Permalänk
Medlem

Sagan om en begagnad Volvo.

Hej!

För två år sedan köpte min mor en begagnad bil på en stor kedja. Hon kan inte så mycket om bilar och hon gjorde misstaget att lita på försäljaren.

När bilen kom hem så tyckte jag att handbromsen tog lite väl högt upp. Men eftersom jag inte heller hade någon större erfarenhet av bilar så tänkte jag inte så mycket mer på det.

Spola fram 6 månader och besiktningstiden kommer. Då blir den inte godkänd pga handbromsen inte tar alls höger bak. Besiktningsmannen påpekade även att bromsrören var rostiga och inte kommer att hålla länge till. Allting fixades och bilen blev godkänd.

Nu börjar det roliga, på 2 år har bilen gått genom följande behandlingar.

2 bromsskivor fram var skeva, jag märkte detta när jag körde bilen efter min mor hade haft den i ca 4 månader.

Någon månad senare hör jag en stor smäll fram i bilen och sedan ett klonkande ljud varje gång man körde på ojämn mark, det visade sig vara styrstag och styrled som var sönder på något sätt.

Sedan så var bromsoket sönder där bak på något sätt, så det var bara att byta.

Spola några månader till och handbromsen tar inte alls ännu en gång. Samma problem som förra gången och verkstaden bytte hela oket höger bak på garanti.

Kort därefter kör jag bilen till jobbet och kör i en normal hastighet över ett gupp, pang säger det och klonkande ljudet är tillbaka. Tar in den till verkstaden och mekanikern låter oss inte köra hem då båda fjädrarna fram är helt av. Han säger att han aldrig har sett det innan i sin karriär.

Sen ger handbromsen upp ännu en gång (tydligen vanligt på volvo v40)

Jag flyttar till en annan stad. Två månader senare åker jag hem och hälsar på min mor och vi åker till min mormor för att hälsa på. Då är ett liknande klonkande ljud tillbaka där fram, handbromsen fungerar lite halvt. Det knarrar vänster bak varje gång man kör över ojämn mark OCH förardörren går ej att låsa.

Det har varit mer konstiga saker som har hänt med den bilen men jag orkar inte ta upp allt.

Vill även bara påpeka att varken jag eller min mor kör vilt eller dåligt.

Självklart har det gått för lång tid för att försöka ta tillbaka bilen till försäljaren. Men jag tänkte bara fråga om dom är skyldiga på något sätt att fixa bilen med tanke på så mycket sjuka problem det har varit med den. Får en bilhandlare sälja något som inte klarar besiktningen?

Skulle uppskatta om någon som haft mycket problem med sina bilar också kan skriva lite vad som har hänt dom.

Permalänk
Medlem

Handbromsen kunde ni fått handlaren att fixa, dock ett enkelt fel att åtgärda. Köper man en begagnad bil från firma så har säljaren ansvar för fel som kan antas vara ursprungliga i 6 månader. Men det kräver ju att du kan bevisa att felen fanns där innan ni köpte bilen.

Bromsskivorna som var skeva kunde ni också eventuellt fått åtgärdat om ni kan bevisa att de vara vinda när ni köpte den. Vilket är dock svårt då ni har använt bilen i flera månader innan ni upptäckte det och bör ha märkt att de var skeva ganska omedelbart om det var ett ursprungligt fel.

Sen att ni har knäckt båda framfjädrarna samtidigt är precis som mekanikern påpekade, aning anmärkningsvärt. Det kan hända att en fjäder går av PGA dålig sammansättning i stålet men att båda går av samtidigt tyder på att du har kört på tok för hårt på ett gupp. Din andra beskrivning med styrstagen och styrleden gick sönder med en stor smäll tyder ju på att du kör för hårt. Sen att det är ytterligare klonkade ljud och knarr därbak kan ju vara att chassidetaljerna är utslitna eller så har ni kört på för hårt.

Dörrlås som strular är inget direkt ovanligt på äldre bilar.

Annars egentligen inget ovanligt, bilen är ju antagligen några år och bilar går sönder helt enkelt. V40 är ju inte direkt den mest driftsäkra och underhållsfria bilen på marknaden. Ibland funkar en äldre bil i flera år utan något vidare underhåll, ibland får man ett objekt som går sönder varannan vecka. Vill man ha en driftsäker bil och hela tiden vara säker på att man inte ska behöva betala för fel så för man helt enkelt köpa en ny bil.

Permalänk
Medlem

Det är som sunnis sa enbart handbromsen som ni möjligen hade kunnat kräva att bilhandlaren fixar då ni upptäckte det på en gång.
Ang fjädrarna så finns det tre olika scenarion 1. du körde för fort för den storleken av gupp som det var, 2.Någan kan ha försökt sänka bilen genom att glödga fjädrarna det innebär att just det glödgade partiet sjunker ihop och även att fjädern tappar spänsten och har lättare att gå av (detta är inget ovanligt alls), 3.Tillverkningsfel i båda fjädrarna och då ett nästintill exakt liknande fel på båda (eftersom dom gick av samtidigt) vilket låter väldigt otroligt att det skulle vara.

I övrigt så är det inga ovanliga fel bropmskivor blir ofta skeva, bromsok bak kärvar OFTA fast, handbroms är på väldigt många bilar rena skiten och det är mer tur att det håller i ett år än nåt annat.

Bromsok bak kärvar fast pga att dom används nästan aldrig dvs gör du en lättare inbromsning så kommer 98-100% bromskraften från framhjulen vid en något hårdare inbromsning(dvs normal) så är den siffran 90-98% från framhjulen för att sen vid en hård inbromsning vara runt 75-80% från framhjulen.
Den kraften som kolvarna i bak oken får vid en lätt,normal inbromsning är väldigt liten och om kolvarna börjar kärva det minst lilla så rör dom sig inte alls med den lilla kraften och därmed kärvar fast ännu mer.
Därför är det rekomenderat att du i alla fall 2-3 gånger i veckan gör en kraftigare inbromsning heller att du trycker ganska hårt på pedalen när du tex står still vid rödljus för att på så sätt motionera bromsoken bak (detta gäller ALLA bilar) gör man det så brukar oken fungera betydligt längre innan dom kärvar fast.

Samma sak med handbromsen ANVÄND den varje gång ni parkerar (men glöm inte lägga ur den innan ni åker) används den inte så börjar den kärva efter ett tag (1-3mån beroende på bil) och tillslut fungerar den inte alls längre då den är helt ihoprostad.

Dörrlås är inget ovanligt att dom krånglar beroende på bilmodell tex skruvar jag en del saab,volvo och då ofta gamla v4,99,900 från 60-70,80 talet och på dessa bilar har jag ALDRIG sett ett dörrlås som varit rostigt (dvs inne i dörren) dom har alla set ut som nya därmed krånglar dom ju nästan aldrig.
Tar vi 240,740,940,850 däremot så har jag däremot ALDRIG sett ett dörrlås som INTE har varit rostigt (dvs inne i dörren) och då har jag skruvat med en del 740,940,850 på 90talet som var 2 år gamla då.
Med andra ord är det en jävla skillnad mellan olika bilar just v40 har jag inte skruvat med alls men får jag gissa så är dom inte ett dugg bättre på den biten än 240,740,940,850.

Knarrandet vbak gissar jag på att det är gummibussningar som låter och då troligen stötdämpar fästet heller om v40 har fjäderben (dvs fjäder,dämpare i ett) så är det fjäderbenslagret.
Kan även vara gummibussningar till någon länkarm.

Med andra ord så är det så här som ni har upplevt med vissa bilmodeller medans andra kan hålla betydligt bättre.
Men rent generellt så är det inget ovanligt ni kanske har haft något mer problem med den bilen än vanligt men det är inge stora skillnader.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Jag tackar för svaren!

Då vi lagt nästan lika mycket på att laga den som den kostade att köpa så kanske det är mer värt att köpa en ny bil nästa gång. Gjorde en bakgrundskoll på bilen och såg att den hade haft åtta ägare. Modellen är en 01a btw.

Nu vet jag iaf vad jag ska kolla nästa gång jag köper bil.

Permalänk
Skrivet av l4nky:

Jag tackar för svaren!

Då vi lagt nästan lika mycket på att laga den som den kostade att köpa så kanske det är mer värt att köpa en ny bil nästa gång. Gjorde en bakgrundskoll på bilen och såg att den hade haft åtta ägare. Modellen är en 01a btw.

Nu vet jag iaf vad jag ska kolla nästa gång jag köper bil.

Att köpa en bil som är 13år gammal är inte problemfritt. Mycket chassi detaljer börjar att ta slut om den gått långt och hårt. Man ska se till att läsa på ordenligt innan och ha koll på vanliga fel och kolla på det noga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Låter inte som jättemycket reparationer i mina öron med tanke på bilens ålder. Har man inte möjlighet att meka själv så springer verkstadskostnaderna gärna iväg.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Jag har själv en Volvo v40 -04 "Sportline". Har haft den ca 1år nu och har bytat:
Bromsok vänster bak, då handbromsen inte tog.
Båda dämpare bak.
Har säkert bytat alla lampor vid detta laget.

Och nu bara för någon vecka sedan så har det "klonkande" ljudet som du pratar om, också börjat på min bil.

Men men bilen är ju 9år gammal så visst det finns en del slitage delar som man måste byta på alla bilar, men du verkar ha haft en del otur..

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk

Det är ju bara Volvo... Inte så länge sen sista volvon i släkten försvann, för mycket skit med Volvo.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Det är ju bara Volvo... Inte så länge sen sista volvon i släkten försvann, för mycket skit med Volvo.

Skickades från m.sweclockers.com

Kom igen, Volvo har inte mycket sämre kvalitets problem än andra märken. Speciellt inte med de broms och chassi felen TS hade med sin bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Kom igen, Volvo har inte mycket sämre kvalitets problem än andra märken. Speciellt inte med de broms och chassi felen TS hade med sin bil.

WALL OF TEXT.

Precis vi hade en 740 gl den hade lite problem den med trots att den varit gubbkörd sedan den inhandlades begagnad ifrån någon butik i sala för nästan 22 år sedan (den var ifrån 87)
(han den enda ägaren köpte den någonstans runt 89-90) och då hade ägaren inte märkt att höger styrled fram på ena sidan var helt av och handbromsen inte tog helt då den stått så plant vid hans hus och sträckan han hade kört med den varit så kort att han inte märkt andra problem heller som t ex ena hjulet inte drev då bilen från början hade en trasig drivknut på ena sidan.

men efter vi rengjort diverse saker i bilen och låtit motorn rensa ur sig själv lite (dra upp den i ca 5000 varv med lite soppa och ny olja så den bränner ur sig lite avlagringar osv i sig fick väl tillbaks 20 hästar i den bara av att göra det heh.)

och bytt olja och gjort lite småfix med motorn och bytte batteri till ett lite bättre begagnat så funkade den fint i 2 år till innan kopplingen inte tog ordentligt längre (fick pressa i växlarna ibland och fick enstaka motorstopp då den hoppade lite högre ibland) var med om det ett par gånger när man åkt någonstans i den med farsan.

men det var bara kopplingsvajern och delarna där som spände fast den ordentligt knappt 200 kr och byta ut så det var inget och bråka över och det bytte vi och körde på (strax över 20 år gammal vajer som legat spänd under bilen som stått utomhus dessutom i ca 10 år ^^) (de första tio åren hade ägaren bilen i ett varmt garage tills han bytte till en lite finare bil efter pensionen) (farsan ville veta lite historik om bilen innan han köpte den och kommer själv ihåg när han berrättade detta för mig medans vi åkte till mcdonalds i Hedemora (detta var dagen efter alla småfixar och dylikt och efter att vi upptäckt att ena styrstaget var av också.)
och vi sålde vidare den för 3000 kr i slutet av 2012 (den var bruksbil i stort sett iallafall när vi köpte den för 4000 kr) någon månad senare börjar kylaren läcka enligt den nya ägaren (våran granne heh)
men vi sa kort tillbaks den var ju i bruksskick redan när vi köpte den så det var väl bara tur att det höll tills dess Och vi inte längre har bilen i våra händer så blir det lite mera utav ditt problem men du kan få tillbaks 250 spänn och någon pizza då du tänkte använda bilen. (han tackade dock nej till det och lånade en annan bil tills han fick tag på en annan 740 gl som växellådan rasat på den bytte han tillsammans med några bekanta och sedan skrotades våran sista volvo.)

Nu sitter vi med en saab 9000 som har lite finare motor i sig (insprutning och nästan 150 hästar original är ganska trevligt.) dock framhjulsdrift på den men det skjuter på bra mer framåt än vad 740n kunnat gjort även om vi bytt bakaxel och renoverat motorn.
det enda på den är nog att den har en buckla på ena dörrposten bak då en bekant som grälat med den tidigare ägaren av bilen sparkat in ena sidan innan denna bekanta drog till polare och sedan försvann ur ägarens liv.
vi köpte bilen för 4000 kr trots att den skulle kunnat vara värd minst dubbla då vi fick med nästan nya sommardäck på plåtfälg till den

skrivit detta i strax över 25 minuter nu.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Stystag av=ingen styrning alls och du kommer om du har STOR tur 10m.
Drivaxel av=Ingen drivning alls dvs du kommer inte en cm OM inte bakaxeln är diffad med en lammeldiff (dyrt exktra tilläg som knappt finns på bilar som sålts, heller svetsad (Inget som en vanlig verkstad gör heller som en vanlig svensson vet om att det går att göra) och är det en lammeldiff så håller den inte alls länge för dom påfestringarna det blir av att enbart driva ett hjul.

Med andra ord har jag svårt att tro att den bilen OM den hade dom två bekymmerna (och att diffad är väldigt ovanligt) kunnat körts överhuvudtaget?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Jäklar, glömde ju att jag har min 740GLE stående på parkeringen fortfarande..
Förträngt plågan helt.
Nåja, istället för att köra och laga skiten hela tiden så har jag råd att ha quattron och dodgen i trafik.. Lustigt att en V8 kan dra så lite i jämförelse.
Shit, lagning (byta busningar, lager bla) av HELA bakaxeln på quattron är billigare än att byta hjullager på en Volvo.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk

Volvo v40 är budgetbilar som tillverkas i holland. Ska man köpa volvo så köper man givetvis en som är tillverkad på hisingen!

Vet en v40 01-a väldigt lugnt körd där 3 fjädringar paja samtidigt, dålig kvalitet och pallar inte alla gupp i göteborg.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk

Vi köpte en volvo v40 2.0t för drygt 30k sommaren 2011, nu i vintras hade den jätte taskig tomgång, dog flera gånger. Var något med toppen som hade gått sönder och volvo ville ha drygt 16k för att fixa problemet, den läckte även in i bagageluckan så det var en liten pool där reserv hjulet ligger. Nu har vi en 850 144 hk som vi köpte för 7k som var nyskattad och nybesiktigad, rullar på jätte bra fast den inte är servad regelbundet eller sånt, Gamla volvos for the win!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Stystag av=ingen styrning alls och du kommer om du har STOR tur 10m.
Drivaxel av=Ingen drivning alls dvs du kommer inte en cm OM inte bakaxeln är diffad med en lammeldiff (dyrt exktra tilläg som knappt finns på bilar som sålts, heller svetsad (Inget som en vanlig verkstad gör heller som en vanlig svensson vet om att det går att göra) och är det en lammeldiff så håller den inte alls länge för dom påfestringarna det blir av att enbart driva ett hjul.

Med andra ord har jag svårt att tro att den bilen OM den hade dom två bekymmerna (och att diffad är väldigt ovanligt) kunnat körts överhuvudtaget?

Kom på nyss vad jag egentligen menade när jag gick in i denna tråd styrled inte styrstag XD
och så menar jag drivknut på andra ena sidan utav bakaxeln och diffen var inte svetsad på den. höjde man upp bilen kunde man rulla ena hjulet med handbromsen

postade lite sent på kvällen innan så man var nog lite trött heh.

ska ta och rätta det jag skrev tidigare med.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Volvo v40 är budgetbilar som tillverkas i holland. Ska man köpa volvo så köper man givetvis en som är tillverkad på hisingen!

Vet en v40 01-a väldigt lugnt körd där 3 fjädringar paja samtidigt, dålig kvalitet och pallar inte alla gupp i göteborg.

Så säker på det?
http://www.teknikensvarld.se/2011/05/27/12770/bast-och-samst-...

S40 och C30 tillverkas i.....?
XC90, S80, V70, XC70 tillverkas i.....?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Skrivet av glemmy:

Så säker på det?
http://www.teknikensvarld.se/2011/05/27/12770/bast-och-samst-...u

S40 och C30 tillverkas i.....?
XC90, S80, V70, XC70 tillverkas i.....?

Modellår 2008 (tillverkad 2007) är ju då v/xc70 gick från p2 till den dyare karossen och hade mycket barnsjukdomar. Hade du kollat på en äldre p2'a typ 05-06 elle nyare 09-11 så hade det sett annorlunda ut

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Modellår 2008 (tillverkad 2007) är ju då v/xc70 gick från p2 till den dyare karossen och hade mycket barnsjukdomar. Hade du kollat på en äldre p2'a typ 05-06 elle nyare 09-11 så hade det sett annorlunda ut

Skickades från m.sweclockers.com

Hade räckt att ta XC90 som exempel och där kan man inte skylla på barnsjukdomar.

Nåja tycker att bilarna från Gent får oförskämt mycket skit
Nya V40 är kanske blir Volvos bästa genom tiderna.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har haft min V40 -01 i snart fyra år och har kört ungefär 6000 mil så mätarställningen börjar närma sig 16500. På den tiden jag haft bilen så har jag fått byta en drivaxeltätning och fläkttransistorn som är ett standardfel. Fjädrarna bak är även de ett standardfel så det var det första jag bytte när jag köpte bilen, likaså var frambromsarna slut så jag slängde på nya skivor och belägg där men det gick på garanti. Sen så var det ju det där med handbromsen men jag har inte orkat byta länkaget och om man smörjer med jämna mellanrum så funkar det finfint tills vidare. Det kanske låter som att det är jättemycket men ha i åtanke att det handlar om en bil som är över tio år gammal.

Utöver detta så har den fungerat klanderfritt så jag skulle knappast kalla den för en skitbil då den kostat mig ungefär 2500:- i oförutsedda utgifter under dessa fyra år. Sen finns det ju alltid måndagsexemplar så bara för att jag varit skonad från fel så betyder det ju bevisligen inte att det automatiskt gäller alla andra exemplar av samma modell.

Jag har även en V40 -13 och där är kvaliteten helt annorlunda. Jag ska inte säga att den når upp i premiumtyskarnas nivå men Volvo börjar närma sig ordentligt. Jag lånade en V50 när V40:n var inne på verkstad och V50:n kändes som ett rackelbygge i jämförelse.

Permalänk
Medlem

Har en v40 -01 jag med, framfjädrarna har jag bytt samt bromsskivor runtom men det är allt. Har haft bilen i ca:5år och är andra ägaren (+ en bilfirma).
En av de mest problemfria bilar jag har haft och den blir nog kvar som andrabil om jag känner för att byta till något nyare.

Köper man en begagnad billig bil (som dessutom är älde än 10år) så får man ju oftast räkna med en del oförutsedda utgifter, speciellt om man inte kan så mycket om bilar själv.

Permalänk

säker på att du inte köpt en saab?

Visa signatur

OKEJ, JA KANSKE ÄR ARG? VEM FAN BRYR SEJ??!!