Skicka samma ljud på 2 enheter samtidigt, i windows 7

Permalänk
Medlem

Skicka samma ljud på 2 enheter samtidigt, i windows 7

Hejsan.

Tänkte kolla om de finns någon Windows 7 Hacker där ute?

Det är så att jag skulle vilja kunna spela upp Spotify via Amd HDMI Output eller realtek hd output, samtidigt som jag skickar ut till mina bluetooth anslutna högtalare i köket, spotify till alla högtalare samtidigt.

Men så långt som jag kommit så går det bara att sätta en av källorna som Standard Ljudenhet.
Tänkte kolla om någon vet nått sätt att komma runt det, via ett 3:e partsprogram eller vad det nu kan vara för lösning.

Tackar på förhand

MVH
Rasmus

Visa signatur

[NZXT H440 RED][Corsair AX750w][ROG ASUS Maximus VII HERO][Intel i5 4690K][Noctua NH-U1S][Corsair Vengeance 2x8GB][ASUS DirectCUII Radeon 7970][Samsung SSD EVO]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rasmus89:

Hejsan.

Tänkte kolla om de finns någon Windows 7 Hacker där ute?

Det är så att jag skulle vilja kunna spela upp Spotify via Amd HDMI Output eller realtek hd output, samtidigt som jag skickar ut till mina bluetooth anslutna högtalare i köket, spotify till alla högtalare samtidigt.

Men så långt som jag kommit så går det bara att sätta en av källorna som Standard Ljudenhet.
Tänkte kolla om någon vet nått sätt att komma runt det, via ett 3:e partsprogram eller vad det nu kan vara för lösning.

Tackar på förhand

MVH
Rasmus

Om du lyckas att finna någonting som löser detta, så berätta det för mig. Jag kommer att förevigt älska dig.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Om du lyckas att finna någonting som löser detta, så berätta det för mig. Jag kommer att förevigt älska dig.

Högerklicka på ljudikonen och klicka sen på "Volume control options" så går det att fixa.

Edit: Är inte säker, men tror jag fixade det där någon gång tidigare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hejkk:

Högerklicka på ljudikonen och klicka sen på "Volume control options" så går det att fixa.

Var inte det. Så att jag kan forcera applikationer som inte kan välja ljudutgång individuellt. Jag vet hur man sätter standard device, men vill t.ex ha BF3 i 3.5jacket och musik i HDMI (spotify). Båda dessa saknar sådana funktioner, och således kan man bara välja en output som båda streamar genom.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Var inte det. Så att jag kan forcera applikationer som inte kan välja ljudutgång individuellt. Jag vet hur man sätter standard device, men vill t.ex ha BF3 i 3.5jacket och musik i HDMI (spotify). Båda dessa saknar sådana funktioner, och således kan man bara välja en output som båda streamar genom.

Asså du kan ju gå in i mixern och välja vilka källor den ska spela upp ljud från. Så du väljer bara att spela upp ljud till båda enheterna och sen mutar du det du inte vill ha i respektive enhet i mixer.

Permalänk

Kanske till någon "hjälp"?
http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-ha...

EDIT:

Citat:

Multiple audio output is not supported by windows 7. It is by design. However you can contact the hardware manufacturer for other possibilities.

Thahaseena M
Microsoft Answers Support Engineer.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

Faktiskt också tänkt på samma sak, har ungefär samma problem. Det borde gå att lösa på så sätt att man installerar ett virtuellt ljudkort som man sätter som standardenhet i windows allt ljud går via denna enhet som sedan skickar ljudet till valfrai riktiga enheter, typ hdmi, bluetooth, 3'5mm stereopropp osv...

Problemet är bara att det finns en hel uppsjö av, oftas helt kassa, program där ute på internet och att jagi nte orkat gått igenom alla.

Detta program vi söker hade även fördelaktigt kunna ha möjligheten att fördröjt ljudet några milisekunder så att man kan få ljudet att synka helt mellan olika enheter, ex bluetooth högtalare buffrar ljudet kanske 500ms, en tv kanske 20, medan vanliga datorhögtalare kör utan delay alls. Spelar man musik så att ljudet hörs från 2 ljudkällor samtidigt, typ tv + stereo, och dessa går lite i otakt, låter dåt oftas förjävligt tyvärr...

(ungefär som svenskan i detta inlägg, beklagar...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Faktiskt också tänkt på samma sak, har ungefär samma problem. Det borde gå att lösa på så sätt att man installerar ett virtuellt ljudkort som man sätter som standardenhet i windows allt ljud går via denna enhet som sedan skickar ljudet till valfrai riktiga enheter, typ hdmi, bluetooth, 3'5mm stereopropp osv...

Problemet är bara att det finns en hel uppsjö av, oftas helt kassa, program där ute på internet och att jagi nte orkat gått igenom alla.

Detta program vi söker hade även fördelaktigt kunna ha möjligheten att fördröjt ljudet några milisekunder så att man kan få ljudet att synka helt mellan olika enheter, ex bluetooth högtalare buffrar ljudet kanske 500ms, en tv kanske 20, medan vanliga datorhögtalare kör utan delay alls. Spelar man musik så att ljudet hörs från 2 ljudkällor samtidigt, typ tv + stereo, och dessa går lite i otakt, låter dåt oftas förjävligt tyvärr...

VAC, virtual audio cable funkar bra, använde det för att göra en virtuell mic och mixa mic och stereomix när jag streamade. I stereomix stängde jag också av ljudet från skype (andras mic) när de kollade på streamen. Går att använda virtual audio cable till mycket.

Permalänk
Medlem

Testa en software audio repeater, kanske funkar.
http://software.muzychenko.net/eng/vac.htm

vet inte direkt om det funkar, men men.

Visa signatur

Main Rig
Intel Core i5-4690K @ 4.5Ghz | MSI Z97 Gaming 5
2x4GB Kingston HyperX | EVGA 780 Ti | Darkpower Pro 750W
Samsung SSD 850 Pro 256GB | Corsair Obsidian 800D
Custom Water Cooled

Permalänk
Medlem

kanske inte riktigt så du menar, men det är värt ett försök

det är inte så simpelt som..

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejkk:

VAC, virtual audio cable funkar bra, använde det för att göra en virtuell mic och mixa mic och "stereomix" när jag streamade. I stereomix stängde jag också av ljudet från skype (andras mic) när de kollade på streamen. Går att använda virtual audio cable till mycket.

Vet du om det även går att, förutom att dela ljudet till flera enheter samtidigt, att även ställa delay samt kanske även ställa så att vissa enheter körs genom någon form utav equlizer så att de enbart får typ basljud?

(Jag har tv'n kopplad till datorn, och vill när jag ser på film på tv'n via datorn ha ut ljudet i tv'n såklart, men även i datorn då den har bättre ljud. till datorn vill jag dock enbart ha basljudet då det annars blir konstigt om tv'n ljud kommer från både tv + datorn då datorn står placerad lite avsides tv'n. Att köra ljudet via tv'n och sedan enbart basen via datorn borde gå då basljud inte alls är lika riktningsberoende och på så sätt kan stå avsides utan att störa alls, och här kommer även önskemålet av att förutom att splitta upp ljudet på två enheter även köra en equlizer på ljudet. )

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rasmus89:

Hejsan.

Tänkte kolla om de finns någon Windows 7 Hacker där ute?

Det är så att jag skulle vilja kunna spela upp Spotify via Amd HDMI Output eller realtek hd output, samtidigt som jag skickar ut till mina bluetooth anslutna högtalare i köket, spotify till alla högtalare samtidigt.

Men så långt som jag kommit så går det bara att sätta en av källorna som Standard Ljudenhet.
Tänkte kolla om någon vet nått sätt att komma runt det, via ett 3:e partsprogram eller vad det nu kan vara för lösning.

Tackar på förhand

MVH
Rasmus

Skrivet av Demonoidz:

Om du lyckas att finna någonting som löser detta, så berätta det för mig. Jag kommer att förevigt älska dig.

Ni som har Realtek inbyggt: Gå in på recording devices, höger klicka och klicka i "show Disabled devices", Enable "stereo mix", properties på "Stereo mix", klicka på listen, klicka i "listen on this device" och sedan väljer ni vart ni ska skicka vidare ljudet!

Och efter detta så kommer ljudet som spelas upp på eran realtek krets att skickas vidare till HDMI eller liknande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon171844:

Ni som har Realtek inbyggt: Gå in på recording devices, höger klicka och klicka i "show Disabled devices", Enable "stereo mix", properties på "Stereo mix", klicka på listen, klicka i "listen on this device" och sedan väljer ni vart ni ska skicka vidare ljudet!

Och efter detta så kommer ljudet som spelas upp på eran realtek krets att skickas vidare till HDMI eller liknande.

Detta skall testas. Återkommer!

Edit; kom just på att detta kort inte har stöd för stereomix. Får testa detta när jag har mitt vanliga kort igen.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Demonoidz:

Detta skall testas. Återkommer!

Edit; kom just på att detta kort inte har stöd för stereomix. Får testa detta när jag har mitt vanliga kort igen.

Ahupp synd, men jag har så idag iaf har min HTPC till två st TV och man kan inte skicka ljud via två hdmi portar samtidigt, tyvärr... Så då löste jag det på detta sätt iaf!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon171844:

Ahupp synd, men jag har så idag iaf har min HTPC till två st TV och man kan inte skicka ljud via två hdmi portar samtidigt, tyvärr... Så då löste jag det på detta sätt iaf!

Får hoppas att det fungerar! Jag vill alltså ha två helt oberoende ljudkällor från två olika applikationer.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Demonoidz:

Får hoppas att det fungerar! Jag vill alltså ha två helt oberoende ljudkällor från två olika applikationer.

Du får sänka volymen på dom olika programmen i outputsen för att min lösning ska fungera för dig, men det är inte så svårt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon171844:

Ni som har Realtek inbyggt: Gå in på recording devices, höger klicka och klicka i "show Disabled devices", Enable "stereo mix", properties på "Stereo mix", klicka på listen, klicka i "listen on this device" och sedan väljer ni vart ni ska skicka vidare ljudet!

Och efter detta så kommer ljudet som spelas upp på eran realtek krets att skickas vidare till HDMI eller liknande.

Tackar och bockar så pannan tar i golvet :D:D
Det fungerar ! Dock med 1-2sek fördröjning men annars så är mitt problem löst !

Tackar åter igen !

Visa signatur

[NZXT H440 RED][Corsair AX750w][ROG ASUS Maximus VII HERO][Intel i5 4690K][Noctua NH-U1S][Corsair Vengeance 2x8GB][ASUS DirectCUII Radeon 7970][Samsung SSD EVO]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon171844:

Ni som har Realtek inbyggt: Gå in på recording devices, höger klicka och klicka i "show Disabled devices", Enable "stereo mix", properties på "Stereo mix", klicka på listen, klicka i "listen on this device" och sedan väljer ni vart ni ska skicka vidare ljudet!

Och efter detta så kommer ljudet som spelas upp på eran realtek krets att skickas vidare till HDMI eller liknande.

Tackar tackar, har inte Realktek men fungerade ändå

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

Har samma funderingar. Jag vill skicka samma ljud till två olika källor. Tex 3,5 och HDMI. Lite smidigare för min del att kunna välja var jag vill ha ljudet då jag isf bara mutar tv´n och slår på Stereoanläggningen.

Visa signatur

I am Extrazz.