Permalänk
Medlem

Plasma eller LED?

Funderar på att köpe en ny TV till jul. Frågan är bara om jag ska ha Plasma eller LED samt om jag ska köpa LG eller Samsung?

Vet att det finns olika smaker och olika läger som tycker olika, men måste finnas en majoritet som har ett bra svar på detta.

Jag kommer titta på vaniga kanalerna samt film, väldigt lite sport samt väldigt lite spel. Däremot vill jag gärna ha möjligheten att kolla på SVT play, TV3 play, Kanal5 play etc.

Permalänk

om du e ute efter en smart tv tycker jag redan nu att du e fel ute!
gå itsället för tv + htpc

plasma e bäst ifall du kan få rummet någorlunda mörkt medans LCD vinner om det e ljust i rummet ofta

detta enligt mig dessutom finns
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1184840

denna tv till detta pris är svårslaget!

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk

Samsung om du ska ha LCD (LED)
Panasonic om du ska ha Plasma

Jag skulle satsat på en Plasma. Dock är det många som anser att LCD (LED) gör sig bättre för film men sämre för spel medans Plasma gör det motsatta.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Perfekta svar! Min polare har köpt 2 led men lämnat tillbaka för plasma. Men jag har haft svårt att tro att plasma ska vinna över led då jag sett mina föräldrars samsung led 42" 6 serien. Jag har väldigt svårt att få mörkt i vardagsrummet innan solen gått ner. Vad säger ni om märkena om man ska köpa plasma resp led?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Google kommer ju ut med någon htpc grej som kör på Android.
Köp en sån till en panasonic tv och du har en smart tv med bra bild.
Jag kommer inte ihåg vad den heter med det var något med chrome tror jag.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Är det så att svt kör nån kodning som gör att det inte funkar på smart tv oavsett märke? Jag kör iphone dock!

Permalänk
Medlem

Köp plasma, helst panasonic då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megachef:

Perfekta svar! Min polare har köpt 2 led men lämnat tillbaka för plasma. Men jag har haft svårt att tro att plasma ska vinna över led då jag sett mina föräldrars samsung led 42" 6 serien. Jag har väldigt svårt att få mörkt i vardagsrummet innan solen gått ner. Vad säger ni om märkena om man ska köpa plasma resp led?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har inte sett en tv med bättre bild än min panasonic. Bästa led jag sett var en jävligt dyr sharp aquanos eller vad den nu heter. Riktigt bra svärta vilket är ovanligt för led.
Samsung har bra led men inget märkvärdigt. Jag har dock inte sett deras dyrare modeller.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

Jag står lite och funderar över samma sak men hur är det men inbränningar på plasma-tv nuförtiden? Jag har för mig att det var något man fick räkna med förut men hur är det nu?

Permalänk
Skrivet av RealMadrid:

Jag står lite och funderar över samma sak men hur är det men inbränningar på plasma-tv nuförtiden? Jag har för mig att det var något man fick räkna med förut men hur är det nu?

Det löser du med en knapptryckning på fjärren, har det någonsin varit ett problem?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Plasma säger jag. Jag har de senaste åren varit omringad av LCD paneler i alla möjliga prisklasser och vissa ser bra ut, andra inte men nu när jag skulle köpa mig TV tänkte jag testa en Plasma för en gångsskull. Jävlar vad skillnad det är, bildkvaliten är otrolig och svärtan är så jävla bra att jag ibland är osäker på om TVn är avstäng eller pausad på svart bild när jag går ifrån den en längre stund.

Jag köpte mig denna http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=751958 och för 6000kr får man en jävligt mäktig TV, det som skiljer på denna och modellen över ST50 är att den har ett antireflexfilter då plasmor gärna reflekterar precis allt i rummet bara det finns lite ljus. Men det var inget jag kände att jag behövde och kunde spara många tusenlappar på det. När jag såg film på den första gången tappade jag hakan och då var jag van vid att sitta och titta på mina föräldrars Samsung LED LCD för 20 000kr, spel och sport lämpar sig också väl då en plasma uppdateras flera tusentals gånger per sekund jämfört med 60-100 för en LCD. Den ritar heller inte upp bilden uppifrån och ned likt en LCD utan matar ut bilden över alla pixlar samtidigt.

MEN Plasmor är inte bara gudssända, de drar mångdubbelt mer ström än en LCD, är tjockare och blir varmare. Det är inte ovanligt att de surrar lite, eller massor som min gör och därför är inne på lagning just nu, kul efter att ha haft den ett fåtal dagar bara och de händer ibland att de bränner in bilden fortfarande men det kräver i dagens läge nästan att man anstränger sig för att förstöra panelen så man behöver inte oroa sig speciellt mycket för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealMadrid:

Jag står lite och funderar över samma sak men hur är det men inbränningar på plasma-tv nuförtiden? Jag har för mig att det var något man fick räkna med förut men hur är det nu?

Idag måste du mer eller mindre låta en statisk bild stå på TVn 6-7 timmar för att det skall bli lite lätt inbränning och även om något sådant skulle ske försvinner det nästan alltid av att man ser på annat material som rör på sig i ett antal timmar. Men det sker fortfarande så man bör stänga av TVn om man tex har kopplat datorn till den och bara låter den stå på.

Permalänk
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Det löser du med en knapptryckning på fjärren, har det någonsin varit ett problem?

Jag tänker mer på om man spelar fifa i flera timmar och radarn som är i mitten av skärmen bränns in eller liknande.

Skrivet av Ollebro:

Idag måste du mer eller mindre låta en statisk bild stå på TVn 6-7 timmar för att det skall bli lite lätt inbränning och även om något sådant skulle ske försvinner det nästan alltid av att man ser på annat material som rör på sig i ett antal timmar. Men det sker fortfarande så man bör stänga av TVn om man tex har kopplat datorn till den och bara låter den stå på.

Okej men det låter ändå betryggande, då måste det alltså mycket till för att det ska bli något.

Permalänk
Medlem

Tack för alla grymma svar! Det verkar ju luta åt plasma speciellt med tanke på priset. Man får ju 2 plasmor istället för 1 led. Elgiganten hade en led för 8000kr 55" samsung. Men den hade varken lan el wifi. Det är bara för dåligt.

Fortsätt rösta!

Permalänk
Medlem

Ollebro@

Funkar svt play på den?

Klarar den av undertexter i en mkv fil?

Måste köra man köra kabel eller klarar den streama en blueray film på wifi?

Permalänk
Medlem

Finns det ngn som kan rekommendera ngn plasma 55" och uppåt för under 10.000kr?

Permalänk
Medlem

Du vill ha en plasma och du vill ha Panasonic.
Som en tidigare talare nämnde så är koreanerna bättre på LED/LCD.
Medans Panasonic köttar paj när det gäller plasma.

Under 10000:- var det, denna är dock på 50 tum.
vill du ha 55" eller mer får du gå upp till dryga 15000:- om du ska ha en Panasonic och det skall du.
inga koreaskärmar här tack.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=874611

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RealMadrid:

Jag står lite och funderar över samma sak men hur är det men inbränningar på plasma-tv nuförtiden? Jag har för mig att det var något man fick räkna med förut men hur är det nu?

Det existerar fortfarande OM man är extremt oförsiktig. Jag glömde på min Panasonic plasma i ~3 timmar när den var kopplad som andraskärm till datorn en gång och fick då väldigt svag image retention i form av skrivbordsbakgrunden mest ljusstarka punkter. Det syntes endast svagt (med betoning på svagt) vid 50% grå helskärm och vid >45 graders betraktningsvinkel. 10 minuter med den inbyggda skärmtvätten tog bort detta. För att du ska få permanenta inbränningar måste du förmodligen lämna på TVn med statiska bilder bra mycket längre än mina 3 timmar. Jag vet inte hur det är med andra märken med min Panasonic har dessutom en massa inställningar som minimerar risken för detta, bl.a. automatisk avstängning efter en viss tid ifall ingen knapp har blivit tryckt på kontrollen.

Skrivet av jordenxxx:

Du vill ha en plasma och du vill ha Panasonic.
Som en tidigare talare nämnde så är koreanerna bättre på LED/LCD.
Medans Panasonic köttar paj när det gäller plasma.

Under 10000:- var det, denna är dock på 50 tum.
vill du ha 55" eller mer får du gå upp till dryga 15000:- om du ska ha en Panasonic och det skall du.
inga koreaskärmar här tack.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=874611

Inte partisk alls.

Skrivet av Megachef:

Finns det ngn som kan rekommendera ngn plasma 55" och uppåt för under 10.000kr?

Men precis som jordenxxx säger så verkar det vara Panasonic som gäller i dagsläget om man är ute efter bästa bildkvalité. Samsungs toppmodeller har också fått riktigt bra kritik, men priserna är inte speciellt snälla där heller. Kolla in den här sidan. Väldigt ljupgående och detaljerade recensioner från flera av de kända märkena.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Tyvärr inte 55 tum, men rejält prisvärd: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1682251

På siba får du dessutom en bluray spelare för 1700kr på köpet

http://www.siba.se/product/14480022/tx-p50st60y-50-smart-plasma-tv-med-3d-blu-ray-spelare-

Permalänk
Medlem

Hur är menyerna i panasonic? Farsan köpte en phillips, katastrof!

Permalänk
Medlem
Skrivet av capkekken:

om du e ute efter en smart tv tycker jag redan nu att du e fel ute!
gå itsället för tv + htpc

plasma e bäst ifall du kan få rummet någorlunda mörkt medans LCD vinner om det e ljust i rummet ofta

detta enligt mig dessutom finns
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1184840

denna tv till detta pris är svårslaget!

Lite surt att den inte stöder inspelning via usb!

Stöder den undertexter i mkv filer samt svt play?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megachef:

Lite surt att den inte stöder inspelning via usb!

Stöder den undertexter i mkv filer samt svt play?

Panasonics smart tv är inte mycket att hurra för. Den för över bilder från mobilen snabbt och enkelt. Spelar in genom USB utan större problem. Se film från USB minne eller streama genom nätet helt ok.

Men fy satan om man ska börja bläddra bland appar och skit då är den seg som sirap. Netflix är som ett slag i magen!

Har den lite dyrare modellen så vet inte om den du tittar på kan spela in genom usb. Men tror inte den billigare varianten skulle ha bättre smart tv funktioner.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Panasonics smart tv är inte mycket att hurra för. Den för över bilder från mobilen snabbt och enkelt. Spelar in genom USB utan större problem. Se film från USB minne eller streama genom nätet helt ok.

Men fy satan om man ska börja bläddra bland appar och skit då är den seg som sirap. Netflix är som ett slag i magen!

Har den lite dyrare modellen så vet inte om den du tittar på kan spela in genom usb. Men tror inte den billigare varianten skulle ha bättre smart tv funktioner.

Ok. Tack för input!

Klarar den undertexter som ligger i mkv filer då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megachef:

Ok. Tack för input!

Klarar den undertexter som ligger i mkv filer då?

Vet inte för jag använder htpc till sånt. Även om du har original som streamas genom nätverket så triggar den cinavia kopieringsskydd så jag gav upp på det och byggde en htpc.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megachef:

Finns det ngn som kan rekommendera ngn plasma 55" och uppåt för under 10.000kr?

Om du vill ha det allra bästa blir storleken lite svårt, om du kan tumma till 50" så är Panasonic P50ST60Y bland den mest prisvärda du kan hitta, den har legat på 12-13k ett tag innan och nu får du tag på den för 9k. Samsung och LG ska du inte ens bry dig om att kolla på om det är plasma du vill ha, simple as that. Samsung är för det första nåt så i bomben överhypade och lyfts till skyarna i stort sett varje test som dom har köpt in sig i.
Dom som syns mest i butikshyllorna och syns mest är tyvärr oftast dom säljer bäst, behöver dock inte som sagt betyda att dom för det är bäst.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Tyvärr inte 55 tum, men rejält prisvärd: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1682251

På siba får du dessutom en bluray spelare för 1700kr på köpet

http://www.siba.se/product/14480022/tx-p50st60y-50-smart-plasma-tv-med-3d-blu-ray-spelare-

F*n väntade man inte och köpte sin tv 2 månader senare istället för Trodde ju att Kompletts pris på 9k bara var tillfälligt, nån vecka senare har typ alla butiker lagt sig på 9k. Bluray-spelaren som följer med ska tydligen vara riktigt vass och detta är ju ett riktigt fint och prisvärt paket.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Vad du än gör. Välj aldrig en TV för smart funktioner. Det är som att köpa en 5 år gammal mobil och ha den som media spelare till din TV.

Välj din TV efter bildkvalite och köp till en annan lösning för ditt media behov. Ex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1148716 799:- eller dylikt.

Som alla säger så ligger Panasonic flera år före sina konkurrenter i bildvalite. ST60Y passar nog dig som inte kommer att spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

F*n väntade man inte och köpte sin tv 2 månader senare istället för Trodde ju att Kompletts pris på 9k bara var tillfälligt, nån vecka senare har typ alla butiker lagt sig på 9k. Bluray-spelaren som följer med ska tydligen vara riktigt vass och detta är ju ett riktigt fint och prisvärt paket.

Ja den bluray spelaren får till och med mig att bli sugen på det paketet:)

Permalänk
Medlem

Får dra till Hi-Fi klubben eller nåt och se efter med egna ögon. Alla som svarar verkar väga tungt för Panasonic, vilka är det då som röstar för LED, är ju inte över vägande plasma. Ge er till känna och diskutera för er sak. Vill höra era åsikter också varför ni röstar för LED!

Förstått att smart TV verkar suga ganska bra vad man än väljer. Kommer svt play tex någonsin fungera igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Vet inte för jag använder htpc till sånt. Även om du har original som streamas genom nätverket så triggar den cinavia kopieringsskydd så jag gav upp på det och byggde en htpc.

Jobbigt! Vill dock börja med en bra TV. Försökt komma runt htpc men kanske inte går om det ska funka 100%