Permalänk

Datorn min dör slumpmässigt

Hejsan.

Det är såhär att min dator, den kan dö lite när den väl begar. Satt precis och spelade Sniper Elite V2 - ett spel min dator klarar utan några som helst problem - i ungefär en timme, helt plötsligt efter en bana dör datorn. När den då dör så blir bara skärmen svart, fläktarna slutar snurra etc. och så startas den direkt därpå. Sen när datorn startades igen så satte jag igång lite musik, då tog det ungefär en minut... sen dog den igen. Det har hänt någon gång när jag precis har startat upp datorn också, att den bara dör.

Personligen börjar jag misstänka att det är PSUt som börjar sjunga på sina sista verser och att jag därför bör fixa ett nytt, men tänkte höra om vad det kan röra sig om... om någon skulle ha en idé eller två.

Specs...
Moderkort: MSI P67A-GD65
CPU: Intel Core i5 2500K
RAM-minne: Corsair XMS3 4GB (x2 - 8GB totalt)
GPU: Gigabyte GeForce GTX750 Ti 2GB OC
PSU: Corsair AX750
OS: Windows 8

Datorn byggdes våren 2011 av mig själv.

Något mer ni behöver veta? Bara fråga.
Tacksam för svar och hjälp.

Mvh,
Martin (xScaryKidx)

Permalänk
Medlem

Har du kollat vad du har för temperaturer? Detta kan du göra i t.ex. SpeedFan eller Core Temp

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk

Under idle ligger det på ungefär 30-35 grader för CPU och ca. 35 för GPU, vid load ligger CPUn på 40-45 medan GPUn går upp på ca. 45-50 grader. Åtminstone i Sniper Elite V2. Så inga problem där så vitt jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xScaryKidx:

Hejsan.

Det är såhär att min dator, den kan dö lite när den väl begar. Satt precis och spelade Sniper Elite V2 - ett spel min dator klarar utan några som helst problem - i ungefär en timme, helt plötsligt efter en bana dör datorn. När den då dör så blir bara skärmen svart, fläktarna slutar snurra etc. och så startas den direkt därpå. Sen när datorn startades igen så satte jag igång lite musik, då tog det ungefär en minut... sen dog den igen. Det har hänt någon gång när jag precis har startat upp datorn också, att den bara dör.

Personligen börjar jag misstänka att det är PSUt som börjar sjunga på sina sista verser och att jag därför bör fixa ett nytt, men tänkte höra om vad det kan röra sig om... om någon skulle ha en idé eller två.

Specs...
Moderkort: MSI P67A-GD65
CPU: Intel Core i5 2500K
RAM-minne: Corsair XMS3 4GB (x2 - 8GB totalt)
GPU: Gigabyte GeForce GTX750 Ti 2GB OC
PSU: Corsair AX750
OS: Windows 8

Datorn byggdes våren 2011 av mig själv.

Något mer ni behöver veta? Bara fråga.
Tacksam för svar och hjälp.

Mvh,
Martin (xScaryKidx)

Skrivet av xScaryKidx:

Under idle ligger det på ungefär 30-35 grader för CPU och ca. 35 för GPU, vid load ligger CPUn på 40-45 medan GPUn går upp på ca. 45-50 grader. Åtminstone i Sniper Elite V2. Så inga problem där så vitt jag vet.

Bydde ihop en dator åt kompisen som beter sig likadant. Den dör slumpmässigt och går sen inte att sätta på igen efter ett tags vilande.
Vi har, precis som du, fastställt att det inte är något fel på temperaturen varken under load eller i idle och har därför tagit slutsatsen att det är PSU'n som är dålig.

Jag har beställt en ny och ska hämta ut den imorgon, för att montera den i datorn här i veckan.

Citera mig på denna post om du vill ha facit när vi är färdiga~

Permalänk
Medlem

Om du har win 8.1 så har senaste uppdateringen skapat många problem som BSOD etc. Testa avinstallera de senaste uppdateringarna och se om det hjälper.

Permalänk
Skrivet av myslex:

Bydde ihop en dator åt kompisen som beter sig likadant. Den dör slumpmässigt och går sen inte att sätta på igen efter ett tags vilande.
Vi har, precis som du, fastställt att det inte är något fel på temperaturen varken under load eller i idle och har därför tagit slutsatsen att det är PSU'n som är dålig.

Jag har beställt en ny och ska hämta ut den imorgon, för att montera den i datorn här i veckan.

Citera mig på denna post om du vill ha facit när vi är färdiga~

Det vore snällt om man kunde få ett resultat från det, ja

Skrivet av Skonky:

Om du har win 8.1 så har senaste uppdateringen skapat många problem som BSOD etc. Testa avinstallera de senaste uppdateringarna och se om det hjälper.

Nej, har inte de senaste uppdateringarna. Har dock hört om problemen, men nej... de är inte aktuella i detta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xScaryKidx:

Det vore snällt om man kunde få ett resultat från det, ja

Vi bytte nätaggregat igår och det har ännu inte hänt att datorn dött efter det.... det har visserligen bara gått 24 timmar men tänkte att jag skulle uppdatgera här ändå.

Hör du inte från mig igen efter denna post så var det ett lyckat experiment... jag lovar att posta här om det skulle vara så att det inträffar igen... peppar peppar

Permalänk
Medlem

Har ännu inte hört nått från min kamrat så jag utgår ifrån att det var rätt del vi bytte ut. Hoppas det hjälpte!