Dual Boot: Windows 7 med Windows XP eller alternativ

Permalänk
Medlem

Dual Boot: Windows 7 med Windows XP eller alternativ

Hejsan

Jag har, som en galning, försökt att få dual boot med ovan nämnda operativsystem att fungera på min laptop (ASUS N56VZ) ett bra tag nu, och har hela tiden gått bet.
Jag har följt den här guiden, men jag vet inte vilka drivrutiner jag skall använda, om jag har SATA eller RAID (hur vet man det?). Jag har även testat med Windows XP mode och det fungerade. Dock så behövde jag ha tillgång till USB-ingångarna och det fick jag inte i XP mode.

Anledningen till att jag vill ha XP är att jag skall använda en programvara till min bil, som endast "fungerar" på Windows XP. Min fråga blir därför; är det kört med dual boot? Finns det andra alternativ, kanske en virtuell maskin som fungerar bättre än Windows XP mode?!
Till sist, om det finns en AKTUELL tråd som behandlar precis detta så har moderatorerna min tillåtelse att låsa denna tråd och hänvisa mig dit...

Väl mött

Visa signatur

| Chassi: Cooler Master Cosmos S | Mobo: Asus z87 Deluxe | CPU: Intel i7 4770K | CPU-cooler: Noctua NH-U9B | Grafikkort: Asus GTX 780 DCII | RAM: 16GB Corsair Vengeance LP | SSD: Samsung 840 120GB | PSU: Corsair HX1050 |

Permalänk
Medlem

Testa Virtualbox eller vmware som virtuellt maskin, kommer dock inte ihåg hur det var med USB portarna på dessa..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Testa Virtualbox eller vmware som virtuellt maskin, kommer dock inte ihåg hur det var med USB portarna på dessa..

Okay, om jag väljer någon av dessa, var hittar jag då en XP-avbildning att använda?

Jag har lite erfarenhet av VMWare sedan tidigare...

Visa signatur

| Chassi: Cooler Master Cosmos S | Mobo: Asus z87 Deluxe | CPU: Intel i7 4770K | CPU-cooler: Noctua NH-U9B | Grafikkort: Asus GTX 780 DCII | RAM: 16GB Corsair Vengeance LP | SSD: Samsung 840 120GB | PSU: Corsair HX1050 |

Permalänk
Rekordmedlem

Det är ovanlig med raid i en laptop så det har du nog inte.
Xp bör installeras först om du ska ha dualboot eftersom det skriver över alla andra bootloaders när det installeras, annars måste du fixa bootloadern manuellt.
Åtminstone Vmware kan ansluta usb till den virtuella maskinen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är ovanlig med raid i en laptop så det har du nog inte.
Xp bör installeras först om du ska ha dualboot eftersom det skriver över alla andra bootloaders när det installeras, annars måste du fixa bootloadern manuellt.
Åtminstone Vmware kan ansluta usb till den virtuella maskinen.

Okay. Anledningen att jag anade RAID från början var för att när jag sökte efter drivrutiner från Intels hemsida (sökte efter Intel Rapid Storage Technology driver), så kom det endast upp alternativ som nämnde RAID. Anledningen att jag sökte efter just Intel Rapid Storage Technology driver var för att den drivrutinen fanns på ASUS hemsida.

Om jag väljer att använda t.ex. VMWare, hur får jag då en XP-fil att "mounta". Virtualbox har ju en inbyggt, men sist jag använda VMWare hade den inte det, har jag för mig.

Visa signatur

| Chassi: Cooler Master Cosmos S | Mobo: Asus z87 Deluxe | CPU: Intel i7 4770K | CPU-cooler: Noctua NH-U9B | Grafikkort: Asus GTX 780 DCII | RAM: 16GB Corsair Vengeance LP | SSD: Samsung 840 120GB | PSU: Corsair HX1050 |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sniffy:

Okay. Anledningen att jag anade RAID från början var för att när jag sökte efter drivrutiner från Intels hemsida (sökte efter Intel Rapid Storage Technology driver), så kom det endast upp alternativ som nämnde RAID. Anledningen att jag sökte efter just Intel Rapid Storage Technology driver var för att den drivrutinen fanns på ASUS hemsida.

Om jag väljer att använda t.ex. VMWare, hur får jag då en XP-fil att "mounta". Virtualbox har ju en inbyggt, men sist jag använda VMWare hade den inte det, har jag för mig.

Mounta ? Du startar den virtuella maskinen och installerar xp, endera från en virtuell dvd och en isofil eller från en riktigt skiva i din fysiska dvdspelare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.