Permalänk
Medlem

Köpråd luftkonditionering?

Har absolut ingen aning vart ja skulle lägga denna. Men jag är på jakt efter en klimatanläggning på hjul.

Kollat på denna http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=743147

Något att ha eller finns de någon bättre för 3000kr ?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk

Generellt sett så brukar de flesta av dessa mobila AC-agg låta väldigt mycket. Typ inget man kör på nätterna men kanske att man kyler ner rummet ett par timmar på kvällen. Men försök kolla på en i en affär och bedöm själv.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastforward:

Generellt sett så brukar de flesta av dessa mobila AC-agg låta väldigt mycket. Typ inget man kör på nätterna men kanske att man kyler ner rummet ett par timmar på kvällen. Men försök kolla på en i en affär och bedöm själv.

Är inte så ljudkänslig när ja ska sova, det jag är ute efter är den som kyler bäst för pengarna men inte över 55db som domflesta verkar ligga på.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Skrivet av 93Clocker:

Är inte så ljudkänslig när ja ska sova, det jag är ute efter är den som kyler bäst för pengarna men inte över 55db som domflesta verkar ligga på.

Problemet med en AC är väl att de ofta är aktiva i perioder. Så även om man kan sova under konstant buller så tycker vissa att man väcks varje gång AC:n startar (vilket kan hända några gånger i timmen).

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastforward:

Problemet med en AC är väl att de ofta är aktiva i perioder. Så även om man kan sova under konstant buller så tycker vissa att man väcks varje gång AC:n startar (vilket kan hända några gånger i timmen).

Aha ok bra att veta, dock kan ja leva med de då de blir 27 grader i mitt rum på sommarn. Väldigt svårt att sova när det är varmt.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Det man skall tänka på med sådana där AC aggregat är att de har en slang på baksidan med en diameter på ca 110mm, den blir stekhet av all frånluft som kommer. Och har man då ingenstans att leda ut denna luft (tex ett fönster) så kommer det inte bli svalt i rummet.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Det man skall tänka på med sådana där AC aggregat är att de har en slang på baksidan med en diameter på ca 110mm, den blir stekhet av all frånluft som kommer. Och har man då ingenstans att leda ut denna luft (tex ett fönster) så kommer det inte bli svalt i rummet.

Så det räcker med att leda slangen ut genom ett fönster? och all denna "stekheta frånluft" kommer att åka ut genom den?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Nej ifall man inte ser till att ordna en genomföring för att få ut luften så kommer man enbart att HÖJA temperaturen i rummet.

Skulle gärna ha en AC här hemma... men då vi bor i en lägenhet med sådana fönster som man endast kan öppna hela så går det inte att få till någon genomföring för luften.

Så det skulle inte funka om man har ett fönster som öpnnas som en dörr?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Sen beror det mycket på hur stort rummet är, just dom här ganska billiga mindre maskinerna är ganska begränsade i sin kylkapacitet, över 12-15 kvm brukar dom vara lite för klena för, och dom får gå och gå, men man kommer sällan under typ 22-23c en het sommarnatt, speciellt i lite större flerfamiljshus där väggarna lagrar massor av värme, som dessa mindre har svårt att leda bort fort nog.

Den lite större modellen är troligen ett betydligt bättre val.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Nej ifall man inte ser till att ordna en genomföring för att få ut luften så kommer man enbart att HÖJA temperaturen i rummet.

Skulle gärna ha en AC här hemma... men då vi bor i en lägenhet med sådana fönster som man endast kan öppna hela så går det inte att få till någon genomföring för luften.

Du kanske skulle testa http://www.luftmiljobutiken.se/sv/honeywell-cl30xc-luftkylare...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Hur mycket kommer det att motverka om man har ett fönster öppet för att få plats med ett 13 cm rör?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Har nu köpt och fått den stora varianten. Började just testa den och måste säga att den låter enhel del, men verkar kyla bra.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Varje sommar går jag i tankarna på att skaffa mig en vettig luftkonditionering...kanske blir en i år.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Skrivet av 93Clocker:

Har absolut ingen aning vart ja skulle lägga denna. Men jag är på jakt efter en klimatanläggning på hjul.

Kollat på denna http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=743147

Något att ha eller finns de någon bättre för 3000kr ?

Köpte du nån sån?
Är själv inne på att köpa den o undrar om den är nått att ha

Visa signatur

<- Old school datanörd ->

Permalänk
Medlem

Genomföring av en luftslang borde ju ganska enkelt kunna lösas genom att man smackar upp en skiva med hål (för slangen) i som täcker hela fönstret. På så sätt skärmar man ju även bort en del av strålningsvärmen. Lägger man lite tid på måste det ju inte se ut som skit för den delen heller. Iofs blir det jobbigt om man endast har gigantiska fönster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman58:

Köpte du nån sån?
Är själv inne på att köpa den o undrar om den är nått att ha

Är väldigt nöjd har slangen ut genom fönstret även fast det är öppet så blir det väldigt svalt väldigt snabbt. Låter endel, men fördet mesta så låter jag den stå på 10 min innan ja ska sova så är det svalt sen. Finns timer osv om man vill att den ska sätta igång eller stänga av efter en visst antal timmar.

Jag ångrar den inte det minsta

För mig blev det den lite dyrare varianten tillslut som hette Retro Aircondition 12000BTU Men skiljer inte alls mycket.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk

Är den stor i formatet tycker du?
Det är svårt att bilda sig en uppfattning om hur det kommer se ut i rummet genom att bara titta på måtten.
Skulle vilja se den i verkligheten innan man köper den men tyvärr verkar den bara finnas på nätbutiker.

Visa signatur

<- Old school datanörd ->

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman58:

Är den stor i formatet tycker du?
Det är svårt att bilda sig en uppfattning om hur det kommer se ut i rummet genom att bara titta på måtten.
Skulle vilja se den i verkligheten innan man köper den men tyvärr verkar den bara finnas på nätbutiker.

Kan slänga upp en bild när jag är hemma från jobbet om jag hinner

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman58:

Är den stor i formatet tycker du?
Det är svårt att bilda sig en uppfattning om hur det kommer se ut i rummet genom att bara titta på måtten.
Skulle vilja se den i verkligheten innan man köper den men tyvärr verkar den bara finnas på nätbutiker.

Vet inte hur mycket hjälp det här ger, men förhoppningsvis blir du lite klokare på storleken.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Jag köpte en portabel ac på jem&fix för ett antal år sedan som fungerade riktigt bra, sålde den senare till ett projekt som jag jobbade med där vi behövde torr kalluft, då fick den gå 24/7 i industrimiljö och det var inte heller några problem, rätt bra hållbarhetsprov

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av 93Clocker:

Vet inte hur mycket hjälp det här ger, men förhoppningsvis blir du lite klokare på storleken.

http://i41.tinypic.com/10n8c61.jpg

Tack för bilden 93Clocker
Tycker den ser helt okej ut på bilden, lite stilrenare än andra jag kollat på men antar att dom alla är väldigt plastiga?
Kan man styra riktningen på ventilationsgallrena nått eller öppnar dom sig bara när man slår på maskinen?

Visa signatur

<- Old school datanörd ->

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman58:

Tack för bilden 93Clocker
Tycker den ser helt okej ut på bilden, lite stilrenare än andra jag kollat på men antar att dom alla är väldigt plastiga?
Kan man styra riktningen på ventilationsgallrena nått eller öppnar dom sig bara när man slår på maskinen?

Np, Den är väldigt plastig jo men hårdplast så den känns stabil. När man slår på den så öppnas lamellerna och står still i ett läge där det blåser nästan rakt fram. Sen slår man på "swing" så åker dom upp och ner automatiskt hela tiden trycker man på swing igen så stannar lamellerna i läget dom precis befinner sig i. Vilket gör att man kan ställa in hur man vill att den ska blåsa

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Skrivet av 93Clocker:

Np, Den är väldigt plastig jo men hårdplast så den känns stabil. När man slår på den så öppnas lamellerna och står still i ett läge där det blåser nästan rakt fram. Sen slår man på "swing" så åker dom upp och ner automatiskt hela tiden trycker man på swing igen så stannar lamellerna i läget dom precis befinner sig i. Vilket gör att man kan ställa in hur man vill att den ska blåsa

Det låter ju smidigt.
Du råkar inte ha en bild på hur den ser ut på baksidan?

Visa signatur

<- Old school datanörd ->

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman58:

Det låter ju smidigt.
Du råkar inte ha en bild på hur den ser ut på baksidan?

Kan se om jag kan fixa en när jag kommer hem:)

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman58:

Det låter ju smidigt.
Du råkar inte ha en bild på hur den ser ut på baksidan?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk

Tack igen för andra bilden
Ja den ser ju rejäl ut, synd att slangen är så grov men det får man väl leva med.
Får bli att beställa en sån

Visa signatur

<- Old school datanörd ->

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman58:

Tack igen för andra bilden
Ja den ser ju rejäl ut, synd att slangen är så grov men det får man väl leva med.
Får bli att beställa en sån

Ja den är ju rätt grov men effektiv Du lär inte bli besviken.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5