Din uppfattning om bitcoin, nu dec 2013.

Permalänk

Din uppfattning om bitcoin, nu dec 2013.

Eftersom det bara är gamla trådar kvar som mer eller mindre är inaktuella så kan vi ju börja med detta.

Vad är dina åsikter/känslor för användandet av bitcoin just nu?
Och hade du hört talas om bitcoin förra gången detta forumet fanns? Samt har din uppfattning om bitcoin ändrats sen dess?

Mycket har ju hänt, både positivt och negativt. Infrastrukturen har mångdubblats och volymen ökat något enormt.

Så vad är din ställning idag?

Permalänk

Det kommer vara kvar och växa så länge det inte händer något som innebär ett extremt hårt slag för Bitcoin. Något i stil med en total bannlysning i USA, hela EU eller Kina skulle kunna döda myntet.

Dessutom tror jag att så kallade Altcoins, alternativa Kryptovalutor (det finns över 100 olika), så som Litecoin mm kommer att fortsätta att växa, så länge det inte händer något med Bitcoin, då de i princip följer Bitcoins kurs. Dock tror jag att flera av dessa kommer att dö då en hel del av de har skapats av någon programmerare som sedan har så kallat "preminat" de. De har alltså minat massvis av sitt egna coin innan andra kunde det. Sedan släpper de myntet och hoppas de kan få ett värde vilket i sin tur också gör skaparen rik. När folk får reda på detta lär intresset svalna för de altcoinsen, dock finns det en del som har blivit rejält stora fast de är preminade. Dessutom finns det alldeles för många Altcoins för att alla skulle kunna bli något.

För några dagar rasade Bitcoin, då rasade även alla altcoins. Nu återhämtar sig Bitcoin och alla altcoins följer efter. Ni kan se här:
http://coinmarketcap.com/

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem

Det kan mycket väl bli ett fett magplask som vi skrattar lite åt likt IT boomen på 90 talet om något år. Många skeptiska röster har höjts från ekonomer och instutitioner, det kritiseras tex att det enbart finns ett finit antal mynt, etc. Bankväsenden är inte helt glada över tilltaget med en valuta/värdehandling som i nuläget är helt sjukt labil samt tvivelaktigt säker enligt dem samt svår att hindra penningtvätt med.

Skulle det visa sig att företagare etc faxtiskt börjar anamma kryptovalutor i större utsträckning samt en eller fler större finansinstitutioner vågar ta risken som det faxtiskt innebär att handla med dessa valutor på ett snabbare och smidigare sätt kan det dock förmodligen ta en sjuhelvetes fart, spekulationen i kryptocoin skulle då dra till sig en helt annan mängd/typ av kapitalstarka investerare.

Känns som det kan gå åt båda hållen idag. Skulle inte uppmana till att investera sina sparpengar i dagsläget.

Visa signatur

^_^

Permalänk
Medlem

Det finns vissa intressanta tekniska lösningar i bakgrunden, men i slutändan kommer samma sak att hända som händer för varje alternativ valuta - den dör ut. Det kan ta länge, eftersom den har möjlighet att leva som valuta bredvid de statsstyrda men med relativt stor användarbas, men i slutändan kommer den att sluta användas eller användas så lite att det inte är värt att tala om. En deflationär valuta utan kontroll är inte ekonomiskt gångbart.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Problemet med Bitcoin är väll att folk använder valutan som en investering istället för vad den är, en valuta. Min kunskap om ekonomi och allt det innefattar är otroligt begränsad, men det är väll självklart att det inte kan vara bra att alla håller på sina bitcoins och hoppas på bättre dagar än att spendera dem?

Jag skulle kunna tänkta mig använda bitcoin om den blir stabil under en längre tid, köpa nu anser jag vara för riskfyllt. Men jag hoppas att vi får se mer om bitcoin.

Permalänk
Medlem

Vinsten och poängen med BT ligger i kriminalitet. Kolla hur nedstängningen av Silkroad 1.0 korrelerar med BT-handeln; helt sjukt!

Kids såg/ser sin chans att tjäna en hacka på att mina. Som jag förstår det är det osäkert vad beräkningskraften egentligen går till, vilket är värt att ta på allvar i dessa dagar. De som inte vill tjäna pengar på att mina använder BT till olagliga transaktioner (ja, man kan köpa en kaffe för BT också, men hade en betydelsefull del av BT-handeln varit konventionell så hade den inte samvarierat i så otroligt hög grad med olaglig verksamhet).

Mina 50c: de som vinner på BT är kriminella, fifflare, eller kids som vill tjäna några slantar på att mina. Jag tycker inte att det är ansvarigt att stödja skiten. Men jag tror att det kommer att vara lönsamt framgent, och (tyvärr) breda ut sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Vinsten och poängen med BT ligger i kriminalitet. Kolla hur nedstängningen av Silkroad 1.0 korrelerar med BT-handeln; helt sjukt!

Kids såg/ser sin chans att tjäna en hacka på att mina. Som jag förstår det är det osäkert vad beräkningskraften egentligen går till, vilket är värt att ta på allvar i dessa dagar. De som inte vill tjäna pengar på att mina använder BT till olagliga transaktioner (ja, man kan köpa en kaffe för BT också, men hade en betydelsefull del av BT-handeln varit konventionell så hade den inte samvarierat i så otroligt hög grad med olaglig verksamhet).

Mina 50c: de som vinner på BT är kriminella, fifflare, eller kids som vill tjäna några slantar på att mina. Jag tycker inte att det är ansvarigt att stödja skiten. Men jag tror att det kommer att vara lönsamt framgent, och (tyvärr) breda ut sig.

Varför anser du att Bitcoin är skit?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Hedersmedlem

De tappade ju halva värdet igår. Eller om det var i förrgår... Snart är den uppe på samma nivåer igen. Ge den några dagar bara ;). Som handelsvaluta där denna ska kunna användas som byte av varor och tjänster seriöst så måste volatiliteten minska kraftigt. Inte många företag som är intresserade av att ha sitt cashflow låst i spekulativa slantar som kan vara värt hälften av dagen innan när fakturor ska betalas.
Och jag ser inte att valutakursen kommer att stabiliseras närmsta tiden. I nuläget duger den endast som valuta för illegal verksamhet. Och där finns det väl en hel del pengar i omlopp så behovet av valutan lär väl inte minska.

Som fesoj säger så är det inge vidare etiskt att ge sig in i att handla med bitcoins i nuläget. Jag litar inte på stabiliteten heller men det händer en del med valutavärdet så det finns fortfarande stora pengar att vinna... eller förlora. Miningen vete tusan om det är så intressant längre däremot.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Jag tror på BC helt enkelt för att det behövs en valuta som ingen stat kontrollerar.
Ju fler som tror på valutan, ju mer kommer den bli värd och förhoppningsvis stabiliseras.

Permalänk
Medlem

Fler och fler hemsidor inför ju Bitcoin som betalningsmetod så jag tror de kommer fortsätta växa i samma takt.
Mining däremot är ju knappt lönt längre, så länge som man inte slänger ut 30k på en ASIC Miner.
Litecoin däremot kan du fortfarande tjäna pengar på gpu mining, men snart kommer de asic miners till ltc också, så jag tror inte ltc kommer överleva...

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Varför anser du att Bitcoin är skit?

det var ganska väl förklarat i hans inlägg tycker jag

Permalänk
Medlem

För att en valuta skall fungera praktiskt för mig så behöver den ha ett stabilt värde.

Det underlättar att jag kan få min lön utbetald i den varje månad, och att banken accepterar valutan för att betala huslånen varje månad, samt bilen, försäkring etc, utan stora prisförändringar.

Kan jag göra det idag med Bitc. ? nej...

Samtidigt är det väl rätt uppenbart att det är drömmen med en sådan valuta för den ljusskyggare delen av marknaden, den känner jag inte för att understödja.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av fesoj:

Vinsten och poängen med BT ligger i kriminalitet. Kolla hur nedstängningen av Silkroad 1.0 korrelerar med BT-handeln; helt sjukt!

Kids såg/ser sin chans att tjäna en hacka på att mina. Som jag förstår det är det osäkert vad beräkningskraften egentligen går till, vilket är värt att ta på allvar i dessa dagar. De som inte vill tjäna pengar på att mina använder BT till olagliga transaktioner (ja, man kan köpa en kaffe för BT också, men hade en betydelsefull del av BT-handeln varit konventionell så hade den inte samvarierat i så otroligt hög grad med olaglig verksamhet).

Mina 50c: de som vinner på BT är kriminella, fifflare, eller kids som vill tjäna några slantar på att mina. Jag tycker inte att det är ansvarigt att stödja skiten. Men jag tror att det kommer att vara lönsamt framgent, och (tyvärr) breda ut sig.

1. Nedstängningen av Silkroad skapade en stor värdeökning för BTC, alltså var marknaden positiv till nedstängningen och det finns massor legal handlare både i Sverige och i världen som säljer "vanliga" produkter.

2. Det är INTE endast kids, vi kör ett gäng med 6 investerare (snitt 30år )och ca 500k sek i utrustning
Vad är felet med att tjäna pengar? ("Svenska avundsjukan" igen gissar jag)

3. Det finns kriminella, fifflare som använder ALLA typer valutor och har gjort sen vi började med snäckskal som valuta.. även nu btc. Man bekämpar dem, inte valutan (och tekniskutveckling)

Permalänk
Medlem

Bitcoins är rätt värdelöst i stor utsträckning.

Det går inte att köpa livsmedel eller betala räkningar med bitcoins.

Eftersom det är en ganska ung marknad kan jag tänka mig att många som håller på och minar inte räknar med elkostnaderna eller hårdvarukostnaderna eftersom dom bor hemma, utan ser det som gratis pengar så fort man startar programmet.

Permalänk
Medlem

Sen om man lägger 500k på hårdvara idag för mining så är den värd under tusenlappen om bara några år.

Lägger man istället 500k på att köpa någon form av produktionsutrustning (fräs, formspruta, svarv etc) och börjar tillverka fysiska produkter så kommer även utrustningen vara värd pengar även om några år, gå att använda till annat etc.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Kolla hur nedstängningen av Silkroad 1.0 korrelerar med BT-handeln; helt sjukt!

Sant, blev lite stökigt där ett tag. Något större skillnad här för ett par dagar sedan när Kina gick ut med att finansiella institut inte fick handla med BTC.

Skrivet av dammskog:

det var ganska väl förklarat i hans inlägg tycker jag

Att det finns möjlighet att utbyta alla sorts tjänster är väl ingen som helst anledning till att tycka hela konceptet är skit? Jag kan köpa narkotika med vanliga SEK också. Enligt min uppfattning så är de allra flesta är mycket positivt inställda till konceptet som Bitcoin bygger på, fesoj går således emot strömmen lite, varav jag är nyfiken på vad han anser är skit.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Sen om man lägger 500k på hårdvara idag för mining så är den värd under tusenlappen om bara några år.

Lägger man istället 500k på att köpa någon form av produktionsutrustning (fräs, formspruta, svarv etc) och börjar tillverka fysiska produkter så kommer även utrustningen vara värd pengar även om några år, gå att använda till annat etc.

Den utrustning kommer generera BTC som kommer ha ett värde långt över 500k så att värdet på hårdvaran minskar är oväsentligt.

Produktionsutrustning och tillverkning tar tid att hålla igång vilket gör att man inte kan jobba med något annat samtidigt. Med miningen kan jag fortfarande ha ett heltidsjobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

De tappade ju halva värdet igår. Eller om det var i förrgår... Snart är den uppe på samma nivåer igen. Ge den några dagar bara ;). Som handelsvaluta där denna ska kunna användas som byte av varor och tjänster seriöst så måste volatiliteten minska kraftigt. Inte många företag som är intresserade av att ha sitt cashflow låst i spekulativa slantar som kan vara värt hälften av dagen innan när fakturor ska betalas.
Och jag ser inte att valutakursen kommer att stabiliseras närmsta tiden. I nuläget duger den endast som valuta för illegal verksamhet. Och där finns det väl en hel del pengar i omlopp så behovet av valutan lär väl inte minska.

Som fesoj säger så är det inge vidare etiskt att ge sig in i att handla med bitcoins i nuläget. Jag litar inte på stabiliteten heller men det händer en del med valutavärdet så det finns fortfarande stora pengar att vinna... eller förlora. Miningen vete tusan om det är så intressant längre däremot.

Den droppade till 500ish, nu är den på 965$ så redan upp igen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av simonw:

http://i.imgur.com/EhAVYaE.png

Att det finns möjlighet att utbyta alla sorts tjänster är väl ingen som helst anledning till att tycka hela konceptet är skit? Jag kan köpa narkotika med vanliga SEK också. Enligt min uppfattning så är de allra flesta är mycket positivt inställda till konceptet som Bitcoin bygger på, fesoj går således emot strömmen lite, varav jag är nyfiken på vad han anser är skit.

Självfallet kan man handla på den illegala marknaden med alla valutor. Utöver valutor kan du använda annat också. Tjänster exempelvis.
Det som gör bitcoins speciellt är inte att det är en valuta utan hur den fungerar. Argumentet - "jag kan köpa knark för svenska kronor lika väl som bitcoins" är inte så intressant.
Dels kan man hävda att ens innehav kommer från mining vilket det inte måste göra. Bankerna kan inte kontrollera detta. Dels kan du skicka belopp lite hur som helst utan insyn.
Att det är lättare att växla över en hög bitcoins till en stats egen valuta på ett bankkonto är givetvis också en hel del enklare än att skeppa över en container sedlar till banken för att få denna insatt på ett bankkonto.

Hade det nu varit så att denna valuta hade använts i stor utsträckning till att byta vanliga varor och tjänster så hade det kanske varit mindre etiskt problematiskt att handla med valutan. Men så är ju inte fallet idag. Den används främst av två andra aktörer. Illegala handel och spekulation. Spekulationen är det väl inge fel på i sig. Det är den stora illegala marknaden som är den problematiska delen.

Jag gillar idén om att bankerna inte ska ha så mycket kontroll. Ett fritt system är en fin tanke. Men det ser ju inte ut att vara ett så trevligt system som växer fram som "ersättare" här.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av konabu:

Bitcoins är rätt värdelöst i stor utsträckning.

Det går inte att köpa livsmedel eller betala räkningar med bitcoins.

Eftersom det är en ganska ung marknad kan jag tänka mig att många som håller på och minar inte räknar med elkostnaderna eller hårdvarukostnaderna eftersom dom bor hemma, utan ser det som gratis pengar så fort man startar programmet.

Fel!
Det finns i Sverige även om utbudet är lågt så här tidigt, det dyker upp fler och fler på: http://www.bitcoin.se/handlare/

Livsmedel i Sverige:

Apuliens Smak » http://www.apulienssmak.se
Apuliens smak säljer italienska delikatesser (olivoljor, snacks, pasta mm) av högsta kvalitet.
Bar Foxx » https://www.facebook.com/BarFoxx
På detta café på Vasagatan 32 i Göteborg kan du nu köpa kaffe och annat gott för bitcoin.
Jonsborgs grill » http://www.jonsborgsgrill.se/
Jonsborgs ligger mitt på Avenyn i Göteborg och är en grill med fokus på vegetarisk och vegansk mat (men de har även gott om köttalternativ)

Räkningar kan du betala om du växlar BTC mot kronor såklart?
eller så betalar man via kort på Forex och för över BTC till ett sånt här: thebitcoincard.co.uk.

Ang miningen och dess kostnader/vinster så är du helt ute och cyklar.
Gör en seriös uträkning och se själv!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Vinsten och poängen med BT ligger i kriminalitet. Kolla hur nedstängningen av Silkroad 1.0 korrelerar med BT-handeln; helt sjukt!

Kids såg/ser sin chans att tjäna en hacka på att mina. Som jag förstår det är det osäkert vad beräkningskraften egentligen går till, vilket är värt att ta på allvar i dessa dagar. De som inte vill tjäna pengar på att mina använder BT till olagliga transaktioner (ja, man kan köpa en kaffe för BT också, men hade en betydelsefull del av BT-handeln varit konventionell så hade den inte samvarierat i så otroligt hög grad med olaglig verksamhet).

Mina 50c: de som vinner på BT är kriminella, fifflare, eller kids som vill tjäna några slantar på att mina. Jag tycker inte att det är ansvarigt att stödja skiten. Men jag tror att det kommer att vara lönsamt framgent, och (tyvärr) breda ut sig.

Härlig rationalisering från någon som missade chansen att tjäna stora pengar. Du hade nog inte suttit och moralpredikat om hur vinnarna i detta loppet är oansvariga människor om du själv hade tjänat en hacka på det. Better luck next time.

Själv tyckte jag det var lustigt att när SR stängdes ner så droppade bitcoin från 130 till som lägst 65 usd, för att ett dygn senare återgå till samma nivå och hålla sig där. SR's nerstängning gjorde knappt ett skit.

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phreak1986:

Fel!
Det finns i Sverige även om utbudet är lågt så här tidigt, det dyker upp fler och fler på: http://www.bitcoin.se/handlare/

Livsmedel i Sverige:

Apuliens Smak » http://www.apulienssmak.se
Apuliens smak säljer italienska delikatesser (olivoljor, snacks, pasta mm) av högsta kvalitet.
Bar Foxx » https://www.facebook.com/BarFoxx
På detta café på Vasagatan 32 i Göteborg kan du nu köpa kaffe och annat gott för bitcoin.
Jonsborgs grill » http://www.jonsborgsgrill.se/
Jonsborgs ligger mitt på Avenyn i Göteborg och är en grill med fokus på vegetarisk och vegansk mat (men de har även gott om köttalternativ)

Räkningar kan du betala om du växlar BTC mot kronor såklart?
eller så betalar man via kort på Forex och för över BTC till ett sånt här: thebitcoincard.co.uk.

Ang miningen och dess kostnader/vinster så är du helt ute och cyklar.
Gör en seriös uträkning och se själv!

Nu tänkte jag mest på Konsum nere på hörnet.
Ingen normal människa sätter sig och kör halvvägs genom landet för att köpa matvaror för bitcoin.

Det är inte lika smidigt som att betala räkningar med autogiro.

Bitcoin kommer nog inte att blir accepterat av seriösa företag/myndigheter på många, många år.

Permalänk
Skrivet av konabu:

Nu tänkte jag mest på Konsum nere på hörnet.
Ingen normal människa sätter sig och kör halvvägs genom landet för att köpa matvaror för bitcoin.

Det är inte lika smidigt som att betala räkningar med autogiro.

Bitcoin kommer nog inte att blir accepterat av seriösa företag/myndigheter på många, många år.

Det är aldrig tänkt att BTC ska ersätta kronan idag utan vara ett enkelt och billigare alternativ vid transaktioner mellan personer. Bara för att den inte går att betala med BTC på ica idag gör den inte värdelös!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Självfallet kan man handla på den illegala marknaden med alla valutor. Utöver valutor kan du använda annat också. Tjänster exempelvis.
Det som gör bitcoins speciellt är inte att det är en valuta utan hur den fungerar. Argumentet - "jag kan köpa knark för svenska kronor lika väl som bitcoins" är inte så intressant.
Dels kan man hävda att ens innehav kommer från mining vilket det inte måste göra. Bankerna kan inte kontrollera detta. Dels kan du skicka belopp lite hur som helst utan insyn.
Att det är lättare att växla över en hög bitcoins till en stats egen valuta på ett bankkonto är givetvis också en hel del enklare än att skeppa över en container sedlar till banken för att få denna insatt på ett bankkonto.

Hade det nu varit så att denna valuta hade använts i stor utsträckning till att byta vanliga varor och tjänster så hade det kanske varit mindre etiskt problematiskt att handla med valutan. Men så är ju inte fallet idag. Den används främst av två andra aktörer. Illegala handel och spekulation. Spekulationen är det väl inge fel på i sig. Det är den stora illegala marknaden som är den problematiska delen.

Jag gillar idén om att bankerna inte ska ha så mycket kontroll. Ett fritt system är en fin tanke. Men det ser ju inte ut att vara ett så trevligt system som växer fram som "ersättare" här.

Nej, det håller jag med dig, vilket jag försökte poängtera enligt inlägget jag citerade.

Givetvis så är inte Bitcoin's koncept fulländat i praktiken vilket också är helt ointressant i diskussionen i fråga. Det är en lång väg dit. Förresten, varför tycker man att den illegala marknaden ett problem, egentligen?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Vinsten och poängen med BT ligger i kriminalitet. Kolla hur nedstängningen av Silkroad 1.0 korrelerar med BT-handeln; helt sjukt!

Kids såg/ser sin chans att tjäna en hacka på att mina. Som jag förstår det är det osäkert vad beräkningskraften egentligen går till, vilket är värt att ta på allvar i dessa dagar. De som inte vill tjäna pengar på att mina använder BT till olagliga transaktioner (ja, man kan köpa en kaffe för BT också, men hade en betydelsefull del av BT-handeln varit konventionell så hade den inte samvarierat i så otroligt hög grad med olaglig verksamhet).

Mina 50c: de som vinner på BT är kriminella, fifflare, eller kids som vill tjäna några slantar på att mina. Jag tycker inte att det är ansvarigt att stödja skiten. Men jag tror att det kommer att vara lönsamt framgent, och (tyvärr) breda ut sig.

Angående beräknings kraften är bitcoin öppenkällkod så de är bara och lusläsa den om du har funderingar.

Tanken bakom är ju att ingen ska kunna manipulera värdet eller ta avgifter på DINA pengar och att stater inte ska kunna trycka pengar och hålla nere valutan eller orsaka inflation. Vilket kokar ner det till att det är en extremistisk liberalpolitisk valuta

Att krimminella kan använda den ja men som de ser system, de är till för att utnyttjas.

och är det inte skönt att kunna vara anonym med iallafall en sak på internet?

Visa signatur

|2700k @ 4,8Ghz|2x PowerColor 280x @1200Mhz|Corsair Vengrace (2x4096MB)|Fractal Define Newton R2 1000w|
|xonar stx | Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phreak1986:

Det är aldrig tänkt att BTC ska ersätta kronan idag utan vara ett enkelt och billigare alternativ vid transaktioner mellan personer. Bara för att den inte går att betala med BTC på ica idag gör den inte värdelös!

Självfallet kommer den inte ersätta kronan, men för allmänne man så kommer den inte heller bli ett alternativ.

Inget ont om bitcoin, så ligger det till helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag gillar idén om att bankerna inte ska ha så mycket kontroll. Ett fritt system är en fin tanke. Men det ser ju inte ut att vara ett så trevligt system som växer fram som "ersättare" här.

Framför allt institut som visa, Mastercard och andra valuta transaktions tjänster som är dyra. Att kunna skicka beloppet till affären man handlar på direkt utan mellanhänder är ju en vision värd att tänka på

Visa signatur

|2700k @ 4,8Ghz|2x PowerColor 280x @1200Mhz|Corsair Vengrace (2x4096MB)|Fractal Define Newton R2 1000w|
|xonar stx | Custom loop |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Phreak1986:

Fel!
Det finns i Sverige även om utbudet är lågt så här tidigt, det dyker upp fler och fler på: http://www.bitcoin.se/handlare/

Livsmedel i Sverige:

Apuliens Smak » http://www.apulienssmak.se
Apuliens smak säljer italienska delikatesser (olivoljor, snacks, pasta mm) av högsta kvalitet.
Bar Foxx » https://www.facebook.com/BarFoxx
På detta café på Vasagatan 32 i Göteborg kan du nu köpa kaffe och annat gott för bitcoin.
Jonsborgs grill » http://www.jonsborgsgrill.se/
Jonsborgs ligger mitt på Avenyn i Göteborg och är en grill med fokus på vegetarisk och vegansk mat (men de har även gott om köttalternativ)

Räkningar kan du betala om du växlar BTC mot kronor såklart?
eller så betalar man via kort på Forex och för över BTC till ett sånt här: thebitcoincard.co.uk.

Ang miningen och dess kostnader/vinster så är du helt ute och cyklar.
Gör en seriös uträkning och se själv!

Hmm. Ja det finns ställen. Men jag känner till fler ställen där jag kan handla med bath i detta land. Det innebär kanske inte riktigt att bath är en bra valuta att handla med i Sverige. En större spridning behövs innan bitcoins kommer fungera som valuta snarare än värdepappershandel som idag. Det kommer kanske... om nu inte majoriteten av slantarna är låsta som investeringar.

Skrivet av k3x:

Själv tyckte jag det var lustigt att när SR stängdes ner så droppade bitcoin från 130 till som lägst 65 usd, för att ett dygn senare återgå till samma nivå och hålla sig där. SR's nerstängning gjorde knappt ett skit.

Jag tolkar det lite annorlunda. För en investerare som behöll sina slantar gjorde det såklart ingenting. Kursen är inte enbart beroende av att all illegal marknad går bra, men att kursen halveras på grund av att man gjorde tillslag på just den siten innebär väl ändå att det fanns en rätt tydlig koppling mellan verksamheterna.

Skrivet av k3x:

Härlig rationalisering från någon som missade chansen att tjäna stora pengar. Du hade nog inte suttit och moralpredikat om hur vinnarna i detta loppet är oansvariga människor om du själv hade tjänat en hacka på det. Better luck next time.

Jag kan tycka att det ena inte utesluter det andra. Yes, jag är lite bitter över att jag satte igång lite mining i ungefär en kvart, sen slutade jag. Det var för tre år sen. Skulle kört på ett tag där ;). Och möjligtvis hade jag vänt bort blicken från problematiken om jag hade tjänat en slant själv här.
Men som jag ser det så kan det väl finnas en stor problematik i frågan även om folk tjänar pengar på det. Det är såklart inte miningen i sig som är problematisk utan hur valutan används utöver spekulationsmarknaden.
Jag vill poängtera att jag inte tycker att de som gräver slantar gör fel. Och det är kul att de som tidigt trodde på valutan får utdelning för sin satsning. Men valutans funktionalitet har djupa problem eftersom att den förenklar för en hel del trist verksamhet som har dålig inverkan på samhället.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av simonw:

Nej, det håller jag med dig, vilket jag försökte poängtera enligt inlägget jag citerade.

Givetvis så är inte Bitcoin's koncept fulländat i praktiken vilket också är helt ointressant i diskussionen i fråga. Det är en lång väg dit. Förresten, varför tycker man att den illegala marknaden ett problem, egentligen?

Nja. Helt ointressant i diiskussionen är det väl inte. Topicen på tråden bjuder väl in till flera synsätt och ifrågasättanden av bitcoinsystemet ;).

Varför är den illegala marknaden ett problem då?
Ja det finns väl många svar här. Ett svar är att man kanske inte är intresserad av ökad människosmugglig/ökat drogmissbruk, ökad illegal vapenhandel, mer skattefiffel och därmed mindre klirr i statskassan. And so on... Klyschigt måhända, men inte helt osant. Det behöver ju inte bli så men tar man bort ett ekonomiskt kontrollmedel som bankerna har mot penningtvätt så kommer detta givetvis utnyttjas. Allt ovan beskrivet är ju något som redan sker idag. Det största hindret är att pengatvätten i Sverige är svår att göra. Vi har ett förhållandevis kontrollerat samhälle. Det finns alltid vägar runt detta men det är omständigt. Och dyrt.

Vad som är värre är att när den illegala handeln ökar så ökar även inflytandet från pamparna i denna sektor. Korruption och liknande får grogrund och det är inge vidare bra för korruptionen undergräver både demokratin och tilliten från folket. Marknadskonkurrensen blir snedvriden. Med mera med mera.
Visst, det är dystopiskt uttryckt. Det behöver inte vara så illa. Men just korruption är något som är väldigt svårt att hantera när denna plåga väl får fotfäste.

Återigen vill jag poängtera att jag inte tycker det är något fel med att gräva fram bitcoins. Men valutan har inneboende problem.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nja. Helt ointressant i diiskussionen är det väl inte. Topicen på tråden bjuder väl in till flera synsätt och ifrågasättanden av bitcoinsystemet ;).

Jo, lite taskigt formulerat kanske men jag hänvisade ju hela min diskussion till inlägget jag citerade och där så vågar jag påstå att det inte hade något med det att göra

Skrivet av Söderbäck:

Varför är den illegala marknaden ett problem då?
Ja det finns väl många svar här. Ett svar är att man kanske inte är intresserad av ökad människosmugglig/ökat drogmissbruk, ökad illegal vapenhandel, mer skattefiffel och därmed mindre klirr i statskassan. And so on... Klyschigt måhända, men inte helt osant. Det behöver ju inte bli så men tar man bort ett ekonomiskt kontrollmedel som bankerna har mot penningtvätt så kommer detta givetvis utnyttjas. Allt ovan beskrivet är ju något som redan sker idag. Det största hindret är att pengatvätten i Sverige är svår att göra. Vi har ett förhållandevis kontrollerat samhälle. Det finns alltid vägar runt detta men det är omständigt. Och dyrt.

Vad som är värre är att när den illegala handeln ökar så ökar även inflytandet från pamparna i denna sektor. Korruption och liknande får grogrund och det är inge vidare bra för korruptionen undergräver både demokratin och tilliten från folket. Marknadskonkurrensen blir snedvriden. Med mera med mera.
Visst, det är dystopiskt uttryckt. Det behöver inte vara så illa. Men just korruption är något som är väldigt svårt att hantera när denna plåga väl får fotfäste.

Självklart inser jag att det eventuellt kan bli stökigt rätt snabbt (och stort) beroende på framtida inflytande i dessa marknader. Ville bara få fram något vettigt inlägg till tråden i fråga, snyggt diskuterat!

Skrivet av Söderbäck:

Återigen vill jag poängtera att jag inte tycker det är något fel med att gräva fram bitcoins. Men valutan har inneboende problem.

Många problem finns det, men troligen en hel del mer positiva ting. Än så länge så tänker jag mig en virtuell pool som (typ) kan tänkas ersätta PayPal, där vem som helst får vara med och doppa fötterna med diverse tjänster om man så önskar. Kommer aldrig se BTC som en valuta utan mer som ett alternativt betalmedel. Men kan bli spännande att följa det hela, med tanke på att t.ex. Tyskland godkänt Bitcoin så hoppas vi på att fler hänger på, = utveckling

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10