Sagan om Servern: Härskarservern - mitt serveräventyr tar sin början.

Permalänk

Sagan om Servern: Härskarservern - mitt serveräventyr tar sin början.

Hej alla mysiga Sweclockers!

Jag kommer hit lite då och då med mina problem och får alltid fina lösningar från alla duktiga och trevliga människor här så nu är jag här igen.

Jag har denna gång fått tillgång till en server, tack vare min käre vän Bernardo. Servern är hemma hos honom men han har satt upp en virtuell server åt mig och den har en hel del fina egenskaper.

1gbit/1gbit-lina.
Xeon E5520
massvis med ram och hårddiskar som jag kan få tillgång till genom att han allokerar(?) det, men just har jag "bara" 4 GB RAM och 120 gb harddrive space.

Operativet på servern är Windows Server 2012 R2, skulle dock kunna installera om till en linux-server om det är bättre/mer passande för de roliga förslag vi ska komma på tillsammans, nämligen vad jag ska göra med den.

Än så länge har jag satt upp en CS:GO-server som fungerar fint, men nedladdningshastigheterna från servern är jättelångsamma vilket är konstigt då den har så mycket upspeed, så det tar lång tid att ladda ner mods och kartor för användarna som vill spela på servern.

Jag skulle jättegärna ha en mediaserver så att jag kan streama massa filmer och serier till min iPhone, är detta möjligt? Är det Plex som gäller då?

Ska jag sätta upp en VPN pga sekretesskäl? Vad mer kan man göra för skoj? Databaser? Jag vill lära mig saker. Pluggar Datavetenskap just nu också så vi kanske kommer ha lite nätverks- och serverkurser och då kan jag ju fippla lite också.

Är tacksam för tips och råd osv, för det vet jag att ni har gott om.

MVH

Tom Bombadill

Visa signatur

Processor: i7 3930k. Moderkort: ROG Rampage IV. Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 660, RAM: 16gb DDR3. PSU: Chieftec Super Series CFT-650-14CS 650W Skärm: DELL U2412M. Tangentbord: Steelseries 6gv2. Mus: Steelseries Sensei. Headset: Steelseries Sensei V2. Högtalare: JVC-stereo Hörlurar: Superlux HD 660 + cMoy BB

Permalänk

Jag har iaf laddat ner och installerat Plex nu och det verkar funka bra men vet inte riktigt vad mer jag ska göra, och hur jag ska få snabbare nedladdning för klienter.

Visa signatur

Processor: i7 3930k. Moderkort: ROG Rampage IV. Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 660, RAM: 16gb DDR3. PSU: Chieftec Super Series CFT-650-14CS 650W Skärm: DELL U2412M. Tangentbord: Steelseries 6gv2. Mus: Steelseries Sensei. Headset: Steelseries Sensei V2. Högtalare: JVC-stereo Hörlurar: Superlux HD 660 + cMoy BB

Permalänk

Vad ska jag göra med min server?

Min förra tråd fick inga svar, antar att det var pga min oklara titel. Jag copy-pastear texten därifrån. Tacksam för hjälp som vanligt.

"Hej alla mysiga Sweclockers!

Jag kommer hit lite då och då med mina problem och får alltid fina lösningar från alla duktiga och trevliga människor här så nu är jag här igen.

Jag har denna gång fått tillgång till en server, tack vare min käre vän Bernardo. Servern är hemma hos honom men han har satt upp en virtuell server åt mig och den har en hel del fina egenskaper.

1gbit/1gbit-lina.
Xeon E5520
massvis med ram och hårddiskar som jag kan få tillgång till genom att han allokerar(?) det, men just har jag "bara" 4 GB RAM och 120 gb harddrive space.

Operativet på servern är Windows Server 2012 R2, skulle dock kunna installera om till en linux-server om det är bättre/mer passande för de roliga förslag vi ska komma på tillsammans, nämligen vad jag ska göra med den.

Än så länge har jag satt upp en CS:GO-server som fungerar fint, men nedladdningshastigheterna från servern är jättelångsamma vilket är konstigt då den har så mycket upspeed, så det tar lång tid att ladda ner mods och kartor för användarna som vill spela på servern.

Jag skulle jättegärna ha en mediaserver så att jag kan streama massa filmer och serier till min iPhone, är detta möjligt? Är det Plex som gäller då?

Ska jag sätta upp en VPN pga sekretesskäl? Vad mer kan man göra för skoj? Databaser? Jag vill lära mig saker. Pluggar Datavetenskap just nu också så vi kanske kommer ha lite nätverks- och serverkurser och då kan jag ju fippla lite också.

Är tacksam för tips och råd osv, för det vet jag att ni har gott om.

MVH

Tom Bombadill"

Visa signatur

Processor: i7 3930k. Moderkort: ROG Rampage IV. Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 660, RAM: 16gb DDR3. PSU: Chieftec Super Series CFT-650-14CS 650W Skärm: DELL U2412M. Tangentbord: Steelseries 6gv2. Mus: Steelseries Sensei. Headset: Steelseries Sensei V2. Högtalare: JVC-stereo Hörlurar: Superlux HD 660 + cMoy BB

Permalänk
Inaktiv

Nåväl, med det sagt så ska jag försöka vara lite seriös och svara på dina frågor så gott jag kan också.

Skrivet av Tom_Bombadill:

... Massa text och frågor...

Om du har massor med diskar men bara 120GB? Har du satt upp någon form av RAID eller vad har du gjort? Hur stora är alla diskarna?

Angående server OS alternativ så hade jag valt Linux före Windows crap. Men det är väldigt subjektivt!

Plexmedia server är ett utmärkt alternativ!

VPN p.g.a sekretesskäl? Poängen med VPN är ju att den ska vara externt, om man lägger upp en egen VPN nere i källaren och surfar genom så kommer fortfarande Henrik Pontén och Robert Aschberg att ringa på dig en tidig söndagmorgon ändå.

Och som andra liknande trådar så är det svårt att säga vad folk ska göra med sina servers.. Oftast har man någon form av behov först. Och sen skaffar man servern. Gör man tvärtom som lite i detta läget, så kan det vara en god idé att sätta sig ner och brainstorma vad man gör vid datorn, vad man drar nytta av att automatisera lokalt på en server.

Exempelvis finns det ganska smidiga automationssystem man kan sätta upp för att hålla koll när en viss Torrent kommer ut veckovis, tanka hem och fixa undertexter och sedan flytta till förvalda mappar ex. "Serier", "Filmer", "Tv program", osv som sedan delas via Flex. Det är något jag själv funderat på att orka ta tag i en dag. Sparar väldigt mycket tid på sikt.

Du kan ju sätta upp en Apache webbserver med php och annat, fixa no-ip domän och lägga upp nån liten hemsida att experimentera med om du är intresserad utav sådant.

Du kan hosta en irc server, spel-server, minecraft server exempelvis eller varför inte en egen mail-server, brandvägg kanske?

Det finns massor man kan göra. Allt beror på vad man har tid, lust och nytta utav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom_Bombadill:

Min förra tråd fick inga svar, antar att det var pga min oklara titel. Jag copy-pastear texten därifrån. Tacksam för hjälp som vanligt.

"Hej alla mysiga Sweclockers!

Jag kommer hit lite då och då med mina problem och får alltid fina lösningar från alla duktiga och trevliga människor här så nu är jag här igen.

Jag har denna gång fått tillgång till en server, tack vare min käre vän Bernardo. Servern är hemma hos honom men han har satt upp en virtuell server åt mig och den har en hel del fina egenskaper.

1gbit/1gbit-lina.
Xeon E5520
massvis med ram och hårddiskar som jag kan få tillgång till genom att han allokerar(?) det, men just har jag "bara" 4 GB RAM och 120 gb harddrive space.

Operativet på servern är Windows Server 2012 R2, skulle dock kunna installera om till en linux-server om det är bättre/mer passande för de roliga förslag vi ska komma på tillsammans, nämligen vad jag ska göra med den.

Än så länge har jag satt upp en CS:GO-server som fungerar fint, men nedladdningshastigheterna från servern är jättelångsamma vilket är konstigt då den har så mycket upspeed, så det tar lång tid att ladda ner mods och kartor för användarna som vill spela på servern.

Jag skulle jättegärna ha en mediaserver så att jag kan streama massa filmer och serier till min iPhone, är detta möjligt? Är det Plex som gäller då?

Ska jag sätta upp en VPN pga sekretesskäl? Vad mer kan man göra för skoj? Databaser? Jag vill lära mig saker. Pluggar Datavetenskap just nu också så vi kanske kommer ha lite nätverks- och serverkurser och då kan jag ju fippla lite också.

Är tacksam för tips och råd osv, för det vet jag att ni har gott om.

MVH

Tom Bombadill"

Nu vet inte jag exakt hur det ser ut när man hostar en CS:GO server, men för CS:S vet jag att det fanns gott om inställningar att pilla med för att användarna ska kunna ladda ned karta/mod från servern snabbt. Hade själv detta problem. Nu kommer jag ej ihåg exakt hur man fixade det så allt fungerade bra men när jag var klar gick det snabbt hur som. Borde finns på google och är det något liknande till CS:S borde du kunna läsa guider för CS:S också.

Vad kan man göra, ja själv kör jag en filserver med domän, mumble server, 2 minecraft, seedbox(så att säga), plex media server, extra lagrings utrymme för diverse saker (stora blender filer, filmer från min kamera mm.). Hmmm vad mer... FTP server, arma server vid behov och diverse små saker jag kör när det behövs.

Använder även den dator för att rendera via nätverket i blender så det går lite snabbare. Inget extremt dock då det bara sitter en phenom 2 x6 1090T i den.

Det hoppar lite upp och ned vad jag kör på det. Vad jag känner för, vad som "behövs" mm. Renderar dock inte så ofta med den då den är upptagen med annat.

Att köra någon linux distro antingen via VM eller som host är alltid roligt att göra, för att lära sig samt att det fungerar riktigt bra. Om du ska läsa om servrar samt nätverk så är det mest troligt linux av något slag som du vill in på. Även om windows server mm. används också så tjänar du nog mer på att kunna en linux distro samt din egen sko.

Så det är bara tuta och köra med vad du än känner för! Vill du pröva på VPN? Ja why not.. Alltid roligt att pröva något nytt. Varför inte köra en ArchiveTeam Warrior... eller tio?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Moderator
Forumledare

*trådar sammanfogade*

Observera att det är förbjudet att skapa mer än en tråd om samma sak. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade.

Den här gången har jag sammanfogat dina trådar åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Då det togs upp i tråden kan jag även passa på att citera:

Citat:

§ 5
Anmäl olämpliga inlägg
Medlemmar har möjlighet att anmäla misstänkta regelbrott genom att klicka på knappen ”anmäl” i inläggets nedre kant. Använd gärna denna funktion, men informera inte om det i tråden. Kommentera inte heller det misstänkta regelbrottet i tråden.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom_Bombadill:

[...]
Än så länge har jag satt upp en CS:GO-server som fungerar fint, men nedladdningshastigheterna från servern är jättelångsamma vilket är konstigt då den har så mycket upspeed, så det tar lång tid att ladda ner mods och kartor för användarna som vill spela på servern.
[...]

Sätt upp en webserver där du lägger upp alla de filer som klienterna behöver ladda ner, sedan lägger du till följande kommando i server.cfg sv_downloadurl "http://domän_eller_ip/csgo/"

Permalänk

Tack, ska kolla in det.

Visa signatur

Processor: i7 3930k. Moderkort: ROG Rampage IV. Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 660, RAM: 16gb DDR3. PSU: Chieftec Super Series CFT-650-14CS 650W Skärm: DELL U2412M. Tangentbord: Steelseries 6gv2. Mus: Steelseries Sensei. Headset: Steelseries Sensei V2. Högtalare: JVC-stereo Hörlurar: Superlux HD 660 + cMoy BB

Permalänk
Medlem

Plex som du har installerat är klockrent! Kan också tipsa om AeroFS. Fungerar som ett "eget" dropbox. Du installerar server mjukvaran sen installerar du det på klienterna och har alla dokument synkade automatiskt. BitTorrent Sync fungerar på liknande sätt.