Permalänk
Medlem

Kan farsan se?

Tja, jag är 14 år. Jag undrar att om jag kör VPN och rensar historiken på datorn kan min farsa då spåra det då? Kan någon förklara vad VPN exakt är? Men om det inte gömmer nåt, kan ni säga vad man kan göra för att inte han ska kunna spåra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shaxi:

Tja, jag är 14 år. Jag undrar att om jag kör VPN och rensar historiken på datorn kan min farsa då spåra det då? Kan någon förklara vad VPN exakt är? Men om det inte gömmer nåt, kan ni säga vad man kan göra för att inte han ska kunna spåra det?

Har han en router, t.ex asus nyare så kan man se hemsidor man besökt i loggarna.

VPN gör så att du får ett annat IP. Dvs att du ansluter till en VPN server som sedan ansluter vidare till det du vill göra. T.ex tanka ner saker så är det VPN servern som tankar och sen tankar du från vpn servern. Inget som blockerar din far från att se något om han inte är polis eller något dvs

Permalänk
Medlem
Skrivet av ostish:

Har han en router, t.ex asus nyare så kan man se hemsidor man besökt i loggarna.

VPN gör så att du får ett annat IP. Dvs att du ansluter till en VPN server som sedan ansluter vidare till det du vill göra. T.ex tanka ner saker så är det VPN servern som tankar och sen tankar du från vpn servern. Inget som blockerar din far från att se något om han inte är polis eller något dvs

VPN skyddar visst mot sådant om den körs från hans dator. Den skapar en krypterad förbindelse från dator, genom router och ut genom VPN-leverantören. Möjligtvis kan han se info om att en VPN-förbindelse startats och mot vad men han kommer inte att kunna se vad som går genom tunneln när den väl har öppnats.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Om du använder Google Chrome så är det bara att trycka CTRL+Shift+N så hamnar du i incognito mode, Ingen historik eller liknande sparas efter att du har stängt ner incognito mode.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Om du använder Google Chrome så är det bara att trycka CTRL+Shift+N så hamnar du i incognito mode, Ingen historik eller liknande sparas efter att du har stängt ner incognito mode.

Hjälper inte mot någon som kikar i t.ex. routern.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren, men eftersom vi har Telia, kan inte han kolla via "mina sidor" på telias hemsida vad som har hänt på det trådlösa nätverket?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shaxi:

Tack för alla svaren, men eftersom vi har Telia, kan inte han kolla via "mina sidor" på telias hemsida vad som har hänt på det trådlösa nätverket?

Nej. Det kan han inte göra.

Permalänk
Medlem

Nej, där ser man inget sådant

Edit: Tog mig visst hela två minuter att läsa igenom allt så blev visst tvåa på den pucken

Permalänk
Medlem

Tack, då var det bara att rensa historiken, men är det lätt att spåra var som har hänt på nätverket?

Permalänk
Skrivet av Shaxi:

Tack, då var det bara att rensa historiken, men är det lätt att spåra var som har hänt på nätverket?

OM han är duktigt på datorer ja, om inte, nej
rensa bara historiken efter du är "klar" så är det ingen fara

Permalänk
Medlem

Lösningen innebär två steg:

1. Se till att inget kan spåras i din dator.
Använd Incognito Mode, InPrivate Browsing, eller liknande i webbläsaren. Knappkombinationen är Ctrl + Shift + P
2. Se till att inget kan spåras mellan datorn och webbsiten du vill besöka (detta innefattar routern).
Använd en VPN-tjänst med kryptering: Denna bör fungera fint: https://www.vtunnel.com/

Han kommer inte kunna se vilka sidor du besökt.

Permalänk
Benchmaskin 🍞

*tråd rensad*

Massa trams borttaget. Håller er till ämnet nu folket.

Permalänk
Medlem

Rensa historiken i webläsaren räcker, om du är riktigt paranoid skulle du kunna dra ned vmware player gratis och installera ett virtuellt operativsystem och surfa på det.

Jag tvivlar på att någons pappa där ute skulle gå så pass långt att avlyssna/sniffa trafiken på vad deras barn gör. Det skulle helt enkelt vara tokigt beteende