Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

"Anslut en ethernet-kabel till den här datorn"...eh?

Permalänk

"Anslut en ethernet-kabel till den här datorn"...eh?

Hej.
Vaknade upp för ett par dagar sen och när jag slog på datorn hälsades jag av det meddelandet och jag har ingen aning alls om hur de här funkar. Beställde en ny nätverkskabel men de hjälpte inte alls. Jag har fortfarande fungerande wifi, skriver detta från min iPad, mobilen funkar den med. Är bara min stationära som har problem.
Hjälp?

Permalänk
Medlem

Sitter det en kabel mellan datorn och routern?

Visa signatur

MSI Z97-S02 | i5-4670K @4.0Ghz |Noctua NH-U14S | MSI Geforce GTX 980 4GB | Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE LP | Systemdisk: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB | Sekundära diskar: Apple 500GB, Samsung 1TB intern, Samsung 1TB extern, 2 x Seagate Expansion 2TB | Corsair RM 750W 80+ Gold Modulärt | Fractal Design Arc Midi R2 |

Permalänk

Ja, den sitter i ett DSL-uttag. Den nya nätverkssladden jag köpte sitter där den gamla satt, i ett av dom fyra ethernet-uttagen routern har. Blä, känner mig så dum :/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Anonymtjej:

Ja, den sitter i ett DSL-uttag. Den nya nätverkssladden jag köpte sitter där den gamla satt, i ett av dom fyra ethernet-uttagen routern har. Blä, känner mig så dum :/

Du kan ha nått problem med det trådade nätverkskortet, har du kört nån uppdatering som kan ha påverkat ? Har du några dioder vid nätverkskontakterna och vad indikerar de i så fall, det står i manualen vad de betyder.

Kan du starta en kommandotolk och köra
ipconfig /all
och posta svaret ?
Du kan få svarstexten direkt till urklipp så du kan posta den via "ctrl + v" i foruminlägget om du skriver
ipconfig /all |clip

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Har inte uppdaterat nåt, och som sagt, jag har noll koll på sånt här. Vad är dioder för nåt..? :$
Och hur startar jag kommandotolken nu igen? Haha, tack och tack på förhand med hjälp och tålamod.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Anonymtjej:

Har inte uppdaterat nåt, och som sagt, jag har noll koll på sånt här. Vad är dioder för nåt..? :$
Och hur startar jag kommandotolken nu igen? Haha, tack och tack på förhand med hjälp och tålamod.

Lysdioder är det som lyser vid kontakterna, som små lampor.
Kommandotolken startar du genom att trycka på winknappen och skriva cmd och trycka retur.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ja, titta vid kontakterna i båda ändar av kabeln om de lyser lampor.

Permalänk

Syns inga dioder, men fick i alla fall upp kommandotolken nu. På tillstånd under "Ethernet-anslutning" står de frånkopplad. Ska försöka få över en bild av de från min dator till min iPad.

Permalänk

Har du prövat att sätta den i en av de andra 3 portarna i routern?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Anonymtjej:

Syns inga dioder, men fick i alla fall upp kommandotolken nu. På tillstånd under "Ethernet-anslutning" står de frånkopplad. Ska försöka få över en bild av de från min dator till min iPad.

Du kan väl skriva från datorn som strular, använd wifi för du skrev ju att det fungerade.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Rugbyspelaren:

Har du prövat att sätta den i en av de andra 3 portarna i routern?

Ja, har testat med de, inget ändrades.

Skrivet av mrqaffe:

Du kan väl skriva från datorn som strular, använd wifi för du skrev ju att det fungerade.

De..visste jag inte heller om att man kunde göra. Hur funkar de?

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du kan väl skriva från datorn som strular, använd wifi för du skrev ju att det fungerade.

Svårt om hon inte har wifi-kort i datorn

Permalänk

Control Panel\Network and Internet\Network Connections

hur ser de ut här?

Permalänk
Medlem

Jag tvivlar på att det är drivrutiner om du bara vaknade upp en dag och det inte fungerade.

Troligtvis så är kortet trasigt eller så är det glappt i uttaget som gör att du inte får en koppling, detta för min del är det mest logiska om det fungerande en dag men slutande fungera nästa dag, särskilt eftersom du har köpt en ny kabel och provat.

Permalänk
Skrivet av Rugbyspelaren:

Control Panel\Network and Internet\Network Connections

hur ser de ut här?

Mitt är på svenska men klickade jag rätt så står de bara min dator - (rött kryss) - Internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymtjej:

Hej.
Vaknade upp för ett par dagar sen och när jag slog på datorn hälsades jag av det meddelandet och jag har ingen aning alls om hur de här funkar. Beställde en ny nätverkskabel men de hjälpte inte alls. Jag har fortfarande fungerande wifi, skriver detta från min iPad, mobilen funkar den med. Är bara min stationära som har problem.
Hjälp?

Kolla i enhetshanteraren om något hänt med nätverkskortet.

Såhär.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av VexedRelic:

Jag tvivlar på att det är drivrutiner om du bara vaknade upp en dag och det inte fungerade.

Troligtvis så är kortet trasigt eller så är det glappt i uttaget som gör att du inte får en koppling, detta för min del är det mest logiska om det fungerande en dag men slutande fungera nästa dag, särskilt eftersom du har köpt en ny kabel och provat.

Hjälp Vad gör jag åt de? Måste jag lämna in den nånstans eller bör jag köpa nåt nytt?

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Kolla i enhetshanteraren om något hänt med nätverkskortet.

Såhär.

http://blog.2-computerdriver.com/wp-content/uploads/2014/04/d...

Högerklickade på nätverkskortet och valde egenskaper, de står bara "den här enheten fungerar korrekt".

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Anonymtjej:

Jag har fortfarande fungerande wifi

Skrivet av mrqaffe:

Du kan väl skriva från datorn som strular, använd wifi för du skrev ju att det fungerade.

Skrivet av Anonymtjej:

De..visste jag inte heller om att man kunde göra. Hur funkar de?

Wifi fungerade enligt det du skrivit så du borde inte behöva göra något särskilt, eller skrev du fel ? Ta en bild på svaret från ipconfig /all i så fall och ladda upp den nånstans och ge oss en länk till den.
Du kan ladda upp bilden till:
www.ladda-upp.se

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymtjej:

Högerklickade på nätverkskortet och valde egenskaper, de står bara "den här enheten fungerar korrekt".

okej bra!

gå in här och ta disable sen enable. Testa ett annat uttag också i routern.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Wifi fungerade enligt det du skrivit så du borde inte behöva göra något särskilt, eller skrev du fel ? Ta en bild på svaret från ipconfig /all i så fall och ladda upp den nånstans och ge oss en länk till den.
Du kan ladda upp bilden till:
www.ladda-upp.se

Hoppas de där syns.

Permalänk
Skrivet av Oneone:

okej bra!

gå in här och ta disable sen enable. Testa ett annat uttag också i routern.

http://www.home-network-help.com/images/disable-network-adapt...

Ehm, vad är den svenska versionen av de här? Hittar inget som liknar din bild tyvärr :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymtjej:

Ehm, vad är den svenska versionen av de här? Hittar inget som liknar din bild tyvärr :/

Högerklicka nere till höger på nätverksikonen och välj "Öppna nätverks och delningscenter" sen till vänster i menyn "ändra installningar för nätverkskort" där kan du ta enable och disable genom att högerklicka på din nätverksanslutning.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Anonymtjej:

Ehm, vad är den svenska versionen av de här? Hittar inget som liknar din bild tyvärr :/

Där du såg att internet va kryssat, kolla i vänstra spalten, skall heta typ adapter alternativ eller liknande på svenska mins inte, länge sen jag hade annat än engelska i windows

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Högerklicka nere till höger på nätverksikonen och välj "Öppna nätverks och delningscenter" sen till vänster i menyn "ändra installningar för nätverkskort" där kan du ta enable och disable genom att högerklicka på din nätverksanslutning.

Aha, tackar så mycket. Testade att inaktivera och sen aktivera, men den lyder liksom inte, de går inte att aktivera. Bredvid den finns en ikon för Bredbandsanslutning och där står de Frånkopplad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymtjej:

Aha, tackar så mycket. Testade att inaktivera och sen aktivera, men den lyder liksom inte, de går inte att aktivera. Bredvid den finns en ikon för Bredbandsanslutning och där står de Frånkopplad.

Gör såhär, gå in i enhetshanterar som du var inne i förut, högerklicka på nätverkskortet och ta AVINSTALLERA . sen starta om datorn , se om det fungerar bättre . Hänt mig X antar ggr då hjälper det att ominstallera kortet helt.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Hur många ikoner har du där?

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Gör såhär, gå in i enhetshanterar som du var inne i förut, högerklicka på nätverkskortet och ta AVINSTALLERA . sen starta om datorn , se om det fungerar bättre . Hänt mig X antar ggr då hjälper det att ominstallera kortet helt.

Hjälp. De finns inget viktigt som försvinner då? Eller nåt man behöver nätet för att ladda ner igen? Förlåt, är väldigt nojig av mig

Skrivet av Rugbyspelaren:

Hur många ikoner har du där?

Om du menar på nätverksanslutningar så har jag bara dom två jag nämnde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymtjej:

Hjälp. De finns inget viktigt som försvinner då? Eller nåt man behöver nätet för att ladda ner igen? Förlåt, är väldigt nojig av mig

Om du menar på nätverksanslutningar så har jag bara dom två jag nämnde.

eftersom ditt trådlösa fungerar är det ingen fara, inget försvinner

vad har du för modell och märke på datorn?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Anonymtjej:

Mitt är på svenska men klickade jag rätt så står de bara min dator - (rött kryss) - Internet.

Jag hoppar tillbaka lite... Det röda krysset kan du (höger?) klicka och välja att felsöka. (Alternativt klicka på "Felsök problem" undertill i bild)

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA