Google öppnar Chromecast för utvecklare

Permalänk
Melding Plague

Google öppnar Chromecast för utvecklare

Efter en tids tystnad gör Google slag i saken och släpper utvecklingsverktyg för den lilla mediaspelaren Chromecast, som gör det möjligt att både sända och ta emot strömmande video.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Chromecast känns rätt onödigt.

Det känns som om en TV eller HTPC redan bör ha DLNA, Miracast, och saker för att kunna göra samma sak utan behöva extra tillbehör.

Permalänk
Medlem

Today was a good day

Visa signatur

SG09, 760g, FX8350, H80i, HD7870, 8Gb, 2Tb, 630watt

Permalänk
Medlem

Synd att den är typ dubbelt så dyr här i Sverige jämfört med USA :/

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

ser intressant ut! kanske en stark konkurrerat för Apple-TV för Android-användare men även IPhone-användare som vill har ett portabelt sätt att strömma film eller liknade Good work Google!

Visa signatur

Min Pärla: [Corsair Obsidian 650D] [Antec 900W] MSI Radeon R9 290] [Intel Core i7 2600K@4,7Ghz 1.33V] [4x4Corsair Vengeance@1600MHz] [Asus P8 Z68] [Western Digital Green 1TB] [Samsung Evo 250 GB]
Side Stuff: [Asus VG248QE 144 Hz] [Steel Series 7G] [Razer Imperator] [Siberia USB Edition]

Permalänk
Medlem

Tycker chromecast verkar smidigt. För mig som har en TV utan dina eller liknande, och som måste dra en 10m kabel när jag vill se serier på Tvn, borde det vara en perfekt pryl.
Att fler nu får möjlighet att inkludera funktionen i sina tjänster kan ju inte vara annat än positivt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Inaktiv

Verkar ju vara en riktigt tuff liten sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Chromecast känns rätt onödigt.

Det känns som om en TV eller HTPC redan bör ha DLNA, Miracast, och saker för att kunna göra samma sak utan behöva extra tillbehör.

tror dock att svensson heller köper den här lilla modutten än en dator som ska installeras konfigureras och underhållas.

Skoj att de låter iOS använda API också... tråkigt för Windows Phone bara

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

en sak jag tycker är coolt är man kan dela sin skärm så man kan se den på tvn

Visa signatur

min kanal heter lär dig blender
https://www.youtube.com/channel/UCAtF52Txk_4x-gJGmPm-mmw
ok den handlar om blender och hårdvara och sånt

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Chromecast känns rätt onödigt.

Det känns som om en TV eller HTPC redan bör ha DLNA, Miracast, och saker för att kunna göra samma sak utan behöva extra tillbehör.

Väldigt typiskt sweclockers att bedöma produkter utifrån sin egna situation... Om man inte har HTPC eller TV med stöd för att göra detta då? Jag tycker det verkar vara en sjukt smidig produkt trots att jag inte ser ett direkt behov för den personligen.

Permalänk
Medlem

Google gör verkligen allt dom kan för att sätta käppar i hjulen för Windows Phone.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Vill så sjukt gärna ha användning för en Chromecast. Men har inte det... I-landsproblem alltså

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem

köpt en dylik tingest för att kunna glutta lite i sovrummet ..... funkar "sådär"
svårt att få connection,fuckade redigt upp min wifi till telefonen osov ....
och nej,har bra signal och allt är frid och fröjd
kan vara så att det inte är riktigt fixxat än med appen (netflix) , så det kanske blir bättre , iden är grym iaf

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Medlem

Härligt! Nu är det bara för Amazon att tillåta andra länder än US att få köpa dem... 35$ på amazon.com och 500 kr på cdon.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk

Köper en när den har stöd för SVT play och TV4 play.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eaan:

Väldigt typiskt sweclockers att bedöma produkter utifrån sin egna situation... Om man inte har HTPC eller TV med stöd för att göra detta då? Jag tycker det verkar vara en sjukt smidig produkt trots att jag inte ser ett direkt behov för den personligen.

Den känns mer som en one-trick pony, och en retrofit grej dom med gammal TV.
Då känns typ Rikomagic och Apple iTV mer kompentent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xavipro11:

Köper en när den har stöd för SVT play och TV4 play.

När "den" har stöd? Chromecast är ju bara en mottagare, avkodningen körs på maskinen du skickar med, d.v.s kan du se på SVT/TV4 play på din dator/surfplatta (vilket i princip alla kan nu) kan du skicka det till Chromecast och få det där!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

This is good news, really good news

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av mitrix:

När "den" har stöd? Chromecast är ju bara en mottagare, avkodningen körs på maskinen du skickar med, d.v.s kan du se på SVT/TV4 play på din dator/surfplatta (vilket i princip alla kan nu) kan du skicka det till Chromecast och få det där!

Jasåå. Då blir det förmodligen ett köp inom kort då!

Permalänk
Medlem

Köpte mig en förra veckan. Skitsmidigt att streama youtube till TVn men tyvärr är jag riktigt besviken på funktionen att streama från en tab i google chrome. Vill jag ha högre upplösning än 480p så laggar det sanslöst mycket vilket gör funktionen helt oanvändbar. Har googlat lite (lite alltså) och det verkar som om det är hårdvaran i min dator som är flaskhalsen vilket bekröftas av att lagget tilltar då jag ändrar datorns prestandainställningar. Har en Asus Zenbook Prime UX31A, 1.9 GHz i7, 4GB RAM.

Håller tummarna för svt-play och twitch app så jag slipper streama från datorn.

/davgus

Permalänk
Medlem
Skrivet av mitrix:

När "den" har stöd? Chromecast är ju bara en mottagare, avkodningen körs på maskinen du skickar med, d.v.s kan du se på SVT/TV4 play på din dator/surfplatta (vilket i princip alla kan nu) kan du skicka det till Chromecast och få det där!

Tyvärr inte från Xperia Z1 ..... då går det bara från appar som har stöd tyvärr dvs Youtube å Netflix som är intressanta
Går ej heller från min stationära burk om jag inte kopplar in den på Wifi av nån anledning , men det var aldrig tanken heller

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mitrix:

När "den" har stöd? Chromecast är ju bara en mottagare, avkodningen körs på maskinen du skickar med, d.v.s kan du se på SVT/TV4 play på din dator/surfplatta (vilket i princip alla kan nu) kan du skicka det till Chromecast och få det där!

Nej, Chromecast är inte bara en mottagare. Ja, du kan streama men huvudfunktionen handlar om att Chromecast faktiskt avkodar och spelar upp. Det är så Netflix och YouTube funkar; mobilen eller datorn är bara en fjärrkontroll.

SVT Play-stöd är med andra ord högst efterfrågat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Den känns mer som en one-trick pony, och en retrofit grej dom med gammal TV.
Då känns typ Rikomagic och Apple iTV mer kompentent.

De släppte SDK igår...

Jag är ganska säker på att det kommer att komma stöd till en massa olika tjänster inom kort.
Jag köpte en ny TV förra året och valde att köpa en 'dum'-tv så för mig är den perfekt. Jag använder den till Plex, YouTube och Netflix.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Äntligen
Har en, funkar mycket bra till Netflix men det ska givetvis bli trevligt med mer funktioner..hoppas på Spotify och HBO nordic

Skrivet av mitrix:

När "den" har stöd? Chromecast är ju bara en mottagare, avkodningen körs på maskinen du skickar med, d.v.s kan du se på SVT/TV4 play på din dator/surfplatta (vilket i princip alla kan nu) kan du skicka det till Chromecast och få det där!

Fel.
Från din tablet/telefon kan du bara skicka ett fåtal applikationer i dagsläget t.ex. Netflix och Youtube. Telefonen fungerar då som en fjärrkontroll och hanterar inte någon avkodning.

Från datorer kan man däremot spegla hela skrivbordet genom ett tillägg i Chrome.

Permalänk
Medlem

Kanske skulle ha tillagt att det är mest vad man kan göra med de nu, nu med SDK så kommer givetvis funktionaliteten man kan köra direkt från stickan bli avsevärt större. Men poängen var att det GÅR att se på playkanaler redan nu förutsatt att man har en dator att skicka ifrån.
Syftade också på Chrometillägget då jag pratade om plattor, med en win-platta borde det med andra ord fungera utmärkt.
Ska vara mer precis nästa gång.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Angående Svtplay så stödjer ju Chromecast Plex och via Plex så kan man lägga till Svtplay som en kanal och på så sätt komma åt deras utbud. Så kan iaf jag göra med min Panasonic st60 smart-tv

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Sådär då skall vi bara vänta på att VLC och lite större tjänster får integrerat chromecast och denna lilla manick som sitter i min tv kommer bli löjlgit användningsbar .

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Den känns mer som en one-trick pony, och en retrofit grej dom med gammal TV.
Då känns typ Rikomagic och Apple iTV mer kompentent.

Jo, precis. Men det betyder ju att det (förmodligen) finns en stor potentiell marknad. Prylen kostar ju trots allt bara $35. Bara för att den är ett "fulhack" eller vad man nu ska kalla det betyder det ju inte att den
är värdelös!

Permalänk
Medlem

Köpte min i usa för 200 kr typ, kopplade in den och testade med youtube från plattan en gång, sedan har jag aldrig använd den. Ser ingen användning för den förens dom fixat så man kan spegla bilden på mobilen/surfplattan.

Visa signatur

AMD 1800X - Corsair 100i v2 med noctua fläktar - 2x8gb G Skill RGB 3200 mhz ddr4 - Samsung Evo 850 250GB - Samsung Evo 960 m2 500gb - Evga Gtx 1080 Classified 8gb - Biostar B350 GT3 - Corsair 860AX - Fractal R4 - WD black 1tb - Asus Strix Soar - Sennheiser PC 363D

Plex Server: Intel 6700K - Noctua NH-U12S - 2x8gb Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC24000 - Intel 520 120gb - 3x HGST Deskstar NAS 4TB - Gigabyte GA-Z170N-WIFI mitx - EVGA SuperNOVA G2 750W - Fractal Design Node 304 (Vit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Chromecast känns rätt onödigt.

Det känns som om en TV eller HTPC redan bör ha DLNA, Miracast, och saker för att kunna göra samma sak utan behöva extra tillbehör.

Jag har både en "smart"-TV och en HTPC och en chromecast. Ser absolut en framtid för att helt ersätta allt med Chromecasten. Smart-Tv-appar är ofta krångliga och sega, en HTPC är en extra låda som man helst vill slippa. Båda måste ha tillgång till mediabiblioteken NAS/Delad mapp. Med en chromecast kan man spela upp det man vill från vilken pryl som helst (telefon/Laptop/Stationär).

Chromecasten sitter inkopplad bak på min receiver så jag kan streama film/webbläsare till TV-en men också bara Spotify till högtalarsystemet o ha TV:n avstängd.

Tycker det är suveränt men önskar fler saker ska få "native"-stöd så man slipper casta Chrome-tabbar som är rätt prestandatungt.

Skrivet av Mr_Lazy:

tror dock att svensson heller köper den här lilla modutten än en dator som ska installeras konfigureras och underhållas.

Skoj att de låter iOS använda API också... tråkigt för Windows Phone bara

Precis! Mina föräldrar som är från en grå forntid klarar av att använda (dock ej installera) en Chromecast. Kommentaren är till och med att det är "smidigt" och "otroligt"

Även jag som inte anser mig själv som "svensson" i teknikvärlden klagar inte på att saker är smidigt