Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av c4rnal:

Detta kanske redan har svarats på, men att bläddra igenom över 2000 kommenterar är inget jag tänker sysselsätta mig med
Min fråga är, varför har min internetanslutning blivit långsammare efter uppgradering till Windows 10?
Den vanligaste anledningen som jag har sett och hört är inställningen som gör att windows hämtar updates från andra datorer, både på internet och i det egna nätverket. Och därmed också delar ut updates till andra. Här kan man läsa om det http://thehackernews.com/2015/08/windows-10-update.html
Rekomendationen har varit att stänga av denna funktion, vilket var bland det första jag gjorde efter att uppgraderingen var klar. Det verkar dock inte ha hjälpt! När jag körde bredbandskollen.se på Windows 8.1 så fick jag alltid ut 90-95 mbit/s i download på en 100 mbit lina. Nu, efter uppgradering till Windows 10 så ska jag vara glad om jag kommer upp i 50 mbit/s vilken tid som helst på dygnet. Någonting leechar på mitt bredband efter uppgradering och jag undrar vad det skulle kunna vara? Finns det fler funktioner i nya Windows som man bör stänga av? Vill också informera om att mitt WiFi är krypterat så det finns ingen granne som snålåker. Och den enda datorn med Windows 10 i hemmet är en stationär utan trådlöst nätverkskort så WiFi sense finns inte.

Hade ett liknande problem själv. Fick ut fullt blås på nätet, dvs 100 mbit, men fick även samma hastighet på lokala nätet trots att nätverket sa att jag var uppkopplad med 1gbps.

Lösningen var inte att uppdatera drivrutiner, starta om etc.... Lösningen var att starta om routern (en vanlig reboot alltså)! Sen kopierade jag med ca 950 mbit mot naset.

Permalänk
Medlem

Skulle kunna vara att Windows Update har ersatt drivrutionerna till ditt nätverkskort till någon sämre, prova att ladda hem senaste från tillverkaren! @c4rnal:

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av c4rnal:

Detta kanske redan har svarats på, men att bläddra igenom över 2000 kommenterar är inget jag tänker sysselsätta mig med
Min fråga är, varför har min internetanslutning blivit långsammare efter uppgradering till Windows 10?
Den vanligaste anledningen som jag har sett och hört är inställningen som gör att windows hämtar updates från andra datorer, både på internet och i det egna nätverket. Och därmed också delar ut updates till andra. Här kan man läsa om det http://thehackernews.com/2015/08/windows-10-update.html
Rekomendationen har varit att stänga av denna funktion, vilket var bland det första jag gjorde efter att uppgraderingen var klar. Det verkar dock inte ha hjälpt! När jag körde bredbandskollen.se på Windows 8.1 så fick jag alltid ut 90-95 mbit/s i download på en 100 mbit lina. Nu, efter uppgradering till Windows 10 så ska jag vara glad om jag kommer upp i 50 mbit/s vilken tid som helst på dygnet. Någonting leechar på mitt bredband efter uppgradering och jag undrar vad det skulle kunna vara? Finns det fler funktioner i nya Windows som man bör stänga av? Vill också informera om att mitt WiFi är krypterat så det finns ingen granne som snålåker. Och den enda datorn med Windows 10 i hemmet är en stationär utan trådlöst nätverkskort så WiFi sense finns inte.

Har på delning av uppdateringar via Internet.
Kommer upp i nästan max när jag laddar ned, när jag inte laddar ned brukar min lina inte vara belastad alls, jag tror inte att WU tar någon kapacitet av betydelse.
Har en 100/10 lina mot Internet och 1Gb nätverk via kabel mot routern.
Problemet finns nog som sagt i ditt WiFi.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Har på delning av uppdateringar via Internet.
Kommer upp i nästan max när jag laddar ned, när jag inte laddar ned brukar min lina inte vara belastad alls, jag tror inte att WU tar någon kapacitet av betydelse.
Har en 100/10 lina mot Internet och 1Gb nätverk via kabel mot routern.
Problemet finns nog som sagt i ditt WiFi.

Fast jag använder ju inte WiFI på den datorn där det går långsamt :/ Kör med nätverkskabel

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

@JePe: Shit. Minns inte exakt. Men jag satt och klickade runt i Nätverks- och delningscenter.

Nu är alla burkarna i samma nätverk, privat då alltså.Men jag har fortfarande ej access till en av homeburkarna. Det skumma är att på min Proburk så ser jag bägge home,men på homeburkarna syns inte min proburk....udda.

Visa signatur

Intel Core™ 2 Duo E8500 3.16GHz / Gigabyte GA-EP45-DS3, P45, Socket-775 / Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5 / Gainward Radeon HD 4870 512MB GDDR5 / 2*Samsung SpinPoint T166 320GB SATA2 / Samsung DVD-brännare SH-S202J IDE / Corsair Powersupply 650W Black,ATX/EPS / Cooler Master Centurion 534 Svart.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av c4rnal:

Fast jag använder ju inte WiFI på den datorn där det går långsamt :/ Kör med nätverkskabel

Aj då!
Testa att uppgradera din drivrutin till nätverkskortet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem

Jag förstår inte riktigt hur MS designat grupperingen av fönster i panelen. Trots att jag använder en skräm för fotoredigering kan jag knappat urskilja att det är mer än ett fönster i gruppen. Designen av UI gör mig smått galen.

Permalänk
Medlem

har sett svaret någonstans här men orkar inte läsa igenom alla sidor, hur får man till autostart nu i win10? vill att Plex home theater ska autostarta på nucen.. är det task scheduler man får använda eller?

fick till det med task scheduler, Plex startar vid logon, problemet är bara att fönstret inte är aktivt när de startar, så fjärren fungerar inte i Plex, måste först ta musen och klicka i Plex, sen kan jag använda fjärren, lite störigt

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Avstängd

Nu vill jag höra.
Vad är fördelarna med nya Windows 10? Samt vad tycker du är sämre eller lustigare?
Specifikt om det går. Det är din personliga upplevelse som jag undrar, inget annat.
/tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Gissning: Vissa av inställningarna sker centralt istället för på det enskilda användarkontot / den enskilda datorn (typ "Group Policy").

Om du installerade Win10 själv gissar jag att du valde det översta alternativet på nedanstående:
http://www.7tutorials.com/files/img/inst_win10_clean/windows10_install12.png

Känner inte igen den bilden men kan hända att jag tryckt förbi den utan att tänka mig för

Skrivet av snajk:

Kör (Win+R) gpedit.msc så får du upp en massa inställningar som inte är åtkomliga på andra ställen, och en del som overridar andra inställningar och så.

Har Windows 10 Home så gpedit.msc fungerar tyvärr inte, tack ändå.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av lolight:

Vad är fördelarna med nya Windows 10? Samt vad tycker du är sämre eller lustigare?

Det är en rälig pyttipanna som jag tycker smakar illa. En sån liten sak som Kontrollpanelen, hur länge har man hållit på och spridit ut funktionerna i allt djupare menyer medans grundfunktionen när man väl kommit dit är densamma som för Windows NT 3.5. Nu har man ytterligare en kontrollpanel att mecka med - med ett platt och fyrkantigt interface utvecklat av en infantil praktikant medans den andre praktikantens arbete numera skall kosta pengar dvs Harpan för att slippa reklam. Lägg GodMode på skrivbordet, basta.

Permalänk

Ursprungligen gav jag bottenbetyg pga att det inte gick att aktivera trots 4 uppgraderingar alla efter uppmaning från windows update men sen gjorde jag en ren W8 installation, aktiverade den och installerade W10 från ett usb-minne och då gick allt bra dvs W10 aktiverades direkt. Troligen var något korrupt på min gamla W8 installation.

Nu har jag uppdaterat mina två datorer, en bärbar och en stationär och båda har nu helt rena W10 installationer. På stationära (haswell) fick jag komplettera med chipset, intelme och intelrst drivrutiner annars var det senaste versionerna av allt. På bärbara (ivy bridge) behövde jag inte lägga till nånting, allt fanns med senaste drivrutinerna tom HP specifika grejer - otroligt, dock har jag lagt till utility programmen HP CoolSense och HP ProtectSmart .

Jag har inte hunnit rota runt alltför mycket i W10 men hittills tycker jag det flyter riktigt bra och alla program och spel jag har installerat har fungerat bra. Det är bara en sak som verkar lite buggig och det är e-post appen den synkar inte alla undermappar i Yahoo men förhoppningsvis kommer det en uppdatering.

Synd att jag inte kan byta betyg men jag skulle säga att W10 får 7 av 10 (istället för 9 av 10) i betyg pga aktiveringsproblemen och att epost appen inte kan synka alla undermappar i Yahoo mail.

-EDIT-

Nu kunde jag synka en till yahoo mail undermapp i epost appen, det är lite oklart just nu om det är yahoo mail som strular eller om det är en bugg i epost-appen. Jag får se hur det går under de närmaste dagarna.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Skrivet av FabriciusRex:

@Zeuxlarsson: Jaha! Du menar "windows anytime upgrade" alternativet. Nej, det finns inte i windows 10.

Okej. Så det korta svaret är alltså det finns ingen rabatterad uppgradering från Home till Pro som tidigare utan endast valet att punga ut 2000SEK för en pro-licens oavsett om man redan har Home, eller ingen licens alls?

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Okej. Så det korta svaret är alltså det finns ingen rabatterad uppgradering från Home till Pro som tidigare utan endast valet att punga ut 2000SEK för en pro-licens oavsett om man redan har Home, eller ingen licens alls?

Det låter lite mycket - ett 10 pro pack (10 home till pro) kostar 99$ och det borde bli under 900kr i Svenska pengar.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

NumLock, måste aktivera den manuellt efter varje uppstart

Utforkaren (tex) öppnas aldrig på den plats man lämnade den,
som den alltid gjort i win 7.

Meddelnadefönstret markerar att de finns ett nytt meddelande, men öppnar och där finns inget.

Dolby Advanced Audio, försvann

Har bara uppgraderat och aktiverat, ännu inte gjort någon ren installation.

Annars har jag nog inte så mycket negativt att säga än så länge, men det beror nog på
att man funnit svar på de mesta i dessa forum och kunnat lösa dem ett efter ett

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zeuxlarsson:

Okej. Så det korta svaret är alltså det finns ingen rabatterad uppgradering från Home till Pro som tidigare utan endast valet att punga ut 2000SEK för en pro-licens oavsett om man redan har Home, eller ingen licens alls?

Det pratade också om att det skulle komma en familjelicens? Dvs du får 5 licenser eller liknande till alla i familjen. Om man tänker på vad en Windows 10 Pro licens kostar om du ska bygga nytt. Så är det inte små pengar för en hel familj.

Permalänk
Medlem

jag börjar nästan längta tillbaka till windows 7 igen . tycker windows 10 ser så tråkigt ut . dåliga teman o allt .
dessutom dom som gillar solitaire collection i min familj tycker det är skit dåligt .
tycker inte det är någon höjdare direkt med tanke på att det är så tråkigt .
ska väl gå att lägga till färger o så i fönster ,men då måste man väl genomföra värsta guiden för att få det att fungera . istället för att microsoft kunde tagit med det från början så att användaren själv kan välja lite . snålt microsoft .

detta är bara min personliga uppfattning . alla är vi olika

Visa signatur

AMD FX-Series FX-8350 Black Edition | ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 | G.skill Ares 8GB DDR3 1600 | MSI R9 270x 2GB GAMING | Samsung 840 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Surfar på Existenz och förr i Chrome(win8.1) öppnade jag typ alla länkar med mitten knappen så man enkelt kunde klicka ner alla när man var klar med den sidan.

Nu i Edge + win 10 så laggar min dator och allt fryser sig och Edge krashar. Någon som har samma problem vid många flikar som innehåller gifs/etc?

Permalänk
Avstängd

Jag undrar om någon här har fått saker fixade med hjälp av en uppgradering till Windows 10? Kanske fick ni blåskärmar innan och inte nu längre? Bättre FPS i något visst spel? Kanske fungerar sovläget bättre och datorn vaknar inte upp av sig själv? Liknande historier skulle vara roligt att höra.

Och på tal om det, Microsoft har precis släppt en 325MB stor patch till Windows 10 som troligtvis löser många problem. Finns på Windows Update att hämta nu!

https://support.microsoft.com/en-us/kb/3081424

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Jag tycker Windows 10 är en större flopp än 8:an.

För mig är det viktigt hur det grafiska gränssnittet ser ut och fungerar. Gillar inte alls hur Windows 10 ser ut eller hur menyer/kontrollpaneler är uppbyggda. Det hjälper inte heller att vissa fönster har det nya Modern UI (feta och uppblåsta) stilen medans andra har kvar Windows 95/98 stuket. En del saker har också försvunnit eller är undangömda. Med undangömda menar jag att man först måste gå igenom nya Modern UI inställings-kontrollpanel-grejer för att till sist komma till det "normala" fönstret som man tidigare kom till på ett klick. Det tar fler klick att göra samma saker. Orsaken till detta är att det mesta ska vara pekskärmsanpassat och då rymmer man helt enkelt inte allting i samma fönster. Jag tycker detta är en tråkig utveckling då man sitter på en stationär eller bärbar dator.

Om man bortser från Modern UI är Windows 10 en stor förbättring. Tyvärr är det för mig ett alldeles för stort OM. Har redan installerat Ubuntu Mate på den bärbara vilket fungerar riktigt bra. Blir nog att köpa Windows 7 till den stationära eller köra någon Linux distro på den också. Det som är bra med Linux är att man kan välja vilken Desktop Enviroment man vill använda utan att behöva gå tillbaka till ett gammalt OS. Det dåliga är sämre tredjeparts stöd även om det blir bättre och bättre. Och bättre lär det ju bli eftersom Microsoft medvetet försöker driva bort sina kunder till andra allternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smurfn:

Med undangömda menar jag att man först måste gå igenom nya Modern UI inställings-kontrollpanel-grejer för att till sist komma till det "normala" fönstret som man tidigare kom till på ett klick. Det tar fler klick att göra samma saker.

Håller med helt och hållet.
Har heller inte riktigt blivit kompis med "nya" kontrollpanelen där allt är inbakad då man ändå måste gå till "gamla" panelen för att fin justera en vissa saker.

Aero hade varit fett likt Win 7 för det var coolt, gillar inte heller riktigt nya tema upplägget.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av strejf:

Jag undrar om någon här har fått saker fixade med hjälp av en uppgradering till Windows 10? Kanske fick ni blåskärmar innan och inte nu längre? Bättre FPS i något visst spel? Kanske fungerar sovläget bättre och datorn vaknar inte upp av sig själv? Liknande historier skulle vara roligt att höra.

Och på tal om det, Microsoft har precis släppt en 325MB stor patch till Windows 10 som troligtvis löser många problem. Finns på Windows Update att hämta nu!

https://support.microsoft.com/en-us/kb/3081424

Var ju dock inte mycket nytt som man inte redan hade installerat, bara en stor samling med gamla patcher.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Var ju dock inte mycket nytt som man inte redan hade installerat, bara en stor samling med gamla patcher.

Jo det är en helt ny patch med mängder av fixar. Jag har redan märkt skillnad i startmenyn bland annat.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av strejf:

Jo det är en helt ny patch med mängder av fixar. Jag har redan märkt skillnad i startmenyn bland annat.

Ok min laddade ner 2mb så jag hade det mesta.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem

1# råkade radera Appen Kalkylatorn för Windows 10 (tog nämligen bort mappen som finns i C:\Program Files\WindowsApps), har sedan försökt att starta calc.exe från C:\Windows\System32 men inget händer då. kan man på något sätt återställa original Kalkylator, vill inte ha en ny kalkylator som Calculator Plus. gjorde det samma med Photo Viewer men som tur kunde jag även återställa till den vanliga Windows fotovisaren.

2# hur inaktiverar man SearchUI.exe, har säkert inaktiverat Cortana men denna tjänst dyker upp hela tiden.

3# angående inställningen för "synkronisera med enheter" , den verkar aktiveras automatiskt vid omstart av datorn, är det något som påverkar denna inställning ?

annars en snygg och bra Windows efter att man rensat alla oönskade appar och inaktiverat några idiotiska inställningar och tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag undrar om någon här har fått saker fixade med hjälp av en uppgradering till Windows 10? Kanske fick ni blåskärmar innan och inte nu längre? Bättre FPS i något visst spel? Kanske fungerar sovläget bättre och datorn vaknar inte upp av sig själv? Liknande historier skulle vara roligt att höra.

Och på tal om det, Microsoft har precis släppt en 325MB stor patch till Windows 10 som troligtvis löser många problem. Finns på Windows Update att hämta nu!

https://support.microsoft.com/en-us/kb/3081424

Hur fungerar de att plocka ner den då de står
"For all supported x86-based versions of Windows 10"
och man sitter med 64 bit version?

Edit
Fick denna "Cumulative Update for Windows 10 for x64-based Systems"

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av strejf:

Jo det är en helt ny patch med mängder av fixar. Jag har redan märkt skillnad i startmenyn bland annat.

Installerat den, noterade att jag har möjlighet att skjuta upp omstarten, som krävdes, till den 11e Augusti.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

hoppas nya patchen hjälper något med problemet att starta och starta om datorn?
har väldigt mycket problem med det, dels tar det lång tid och så brukar den hänga sig vid inläsning av skrivbordet (krävs 2-3 omstarter), samt att den hänger sig vid uppvakning från strömsparläge.

Permalänk
Medlem

Hur gör man startmenyskärmen bredare typ så man slipper skrolla ner så mycket när man har lite appar där?

Permalänk
Skrivet av AdAm25:

1# råkade radera Appen Kalkylatorn för Windows 10 (tog nämligen bort mappen som finns i C:\Program Files\WindowsApps), har sedan försökt att starta calc.exe från C:\Windows\System32 men inget händer då. kan man på något sätt återställa original Kalkylator, vill inte ha en ny kalkylator som Calculator Plus. gjorde det samma med Photo Viewer men som tur kunde jag även återställa till den vanliga Windows fotovisaren.

2# hur inaktiverar man SearchUI.exe, har säkert inaktiverat Cortana men denna tjänst dyker upp hela tiden.

3# angående inställningen för "synkronisera med enheter" , den verkar aktiveras automatiskt vid omstart av datorn, är det något som påverkar denna inställning ?

annars en snygg och bra Windows efter att man rensat alla oönskade appar och inaktiverat några idiotiska inställningar och tjänster.

Kalkylatorn finns ju att ladda ner ifrån Store igen.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz