Kopieringsavgiften kan kosta datorhandlare hundratals miljoner kronor årligen

Permalänk
Medlem

Snälla, kan de inte stämma Apple o Samsung, då tar jag fram ostbågarna, och jag gillar inte ens ostbågar !

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Det är så jävla korkat att Per Gessle och Tomas Ledin ska få pengar när jag köper ett USB-minne!

Permalänk
Medlem

Måste börja privat kopiera som fan för att känna att man inte skänker pengar i onödan.

Säg att jag har 1.000.000 mp3 på min hårddisk, då kan jag med gott samvete och lagligt kopiera det till alla mina vänner och familj, så länge jag själv inte brutit något kopieringsskydd. Eller när jag köper dessa "nya" 3in1. Blu-ray, dvd, digital kopia. Den digitala kopian borde jag väl få låna ut, kopiera till vänner och familj.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

för en SPELkonsol har ju verkligen huvudsyftet att visa TV-program. idioter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

Härligt, då kan jag fortsätta piratkopiera med gott samvete! Nu när jag ändå betalar en avgift för det liksom.

Precis, nu betalar man ju för det

Permalänk
Medlem

Var tvungen att trycka i <5% för är ganska säker på att jag har en rippad låt någonstans som jag tryckte in i iTunes en gång för länge sen -.-

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Hur vet du att alliansen tycker om detta?

Hela alliansen tyckte inte om den. Moderaterna gillade den och tror det var hallelujademokraterna och centern som ogillade den när det var snack om hårddiskskatten.

Piratpartiet och sverigedemokraterna är väl dom enda partierna som tagit ställning mot förslagen gång på gång. Men vem vet nästa val kanske sverigedemokraterna går med i alliansen så får väl ta tillbaka mitt påstående tidigare om att alliansen gillade den. Är väl mer specifikt Moderaterna som gillar den.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

Härligt, då kan jag fortsätta piratkopiera med gott samvete! Nu när jag ändå betalar en avgift för det liksom.

Privat inte Pirat!

Permalänk
Medlem

Det vore kul om Apple och Samsung slår sina kloka huvuden (och sina feta plånböcker) ihop och möter Copyswede i rätten!

Permalänk
Medlem

Den här lagen måste vara årtiondets största flopp. Den slår heeeelt fel. Tycker dessa typer av organisationer kan rikta in sig på sånt som har verklighetsförankring.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Pirat och privat är två helt olika saker

Inte enligt copyswede.

Permalänk
Avstängd

Jag bryr mig faktiskt inte så mycket om denna avgiften, men en sak är riktigt komisk och det är hur folk på Swec reagerar över detta, alltid samma sak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldphag:

Ser fram emot framtiden!

(2020)
Ny kopieringsavgift för privatpersoner

Copyswede har nu sett att privatpersoner pratar öppet om filmer som de har sett på bio, nu kommer en avgift på 25% för de som har ögon och en 5% avgift på talförmåga, blinda och stumma påverkas dock inte av detta nya beslutet.

", än, det kommer så snart vi kan komma på någon halvkrystad anledning.."

Lade till lite som inte är så långsökt

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

Hur kan det här företaget få härja?

Suveränt att Apple och Samsung sätter ner foten, när vår regering uppenbarligen inte har vett nog till det.

Edit: Tog bort ett skämt som var mer eller mindre kopia av vad någon annan redan skrivit i tråden. Måste ha läst det och haft det i det undermedvetna, sen stulit skämtet omedvetet. Borde åka på en hög avgift för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattmannen:

för en SPELkonsol har ju verkligen huvudsyftet att visa TV-program. idioter

Vi snackar inte om TV-avgift här

Permalänk
Medlem

Hoppas Apple och Samsung krossar Copyswede.

Permalänk
Medlem

VA? 113 pers som röstat på mer än 50%? Slår vad om att typ hälften av folket här inte hajar frågan...

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem

Fast är en straffavgift liknande denna (vilken EJ tas ut av stat) inte att likställa med ett hot kring varors och tjänsters fria rörlighet enligt EU-regler?

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggmeiler:

Vad går dessa 160 miljoner kr till?

In i Copyswedes spargris

Permalänk
Medlem
Skrivet av YeZirko:

Privat inte Pirat!

Ja, du är hundrade personen som skriver det.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Inaktiv

Fritt fram för att kopiera saker.. yay.. eller har man inte rätt att tolka 'kopieringsavgiften' bäst man vill?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1kolli:

Jag bryr mig faktiskt inte så mycket om denna avgiften, men en sak är riktigt komisk och det är hur folk på Swec reagerar över detta, alltid samma sak

Tycker inte du det är lite fel att du måste betala 80kr extra för allt du köper för att sponsra en hobbyorganisation som saknar nytta i samhället.

Tänk på att Mattias Åkerlind som är VD för copyswede är en av sveriges största bidragstagare som inte behöver göra någon nytta för att få sina miljoner om året. Det är sjukt!
Alla dom här pengarna som kan gå till skolor och sjukvård för ett bättre sverige.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

"innebär att en privatperson tar en kopia på ett upphovsrättsskyddat originalverk"

Så enligt definitionen av vad privatkopieringsavgiften täcker så måste först ett drm-fritt orginal finnas. Kanske ska ta och leta reda på min drm-fria Dana Dragomir skiva från -94 och bränna ett exemplar till morsan då.

Allvarligt. Hur mycket media har inte drm-skydd nu för tiden? En förbannad scam är vad det hela är. Potatisavgift!

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Skrivet av Henrik21:

Fast är en straffavgift liknande denna (vilken EJ tas ut av stat) inte att likställa med ett hot kring varors och tjänsters fria rörlighet enligt EU-regler?

Ja det känns som det inte alls är lagligt detta.

Permalänk
Medlem

Resultat i omröstningen just nu:

"Privatkopierar inte 59.8%"

Grisar kan uppenbarligen flyga

Permalänk
Skrivet av Willhelm:

Var tvungen att trycka i <5% för är ganska säker på att jag har en rippad låt någonstans som jag tryckte in i iTunes en gång för länge sen -.-

Precis, men om den låten hade varit nedladdad till att börja med så skulle du röstat på 0%

Fast å andra sidan, hade den varit rippad från en skiva så är ju rippen en kopia och den du ev brännde ut var en kopia av en kopia...

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Omröstningen kan vara en aning förvirrande, för de som blandar ihop privatkopiering med piratkopiering.
Vem ägnar över 50% av sin hårddisk till privat kopiering?

Jag har 100% på en HDD som är privatkopierat, jag tror det räknas som det iallafall. Spelar in filmer och serier på den som går på TV:n, resten av alla HDDs är väl ungefär 0%.

Nåt jag stör mig fruktansvärt mycket på är att HDD:n som jag spelar in serier/filmer på enbart fungerar i digitalboxen, jag hade gärna kopplat loss den och kopplat in den till datorn för att fixa vettiga mappar, finns naturligtvis inte stöd för det via digitalboxen, men då är det något udda filsystem så det är helt omöjligt.

Personligen hade jag inte haft något problem med privatkopieringsavgiften OM det var så att det faktiskt var möjligt att privatkopiera på ett smidigt sätt, idag är det mer eller mindre omöjligt.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Piratpartiet nästa. Inte för att min röst kommer spela någon monsterroll i Sveriges politiska system men den är en principsak.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Fast är en straffavgift liknande denna (vilken EJ tas ut av stat) inte att likställa med ett hot kring varors och tjänsters fria rörlighet enligt EU-regler?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Privatkopieringsers%C3%A4ttning

Permalänk
Konsolpleb 🕹

160 mille är bara toppen av isberget. Det var ju bara för datorer. Från och med måndag gäller det ju i princip allt som innehåller någon form av lagring. Spel, mobiler, surfplattor osv.
Bara mobiltelefoner lär ju säljas så många att det blir mer än 160 mille även om själva kostnaden per mobil blir lägre.

Det som känns lite oroväckande är ju också att kapaciteterna på all media ökar.
Så något som rymmer 80 GB idag kanske kostar 800 kr. Dvs copy Swede avgiften är "bara" 10%.
Men tänk om fem år när 80GB bara kostar 150 kr, då är avgiften helt plötsligt mer än hälften av kostnaden för produkten. Jag tror knappast att Copy Swede själva kommer att föreslå att de ska sänka avgifterna för att justera för värdet så att säga.
Med andra ord ganska teknikfientligt.

Helt galet och man förstår ju om företag är rädda. Kul att ge sig på ett skurkföretag som har pappa staten som håller deras rygg?...

Visa signatur

240p är livet