Permalänk
Medlem

Grafikkortsråd/tips

Hejsan.

Ja, som ämnet lyder så skulle jag behöva ha lite råd/tips på vad jag skall införskaffa för grafikkort, men först tänkte jag skriva vad jag skall ha datorn till.

Datorn används främst för skolarbete och diverse bildredigering samt spel. Spelen jag spelar är inte speciellt krävande, i regel, men det är alltid trevligt med bra kräm. Dessutom byter jag grafikkort väldigt sällan så jag brukar alltid köpa något som är bättre än det jag egentligen behöver, för att det ska "hålla" lite längre.

Grafikkortet/korten jag vill ha skall och måste vara Nvidia. Jag har riktigt dålig erfarenhet av Radeon/ATi/AMD eller vad skiten kallar sig för nu för tiden. Jag har egentligen tre olika alternativ.

Geforce 680*2 i SLI
Geforce 770*2 i SLI.
Geforce 780, enkelt.

Anledningen att jag kan tänka mig SLI är att det känns trevligt att ha två grafikkort i burken. Märken går egentligen bra vilket som, men jag har alltid haft ASUS eller XFX och de har fungerat ypperligt. Sedan finns det väl 680 med 2GB respektive 4GB. Vilken av dem skall man ha i så fall, om det nu blir 680?

Ett fjärde alternativt kanske är att vänta på något annat, eller?

Jag hoppas att ni kloka grafikkortsexperter kan hjälpa mig.

Visa signatur

| Chassi: Cooler Master Cosmos S | Mobo: Asus z87 Deluxe | CPU: Intel i7 4770K | CPU-cooler: Noctua NH-U9B | Grafikkort: Asus GTX 780 DCII | RAM: 16GB Corsair Vengeance LP | SSD: Samsung 840 120GB | PSU: Corsair HX1050 |

Permalänk
Medlem

680 med 4GB är egentligen ett 680 2.3GB XD skullle köra 770. SLI, för även jag tilltalas av dubbla kort Se 770 lite som ett 680 med fixade minnesproblem Även 780 vore mäktigt men 770 SLI vore mäktigare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

680 med 4GB är egentligen ett 680 2.3GB XD skullle köra 770. SLI, för även jag tilltalas av dubbla kort Se 770 lite som ett 680 med fixade minnesproblem Även 780 vore mäktigt men 770 SLI vore mäktigare

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, alltså, det mäktigaste hade väl egentligen vart 780 i SLI men det har jag inte riktigt pengar till, eftersom resten av systemet behöver sig en likvärdig uppdatering. Nuvarande grafikkort är ett XFX Geforce 260GTX

Visa signatur

| Chassi: Cooler Master Cosmos S | Mobo: Asus z87 Deluxe | CPU: Intel i7 4770K | CPU-cooler: Noctua NH-U9B | Grafikkort: Asus GTX 780 DCII | RAM: 16GB Corsair Vengeance LP | SSD: Samsung 840 120GB | PSU: Corsair HX1050 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SniFFy<3:

Ja, alltså, det mäktigaste hade väl egentligen vart 780 i SLI men det har jag inte riktigt pengar till, eftersom resten av systemet behöver sig en likvärdig uppdatering. Nuvarande grafikkort är ett XGX Geforce 260GTX

och jag som kände att GPU prestandan var för klen xD sitter på 560Ti Kör på 770 Sli eller varför inte Titan? Om du vill va riktigt värsting.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du inte spelar speciellt krävande spel så är mitt förslag 1 x GTX 660. Det kommer säkert räcka till för dig ett tag och sedan uppgraderar du till ett GTX 880? när Maxwell kommer nästa år. Då borde du klara dig ett tag.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Om du inte spelar speciellt krävande spel så är mitt förslag 1 x GTX 660. Det kommer säkert räcka till för dig ett tag och sedan uppgraderar du till ett GTX 880? när Maxwell kommer nästa år. Då borde du klara dig ett tag.

Jo, det skulle jag säkert göra. Problemet, eller om man ska kalla det ett problem, är att jag föredrar att byta grafikkort kanske var 3-5 år, eller något i den stilen. Som sagt, nuvarande kort inhandlades i februari 2009, så jag brukar vilja ha dem ett tag.

Visa signatur

| Chassi: Cooler Master Cosmos S | Mobo: Asus z87 Deluxe | CPU: Intel i7 4770K | CPU-cooler: Noctua NH-U9B | Grafikkort: Asus GTX 780 DCII | RAM: 16GB Corsair Vengeance LP | SSD: Samsung 840 120GB | PSU: Corsair HX1050 |

Permalänk

Om jag var i din sits, som jag snart är så skulle jag köra på ett 780. För att: 1. Den är baserad på GK110 och inte GK104 som dina andra möjliga val. 2. Den är nästan uppe och slåss med TITAN för nästan 3000-4000 mindre. 3. Uppgraderingsmöjligheterna med antingen 2 eller 3 kort i SLI för superprestandan är endast möjligt om du börjar med först ett 780. Sen är även 1 GPU nästan alltid bättre än multi-GPU. Hoppas det inte blev för rörigt..

Visa signatur

ASUS GTX 780 SLI | i5 2500k 4.6 GHz | 8 GB 1333 RAM | NZXT Phantom 410 | ASUS P8Z68 V-PRO/GEN3 Moderkort | 500 GB Caviar Green Drive | 250 GB 840 SSD │
Windows 8.1 | Supernova 850W G2 |
My wife for hire