Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JePe:

Har ev sett felet,återkommer.

Hur byter man från offentligt nätverk till privat nätverk "min laptop tycker att min router är offentlig".?

Visa signatur

Intel Core™ 2 Duo E8500 3.16GHz / Gigabyte GA-EP45-DS3, P45, Socket-775 / Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5 / Gainward Radeon HD 4870 512MB GDDR5 / 2*Samsung SpinPoint T166 320GB SATA2 / Samsung DVD-brännare SH-S202J IDE / Corsair Powersupply 650W Black,ATX/EPS / Cooler Master Centurion 534 Svart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JePe:

Hur byter man från offentligt nätverk till privat nätverk "min laptop tycker att min router är offentlig".?

Går bet på detta,någon som har en ide´..?

Visa signatur

Intel Core™ 2 Duo E8500 3.16GHz / Gigabyte GA-EP45-DS3, P45, Socket-775 / Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5 / Gainward Radeon HD 4870 512MB GDDR5 / 2*Samsung SpinPoint T166 320GB SATA2 / Samsung DVD-brännare SH-S202J IDE / Corsair Powersupply 650W Black,ATX/EPS / Cooler Master Centurion 534 Svart.

Permalänk
Skrivet av kskolle:

Har nu uppdaterat allt utan plattan. Är mest besviken på att Edge inte synkar till alla datorer och mobilen med Windows Phone 10. Tjatigt att göra samma inställningar igen och lägga in bokmärken. Där rockar Internet Explorer sönder Edge (synd att IE försvann helt på Windows Phone 10).

Har också märkt något märkligt med ljudet. Inte i synk och olika mycket på olika datorer. Fungerar det för er?

y52ThypBepM

1ikQb8bdGq8

Och SVT i Firefox får ibland vänta in ljudet och samma med Netflix-appen. SVT-appen krashar för mig om jag byter mellan fullskärm och inte när ett klipp pågår.

Synkning kommer dock att komma i en uppdatering till hösten som tur är. Men något jag stör mig på är att inte kunna öppna fler än en favorit åt gången, finns det någon här som gillar att öppnar en flik i taget? Alla andra webbläsare har ju så att man kan öppna alla favoriter i en mapp men hoppas att det också är pågång, just nu så känns Edge som att den är beta men jag föredrar den ändå framför dom andra ändå.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11

Permalänk
Medlem

Ingen som vet hur man installerar program som triggar meddelandet "Windows-säkerhet
Det går inte att öppna de här filerna. En eller flera filer kunde inte öppnas på grund av inställningarna för Internetsäkerhet."?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

On topic! *HINT*

Min uppgradering gick som en dans. Allt fungerade klockrent och jag trivs med windows 10.

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Medlem

Ingen hit precis, backade tillbaka till 8.1 då man inte har lika mycket kontroll som tidigare. Nu påtvingas man dessvärre automatiska uppdateringar, ja en del säger dessa går att stänga av men det funkade inte i senaste build när jag testade. MS gör allt för att låsa användaren. Man kan inte heller längre nå kontrollpanelen genom startmenyn, utan måste söka på den. Den avskalade webbläsaren Edge, känns dessutom mer för mobiltelefonsurf än datorsurf. Grafiskt ser det ofärdigt och haffsigt ut, ikonerna ser tråkiga ut (fulare än i 8.1) med en massa enkla streck och ibland begriper man inte vad de ska säga. Konklusion: Windows 10 är en förfinad version av Windows 8 med nya "smarta" funktioner som minskad kontroll av operativsystemet för slutanvändaren och påtvingade uppdateringar. Nej tack.

Visa signatur

Gigabyte G1 Sniper Z87| I7 4770K @ 3,5 (Haswell)| 16GB A-Data 1600MHz CL9| MSI GeForce GTX 1080 Gaming X| Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB + Seagate 2 TB 7200Rpm| Corsair RM 750W 80+ Gold Modulär| Fractal Design Define R4|

Permalänk
Skrivet av JePe:

Hur byter man från offentligt nätverk till privat nätverk "min laptop tycker att min router är offentlig".?

https://tinkertry.com/how-to-change-windows-10-network-type-f...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kskolle:

Har nu uppdaterat allt utan plattan. Är mest besviken på att Edge inte synkar till alla datorer och mobilen med Windows Phone 10. Tjatigt att göra samma inställningar igen och lägga in bokmärken. Där rockar Internet Explorer sönder Edge (synd att IE försvann helt på Windows Phone 10).

Har också märkt något märkligt med ljudet. Inte i synk och olika mycket på olika datorer. Fungerar det för er?

y52ThypBepM

1ikQb8bdGq8

Och SVT i Firefox får ibland vänta in ljudet och samma med Netflix-appen. SVT-appen krashar för mig om jag byter mellan fullskärm och inte när ett klipp pågår.

Ljudet är i synk i båda filmerna för mig. Chrome och W10.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JimmieSan:

Någon som vet hur man får fler färger på Solid Colors på wallpaper?
Har slideshow bilder som inte täcker skärmen som wallpaper, och den solid color jag väljer är den färgen som är som wallpaper.

Fruktansvärt sämst att man inte kan välja med egen färgpallet

Installera Win 3.1 och installera Calmira på det. Har alla settings du efterfrågar, till och med en "pallet".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av devilrat:

Ingen hit precis, backade tillbaka till 8.1 då man inte har lika mycket kontroll som tidigare. Nu påtvingas man dessvärre automatiska uppdateringar, ja en del säger dessa går att stänga av men det funkade inte i senaste build när jag testade. MS gör allt för att låsa användaren. Man kan inte heller längre nå kontrollpanelen genom startmenyn, utan måste söka på den. Den avskalade webbläsaren Edge, känns dessutom mer för mobiltelefonsurf än datorsurf. Grafiskt ser det ofärdigt och haffsigt ut, ikonerna ser tråkiga ut (fulare än i 8.1) med en massa enkla streck och ibland begriper man inte vad de ska säga. Konklusion: Windows 10 är en förfinad version av Windows 8 med nya "smarta" funktioner som minskad kontroll av operativsystemet för slutanvändaren och påtvingade uppdateringar. Nej tack.

Håller med, att högerklicka på startikonen och välja "Control Panel" sitter inte i muskelminnet direkt. Svårinlärt dessutom, fast det redan fanns i Win 8.1

Kör som jag, drog in Win 3.1 med Calmira. Gamla hederliga grejer som man vet fungerar, ser inte ut att funka på mobiler så där är det ingen fara. Känns inte som det kommer komma på någon tablet heller så du kan simma lugnt. Dock inga virtuella skrivbord som varit UNIX-standard sen man började med hålkort, men men.

Permalänk
Medlem
Skrivet av devilrat:

Ingen hit precis, backade tillbaka till 8.1 då man inte har lika mycket kontroll som tidigare. Nu påtvingas man dessvärre automatiska uppdateringar, ja en del säger dessa går att stänga av men det funkade inte i senaste build när jag testade. MS gör allt för att låsa användaren. Man kan inte heller längre nå kontrollpanelen genom startmenyn, utan måste söka på den. Den avskalade webbläsaren Edge, känns dessutom mer för mobiltelefonsurf än datorsurf. Grafiskt ser det ofärdigt och haffsigt ut, ikonerna ser tråkiga ut (fulare än i 8.1) med en massa enkla streck och ibland begriper man inte vad de ska säga. Konklusion: Windows 10 är en förfinad version av Windows 8 med nya "smarta" funktioner som minskad kontroll av operativsystemet för slutanvändaren och påtvingade uppdateringar. Nej tack.

Provat högerklicka på startknappen?

Visa signatur

Ryzen 5800X|Noctua NH-D15 Chromax Black|Sapphire Radeon 7900 XT|MSI MAG X570 Tomahawk Wifi|32GB G.skill Trident Z Neo 3600 MHz|Corsair RM850X V2|WINDOWS 10|Gigabyte M32U

Permalänk
Medlem

Har installerat W10 på 4st bärbara nu och vilken skillnad Nu kan man faktiskt använda datorerna igen.

Det roliga är att den äldsta är en gammal Dell från -07 som var sjukt slö med XP och nära att skrotas fick ett helt nytt liv med W10 när jag installerade Technical Preview. Nu kör den W10 Pro RTM och får vara med ett tag till som leksak till kidsen.

Har också en Toshiba z830 ultrabook som jävlats med mig såpass mycket senaste halvåret (frysningar och blåskärm som jag skrivit i en annan tråd) så jag tröttnade och köpte en rMBP.
Smällde in W10 och nu fungerar den perfekt igen.

Permalänk

go kväll gott folk! fick windows 10 idag, håller just nu på lära mig funktioner och vart allt ligger nu, Skulle ni kunna ta en bild på eran start meny, så att jag kan få lite inspiration vad ni har för program och spel osv i start menyn vill nämligen fixa upp menyn

Ps: Har en fundering kring en spel ikon, jag vill lägga ARK survival evolved i start menyn, Men windows10 hittar inte ikonen av nån konstig andledning!

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Medlem

Enda klagomålet hittills är nog att Cortana inte hänger med ordentligt om jag inte försöker tala väldigt försiktigt på engelska, men är väl min dialekt där som är felet :/

Permalänk

Ingen större skillnad?

Uppgraderade den mest betydelselösa datorn i hemmet först; HTPC:n. Från 8.1 pro och det gick ju bra förutom att ljudet inte fungerade därefter. (interna i5 4570S) Gjorde en ren ominstallation med USB och det gick också bra, plus att ljudet nu fungerar.
Kan inte säga att jag märker någon skillnad.. men det kommer väl.

Ska uppgradera barnens Win7-spelburkar, men väntar med min Win8.1.

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk

Någon som lyckats lista ut hur man kan uppgradera till Pro om man har home? Finns ju ingen knapp för det under egenskaper på 'den här datorn' som det funnits tidigare? Man vill ju åt pro för att få bitlocker.

Permalänk
Medlem

@JePe: Shit. Minns inte exakt. Men jag satt och klickade runt i Nätverks- och delningscenter.

Permalänk
Medlem

@Zeuxlarsson:

Permalänk

Tack för ditt svar. Jag har redan kollat där och finns ju inget "uppgraderings alternativ" som det gjorde i Windows 7, 8 och 8.1. Måste man alltså betala fullpris för en Pro-licens istället för att endast betala mellanskillnaden för uppgradering som tidigare?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kskolle:

Har nu uppdaterat allt utan plattan. Är mest besviken på att Edge inte synkar till alla datorer och mobilen med Windows Phone 10. Tjatigt att göra samma inställningar igen och lägga in bokmärken. Där rockar Internet Explorer sönder Edge (synd att IE försvann helt på Windows Phone 10).

Har också märkt något märkligt med ljudet. Inte i synk och olika mycket på olika datorer. Fungerar det för er?

y52ThypBepM

1ikQb8bdGq8

Och SVT i Firefox får ibland vänta in ljudet och samma med Netflix-appen. SVT-appen krashar för mig om jag byter mellan fullskärm och inte när ett klipp pågår.

Hittade vägen till EDGE favoriter så bara att kopiera till alla datorer: C:\Users\DU-DIN-LILLA-HAKKE\AppData\Local\Packages\Microsoft.MicrosoftEdge_8wekyb3d8bbwe\AC\MicrosoftEdge\User\Default\Favorites (DU-DIN-LILLA-HAKKE = ditt användarnamn)

Eller ta den bättre webbläsaren Internet Explorer, sortera upp/städa skiten och det synkas (i den gömda webbläsaren fungerar det) för att sedan importera i EDGE. Fast tror inte många använder favoriter numera, är nog en ålderdomlig vana för oss stofiler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av devilrat:

Ingen hit precis, backade tillbaka till 8.1 då man inte har lika mycket kontroll som tidigare. Nu påtvingas man dessvärre automatiska uppdateringar, ja en del säger dessa går att stänga av men det funkade inte i senaste build när jag testade. MS gör allt för att låsa användaren. Man kan inte heller längre nå kontrollpanelen genom startmenyn, utan måste söka på den. Den avskalade webbläsaren Edge, känns dessutom mer för mobiltelefonsurf än datorsurf. Grafiskt ser det ofärdigt och haffsigt ut, ikonerna ser tråkiga ut (fulare än i 8.1) med en massa enkla streck och ibland begriper man inte vad de ska säga. Konklusion: Windows 10 är en förfinad version av Windows 8 med nya "smarta" funktioner som minskad kontroll av operativsystemet för slutanvändaren och påtvingade uppdateringar. Nej tack.

har du testat att högerklicka på startmenyn?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Titta runt lite bland inställningar i morse och la märke till något jag inte sett förut. Högst upp i Allmänt under Sekretess så står det "Vissa inställningar hanteras av din organisation". Har ingen aning om vad som menas med det och är rätt nyfiken på vad det kan betyda. Någon som vet?

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av StenTuff:

Titta runt lite bland inställningar i morse och la märke till något jag inte sett förut. Högst upp i Allmänt under Sekretess så står det "Vissa inställningar hanteras av din organisation". Har ingen aning om vad som menas med det och är rätt nyfiken på vad det kan betyda. Någon som vet?

http://i.imgur.com/IOuEEqj.jpg

Gissning: Vissa av inställningarna sker centralt istället för på det enskilda användarkontot / den enskilda datorn (typ "Group Policy").

Om du installerade Win10 själv gissar jag att du valde det översta alternativet på nedanstående:

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Resorb:

Har installerat W10 på 4st bärbara nu och vilken skillnad Nu kan man faktiskt använda datorerna igen.

Det roliga är att den äldsta är en gammal Dell från -07 som var sjukt slö med XP och nära att skrotas fick ett helt nytt liv med W10 när jag installerade Technical Preview. Nu kör den W10 Pro RTM och får vara med ett tag till som leksak till kidsen.

Har också en Toshiba z830 ultrabook som jävlats med mig såpass mycket senaste halvåret (frysningar och blåskärm som jag skrivit i en annan tråd) så jag tröttnade och köpte en rMBP.
Smällde in W10 och nu fungerar den perfekt igen.

Känner igen mig på Netbooken som hade Windows 7 Starter innan. Inte snabb men snabbare än med W7. Men rent allmänt känns det som om vi fortfarande sitter på en förhandsversion. Jo, jag vet att exemplet nedanför är ett dåligt val av mig. D-Link och deras ålderdomliga kodande med gammal teknik är inte kul http://support.dlink.com/FAQView.aspx?f=MRBldvYIZ9JH35rXze0xb....

Permalänk
Medlem

@kskolle Bra tips i din länk hur man hittar Internet Explorer 11 i Windows 10!
Bara att söka på IE11 och sedan pinna det till programlisten.
Man kan även pinna program till "startmenyn" som synes på bilden i länken.

Själv tycker jag inte att det är konstigt att webbsidor ännu inte anpassats till Edge. Det är ju en helt ny webbläsare som ganska få har använt fram tills nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnystedt86:

Skulle ni kunna ta en bild på eran start meny, så att jag kan få lite inspiration vad ni har för program och spel osv i start menyn vill nämligen fixa upp menyn

Ps: Har en fundering kring en spel ikon, jag vill lägga ARK survival evolved i start menyn, Men windows10 hittar inte ikonen av nån konstig andledning!

Ta en titt här, kan nog ge lite inspiration.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1361870-visa-era-skrivb...

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av StenTuff:

Titta runt lite bland inställningar i morse och la märke till något jag inte sett förut. Högst upp i Allmänt under Sekretess så står det "Vissa inställningar hanteras av din organisation". Har ingen aning om vad som menas med det och är rätt nyfiken på vad det kan betyda. Någon som vet?

http://i.imgur.com/IOuEEqj.jpg

Kör (Win+R) gpedit.msc så får du upp en massa inställningar som inte är åtkomliga på andra ställen, och en del som overridar andra inställningar och så.

Permalänk
Medlem

@Zeuxlarsson: Jaha! Du menar "windows anytime upgrade" alternativet. Nej, det finns inte i windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

http://my.jetscreenshot.com/demo/m_20150804-fp5i-28kb.jpg Finns det något sätt att ställa in så att kalendern även visar VeckoNr?

Tror inte det går, men du kan ladda ner "Visa Vecka" i Microsoft Store och välja att pinna det på Startmenyn

Permalänk
Medlem

Detta kanske redan har svarats på, men att bläddra igenom över 2000 kommenterar är inget jag tänker sysselsätta mig med
Min fråga är, varför har min internetanslutning blivit långsammare efter uppgradering till Windows 10?
Den vanligaste anledningen som jag har sett och hört är inställningen som gör att windows hämtar updates från andra datorer, både på internet och i det egna nätverket. Och därmed också delar ut updates till andra. Här kan man läsa om det http://thehackernews.com/2015/08/windows-10-update.html
Rekomendationen har varit att stänga av denna funktion, vilket var bland det första jag gjorde efter att uppgraderingen var klar. Det verkar dock inte ha hjälpt! När jag körde bredbandskollen.se på Windows 8.1 så fick jag alltid ut 90-95 mbit/s i download på en 100 mbit lina. Nu, efter uppgradering till Windows 10 så ska jag vara glad om jag kommer upp i 50 mbit/s vilken tid som helst på dygnet. Någonting leechar på mitt bredband efter uppgradering och jag undrar vad det skulle kunna vara? Finns det fler funktioner i nya Windows som man bör stänga av? Vill också informera om att mitt WiFi är krypterat så det finns ingen granne som snålåker. Och den enda datorn med Windows 10 i hemmet är en stationär utan trådlöst nätverkskort så WiFi sense finns inte.