Ansluta XTZ 99 W10.16 till Yamaha RX-A820

Permalänk
Medlem

Ansluta XTZ 99 W10.16 till Yamaha RX-A820

Hejsan,

Ja, som trådnamnet lyder så skulle jag behöva lite hjälp om hur man kopplar in receivern i subwoofern. Jag köpte en sådan här högtalarkabel, men jag blev nu osäker hur jag skall koppla. Det finns ju olika anslutningar bak på subwoofern, och jag vet inte vilken jag skall välja. Jag har försökt söka mig fram till ett svar, men jag har inte hittat något som jag tycker är tillräckligt likt min setup.

Tack på förhand.

Visa signatur

| Chassi: Cooler Master Cosmos S | Mobo: Asus z87 Deluxe | CPU: Intel i7 4770K | CPU-cooler: Noctua NH-U9B | Grafikkort: Asus GTX 780 DCII | RAM: 16GB Corsair Vengeance LP | SSD: Samsung 840 120GB | PSU: Corsair HX1050 |

Permalänk

Du ska koppla från subwoofer out på A820 till line in på subwoofern.

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av safarisoya:

Du ska koppla från subwoofer out på A820 till line in på subwoofern.

Jo alltså, det hade jag listat ut, men det som förvirrar mig är att det finns två stycken line in på subwoofern, en benämnd L och en annan benämnd R. Då antar jag att sladden jag har köpt passar dåligt, eftersom den bara har en hane i varje ände...

Visa signatur

| Chassi: Cooler Master Cosmos S | Mobo: Asus z87 Deluxe | CPU: Intel i7 4770K | CPU-cooler: Noctua NH-U9B | Grafikkort: Asus GTX 780 DCII | RAM: 16GB Corsair Vengeance LP | SSD: Samsung 840 120GB | PSU: Corsair HX1050 |

Permalänk
Skrivet av Sniffy:

Jo alltså, det hade jag listat ut, men det som förvirrar mig är att det finns två stycken line in på subwoofern, en benämnd L och en annan benämnd R. Då antar jag att sladden jag har köpt passar dåligt, eftersom den bara har en hane i varje ände...

Det är ju bara koppla in i antingen R eller L Har exakt likadan subwoofer. Det funkar vilket som.

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av safarisoya:

Det är ju bara koppla in i antingen R eller L Har exakt likadan subwoofer. Det funkar vilket som.

Aha, så man behöver inte koppla in i båda? Det trodde jag, där ser man alltså... Du som har en sådan sub, är det något mer man skall tänka på?

Visa signatur

| Chassi: Cooler Master Cosmos S | Mobo: Asus z87 Deluxe | CPU: Intel i7 4770K | CPU-cooler: Noctua NH-U9B | Grafikkort: Asus GTX 780 DCII | RAM: 16GB Corsair Vengeance LP | SSD: Samsung 840 120GB | PSU: Corsair HX1050 |

Permalänk
Skrivet av Sniffy:

Aha, så man behöver inte koppla in i båda? Det trodde jag, där ser man alltså... Du som har en sådan sub, är det något mer man skall tänka på?

Det räcker att du kopplar in i en av dom Hm, kan inte komma på något just nu. Ställ in subben rätt och prova dig fram med pluggarna som sitter i basportarna

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är ofta 2 ingångar (H&V) på subbar för att underlätta att ansluta dem till stereosystem, hembiomaskiner har redan en monoutgång för basen.
Det är bara att koppla in och sedan ställa in nivå, fas och ev delay på vanligt sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Okay, finns det några rekommenderade inställningar, för jag är helt ny på det här med inställningsbar subwoofer. Vad bör jag tänka på när jag ställer in den, samt finns det några "värden" på de olika parametrarna som fungerar ungefär som en standard?

Visa signatur

| Chassi: Cooler Master Cosmos S | Mobo: Asus z87 Deluxe | CPU: Intel i7 4770K | CPU-cooler: Noctua NH-U9B | Grafikkort: Asus GTX 780 DCII | RAM: 16GB Corsair Vengeance LP | SSD: Samsung 840 120GB | PSU: Corsair HX1050 |

Permalänk
Rekordmedlem

Nej det finns inga standardvärden, det måste justeras in efter ditt system och rum, det är därför det finns en setup meny i receivern och en del har även kalibrering via mätmikrofon, som din, se sidan 35 i manualen, det ger en bra grundinställning men det brukar gå att få det bättre om man jobbar lite manuellt efteråt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Sniffy:

Okay, finns det några rekommenderade inställningar, för jag är helt ny på det här med inställningsbar subwoofer. Vad bör jag tänka på när jag ställer in den, samt finns det några "värden" på de olika parametrarna som fungerar ungefär som en standard?

Hm, du kan ju låta förstärkaren sköta frekvensdelningen. Ställ subben på 80 hz i förstärkaren, så har du frekvensdelningen på max på subwoofern. Volymen kan du ställa in så att subben så den "smälter" in i ditt ljudsystem. Jag är så jävla kass på att beskriva saker via text.

Eller använd kalibreringen på förstärkaren

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk

Har två stycken av samma bas. Kräver en väldans massa timmar för att spelas in.
Så bli inte besviken i början bara, låt den spela på normal volym medans du inte är hemma så kommer den att släppa efter ca 50-100 timmar. Det blir som natt och dag!
Har kört den vänsta porten öppen ett bra tag nu för bästa djup och tryck. Har nu pluggat båda portarna när man kör två subbar.
Om du vill så kan man köpa en Y-split som man kopplar in på både höger och vänster ingång på subben. Enda skillnaden är att man vinner 3 db i volym, något man kan justera antingen i receivern eller volymratten på baksidan. Spelar ingen som helst roll.
Kör hårt!