Headless Ubuntu Remote Gui?

Permalänk
Medlem

Headless Ubuntu Remote Gui?

Som sagt, kör gärna headless Ubuntu server som jag styr från Win 8.1 via något GUI, är det görligt?? Har Ubuntu server installerat under ESXi.

Kör idag Ubuntu via ESXi consolen och har installerat Ubuntu desktop men tänkte då avinstallera dekstopen och få till fjärrstyrning via Windows alltså.

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

Kan du inte ansluta mot ubuntu med SSH från din windows maskin?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk

Två saker bör du kolla på:

Webmin - webbgränssnitt för server-administration. Finns hundratals moduler och plugins och är ett verkligt effektivt verktyg. Finns i Ubuntu repositories tror jag.

Cygwin (alternativt Putty) - SSH klienter för windows. Kräver att servern har OpenSSH installerat och tillgängligt.

Permalänk
Medlem

Tackar! Blir till att testa när jag kommer hem!:-) Ska bara avinstallera guit hemma också, fråga, kommer det påverka de tjänster jag kör på Ubuntu då? Kör en transmission-dameon och plexserver.

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Citat:

Tackar! Blir till att testa när jag kommer hem!:-) Ska bara avinstallera guit hemma också, fråga, kommer det påverka de tjänster jag kör på Ubuntu då? Kör en transmission-dameon och plexserver.

Så servern är alltså inte headless för tillfället och kör Unity? Att avinstallera ett DE och/eller x11 kommer nog inte påverka transmission-daemon och plexserver. Förutsatt att du vet hur du kan kontrollera dessa från terminalen. Kan vara bra att hitta en textredigerare för terminal som du tycker om också för att modifiera konfigurationsfiler.

Permalänk
Medlem

Nope, den är inte headless, kör Ubuntu-desktop! Som textredigerare kan jag köra putty som jag reda använt lite om det rekommenderas?

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chichin:

Nope, den är inte headless, kör Ubuntu-desktop! Som textredigerare kan jag köra putty som jag reda använt lite om det rekommenderas?

Men då är det inte Ubuntu Server Antingen är det Server, eller så är det Desktop. De är paketerade och optimerade för olika saker. Ska du köra Ubuntu som server ska du installera server-versionen.

Permalänk
Medlem

Kollade lite på Webmin där, finns det någon fjärstyrning som efterliknar ett skrivbord som Ubuntu-desktop??

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chichin:

Kollade lite på Webmin där, finns det någon fjärstyrning som efterliknar ett skrivbord som Ubuntu-desktop??

Då är det VNC du vill köra antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Då är det VNC du vill köra antar jag.

Ok, körde VNC för flera år sedan. Kan jag avinstallera ubuntu-desktop på Ubuntu installationen då, installera vnc på Ubuntu Headless och få upp ett Ubuntu skrivbord på min windows maskin?

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Men då är det inte Ubuntu Server Antingen är det Server, eller så är det Desktop. De är paketerade och optimerade för olika saker. Ska du köra Ubuntu som server ska du installera server-versionen.

Missade detta inlägg av dig, jo jag installerade serverversionen och la sedan på Ubuntu desktop bara så de är serverversionen jag har.

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chichin:

Missade detta inlägg av dig, jo jag installerade serverversionen och la sedan på Ubuntu desktop bara så de är serverversionen jag har.

Nej. Om du vill ha upp ett skrivbord så måste du ha en fönsterhanterare installerad. Det finns inget annat sätt. Fast jag vet inte vad man ska ha skrivbord till på en server(?)

Permalänk

installera webmin o sköt det du inte klarrar av via ssh via webinterfacet..

Permalänk
Medlem

För att hantera transmission så använder jag mig av http://code.google.com/p/transmisson-remote-gui/ vilket funkar förbannat bra och ger mig en µtorrent liknande gui.
Är smidigare för mig då transmission är det enda jag behöver ha kontroll på lite då o då.
Dom få gånger jag flyttar filer så är det genom smb/nfs ifrån min dator heller popcorn spelare och nån gång i månaden går jag in o kollar hur alla 10st hd mår.

Så ta en koll på det o se om det är nåt du kan tänkas ha nytta av.
Har även provat 5-6 andra transmission gui´n men dom andra är inte i närheten av vad jag ville ha och 2 av dom var riktigt dåliga med väldigt få funktioner och slöa.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Installera Xming på Windows. Sen när du sshar in med putty så aktivera X11 forwarding. Efter det kommer alla fönster upp i Windows.

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av grizzly666:

För att hantera transmission så använder jag mig av http://code.google.com/p/transmisson-remote-gui/ vilket funkar förbannat bra och ger mig en µtorrent liknande gui.
Är smidigare för mig då transmission är det enda jag behöver ha kontroll på lite då o då.
Dom få gånger jag flyttar filer så är det genom smb/nfs ifrån min dator heller popcorn spelare och nån gång i månaden går jag in o kollar hur alla 10st hd mår.

Så ta en koll på det o se om det är nåt du kan tänkas ha nytta av.
Har även provat 5-6 andra transmission gui´n men dom andra är inte i närheten av vad jag ville ha och 2 av dom var riktigt dåliga med väldigt få funktioner och slöa.

Tack för den. mycket bättre än transmission-qt jag körde innan.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion