Trådlösa möss, vilka använder ni och varför?

Permalänk
Medlem

Trådlösa möss, vilka använder ni och varför?

Scannade bakåt några sidor men dåligt med nya diskussioner om trådlösa möss.

Ska flytta snart och tänkte passa på att fräscha upp skrivbordet med lite mer trådlöst. Har ett Logitech DiNovo Edge som jag köpte en gång i tiden för HTPCn men knappt använde, det ska troligtvis få tjäna som trådlöst tangentbord.

När det gäller trådlösa möss så har jag kikat lite på Logitech MX Performance och G700. Verkar båda vara ytterst trevliga möss. De bör även ha stöd för att kunna köras med kabel i om batteriet skulle ta slut plötsligt, eftersom de har varsina mini-USB där fram.

Är den enda fördel MX Performance har sin möjlighet att läsa av musen på alla ytor? De ligger ju i samma prisnivå men i rena specs ligger G700 långt före, t.ex. i DPI och antalet knappar.

Så, säg gärna vad för trådlösa möss ni använder och varför de är överlägsna!

Permalänk
Medlem

Jag använder en Logitech M705. Skulle egentligen köpa en billig skräpmus, men när jag kände ergonomin i M705:an så blev det ett köp. Att en kompis senare hittade samma mus för 200 spänn mindre var dock inte lika roligt...

EDIT: Kan tillägga att jag inte bytt eller laddat batterier sedan jag köpte den sommaren 2012.

Visa signatur

Dator 2012- Chassi: Antec Solo 2 Nätagg: OCZ 750w ZT series CPU: intel 3570k Moderkort: Asrock z77 extreme4 RAM: A-DATA 2x8GB SSD: 128GB A-DATA SX900 HDD: 3TB Seagate Barracuda 7200rpm, DVD-brännare: Plextor PX-L890SA
Skärm: (TV) LG32LS560T @ 32" TGB: Ducky G2pro PTB MX green

Permalänk
Medlem

Jag har en Performance MX. Det stod mellan MX och G700, båda har liknande design men olika specs. G700 är mer gaminginriktad, dock mycket sämre batteritid. Jag är nöjd med MX, batteriet räcker väldigt länge. Jag laddar den nog 1-2ggr per månad (högst). Det funkar att ladda den medans man använder den via medföljande kabel, dock blir den en aning stel då. Det behövs sällan, så det är inget stort problem.
Den enda nackdelen är att den är aningen smal för mig. Jag har stora breda händer och har en Qpad 5K sedan innan. Dock måste jag minimera kablar pga barn, så trådlöst funkar väldigt bra. Jag gillar också att man kan frikoppla hjulet, det funkar kanon på bla SweClockers.

Jag är nöjd med funktioner och prestanda, spelar mest mmorpg osv. WoW, SWToR, Bioshock, L.A. Noire, GTA IV osv. Dock har jag en Xbox kontroll för Bioshock GTA osv.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Är det så illa med batteritiden på G700 alltså? Verkar ju lite obskyrt, men antar att det har något med dess höga DPI att göra. De har säkerligen ökat hur ofta den rapporterar till datorn också för maximal prestanda men till priset av dålig batteritid.

Spelar inte särskilt seriöst så frågan är om G700 är till någon nytta då. Har ju en batteriladdare dock, är ju bara att ha ett gäng AA-batterier i där konstant så kan man sätta i det om det uppladdningsbara batteriet skulle ta slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeII:

Är det så illa med batteritiden på G700 alltså? Verkar ju lite obskyrt, men antar att det har något med dess höga DPI att göra. De har säkerligen ökat hur ofta den rapporterar till datorn också för maximal prestanda men till priset av dålig batteritid.

Spelar inte särskilt seriöst så frågan är om G700 är till någon nytta då. Har ju en batteriladdare dock, är ju bara att ha ett gäng AA-batterier i där konstant så kan man sätta i det om det uppladdningsbara batteriet skulle ta slut.

Visst funkar det, men om du prioriterar batteritid framför massa funktioner och extraknappar så skulle jag säga MX. Den är dessutom snygg.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Hedersmedlem

Har själv haft en M705 och var nöjd med den, helt underbart med den långa batterietiden. Lite ovant med placeringen av sensorn i början men vande mig efter ett tag. Tyvärr vande jag mig aldrig vid den i FPS-spel och är nu tillbaka på min trogna MX518. Jag upplevde den som laggig vid hastiga rörelser och oprecis vid små justeringar i siktet i spel.

Angående G700 så har väl den olika egenskaper beroende på om man kör den trådlöst eller trådad och har blivit ganska sågad för det.

http://www.bit-tech.net/hardware/peripherals/2010/09/20/logit...

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Kan ju tillägga att jag har en Logitech G5 v2 nu, tycker den är ganska perfekt, fräsch mönstrad yta och bra prestanda samt skön form. Tjänat i 4-5 år nu dock och jag är öppen för förnyelse. Innan den hade jag en Logitech MX 3xx (318 tror jag), formen var bra men dålig hal plastyta som blev smutsig lätt och vänsterknappen gick sönder efter två år.

Skrivet av ilstallione:

Angående G700 så har väl den olika egenskaper beroende på om man kör den trådlöst eller trådad och har blivit ganska sågad för det.

http://www.bit-tech.net/hardware/peripherals/2010/09/20/logit...

Är det många som upplever detta? Tänkte så de inte bara fått ett dåligt ex, de verkar inte ha testat med fler möss iaf. Känns som detta borde gett den fler dåliga betyg på Prisjakt.

Vad var det du inte gillade med M705 i FPS-spel?

Just nu lutar det väl åt en MX Performance enligt vad ni skrivit i tråden.

Permalänk
Hedersmedlem

"Jag upplevde den som laggig vid hastiga rörelser och oprecis vid små justeringar i siktet i spel."

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeII:

Kan ju tillägga att jag har en Logitech G5 v2 nu, tycker den är ganska perfekt, fräsch mönstrad yta och bra prestanda samt skön form. Tjänat i 4-5 år nu dock och jag är öppen för förnyelse. Innan den hade jag en Logitech MX 3xx (318 tror jag), formen var bra men dålig hal plastyta som blev smutsig lätt och vänsterknappen gick sönder efter två år.

Är det många som upplever detta? Tänkte så de inte bara fått ett dåligt ex, de verkar inte ha testat med fler möss iaf. Känns som detta borde gett den fler dåliga betyg på Prisjakt.

Vad var det du inte gillade med M705 i FPS-spel?

Just nu lutar det väl åt en MX Performance enligt vad ni skrivit i tråden.

Nej det är inget jag upplever med min G700 iaf.

Den dåliga batteritiden kan jag dock hålla med om, min håller väl, jaaa mellan 8-10 timmars spelade kanske? I runda slängar iaf.
Och på den punkten var verkligen Performance MX mycket bättre.
Båda känns dock helt okej att använda, var lite ovant i början när jag bytte ifrån MX till G700, eftersom G700 har mindre stöd för lillfingret.
Annars tror jag dock att du kommer vara nöjd med vilken du än väljer, är väldigt bra möss bägge två.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Jag använder den här http://www.razerzone.com/licensed-and-team-peripherals/star-w...
Valde mellan den och en vanlig naga då jag tyckte om sidoknapparna, det blev denna för att den låg bättre i min hand.
Använder dock det trådlösa läget sällan (går att köra den trådan om man så önskar) men när jag gör det tycker jag att det fungerar över förväntan.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Hedersmedlem

Testa i paint, brukar visa skillnad på bra och dåligt.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

"Jag upplevde den som laggig vid hastiga rörelser och oprecis vid små justeringar i siktet i spel."

Ah ursäkta, scannade texten lite för snabbt. Använde du den i högsta DPI-läge?

Skrivet av THEBADGUY:

Nej det är inget jag upplever med min G700 iaf.

Den dåliga batteritiden kan jag dock hålla med om, min håller väl, jaaa mellan 8-10 timmars spelade kanske? I runda slängar iaf.
Och på den punkten var verkligen Performance MX mycket bättre.
Båda känns dock helt okej att använda, var lite ovant i början när jag bytte ifrån MX till G700, eftersom G700 har mindre stöd för lillfingret.
Annars tror jag dock att du kommer vara nöjd med vilken du än väljer, är väldigt bra möss bägge två.

8-10 timmar låter ju lite farligt, det är ju precis en hel arbetsdag. Inget standardscenario, men när FFXIV kommer så vill man ju säkert kunna sitta och spela en hel dag i början iaf. Känns ju lite segt om man ska byta batteri på bara en dag.

Varför gick du från MX Performance till G700? Var du inte nöjd med prestandan på den förstnämnda?

Har för övrigt en Logitech LX8 liggandes som jag köpte för ett bra antal år sedan för att ha med till laptopen, har inte använt den särskilt mycket men den har hållt på två vanliga AA i alla dessa år. Den sammanlagda användningstiden lär ju bli ett litet tag åtminstone. Gillar inte ytan på den dock, plastig och hal. Sen har den en sidoknapp på var sida, vilket blir konstigt när man är van vid båda sidoknapparna till vänster.

Permalänk
Medlem

Jo då, var hur nöjd som helst med min Performance MX, den började dock bli sliten efter 3.5 års tjänst, så kände att det var dags för en ny helt enkelt.
Använder dock MXen till HTPCn istället. Kan vara gött med trådlöst där med

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JockeII:

Ah ursäkta, scannade texten lite för snabbt. Använde du den i högsta DPI-läge?

Kan man justera DPI på M705? I så fall har jag helt missat det...

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

Jag använder mig av 2st Logitech möss, på tronen "något" slitna oersättliga MX Revolution och spelmusen G700..
har haft MX revon sen 2006 dock är slitaget och batteritiden lite lätt sliten med åren.... behövde göra en grundlig rengörning och köpte mig backup musen som är en G700 som också används vid spelande istället pga fler och enklare knappkomandon.
dock skulle jag inte vilja säga att G700 är vidare trådlös.... med tanke på hur sjukligt kass batteritiden är ( testat att köra med energialtenativen på lägsta men skillnaden var nada...) så har den mestadels inkopplad till usb i vilket fall.
dock går det att köra helt trådlöst funkar mycket bra på båda mössen finns inget direkt mer att klaga på än batteritiden och att MX revo blev ersatt av totalt värdelösa "efterföljare".
har under alla åren kört både trådlöst och trådat beroende på vad jag skall göra,(cad,scetchup,photoshop,fps spel osv) dock är allt helt trådlöst förutom G700an när den laddas. Kan inte säga att jag känner eftersläppningar responstider m.m
Tagentbordet som gör min kombo är ett diNovo Edge med brutal batteritid.
mycket nöjd men svårt att hitta värdig efterföljare ( som du nämnder MX performance som skulle "vara" efterföljaren till MX revo... är som dag och natt. hade revon funnits kvar att köpa hade jag rekomenderat den)

Visa signatur

Gigabyte Z87-X OC ,4770K@4.5,Vengance 16GB,Asus 980Ti Strix ,3x Dell Ultrasharp U2412M [5760x1200]

Permalänk
Avstängd

Är förtjust i Logitechs M3xx serie för bärbara. Skaffade mig första 2007-8, just för att ha med en bärbar. Musen såldes dock tillsammans med bärbara datorn.
Saknade den sköna ergonomin med de små mössen så skaffade en ny M305 som fortfarande står på TV-bänken, för att välja låtar medan man lyssnar i hörlurar.

Skaffade sedan två till en för soffbordet/HTPC och en för skrivbordsdatorn, denna gång, två stycken M325 i silver.

Fjärde M3xx musen skaffades för att mottagaren till ett billigt mus/tangentbords kombo, för skrivbordsdatorn börjat strula.
Denna gång i vitt (färgmatchad med ett nytt (andra) K360 tangentbord).
Gamla M325 på skrivbordet har nu flyttat till ett sängbordet, för sena filmkvällar.

Eftersom både K360 och M3xx är Unifying komplatibla, så har jag en mängd med mottagare i reserv.

Vita är nyaste M325, flankerad av två silver M325 och gamla M305 längst bak med en mottagare som kom med vita M325.

Visa signatur