Trött på ESXI Free, behöver alternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielsan123:

Alla mina klienter är medlemmar av ett AD så det kan bli knepigt. Tack för länken. Ska meka lite när stund ges.

Ta en titt på den här
https://code.msdn.microsoft.com/HVRemote

Mina klienter är i domän. Hyper-V burken är stand-alone

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Skrivet av studiox_swe:

Jag körde XENServer för ett tag sedan, var väldigt mycket som inte fungerade, på den tiden var xenserver mer "feature-complete" i gratisversionen, men jag är partner till både citrix och vmware så jag betalar nästan inget för licenserna, då väljer jag vmware istället som har bättre ecosystem, exemepelvis veeam som jag har svårt att leva utan, bästa backuplösningen. Hur backar man en Xenserver?

Här finns en liten överblick av features i xenserver gratis och om man betalar

Mer info här http://www.poppelgaard.com/citrix-xenserver-6-5

Så man får ganska mycket som kostar en del pengar i exempelvis vmware esxi.

Jag håller med om att vmware har ett bättre ekosystem, dom är ju världsledande inom detta trots allt. Xenserver är intressant just p.g.a priset (ex gratis) relativt de features man får (HA, xenmotion etc etc).

För backups beror det bara på din budget. Har du en veeam budget finns ex Acronis backup eller quadric alike.

För oss som inte vill lägga veeam-pengar på backups finns också xackup som jag kör själv. Billigt och precis de features jag behöver

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har fortfarande inte bytt då jag inte kommit fram till vad jag ska välja.

Men nu har jag kommit fram till Proxymox av följande anledningar:

Fördelar:

  • Gratis

  • Kan administreras via webben, fungerar ma på mac

  • Enkelt att komma igång

  • Går att uppdatera enkelt typ som windows update med en dialogruta som går att stänga av

Nackdelar /oklart

  • Drivrutiner vet inte vilken hårdvara som fungerar och om det finns drivrutiner för alla gästos

  • USB, oklart om det enkelt går att ansluta en usb-disk till ett operativsystem?

Här kommer varför andra gick bort (rätta mig gärna om jag har fel):
ESXI - ingen webbklient i gratisversionen och enbart windowsklient. Annars gillar jag denna bra
Hyper-V - Enbart vara Windows om man ska använda GUI. Kan ha missuppfattat detta men läst om det
XEN - Verkar krånlig och heller ingen webbklient i alla fall inte standard.

Jag behöver bara en enkel lösning som fungerar för hemmabruk och där jag kan lägga in lite olika windows & linuxmaskiner. Inga stora företagslösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Har fortfarande inte bytt då jag inte kommit fram till vad jag ska välja.

Men nu har jag kommit fram till Proxymox av följande anledningar:

Fördelar:

  • Gratis

  • Kan administreras via webben, fungerar ma på mac

  • Enkelt att komma igång

  • Går att uppdatera enkelt typ som windows update med en dialogruta som går att stänga av

Nackdelar /oklart

  • Drivrutiner vet inte vilken hårdvara som fungerar och om det finns drivrutiner för alla gästos

  • USB, oklart om det enkelt går att ansluta en usb-disk till ett operativsystem?

Här kommer varför andra gick bort (rätta mig gärna om jag har fel):
ESXI - ingen webbklient i gratisversionen och enbart windowsklient. Annars gillar jag denna bra
Hyper-V - Enbart vara Windows om man ska använda GUI. Kan ha missuppfattat detta men läst om det
XEN - Verkar krånlig och heller ingen webbklient i alla fall inte standard.

Jag behöver bara en enkel lösning som fungerar för hemmabruk och där jag kan lägga in lite olika windows & linuxmaskiner. Inga stora företagslösningar.

Isåfall så kör på Proxmox! Jag har kört det i ett år nu utan problem. Inte kopplat in någon usb HD men det borde inte vara något problem att lägga till denna som ett "Directory" och sedan mappa det till din maskin.

Det bygger på Debian så om du är van te.x Ubuntu kommer du känna igen dig när du måste köra cmd och så.

Hur som, jag är supernöjd med Proxmox, kör betan 4.0 nu och är stabilt!

"EDIT"

Kör du ubuntu installationer finns templates för det, du har en fungerande maskin upp på under fem minuter och du startar om den på 5 sek med 4.0
Win fungerar utmärkt som KVM, kör det också.

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080