Banankontakter till Yamaha RX-A820

Permalänk
Medlem

Banankontakter till Yamaha RX-A820

Ja, som ämnesnamnet lyder så undrar jag om det går. Jag har 820 och var på MediaMarkt häromdagen och inhandlade ett gäng banankontakter, men för att få in dem i förstärkaren verkar jag behöva tillfoga en hel del våld, om det ens är möjligt. Därför undrar jag om det skall vara några speciella kontakter eller om det helt enkelt inte går.

Notera att i instruktionshandboken till förstärkaren står det att banankontakter endast kan användas för modeller i USA, Kina, Kanada, Australien samt allmänna modeller. Hur vet man om man har en "allmän modell"?

Visa signatur

| Chassi: Cooler Master Cosmos S | Mobo: Asus z87 Deluxe | CPU: Intel i7 4770K | CPU-cooler: Noctua NH-U9B | Grafikkort: Asus GTX 780 DCII | RAM: 16GB Corsair Vengeance LP | SSD: Samsung 840 120GB | PSU: Corsair HX1050 |

Permalänk
Medlem

Brukar vara igensatt med en plastbit, lite milt våld med tex en skruvmejsel kan lösa problemet.
Det är elsäkerhetsregler som gör att banankontakter inte är godkända i en del länder (man kan stoppa in dom i eluttag).

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sniffy:

Ja, som ämnesnamnet lyder så undrar jag om det går. Jag har 820 och var på MediaMarkt häromdagen och inhandlade ett gäng banankontakter, men för att få in dem i förstärkaren verkar jag behöva tillfoga en hel del våld, om det ens är möjligt. Därför undrar jag om det skall vara några speciella kontakter eller om det helt enkelt inte går.

Notera att i instruktionshandboken till förstärkaren står det att banankontakter endast kan användas för modeller i USA, Kina, Kanada, Australien samt allmänna modeller. Hur vet man om man har en "allmän modell"?

De sitter ofta en plastbit i mitten som man får bända loss. Min RX-A830 och i min RX-V767 fungerar banankontakter utan problem.

/zyber

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.