Permalänk

Nybygge - startar ej helt

Har precis pulat ihop ett nybbygge. Allt sitter som det ska har jag dubbelkollat, men trots det så går datorn inte igång helt när jag sätter på den.

Vad som händer är att fläktarna till nätagg, chassi och gpu går igång helt en sekund och stannar sedan upp och stänger av sig. Fläkten till cpu rör på sig pyttelite, men gör inte ens ett varv.

Har lite svårt att identifiera vad som skulle vara problemet. Det första som jag tänker på är att nätagget är för svagt, men det slås undan av att systemet ska klaras av att köras på under 400 watt, och jag har en 600-wattare.

Något förslag till felsökning?

Detta är iaf grejerna som sitter i burken:

Nätagg: Corsair Power Supply 600W CX600 80 Plus Bronze
http://cdon.se/hemelektronik/corsair_power_supply_600w_cx600_...

Ram: G.Skill Ripjaws Gaming 2x4GB DDR3 2133Mhz
http://cdon.se/hemelektronik/g.skill_ripjaws_gaming_2x4gb_ddr...

CPU: i5 4670k
http://cdon.se/hemelektronik/intel_core_i5-4670k_3%2c4ghz_soc...

GPU: Geforce gtx 660 oc Twin frozr III
http://cdon.se/hemelektronik/msi_geforce_gtx_660_oc_twin_froz...

SSD: Samsung 840 120 gb
https://www.inet.se/produkt/4304477/samsung-ssd-basic-840-ser...

MK: MSI Z87-I mITX
https://www.inet.se/produkt/1902505/msi-z87-i-mitx

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem

Den kan ju vara en trasig komponent, prollen, RAM, moderkortet.
Försök att eliminera möjliga felkällor genom att testa komponenterna en åt gången i till exempel en kompis fungerande dator.

Permalänk
Hedersmedlem

Ditt nätagg är inte Haswell-kompatibelt, vilket kan ställa till problem när du väl får igång bygget. Glöm inte att stänga av C6/C7 i BIOS/UEFI.

Standardfrågor: Moderkortsdistanser på rätt plats? Alla strömkablar anslutna? Inga skadade sockelpinnar till CPU? Minnena ordentligt nedtryckta?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Ditt nätagg är inte Haswell-kompatibelt, vilket kan ställa till problem när du väl får igång bygget. Glöm inte att stänga av C6/C7 i BIOS/UEFI.

Standardfrågor: Moderkortsdistanser på rätt plats? Alla strömkablar anslutna? Inga skadade sockelpinnar till CPU? Minnena ordentligt nedtryckta?

Vad gäller nätagget så verkar ju utlåtandet inte kommit ännu, Corsair säger "Likely compatible — currently validating" angående CX600.

Dock tycker jag att det låter mycket osannolikt att det problem som lett till att det snackas om "haswellkompatibilitet" skulle orsaka detta fel. Det problemet kräver minimal last på 12V och hög last på 3.3/5V. Detta då i kombination med att Corsair givit något slags preliminärt svar att nätagget antagligen inte lider av det problemet öht.

När datorn väl startar kanske det är på sin plats att slå av C6/C7 tills Corsair kommit med ett slutgiltigt utlåtande men det är nog övriga förslag som kommer lösa att få datorn att starta.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Vad gäller nätagget så verkar ju utlåtandet inte kommit ännu, Corsair säger "Likely compatible — currently validating" angående CX600.

Dock tycker jag att det låter mycket osannolikt att det problem som lett till att det snackas om "haswellkompatibilitet" skulle orsaka detta fel. Det problemet kräver minimal last på 12V och hög last på 3.3/5V. Detta då i kombination med att Corsair givit något slags preliminärt svar att nätagget antagligen inte lider av det problemet öht.

När datorn väl startar kanske det är på sin plats att slå av C6/C7 tills Corsair kommit med ett slutgiltigt utlåtande men det är nog övriga förslag som kommer lösa att få datorn att starta.

Är det någon speciell anledning till att du inte läste "vilket kan ställa till problem när du väl får igång bygget"?

Alltså skriver jag exakt det att det inte orsakar trådskaparens fel men att han bör vara uppmärksam på det.

Eftersom Corsair fortfarande efter många månader inte kommit med någon uppdatering får man nog räkna med att de inte är kompatibla och ställa in BIOS därefter, tills annan information finns tillgänglig.

Dessutom, jag gav övriga förslag.

Så vad var poängen med ditt inlägg, som ett svar på det jag skrev?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Kolla vad för leds på moderkortet som lyser upp och kolla i manualen vad som betyder vad.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Ram eller processor lär inte sitta på som de skall, eller så är moderkortet trasigt.

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Är det någon speciell anledning till att du inte läste "vilket kan ställa till problem när du väl får igång bygget"?

Alltså skriver jag exakt det att det inte orsakar trådskaparens fel men att han bör vara uppmärksam på det.

Eftersom Corsair fortfarande efter många månader inte kommit med någon uppdatering får man nog räkna med att de inte är kompatibla och ställa in BIOS därefter, tills annan information finns tillgänglig.

Den "speciella" anledningen är nog att jag läste lite slarvigt. Du låter lite grinig men det är väl bra att alla i så fall är rörande eniga i sakfrågan.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Tack för inputen. Ok, låter som jag får påbörja sedvanlig felsökning Tänkte om det var någon känd inkompatibilitet (ex som den ni påpekade) som eventuellt kunde vara orsaken, men jag prövar med minnena osv. och kommer med en rapport.

Vad gäller ledlampor så blinkar hd-lampan till två gånger innan systemet stänger av sig. Har inte tillräcklig erfarenhet av ssd för att kunna avgöra om den kan sätta käppar i systemet (vanliga hårddiskar har jag aldrig varit med om att de kan hindra ett system från att starta), men jag testar en vanlig hd för säkerhets skull.

Visa signatur

Bro!

Permalänk

Ok, har nu dubbelkollat alla kontakter och det ser bra ut förutom en liten kontakt på 4 pinnar som heter JPWR2 mitt på moderkortet och som jag aldrig sett tidigare. JPWR1 är för övrigt den vanliga ATX-kontakten med 24 pinnar som alla är fyllda, men det finns helt enkelt ingen kontakt på nätaggregatet som kan sättas på JPWR2. Var tusan ska jag få den ifrån är tanken, och är den nödvändig?

Jag har kopplat bort ram, ssd och gpu individuellt men problemet kvarstår. CPU'n vet jag sitter korrekt, men den är ju ganska meningslöst att koppla bort - inget går igång utan den om jag inte har fel.

Tja, antingen handlar det om JPWR2 som jag aldrig hört talas om tidigare, eller så är moderkortet kaputt, låter det som. Ska googla om JPWR2 men nån kanske vet vad den har för syfte och om den är nödvändig. Det tycks iaf som om cpu'n inte går igång, och det lilla googlande jag gjort hittills tycks indikera att JPWR2 strömförsörjer cpu'n, men jag är inte säker än...

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheMAN!:

Ok, har nu dubbelkollat alla kontakter och det ser bra ut förutom en liten kontakt på 4 pinnar som heter JPWR2 mitt på moderkortet och som jag aldrig sett tidigare. JPWR1 är för övrigt den vanliga ATX-kontakten med 24 pinnar som alla är fyllda, men det finns helt enkelt ingen kontakt på nätaggregatet som kan sättas på JPWR2. Var tusan ska jag få den ifrån är tanken, och är den nödvändig?

Jag har kopplat bort ram, ssd och gpu individuellt men problemet kvarstår. CPU'n vet jag sitter korrekt, men den är ju ganska meningslöst att koppla bort - inget går igång utan den om jag inte har fel.

Tja, antingen handlar det om JPWR2 som jag aldrig hört talas om tidigare, eller så är moderkortet kaputt, låter det som. Ska googla om JPWR2 men nån kanske vet vad den har för syfte och om den är nödvändig. Det tycks iaf som om cpu'n inte går igång, och det lilla googlande jag gjort hittills tycks indikera att JPWR2 strömförsörjer cpu'n, men jag är inte säker än...

Jag antar att JPWR2 är anslutning för ATX12V/EPS12V? Det borde finnas sådana kontakter på nätagget.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Japp. Den var dock lite svårupptäckt, för på mitt nätagg satt de två ihop så att de såg ut som en stor 8-pins kontakt Dessutom minns jag ju nu att jag visst har satt ihop nån låda med en sån kontakt...dröjer lite för länge mellan meckandet för att allt ska vara fräscht i minnet. Vilken tur då att man har tillgång till minnes/kunskapsbanken på sweclockers så man slipper leta fler timmar än nödvändigt i blindo Tackar så mycket för hjälpen - nu tycks det fungera...tills nästa problem

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheMAN!:

Japp. Den var dock lite svårupptäckt, för på mitt nätagg satt de två ihop så att de såg ut som en stor 8-pins kontakt Dessutom minns jag ju nu att jag visst har satt ihop nån låda med en sån kontakt...dröjer lite för länge mellan meckandet för att allt ska vara fräscht i minnet. Vilken tur då att man har tillgång till minnes/kunskapsbanken på sweclockers så man slipper leta fler timmar än nödvändigt i blindo Tackar så mycket för hjälpen - nu tycks det fungera...tills nästa problem

Ett litet tips inför framtiden:
Läs manualen till moderkortet. Det finns alltid en layout med beskrivningar för alla anslutningar. 4-pin atx-kontakten har vi nog bara haft i lite över 10 år.

EDIT: Läs alltid manualen till allting...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk

Tack för tipset

Jodå, läser allt manualen, och där finns inte mer än en bild på kontakten och namnet på den, dvs. JPWR2 och INTE ATX12V/EPS12V som kontakten är namngiven på nätaggregatet. Så visst är det lätt att missa en sån sak om man inte sitter med näsan i en datorburk varje dag och har kontaktschemat för moderkort inpräntat på näthinnan

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem

Trött som ett as så orkar inte läsa igenom tråden... Men här kommer några saker du kan kolla om det är korrekt:

1. Moderkortsdistanser
2. 4/8pins kontakten till cpu
3. Att minnena har gått ner hela vägen