Har just skaffat mig en MacBook Air 13" - Tips för nybörjare?

Permalänk

Har just skaffat mig en MacBook Air 13" - Tips för nybörjare?

Helloj! Har just skaffat mig en MacBook Air i samband med mina studier. Har en speldator med Windows 7 också, men den är inte lika smidig att få med sig till skolan tyvärr. Då jag är en helt ny användare för Mac så är det j*vligt mycket jag inte vet om, som ni kanske kan tipsa om. Program som "motsvarar" andra program som finns till Windows, tips om operativsystemet, bra spel möjligtvis och annat tänkbart nyttigt som jag borde veta.

Är för övrigt grymt nöjd med mitt köp, köpte standardmodellen med 8GB ram, allt annat (processor och hårddiskutrymmet) är oförändrat. Datorn är snabb, smidig, lätt och snygg!

Tack på förhand.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-D3H | Intel® Core i5-3570K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 | Samsung SSD 830 128GB | ASUS GeForce GTX 670 DirectCU II TOP | XFX ProSeries XXX Edition 850W |

Permalänk
Medlem

Första programmet du bör köpa om du är student/jobbar är iWork. Keynote i det paketet är väldigt värdefullt. Är ett simplare fast mycket snyggare presentationsprogram än powerpoint. Office 2011/2013 är också att rekommendera (såklart). Finns inte så mycket tips och tricks till osx, allt fungerar bra från start. Memclean kan vara bra att ladda ner om du sitter med CS paketen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quickzor:

Memclean kan vara bra att ladda ner om du sitter med CS paketen.

Enklast är att skriva "purge" i terminalen så rensas minnet. Inget man behöver göra regelbundet, lyckligtvis...

Permalänk

Något som jag uppskattar väldigt mycket är "fler-skräms-läget". Det vill säga att du kör till exempel webbläsaren som en full skärm, sedan kan du swipea med fyra fingrar åt sidan för att komma åt spotify till exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skinnsoffa:

Något som jag uppskattar väldigt mycket är "fler-skräms-läget". Det vill säga att du kör till exempel webbläsaren som en full skärm, sedan kan du swipea med fyra fingrar åt sidan för att komma åt spotify till exempel.

Kan tillägga att det kommer vara mycket mer användbart efter Mavericks är släppt - då kan du ha ett vanligt skrivbord på ena skärmen och ett program i fullskärm på andra (eller andra tänkbara kombinationer givetvis).

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Skrivet av Quickzor:

Första programmet du bör köpa om du är student/jobbar är iWork. Keynote i det paketet är väldigt värdefullt. Är ett simplare fast mycket snyggare presentationsprogram än powerpoint. Office 2011/2013 är också att rekommendera (såklart). Finns inte så mycket tips och tricks till osx, allt fungerar bra från start. Memclean kan vara bra att ladda ner om du sitter med CS paketen.

Program som Memclean har en tendens att fylla minnet med skit och på så vis tvinga ut allt till page-filen. Systemet blir alltså långsammare av appar som dessa. Låt operativsystemet sköta minneshanteringen - det gör det troligtvis bäst.

Håll dig undan från "optimeringsprogram". Finns ingen som helst nytta för dom. Oftast gör de mer skada än nytta.

Annars:
* Bekanta dig med Spotlight
* Terminalen är din vän
* Installera homebrew (du skriver: ruby -e "$(curl -fsSL https://raw.github.com/mxcl/homebrew/go)" <- i terminalen)
* Studerar du ingenjörsutbildning vill du installera gcc och andra utvecklingsverktyg med "brew install <program>"

Programval beror på vad du är ute efter för program.

Förhandsvisning är kraftig och kan göra väldigt mycket. Den visar väldigt många filformat (tryck mellanslag på en fil så märker du att den ritar upp det mesta). Du kan skapa PDF-filer från inskanningar, osv. Kanske inte ditt användningsområde, men det är funktioner jag använder väldigt ofta.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk

Det mesta är redan uppräknat, men Xmind är rätt bra. Tyvärr så använder jag inte det så mycket.
Sketchbook Express är också bra. (app)
Kan inte komma på något annat.
Eller jo, finns ett spel som heter "Shotgun Fun Fun" som man såklart måste ha. (också app)

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem

Den här tråden är riktigt, riktigt bra: http://apple.stackexchange.com/questions/400/please-share-you...

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Program som Memclean har en tendens att fylla minnet med skit och på så vis tvinga ut allt till page-filen. Systemet blir alltså långsammare av appar som dessa. Låt operativsystemet sköta minneshanteringen - det gör det troligtvis bäst.

Håll dig undan från "optimeringsprogram". Finns ingen som helst nytta för dom. Oftast gör de mer skada än nytta.

Hade jag ingen aning om, tack för att du citerade så jag hittade tillbaka och kunde läsa detta. Kändes som datorn gick bättre men har nog inbillat mig det bara då antar jag.

Permalänk
Skrivet av Quickzor:

Hade jag ingen aning om, tack för att du citerade så jag hittade tillbaka och kunde läsa detta. Kändes som datorn gick bättre men har nog inbillat mig det bara då antar jag.

Inte säkert att alla program gör såhär. Något program kanske är mer intelligent, men jag tvekar

Du kan lätt se det själv genom att ha aktivitetshanteraren öppen:

För att förtydliga: Dom siffrorna kommer att röra på sig om programmet gör det jag misstänker

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Inte säkert att alla program gör såhär. Något program kanske är mer intelligent, men jag tvekar

Du kan lätt se det själv genom att ha aktivitetshanteraren öppen:
http://niklasblomqvist.se/dump/page.png

För att förtydliga: Dom siffrorna kommer att röra på sig om programmet gör det jag misstänker

När du ändå har framme en bild på Activity Monitor så måste jag fråga. Hur läser jag av RAM-minnes informationen på rätt sätt?

Jag mena, det finns Free, Wired, Active, Inactive och Used. Vad är skillnaden mellan Free och Inactive? Vad är skillnaden mellan Active och Used? Och vad är Wired?

(går säkert att googla på, men oftast har erfarna sweclockare enkla, logiska, bra svar)

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Skrivet av lambdan:

När du ändå har framme en bild på Activity Monitor så måste jag fråga. Hur läser jag av RAM-minnes informationen på rätt sätt?
http://puu.sh/4IqBl.png

Jag mena, det finns Free, Wired, Active, Inactive och Used. Vad är skillnaden mellan Free och Inactive? Vad är skillnaden mellan Active och Used? Och vad är Wired?

(går säkert att googla på, men oftast har erfarna sweclockare enkla, logiska, bra svar)

Free:
Ledigt

Wired:
Data som inte kan swapas

Active:
Minne som nyligen är använt. Beter sig som inactive, fast stannar kvar längre i minnet (inactive försvinner innan active)

Inactive:
Här kan ett program du stängt av ligga. Och om det tas bort för att göra plats åt andra program gör detta att det programmet du hade igång startar snabbare.

Used:
Så mycket du använder.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Skrivet av blomqvist:

* Studerar du ingenjörsutbildning vill du installera gcc och andra utvecklingsverktyg med "brew install <program>"

Kan även rekommendera xcode-paketet med tillhörande commandline-paket om man ska programmera C osv. Finns i app-store:n

Permalänk
Skrivet av blomqvist:

Program som Memclean har en tendens att fylla minnet med skit och på så vis tvinga ut allt till page-filen. Systemet blir alltså långsammare av appar som dessa. Låt operativsystemet sköta minneshanteringen - det gör det troligtvis bäst.

Håll dig undan från "optimeringsprogram". Finns ingen som helst nytta för dom. Oftast gör de mer skada än nytta.

Annars:
* Bekanta dig med Spotlight
* Terminalen är din vän
* Installera homebrew (du skriver: ruby -e "$(curl -fsSL https://raw.github.com/mxcl/homebrew/go)" <- i terminalen)
* Studerar du ingenjörsutbildning vill du installera gcc och andra utvecklingsverktyg med "brew install <program>"

Programval beror på vad du är ute efter för program.

Förhandsvisning är kraftig och kan göra väldigt mycket. Den visar väldigt många filformat (tryck mellanslag på en fil så märker du att den ritar upp det mesta). Du kan skapa PDF-filer från inskanningar, osv. Kanske inte ditt användningsområde, men det är funktioner jag använder väldigt ofta.

Tack för alla inlägg! Vad är spotlight? Terminalen har jag förstått är OSX-motsvarigheten till Windows "cmd". Den (cmd'n) använder jag inte så mycket dock, men man kanske har mer användning för Terminalen på Mac'en?

Vad är homebrew? Är det som att "jailbreaka" OSX?

Jag studerar just nu Tekniskt Basår, det lutar sedan åt Civilingenjör i Maskinteknik nästa år. Så ja, ingenjörsutbildning är vad jag ska studera sen. Vad är gcc?

Mycket frågor, men ja, är väldigt tacksam för svar då jag har med mig min Mac ofta till skolan. Dock kollar jag endast skolans intranät efter uppgifter och planeringar m.m. Skannar även in arbeten jag gör för att sedan ladda upp dom på Fronter. Så ett bra redigeringsprogram för .pdf-filer vore ett också trevligt!

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-D3H | Intel® Core i5-3570K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 | Samsung SSD 830 128GB | ASUS GeForce GTX 670 DirectCU II TOP | XFX ProSeries XXX Edition 850W |

Permalänk
Skrivet av straatMan:

Tack för alla inlägg! Vad är spotlight? Terminalen har jag förstått är OSX-motsvarigheten till Windows "cmd". Den (cmd'n) använder jag inte så mycket dock, men man kanske har mer användning för Terminalen på Mac'en?

Om du vill ha en jämförelse på windowssidan är det nog mer likt powershell. Terminalen är betydligt kraftfullare än cmd någonsin har varit och du kan göra allt där igenom. Terminalen är fönstret in i UNIX och vill du lära dig *nix så är det där du ska spendera tid.

Skrivet av straatMan:

Vad är homebrew? Är det som att "jailbreaka" OSX?

Du behöver inte jailbreaka OSX, du har redan root och kan därmed göra allt.

Skrivet av straatMan:

Vad är gcc?

GNU Compiler Collection. En samling kompilatorer från GNU-projektet, framförallt för C (gcc) och C++ (g++).

Skrivet av straatMan:

Mycket frågor, men ja, är väldigt tacksam för svar då jag har med mig min Mac ofta till skolan. Dock kollar jag endast skolans intranät efter uppgifter och planeringar m.m. Skannar även in arbeten jag gör för att sedan ladda upp dom på Fronter. Så ett bra redigeringsprogram för .pdf-filer vore ett också trevligt!

Adobes Acrobat finns ju alltid, något bra open source / gratis alternativ vet jag dock inte om det finns.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Skrivet av straatMan:

Tack för alla inlägg! Vad är spotlight? Terminalen har jag förstått är OSX-motsvarigheten till Windows "cmd". Den (cmd'n) använder jag inte så mycket dock, men man kanske har mer användning för Terminalen på Mac'en?

Vad är homebrew? Är det som att "jailbreaka" OSX?

Jag studerar just nu Tekniskt Basår, det lutar sedan åt Civilingenjör i Maskinteknik nästa år. Så ja, ingenjörsutbildning är vad jag ska studera sen. Vad är gcc?

Mycket frågor, men ja, är väldigt tacksam för svar då jag har med mig min Mac ofta till skolan. Dock kollar jag endast skolans intranät efter uppgifter och planeringar m.m. Skannar även in arbeten jag gör för att sedan ladda upp dom på Fronter. Så ett bra redigeringsprogram för .pdf-filer vore ett också trevligt!

Dr Slizer svarade på lite.

Spotlight är förstoringsglaset vid klockan. Den hittar det mesta du kan tänkas leta efter.
Jag använder den för att hitta allt från ett dokument jag vet att jag skrivit ett speciellt ord i, till filer jag har fått bifogat i mail.

Den fungerar även som miniräknare:

Terminalen kan vara en god idé att bli vän med. Du behöver dock inte känna någon större oro för det än - det du behöver veta lär ni gå igenom under utbildningen. Grundläggande kommandon kan vara bra att kunna:
Byta mapp (cd), förstå hur relativa sökvägar fungerar, etc. Tänker inte gå igenom hur - det finns fint om guider för detta

Homebrew är en pakethanterare (som apt under debian/ubuntu). Används troligtvis mest av utvecklare och så.
Detta hänger ihop med terminal-kunnandet. Och när det kommer till små-program och terminalen blir du aldrig fullärd

Om ni ska programmera är det troligtvis C/C++ ni kommer köra. Men det kan lika gärna bli Ada, Python, Java, Haskell eller annat. Jag vågar dock säga att C/C++ är väldigt vettigt att börja med om man ska få koll på datatyper. Det är dock en annan diskussion.

Normalt sett kommer ni inte (?) redigera PDF-filer. Är det enklare texter som ska in fungerar den inbyggda förhandsgranskaren klockrent.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk

Några av de program som jag installerar handlöst på en ny mac är Alfred och Shortcat. (och iStat menus, men det är mest för "kul"). Kolla runt på youtube på "alfred workflows", jag blir alltid lika hänförd över vilka smidiga features man kan göra med det programmet. Väldigt fiffigt. (har för mig att man måste köpa alfred via hemsidan för att få tillgång till workflows, men det är inte säkert. kolla på deras sida först).

Permalänk
Medlem

+1 på Alfred! Sedan jag började använda det känner jag mig handikappad utan.

Skrivet av boomhowler:

Några av de program som jag installerar handlöst på en ny mac är Alfred och Shortcat. (och iStat menus, men det är mest för "kul"). Kolla runt på youtube på "alfred workflows", jag blir alltid lika hänförd över vilka smidiga features man kan göra med det programmet. Väldigt fiffigt. (har för mig att man måste köpa alfred via hemsidan för att få tillgång till workflows, men det är inte säkert. kolla på deras sida först).

Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Permalänk
Medlem

Quicksilver för att starta program ännu snabbare än med spotlight. Och för att fokusera program istället för med expose.
Caffeine för att med ett klick växla mellan normala strömsparfunktioner och ha dem inaktiverade.
Expose (mission control) bindar jag till hörnen på skärmen, för att snabbt ha tillgång till funktionen.
f.lux för att få en trevligare vitbalans framåt kvällssnåret.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamq10:

Quicksilver för att starta program ännu snabbare än med spotlight. Och för att fokusera program istället för med expose.
Caffeine för att med ett klick växla mellan normala strömsparfunktioner och ha dem inaktiverade.
Expose (mission control) bindar jag till hörnen på skärmen, för att snabbt ha tillgång till funktionen.
f.lux för att få en trevligare vitbalans framåt kvällssnåret.

Flux och Quicksilver är mycket trevliga, ja. Men jag skulle nog inte kalla Quicksilver för en Spotlight-ersättare, de är egentligen olika sorters program. Spotlight hittar filer, punkt.

Quicksilver kan ersätta en massa grejer som man normalt sett gör via peka och klicka. Typ filnavigering, bokmärkesnavigering, åtkomst till menyobjekt, programstart, fönsterhantering, urklippshantering... Quicksilver är som den perfekta mixen mellan det svåråtkomliga textbaserade gränssnittet och det enkla men klumpiga grafiska.

Vill man ha en väldigt basic programstartare så behöver man ju numera inte Spotlight, istället kan Launchpad-knappen på tangentbordet användas.

Tillägg:

Kan också tipsa om hur man tar screenshots som ovan: cmd + skift + 4 för delar av skärmen, eller cmd + skift + 3 för hela skärmen.

Permalänk

Först och främst, bra val
De program jag använder mest på min Mac är alfred. Detta program funkar kanon bra och det är "by far" det program använder mest (och en stor anledning till att jag inte vill byta operativsystem till linux/windows).

Jag rekommenderar även Moom (länk till app store) som används för att få fönster att exakt ta upp halva skärmen, bra om man vill ha koll på flera saker samtidigt.

Sen finns det ju program som inte är unika för Mac som är kanon, som te.x. Dropbox och Spotify. Rekommenderar även att installera firefox med tillägg adblock (men stäng givetvis av den på sweclockers ) och InstantFox Quick Search.

Edit: Kom på några till!

En annan bra app är Caffeine (länk till app store). Används när du inte vill att din mac ska gå ner i vila utan att den ska vara på en längre tid.

Och för att ta reda på vad som tar allt utrymme på hårddisken använder jag Spacie (länk till app store). Perfekt om uttrymmet tryter och man inte riktigt vet vad som har ätit upp utrymmet.
Men om du bara vill se hur mycket utrymme du har kvar på hårddisken kan du alltid skriva df -h i Terminalen.

Permalänk
Medlem

Bland det första jag gör på nyinstallerade osx-datorer är att flytta dockan till höger för att skapa mer vertikal arbetsyta, för ex. webbläsaren där sidor nästan enbart scrollas vertikalt. Speciellt på en 'lågupplöst' skärm som den i MBA.

Även att skapa Spaces, ofta tre där den vänstra är dashboard med alla widgets, den mittersta din 'ordinarie' och den högra för att köra enstaka program i fullfönster. Med en enkel fingerrörelse på styrplattan skiftar man Spaces. Riktigt bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xe993:

Flux och Quicksilver är mycket trevliga, ja. Men jag skulle nog inte kalla Quicksilver för en Spotlight-ersättare, de är egentligen olika sorters program. Spotlight hittar filer, punkt.

Fast det var väl inte vad jag skrev? Jag skrev att Quicksilver startar program snabbare än spotlight, inte att det är en ersättare eller filsökare.

Visst har du rätt, quicksilver kan göra väldigt mycket mer. Men det är kanske inte vad jag skulle rekommendera till en nybörjare, utan en avancerad användare.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB