Permalänk
Avstängd

Dvi dual till displayport, finns det?

Hejsan,

Vet inte riktigt vad jag behöver för kabel så hjälp uppskattas.

Har ett 560 i min dator som enbart har stöd för DVI, använder en skärm som bara har stöd för DP, hdmi samt miniDP. Skärmen har en upplösning på 2560x1440 vilket betyder att jag tidigare har varit tvungen att använda en DVI dual link kabel.

Funkar vanlig DVI till DP eller vad ska jag ha för kabel? VIll köpa en helt ny på cirkus 1.5-2m? Kan ni rekommendera billigaste möjliga från en svensk hemsida? Samt vilken kabel ska jag ha?

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkoV:

Hejsan,

Vet inte riktigt vad jag behöver för kabel så hjälp uppskattas.

Har ett 560 i min dator som enbart har stöd för DVI, använder en skärm som bara har stöd för DP, hdmi samt miniDP. Skärmen har en upplösning på 2560x1440 vilket betyder att jag tidigare har varit tvungen att använda en DVI dual link kabel.

Funkar vanlig DVI till DP eller vad ska jag ha för kabel? VIll köpa en helt ny på cirkus 1.5-2m? Kan ni rekommendera billigaste möjliga från en svensk hemsida? Samt vilken kabel ska jag ha?

Någon får gärna rätta mig, men funkar inte en DVI-HDMI adapter? Ska stödja upp till 2560x1600 om jag inte minns fel, är nog mer med nyare versioner.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cheesier:

Någon får gärna rätta mig, men funkar inte en DVI-HDMI adapter? Ska stödja upp till 2560x1600 om jag inte minns fel, är nog mer med nyare versioner.

kan någon annan bekräfta detta??

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Hedersmedlem

* Tråd flyttad *

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkoV:

kan någon annan bekräfta detta??

Ja, det ska fungera. Det hade varit väldigt korkat att sätta HDMI på skärmen om HDMI inte ens klarar upplösningen.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Bildexpert 📺

Det förekommer dessvärre att 2560x1440-skärmar med HDMI är begränsade till 1920x1080. Gissningsvis för att TMDS-hårdvaran är ålderdomlig begränsad till 165 MHz pixelklocka över single-link och då kräver skärmen antingen DVI-DL eller Displayport för 2560x1440.

Därför riskerar en DVI-HDMI-adapter inte att fungera. Har inte testat det själv men risken är att det inte fungerar eftersom grafikkort/skärm ser det som en DVI single-link och alltså endast klarar 165 MHz eller 1920x1080.

Att gå från DVI-DL till Displayport och 2560x1440 kräver aktiv omvandling och det är tämligen dyrt och riskerar bli ännu en pryl som kan krångla eller inte fungerar som man önskar. Så det permanenta lösningen vore att byta till ett modernt grafikkort istället.

Permalänk
Medlem

^ +1 på den. I annat fall behöver du skaffa en aktiv adapter, till exempel: http://www.amazon.com/AT-DP400-Displayport-Converter-Designed...
och för samma pris kan du nog hitta ett GTX 750Ti vilket ger dig bättre prestanda och mindre effektåtgång.

Så frågan är ju vad som är mest lönt i så fall.
Alternativet är ju att ha en DVI-HDMI adapter och köra i 1080p. Kanske inte så snyggt i alla lägen, men billigt.

Testade att köra 1080p på min 1440p skärm, ja det går att använda, men snyggt är det inte.

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan vara värt att testa att köra 1/4 upplösning dvs 1280x720 och se om det ser bättre ut än 1920x1080.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kan vara värt att testa att köra 1/4 upplösning dvs 1280x720 och se om det ser bättre ut än 1920x1080.

Testat det också men det ser liknande ut som 1080 fast större.
Tror dock att mina problem ligger i cleartype inställningarna, då det endast var texten som var jobbig att se på, bilder och grafik såg bra ut i båda fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkoV:

kan någon annan bekräfta detta??

Kollade upp lite mer noga, sedan HDMI 1.3 stödjs 2560x1600@60Hz. Adaptern är ju inte dyrare än 50-100kr så är ju inga enorma pengar du lägger

Edit: http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI#Version_comparison

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loefet:

^ +1 på den. I annat fall behöver du skaffa en aktiv adapter, till exempel: http://www.amazon.com/AT-DP400-Displayport-Converter-Designed...
och för samma pris kan du nog hitta ett GTX 750Ti vilket ger dig bättre prestanda och mindre effektåtgång.

Så frågan är ju vad som är mest lönt i så fall.
Alternativet är ju att ha en DVI-HDMI adapter och köra i 1080p. Kanske inte så snyggt i alla lägen, men billigt.

Testade att köra 1080p på min 1440p skärm, ja det går att använda, men snyggt är det inte.

Går det att hitta ett vettigt grafikkort som är bättre än det jag har och som kostar runt 500-800kr? Är det 750 du syftar på eller finns det ett bättre för runt det priset?

Jag sätter mig bara in i hårdvarumarknaden när jag själv ska köpa något så det var ett tag sedan tyvärr

Visa signatur

Halleluja