Roliga saker vi har hört från okunniga om teknik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Raka motsatsen till topic här:
Min mor är lika tekniskt lagd som en amöba, klarar av att byta kanal på tv'n, "surfa med internet" och kanske kan klura ut hur man kopplar in en skärm.

För ett och ett halvt sedan fick hon en ny dator av mig då hon klagat på att hennes gamla var långsam (Och den var extremt långsam). Så byggde en dator åt henne som hon fick i julklapp.

Men jag hade installerat ubuntu för att spara in lite pengar, tänkte att jag fick betala mellanskillnaden i telefonsupport

Över 18 månader och det enda hon har behövt hjälp med var att installera skrivaren.. Detta är alltså kvinnan som är rädd för "gamm-strömmen" som finns i kablar efter att man har tagit ut dem ur vägguttaget... (Lite on topic)

Installerade Ubuntu på min farmors gamla dator för några år sedan. Hon behövde bara hjälp första gången när man skulle förklara hur och var allting låg då hon använt Windows 2000 innan. Efter det behövde hon aldrig hjälp, och hon om någon är verkligen inte teknisk av sig. Datorn är dock skrotad nu då den var så gammal och seg (15 år ungefär)

Permalänk

- Du får mycket mer flyt och responsi spel med 250mbit fiber istället för 100mbit fiber (Telia)

- Ett 960m är precis samma sak prestandamässigt som ett GTX 960 i en stationär, det är bara mindre

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Inaktiv

Detta hände i början på året, en stor jävla tabbe men riktigt roligt.
Internetet här hemma i lägenheten funkade inte, så jag ringde com hem.
Snackade med en kille på kundservice, och han påstod att dem inte var min internetleverantör.
Så jag fick ju snespel, skällde ut han i ungefär 30 min.
Sen efter då 30 minuter hade gått, kom jag på att tele2 var min internetleverantör...
Fassan fick sig ett gott skratt när jag berättade detta kan jag säga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojjeofc:

Detta hände i början på året, en stor jävla tabbe men riktigt roligt.
Mitt internet här hemma i lägenheten funkade inte, så jag ringde com hem.
Snackade med en kille på kundservice, och han påstod att dem inte var min internetleverantör.
Så jag fick ju snespel, skällde ut han i ungefär 30 min.
Sen efter då 30 minuter hade gått, kom jag på att tele2 var min internetleverantör...
Fassan fick sig ett gott skratt när jag berättade detta kan jag säga!

Underbart att någon bjuder på sitt egna hjärnsläpp i tråden

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort en diskussion som började spåra ur. Vänligen håll er till tramsråd, felsägningar och liknande
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag svara på en hel del frågor gällande mobiler och får höra en hel del intressanta frågor.

* Om jag byter sim kort får jag ett nytt nummer då? (Mycket vanligt fråga)
* Om jag byter sim kort försvinner innehållet i min telefon då?
* Jag vill inte förlänga mitt abonnemang, jag vill ha kvar mitt nummer.
* Vart är mina bilder sparade? (Många tror sim kortet)
* Kan jag använda mitt gamla sim kort i min nya telefon? (Samma sim storlek)
* Det står att jag skall ange mitt lösenord, vilket är det? (Exchange mail)

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Dammsugare

Var på Mediamarket för ett tag sedan för att kolla efter en sladdlös dammsugare och frågade tjejen som jobba vilken hon rekommenderar och varför. Hon svara att det inte var hennes starka område men sulle ropa på sin kollega som var "expert" ...
En trevlig tjej dök upp och jag frågade igen.. Vilken utav dom sladdlösa dammsugarna som rekommenderas ? Hon svara, Ingen utav dom för att dom går bara på volt ! Bättre med en vanlig sladddammsugare ....
Jag "vågade" inte fråga "experten" vad dom går på ...
Tackade för hjälpen , gick därifrån och kunde inte sluta skratta resten utav dagen ...haha

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk

Det var en praktikant som satt å tittade när ja bytte nätagg i en stationär, efter att han måste ha funderat ett bra tag så pekar han på det gamla nätagget & frågar är det där processorn?

ja började fnissa för ja trodde han skämtade & ögonen tårades, ja tittade på honom han var helt allvarlig (han var bara där en dag) han var väl 16-17år.
Min chef muttra något om att jag måste vara snäll, ja flika in att ja hjälper gärna nån att börja med datorer men X måste åtminstone veta delarna i en dator annars blir det bara komiskt.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Hedersmedlem

Har sett det även här i tråden några gånger. "Mitt internet..." -_-

Permalänk
Avstängd

Många nära och kära kallar chassit för "hårddisken".
Jag orkar inte argumentera längre, bara skrattar

Permalänk
Medlem

En försäljare på (tror att det var) The Phonehouse började prata med mig när jag gick förbi butiken. Han ville sälja 4G mobilt bredband till mig, men jag svarade att jag inte har någon användning för mobilt bredband och att jag har fiber hemma. Han svarar då glatt att 4G är mycket snabbare och bättre än fiber, och att fiber är en förlegad teknik. "Jaha..." sade jag och gick vidare.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

På Hifi-klubben i Jönköping kan man få höra alla möjliga lustiga saker. Bara gå in där och fråga lite om ni vill få er ett skratt. Där har man hört att CCFL-belysta TVs faktiskt har mörkare svärta än LED-TVs även när local dimming och sådant är aktiverat, att 240P inte finns, att DLP-brus inte finns och att det bara beror på källmaterial, även vid stillbild, eller att moderna Plasma-TVs (typ 2012-2013) faktiskt drar mindre ström än LED-TVs. Det är bara några av grodorna som ägaren till det stället rapat upp. Det värsta är att han är helt seriös. Ljuger så mycket han orkar för att få sälja lite prylar helt enkelt.

Skrivet av Friterad:

Installerade Ubuntu på min farmors gamla dator för några år sedan. Hon behövde bara hjälp första gången när man skulle förklara hur och var allting låg då hon använt Windows 2000 innan. Efter det behövde hon aldrig hjälp, och hon om någon är verkligen inte teknisk av sig. Datorn är dock skrotad nu då den var så gammal och seg (15 år ungefär)

Gjorde samma här. Gav en laptop med Ubuntu till min moster för ett par år sedan. Hon hade aldrig rört en dator innan. Hon visste inte vad enter-tangenten gjorde eller vad muspekaren var t.ex. Men skulle börja använda Facebook för att kunna hålla kontakt med barn och barnbarn i utlandet. Fixade en genväg till inställningen för tethering på hennes nya Galaxy SII och slängde upp webläsaren med några förbestämda länkar. Hon har i princip varit självgående sedan dess. Det var en gång något rövhål i telenoraffären skulle "hjälpa till" och uppgraderade hennes telefon så att möjligheten till genvägar till inställningar försvann. Så då fick jag åka nästan 50 mil för att fixa en widget för det istället.
halvt OT, men ibland är man duktigt imponerad av hur totala teknikanalfabeter faktiskt kan sköta teknik riktigt bra när de får kontakt med den.

Permalänk
Skrivet av Shimonu:

Har sett det även här i tråden några gånger. "Mitt internet..." -_-

Precis som folk som säger "Mitt Facebook"

Permalänk
Medlem

En kund på förra jobbet ville köpa en brödrost ~500:- på delbetalning på 24 månader. Försökte snällt berätta för henne att den skulle kosta 2,5ggr mer med tanke på uppläggningsavgift och aviavgift... hon ville prompt ta den på delbetalning så det gjorde jag...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

@jojjeofc kors i taket... måste vara första gången jag sett Comhems support har rätt

Gissar på att du kände dig ganska liten efter

@Aleshi och @Friterad jag tror faktiskt att det ät enklare för "okunniga" som inte är så vana med en dator att anamma tex Ubuntu, då de inte förutsätter (kräver) att allt ska vara på samma ställe som det varit de senaste 20 åren.

Själv har jag svårt för det, då jag är för van vi Windows, så jag jämför saker hela tiden och blir bara irriterad när allt från Youtube till drivrutiner, enhets beteckningar och div annat inte fungerar när det gör det i Windows. Är inget fel på det, är bara mina vanor som är i vägen.

Med det sagt, så jag jag testat Slax i typ 1 månad på en gammal laptop, tänkte till lite youtube och surf på ett ställe, och om man bortser från lite extra pilleri för att få AHCI fläktstyrning och temp sensorerna från att fungera (de buggar fortfarande ur ibland när man återvänder från vilo läge), så har det fungerat bra nog. Jag får flytande 720p video och kan ha en del flikar och så ingång utan problem, vilket var hela syftet.
Jag gillar också att de verkligen gjort det så enkelt att installera "program" (aka moduler) till denna att man bokstavligt talat laddar ner det, högerklocka och väljer installera. Är nog så snarlikt Windows man kan komma, och det fungerar. Samma sätt har de en fil-utforskare som faktiskt en van Windows person kan använda, utan att behöva hålla reda på att mounta enheter och vilken SDx som gäller...

Dock är det alltid kul när folk anser tex Ubuntu vara sämre än Windows... det är det inte direkt, det är bara annorlunda.

Permalänk
Medlem

Många år sedan när jag skulle köpa en digitalkamera på OnOff..
Fick tag i en säljare som började visa mig vilka de hade tillgängliga och deras specar.
Efter jag hade funderat lite bestämde jag mig för en Acer-kamera (för övrigt ett väldigt dåligt köp..).
Frågade säljaren om jag kunde packa upp den i butiken och gå igenom vad som fanns i kartongen, Ok sa han.
Börjar plocka upp sakerna och kom till laddsladdarna, där låg en EU-kontakt men också en jag inte kände igen.. Hörde med säljaren, som svarar väldigt självsäkert, "de är en sån där trefaskontakt"..
Då jag inte var särskilt gammal så trodde jag på det han sa, det var dock fel, det han sa var en trefaskontakt var i själva verket en brittisk väggkontakt..
Efter det har jag aldrig litat på säljare i elektronikbutiker ^^

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem

"Har dom verkligen el i Egypten?
Jag tycker inte att det ser ut så i Aladdin filmen"

Sagt av min 14åriga syster under modem tiden, efter att hon gått in i en internationell irc-kanal och börjat chatta med någon från Kairo.
Jag har för mig att jag blev tvungen att presentera bildbevis för att övertala henne

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

"Har dom verkligen el i Egypten?
Jag tycker inte att det ser ut så i Aladdin filmen"

Sagt av min 14åriga syster under modem tiden, efter att hon gått in i en internationell irc-kanal och börjat chatta med någon från Kairo.
Jag har för mig att jag blev tvungen att presentera bildbevis för att övertala henne

Heh... tycker "genie" tar fram allt från Neon skyltar till andra "moderna" leksaker...
(Ja... min svaghet är tecknat/animerat. Är barnet i mig än som vill säga mig något)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

På Hifi-klubben i Jönköping kan man få höra alla möjliga lustiga saker. Bara gå in där och fråga lite om ni vill få er ett skratt. Där har man hört att CCFL-belysta TVs faktiskt har mörkare svärta än LED-TVs även när local dimming och sådant är aktiverat, att 240P inte finns, att DLP-brus inte finns och att det bara beror på källmaterial, även vid stillbild, eller att moderna Plasma-TVs (typ 2012-2013) faktiskt drar mindre ström än LED-TVs. Det är bara några av grodorna som ägaren till det stället rapat upp. Det värsta är att han är helt seriös. Ljuger så mycket han orkar för att få sälja lite prylar helt enkelt.

Gjorde samma här. Gav en laptop med Ubuntu till min moster för ett par år sedan. Hon hade aldrig rört en dator innan. Hon visste inte vad enter-tangenten gjorde eller vad muspekaren var t.ex. Men skulle börja använda Facebook för att kunna hålla kontakt med barn och barnbarn i utlandet. Fixade en genväg till inställningen för tethering på hennes nya Galaxy SII och slängde upp webläsaren med några förbestämda länkar. Hon har i princip varit självgående sedan dess. Det var en gång något rövhål i telenoraffären skulle "hjälpa till" och uppgraderade hennes telefon så att möjligheten till genvägar till inställningar försvann. Så då fick jag åka nästan 50 mil för att fixa en widget för det istället.
halvt OT, men ibland är man duktigt imponerad av hur totala teknikanalfabeter faktiskt kan sköta teknik riktigt bra när de får kontakt med den.

Tycker dom var rätt okej när jag kollade på högtalare där, inte så jag själv är expert på högtalare. Men inte hörde jag dom slänga ut sig något konstigt.

Eller hade jag tur och få en bra försäljare kanske

Skrivet av Paddanx:

Heh... tycker "genie" tar fram allt från Neon skyltar till andra "moderna" leksaker...
(Ja... min svaghet är tecknat/animerat. Är barnet i mig än som vill säga mig något)

Håller med, tecknat är jag svag för Troligen från barndomen som det hänger kvar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

"Har dom verkligen el i Egypten?
Jag tycker inte att det ser ut så i Aladdin filmen"

Sagt av min 14åriga syster under modem tiden, efter att hon gått in i en internationell irc-kanal och börjat chatta med någon från Kairo.
Jag har för mig att jag blev tvungen att presentera bildbevis för att övertala henne

Allt jag tänker på är C&C generals där arab lagets extra bonus är att de inte har el. extremt stereotypiskt spel men väldigt roligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Allt jag tänker på är C&C generals där arab lagets extra bonus är att de inte har el. extremt stereotypiskt spel men väldigt roligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Undrar hur många som har klagat på att det är rasistiskt?

Kanske inte så roligt, men en kompis sade länge minne då han menade hårddisken.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

En kund på förra jobbet ville köpa en brödrost ~500:- på delbetalning på 24 månader. Försökte snällt berätta för henne att den skulle kosta 2,5ggr mer med tanke på uppläggningsavgift och aviavgift... hon ville prompt ta den på delbetalning så det gjorde jag...

Det borde finnas något undre gräns för hur liten summan får vara för att man ska få ta den på avbetalning, alternativt minst 250kr på summan varje månad som betalas.
Sorry lite OT.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ArcticFire:

Undrar hur många som har klagat på att det är rasistiskt?

Kanske inte så roligt, men en kompis sade länge minne då han menade hårddisken.

Hårddisken är minne av typen arkivminne så fel är det inte, det är minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Hårddisken är minne av typen arkivminne så fel är det inte, det är minne.

Det visste han nog inte så han hade på ett sätt rätt av misstag.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Är väl kanske inte superrelaterat, men här om dan så berättade en kvinnlig kollega som är 50+ att hon var sugen på att börja måla lite igen. Gillar fåglar väldigt mycket så hon tänkte att hon skulle bildgoogla fram några bra exempel.

Talgoxe är en av favoritfåglarna och hon tänkte att om hon sökte på engelska så borde hon få fler träffar. Talgoxe på engelska heter big tit och hon ångrade sig ganska raskt och blev högröd i ansiktet när resultaten började ploppa upp ;D

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av trickeh2k:

Är väl kanske inte superrelaterat, men här om dan så berättade en kvinnlig kollega som är 50+ att hon var sugen på att börja måla lite igen. Gillar fåglar väldigt mycket så hon tänkte att hon skulle bildgoogla fram några bra exempel.

Talgoxe är en av favoritfåglarna och hon tänkte att om hon sökte på engelska så borde hon få fler träffar. Talgoxe på engelska heter big tit och hon ångrade sig ganska raskt och blev högröd i ansiktet när resultaten började ploppa upp ;D

tror det ska vara "Great Tit" blir inte så mycket bättre mera Talgoxe, man får skylla på google. inte lika många som söker för att hitta fåglar

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nandai:

Precis som folk som säger "Mitt Facebook"

Förstår faktiskt inte problemet, det är ju menat som i "mitt facebook konto" eller "mitt internetabonnemang/uppkoppling" så tycker inte det är okunnigt eller fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Är väl kanske inte superrelaterat, men här om dan så berättade en kvinnlig kollega som är 50+ att hon var sugen på att börja måla lite igen. Gillar fåglar väldigt mycket så hon tänkte att hon skulle bildgoogla fram några bra exempel.

Talgoxe är en av favoritfåglarna och hon tänkte att om hon sökte på engelska så borde hon få fler träffar. Talgoxe på engelska heter big tit och hon ångrade sig ganska raskt och blev högröd i ansiktet när resultaten började ploppa upp ;D

Skrivet av Grönahunden:

tror det ska vara "Great Tit" blir inte så mycket bättre mera Talgoxe, man får skylla på google. inte lika många som söker för att hitta fåglar

"great tit" ger endast talgoxar för mig. Big tit däremot...

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Avstängd

En kompis jobbade i en datorbutik här i stan när en snubbe kommer in med ett moderkort där han har pressat sönder en PCI port på moderkortet pga att han försökte få sin slot 1 cpu där

För er som inte vet eller minns hur en slot 1 cpu ser ut:

Dold text
Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem

Var inne en sväng på onoff i Lund för en herrans massa år sedan och skulle köpa en dvd-spelare till burken. Frågar expediten varpå jag får svaret att det inte finns lösa dvd-spelare till datorer, utan att jag blir tvungen att köpa en dator. Skrattade åt honom, gick ut och satte aldrig min fot på onoff igen.

Visa signatur

Chassi: Chieftec Dragon Moderkort: Asus P9X79 PRO PSU: Corsair TX 650W V2 80+ Bronze CPU: i7-3820 3.6 GHz CPU-Cooler: Cooler Master Hyper 212 EVO GPU: KFA2 Nvidia GeForce GTX 580 GPU-Cooler: Arctic Cooling Acelero Xtreme Plus RAM: Corsair 24GB (2x8192MB + 2x4096MB) CL10 1600MHz VENGEANCE LP