa mig i djungeln och leda mig fram till den för mig bästa telefonen! Vore evigt tacksam!

Edit:
Har ingen direkt budget då jag räknar med att ha telefonen i ca 2 år, men klart billigt är gott!

Är du nöjd med LG är denna prisvärd? http://www.netonnet.se/art/telefon/mobiltelefon/smartphone/4-...

Edit: glöm det, ser att du inte gillar LG värst och så uppfattade jag "har ingen budget" som fattigdom.

Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Sitter ju likadan processor i alla tre mobiler du nämner.. olika klock visserligen men fortfarande same same..

/Knight

Nej, Xperian har en äldre variant än One och S4.

Qualcomm MDM9215M / APQ8064 vs. Qualcomm APQ8064T Snapdragon 600

Permalänk
Skrivet av Knightmare:

Sitter ju likadan processor i alla tre mobiler du nämner.. olika klock visserligen men fortfarande same same..

/Knight

Nej läs gärna på innan du kommenterar. Xperian har s4 pro samma som i den snart halvår gamla nexus 4. One och s4 har s600 som är nästan 3 ggr så snabb enligt tester.

Permalänk
Medlem

HTC one eller S4an

Jag måste själv säga att jag älskar designen på ONE. Högtalarfunktionen, samt att de sitter på fronten är ett stort plus...
Som Linustechtips sa, hur ofta går man inte runt med handen på baksidan av telefonen för att rikta ljudet...

För övrigt, skit i de som säger att htc har 4mp kamera.. Den tar fortfarande bättre bilder.

HTC one X som jag har nu har 5mp och samsung s3an har 8. Hoxen tar bättre bilder.

De HTC har gjort är att gå på större linser istället för fler linser.
http://www.technobuffalo.com/2013/03/12/htc-one-vs-latest-sma... Jämförelser.
Dock är inte S4an med. Men tro inte att 13mp kommer ge bättre bilder för att de är 13mp..
Börjar tro att de också är en marknadsgrej efter att man ägd en HTC one X...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebastiannoren:

Nej läs gärna på innan du kommenterar. Xperian har s4 pro samma som i den snart halvår gamla nexus 4. One och s4 har s600 som är nästan 3 ggr så snabb enligt tester.

Läs gärna på själv, inte en chans att 600 är tre ggr så snabb som S4 Pro. Enligt reklam från Qualcomm är 600an 40% snabbare och då inkluderar det högre klockfrekvenser.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av mfm:

Läs gärna på själv, inte en chans att 600 är tre ggr så snabb som S4 Pro. Enligt reklam från Qualcomm är 600an 40% snabbare och då inkluderar det högre klockfrekvenser.

Inte? Enligt första benchmark testet fick one hela 12000 i poäng medans n4an som har s4 pro fick strax över 4000. Med lite matte så ser man vem som har rätt. Tänk även på att n4 kör clean android plus senaste versionen vilket borde ge extra bra prestanda

http://www.youtube.com/watch?v=floH0ASIglU

Permalänk
Medlem

Jag gillar min Ipohne 5, inte det mest prisvärda men grymt fin telefon

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Nexus 4 anyone?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebastiannoren:

Inte? Enligt första benchmark testet fick one hela 12000 i poäng medans n4an som har s4 pro fick strax över 4000. Med lite matte så ser man vem som har rätt. Tänk även på att n4 kör clean android plus senaste versionen vilket borde ge extra bra prestanda

http://www.youtube.com/watch?v=floH0ASIglU

Tänk på att Nexus 4 har throttlingproblem i benchmarks som inte finns hos andra S4 Pro-enheter, så du kan inte dra alla över en kam. Inga problem vid normal användning såklart, men märks i benchmarks, särskilt om man kör flera efter varandra. Presterar utmärkt i frysen dock

On topic: Ganska nöjd med min Nexus 4, men hade nog velat ha en Lumia 920 i alla fall. Stör mig på kameran och att "offlinekartor" inte funkar offline.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av medstud:

On topic: Ganska nöjd med min Nexus 4, men hade nog velat ha en Lumia 920 i alla fall. Stör mig på kameran och att "offlinekartor" inte funkar offline.

Det finns lite mer än så att störa sig på med 920...

Skrivet av sebastiannoren:

Inte? Enligt första benchmark testet fick one hela 12000 i poäng medans n4an som har s4 pro fick strax över 4000. Med lite matte så ser man vem som har rätt. Tänk även på att n4 kör clean android plus senaste versionen vilket borde ge extra bra prestanda

Jag har Optimus G med S4 Pro och den får 7768 poäng i samma test.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av medstud:

Tänk på att Nexus 4 har throttlingproblem i benchmarks som inte finns hos andra S4 Pro-enheter, så du kan inte dra alla över en kam. Inga problem vid normal användning såklart, men märks i benchmarks, särskilt om man kör flera efter varandra. Presterar utmärkt i frysen dock

On topic: Ganska nöjd med min Nexus 4, men hade nog velat ha en Lumia 920 i alla fall. Stör mig på kameran och att "offlinekartor" inte funkar offline.

Får man undra på vilket sätt du stör dig på kameran?
Tycker att den är mycket bra själv.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Får man undra på vilket sätt du stör dig på kameran?
Tycker att den är mycket bra själv.

Jag bytte från Nokia N8.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Skrivet av medstud:

Jag bytte från Nokia N8.

Och då antar jag att det sitter en bra kamera i den.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebastiannoren:

Skulle vänta på HTC ONE eller s4 istället för kasta pengarna i sjön på gårdagens processor som sitter i xperian

Okej! Kollade in HTCn som jag mer eller mindre blev förälskad i men sen läste jag recensionerna via prisjakt (från "testföretag") och där skrev nästan alla att det var dålig batteritid, vilket kanske inte passar mig som vill att telefonen ska klara aktiva 8-9h.

Skrivet av hdjb1:

HTC One eller Samsung S4

http://www.swedroid.se/htc-one-recension/

ett test där det är "jämnt skägg" mellan de 2 stora giganterna.....
http://www.phonearena.com/reviews/Samsung-Galaxy-S4-vs-HTC-On...

Tack så mycket precis såna här test jag vill se! Saken är den bara att på min nuvarande telefon är det svårt att läsa sms o.s.v på för att det är så mycket spricker i skärmen och telefonen lever lite sitt egna liv med blinkade skärm o.s.v. Därför behöver jag en ny telefon relativt fort, jag lyckas inte hitta något release datum på någon av telefonerna men det verkar inte som de kommer ut fören i maj någon gång, eller finns det någon som sitter på mer exakta uppgifter?

Skrivet av frizzy10:

Jag vill inte låta fanboy men rekommenderar starkt Lumia 920 då. Klarar en hel dag med surf, film, facebook etc... Väldigt tålig, kolla t.ex. denna http://www.youtube.com/watch?v=E3c8il_Q6SU&feature=youtu.be
Plus att den finns i gult.

Haha att den finns i gult vet jag inte om jag ser som något plus men har faktiskt kollat mycket på Lumia 920 då det innebär "ny teknik", vilket jag tycker är kul. Jag är dock rädd att jag ska känna mig begränsad och därför ångra mitt köp, annars älskar jag microsoft som operativsystem! Finns det bra appar som kan sortera och spela upp ljudböcker? T.ex på android använder jag mig av Audiobook som funkar galet bra, sorterar böcker som inget annat program klarar, finns det någon bra motsvarighet etc etc.

Skrivet av racefactory:

Xperia Z Eller vänta på Galaxy S4an, HTCs nya HTC one är grymt också. Kika in dom.

Vet inte varför men känner mig lite tveksam inför Xperia Z, tror det har med Sony som självständigt märke, känns som att man inte riktigt vet vart man har dem. Så i så fall lutar det mer åt HTC eller Samsung men som sagt så vet jag inte hur länge till jag kan vänta och Sonys mobil finns redan ute, så får kanske värdera om Xperian. Men det känns som dessa tre är de klart starkaste Android telefonerna för tillfället!

Skrivet av Hagge:

HTC one eller S4an

Jag måste själv säga att jag älskar designen på ONE. Högtalarfunktionen, samt att de sitter på fronten är ett stort plus...
Som Linustechtips sa, hur ofta går man inte runt med handen på baksidan av telefonen för att rikta ljudet...

För övrigt, skit i de som säger att htc har 4mp kamera.. Den tar fortfarande bättre bilder.

HTC one X som jag har nu har 5mp och samsung s3an har 8. Hoxen tar bättre bilder.

De HTC har gjort är att gå på större linser istället för fler linser.
http://www.technobuffalo.com/2013/03/12/htc-one-vs-latest-sma... Jämförelser.
Dock är inte S4an med. Men tro inte att 13mp kommer ge bättre bilder för att de är 13mp..
Börjar tro att de också är en marknadsgrej efter att man ägd en HTC one X...

Mycket intressant läsning/jämförelse!! Jag håller med dig till 100%, överlägsen design MEN sen kommer jag till frågorna när släpps telefonen och hur dålig är batteritiden?

Skrivet av LemonIllusion:

Nexus 4 anyone?

Är faktiskt förvånad att ingen tipsat om den tidigare! När jag började kika på telefon så fastnade jag för Asus Padfone 2 och Nexus 4. Dock så har jag valt bort Asusen p.g.a att det blir jobbigt att ha skydd på den, för då får man inte ner den i paddan.
Dock har det redan börjat komma rykten om Nexus 5 vilket får mig att undra om inte nexus 4 är out of date alltså med gamla komponenter? Eller är jag helt ute och cyklar kanske? Annars har den ett förmånligt pris!

Skrivet av mfm:

Det finns lite mer än så att störa sig på med 920...

Jag har Optimus G med S4 Pro och den får 7768 poäng i samma test.

Vad mer är det man stör sig på när det gäller Lumia 920 som du tänker på?
Jag är som sagt lite allergisk mot LG men de kanske har skärpt sig och börjat dela ut uppdateringar? Vet att jag fick vänta över ett år på första uppdateringen och då hade de andra konkurrenterna nästan fått sin andra uppdatering o.s.v.

Permalänk
Medlem

Vill passa på att be om ursäkt för sent svar men jobbar kväll och trodde jag kunde logga in med telefonen men det gick ej. Jag är i alla fall jätte tacksam för alla svar hittills!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

HTC one eller S4an

Jag måste själv säga att jag älskar designen på ONE. Högtalarfunktionen, samt att de sitter på fronten är ett stort plus...
Som Linustechtips sa, hur ofta går man inte runt med handen på baksidan av telefonen för att rikta ljudet...

För övrigt, skit i de som säger att htc har 4mp kamera.. Den tar fortfarande bättre bilder.

HTC one X som jag har nu har 5mp och samsung s3an har 8. Hoxen tar bättre bilder.

De HTC har gjort är att gå på större linser istället för fler linser.
http://www.technobuffalo.com/2013/03/12/htc-one-vs-latest-sma... Jämförelser.
Dock är inte S4an med. Men tro inte att 13mp kommer ge bättre bilder för att de är 13mp..
Börjar tro att de också är en marknadsgrej efter att man ägd en HTC one X...

Du yrar i nattmössan.

Htc one X har också 8mp. Förövrigt så tog den dugliga bilder för att ha varit fjolårets toppmodell men långt ifrån bäst.

Htc one tar bättre bilder än vad? Den fångar bilder i 4mp så det stämmer ju och bättre bilder tar den ju inte om man ska gå efter reviews. Xperia Z tar bättre bilder enligt gsmarena.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023