Vilken tv är bäst för mig och mina krav?

Permalänk
Inaktiv

Vilken tv är bäst för mig och mina krav?

Hejsan sweclockers! Funderar på att köpa en ny tv. Problemet är att jag inte är så "haj" på när det kommer till den biten.
Jag har försökt lära mig men det är kanska svårt för jag har lite tid. (är mer för datorer ). Så jag vänder mig till er och hoppas att ni kan hjälpa mig på traven!
Nu till mina frågor och krav:

- Vad är det jag ska titta efter?
- Plasma eller led? inte tjock tv
- Kan jag få ut mer FPS i spel då jag har mindre tum på tv'n? (tänker dra datorn till tv'n)

Bra att veta också angående mina Användningsområden/Krav:

- OBS: Vilket märke som helst!
- Minst 40 tum, Max 46 tum.
- Titta på tv (vanlig tv)
- Film (Blue ray, HD m.m.)
- Spela Xbox
- Spela via datorn (desktop dator till tv'n via HDMI)
- Inte vägg fäste. (ska stå vanligt)

Det var nog allt om det. Sen det här med smart tv med wifi osv. Nja det är en bonus bara. Bryr mig inte så mycket om det!
Hoppas ni fick tillräkligt med info till att lösa mitt problem!

*Edit.
Priset bör ligga runt 4000-6000 kr. Mer vill jag inte lägga för tekniken går så fort framåt

Med vänliga hälsningar. Peterpanik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

- Kan jag få ut mer FPS i spel då jag har mindre tum på tv'n? (tänker dra datorn till tv'n)

Din dator vet inte hur stor tv du har. Det enda din dator behöver veta är vilken upplösning din TV har, alltså hur många pixlar den ska rendera.
Eftersom dagens apparater i stort sett bara har två upplösningar och det är 1080p och 720p vilket är standard så kommer din dator orka driva den lika bra som den driver din datorskärm.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

Hejsan sweclockers! Funderar på att köpa en ny tv. Problemet är att jag inte är så "haj" på när det kommer till den biten.
Jag har försökt lära mig men det är kanska svårt för jag har lite tid. (är mer för datorer ). Så jag vänder mig till er och hoppas att ni kan hjälpa mig på traven!
Nu till mina frågor och krav:

- Vad är det jag ska titta efter?
- Plasma eller led? inte tjock tv
- Kan jag få ut mer FPS i spel då jag har mindre tum på tv'n? (tänker dra datorn till tv'n)

Bra att veta också angående mina Användningsområden/Krav:

- Samsung (märke, då jag har biosystem till just samsung!)
- Minst 40 tum, Max 46 tum.
- Titta på tv (vanlig tv)
- Film (Blue ray, HD m.m.)
- Spela Xbox
- Spela via datorn (desktop dator till tv'n via HDMI)
- Inte vägg fäste. (ska stå vanligt)

Det var nog allt om det. Sen det här med smart tv med wifi osv. Nja det är en bonus bara. Bryr mig inte så mycket om det!
Hoppas ni fick tillräkligt med info till att lösa mitt problem!

*Edit.
Priset bör ligga runt 4000-6000 kr. Mer vill jag inte lägga för tekniken går så fort framåt

Med vänliga hälsningar. Peterpanik.

Angående tum/fps ratio så finns det ingen sådan.

FPS påverkas av upplösningen på din TV vilket i nästan alla TV-apparater är 1920x1080p (alltså full HD). I vissa fall är den högre och i ytterst få fall är den lägre än det. Så det påverkar inte. Dock är en TV inte optimal att spela på då de oftast har betydligt mer input lag än en vanlig spelskärm. En spelskärm har ofta 1-2 ms GTG (grey to grey) medans en TV har betydligt mer än så. Så om du ska spela seriöst är det ingenting jag rekommenderar.

Angående vilken TV har jag ingen faktisk aning, då jag inte heller kan sådant så bra men nu vet du lite mer om hur skärmar fungerar.

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon186265:

Bra att veta också angående mina Användningsområden/Krav:

- Samsung (märke, då jag har biosystem till just samsung!)
- Minst 40 tum, Max 46 tum.
- Titta på tv (vanlig tv)
- Film (Blue ray, HD m.m.)
- Spela Xbox
- Spela via datorn (desktop dator till tv'n via HDMI)
- Inte vägg fäste. (ska stå vanligt)

Lite nyfiken, men varför är ett krav att det ska vara en Samsung? Ett biosystem från Samsung fungerar väl även med andra märken? Det är många bra alternativ som försvinner i och med det kravet.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Waloth:

Angående tum/fps ratio så finns det ingen sådan.
FPS påverkas av upplösningen på din TV vilket i nästan alla TV-apparater är 1920x1080p (alltså full HD). I vissa fall är den högre och i ytterst få fall är den lägre än det. Så det påverkar inte. Dock är en TV inte optimal att spela på då de oftast har betydligt mer input lag än en vanlig spelskärm. En spelskärm har ofta 1-2 ms GTG (grey to grey) medans en TV har betydligt mer än så. Så om du ska spela seriöst är det ingenting jag rekommenderar.Angående vilken TV har jag ingen faktisk aning, då jag inte heller kan sådant så bra men nu vet du lite mer om hur skärmar fungerar.

Spela seriöst skall jag inte! Har redan en benq på 22 tum som räcker i någpn månad till

Skrivet av Pimpim666:

Din dator vet inte hur stor tv du har. Det enda din dator behöver veta är vilken upplösning din TV har, alltså hur många pixlar den ska rendera.
Eftersom dagens apparater i stort sett bara har två upplösningar och det är 1080p och 720p vilket är standard så kommer din dator orka driva den lika bra som den driver din datorskärm.

Ok! Tack för snabbt och bra svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Casgar:

Lite nyfiken, men varför är ett krav att det ska vara en Samsung? Ett biosystem från Samsung fungerar väl även med andra märken? Det är många bra alternativ som försvinner i och med det kravet.

Vad jag ha hört så kan bara biosystem synkas med sitt egns märke? Annars om det inte stämmer tar jag vilket märke som

Permalänk
Skrivet av anon186265:

Vad jag ha hört så kan bara biosystem synkas med sitt egns märke? Annars om det inte stämmer tar jag vilket märke som

Det fungerar med vilken som helst.

När du kopplar in ett hemmabiosystem så kopplar du in alla enheter till systemet och bara en HDMI upp till TV:n. Systemen tar då ljudet och skickar endast bilden upp till din TV.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon186265:

Vad jag ha hört så kan bara biosystem synkas med sitt egns märke? Annars om det inte stämmer tar jag vilket märke som

Jag gissar att med "synkas" menar du att man kan styra hemmabioanläggningen med en kontroll. Jag är inte jätteinsatt i hur Samsungs enheter fungerar, men såvitt jag har förstått så är enda kravet att båda enheter ska stödja CEC. Eventuellt att man måste pilla lite i inställningarna. Jag kan t.ex. styra min hemmabioreceiver med min Panasonic-TVs kontroll.

Jag har tyvärr inga direkta rekommendationer på en TV, men i din prisklass är det ganska hugget som stucket. Du bör ändå kanske kolla efter en skärm med hyfsat låg input lag (<30ms) eftersom det finns inget mer störande än fördröjningar i kontrollen när man sitter och spelar.

Några bra sidor: Display Lag, HDTVTest

Skrivet av Waloth:

Dock är en TV inte optimal att spela på då de oftast har betydligt mer input lag än en vanlig spelskärm. En spelskärm har ofta 1-2 ms GTG (grey to grey) medans en TV har betydligt mer än så. Så om du ska spela seriöst är det ingenting jag rekommenderar.

Responstid är inte samma som Input lag.

Responstiden är den tid det tar för pixlarna att ända från en färg till en annan. Input lag är den tid det tar för skärmen att ta emot signaler tills dess att de visas på panelen. Man kan säga att responstiden är en del av input lagget, men en väldigt liten och obetydande del i de flesta fall.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Jag gissar att med "synkas" menar du att man kan styra hemmabioanläggningen med en kontroll. Jag är inte jätteinsatt i hur Samsungs enheter fungerar, men såvitt jag har förstått så är enda kravet att båda enheter ska stödja CEC. Eventuellt att man måste pilla lite i inställningarna. Jag kan t.ex. styra min hemmabioreceiver med min Panasonic-TVs kontroll.

Jag har tyvärr inga direkta rekommendationer på en TV, men i din prisklass är det ganska hugget som stucket. Du bör ändå kanske kolla efter en skärm med hyfsat låg input lag (<30ms) eftersom det finns inget mer störande än fördröjningar i kontrollen när man sitter och spelar.

Några bra sidor: Display Lag, HDTVTest

Responstid är inte samma som Input lag.

Responstiden är den tid det tar för pixlarna att ända från en färg till en annan. Input lag är den tid det tar för skärmen att ta emot signaler tills dess att de visas på panelen. Man kan säga att responstiden är en del av input lagget, men en väldigt liten och obetydande del i de flesta fall.

Jag vet det. Jag skriver inte att det är samma sak. Dels så har en tv mer input lagg, dels så är den sämre på att byta färger. Dessa två saker stod i mitt första inlägg.

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

Hejsan sweclockers! Funderar på att köpa en ny tv. Problemet är att jag inte är så "haj" på när det kommer till den biten.
Jag har försökt lära mig men det är kanska svårt för jag har lite tid. (är mer för datorer ). Så jag vänder mig till er och hoppas att ni kan hjälpa mig på traven!
Nu till mina frågor och krav:

- Vad är det jag ska titta efter?
- Plasma eller led? inte tjock tv
- Kan jag få ut mer FPS i spel då jag har mindre tum på tv'n? (tänker dra datorn till tv'n)

Bra att veta också angående mina Användningsområden/Krav:

- Samsung (märke, då jag har biosystem till just samsung!)
- Minst 40 tum, Max 46 tum.
- Titta på tv (vanlig tv)
- Film (Blue ray, HD m.m.)
- Spela Xbox
- Spela via datorn (desktop dator till tv'n via HDMI)
- Inte vägg fäste. (ska stå vanligt)

Det var nog allt om det. Sen det här med smart tv med wifi osv. Nja det är en bonus bara. Bryr mig inte så mycket om det!
Hoppas ni fick tillräkligt med info till att lösa mitt problem!

*Edit.
Priset bör ligga runt 4000-6000 kr. Mer vill jag inte lägga för tekniken går så fort framåt

Med vänliga hälsningar. Peterpanik.

Bara det faktum att du måste ha Samsung fick mig att vända bort direkt. Finns bra många modeller och märken som slår dom på fingrarna, både i LCD/LED och framförallt plasma. Enda anledningen till att dom är störst på t.ex LED fronten är för att dom marknadsför sig bäst och är allmänt rejält överhypade.
Om du mot all förmodan är öppen för förslag råder jag dig att kolla på Panasonic TX-P50UT50Y http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1184840

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Batman:

Bara det faktum att du måste ha Samsung fick mig att vända bort direkt. Finns bra många modeller och märken som slår dom på fingrarna, både i LCD/LED och framförallt plasma. Enda anledningen till att dom är störst på t.ex LED fronten är för att dom marknadsför sig bäst och är allmänt rejält överhypade.
Om du mot all förmodan är öppen för förslag råder jag dig att kolla på Panasonic TX-P50UT50Y http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1184840

"Bara det faktum att du måste ha Samsung fick mig att vända bort direkt".
Jag trodde jag var tvungen att ha en samsung tv med tanke på att jag har ett biosystem från samsung. Men det visade sig att man kan ha vilken tv som till alla biosystem

Jag är alltid öppen för förslag! Tack för länk!

Permalänk
Medlem

Nu gissar du bara. Har svårt att tro att ett hemmabiosystem från Samsung har några hdmi ingångar. Sen brukar receivers med hdmi ingång inte skala bort ljudet utan skickar även det till tvn.

Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Det fungerar med vilken som helst.

När du kopplar in ett hemmabiosystem så kopplar du in alla enheter till systemet och bara en HDMI upp till TV:n. Systemen tar då ljudet och skickar endast bilden upp till din TV.

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB