Sonos subwoofer i lägenhet?

Permalänk
Medlem

Sonos subwoofer i lägenhet?

I sommars investerade jag ganska stort i Sonos och har nu följande:
Vardagsrummet: Playbar (Trådad)
Sovrummet: Play:3 (Trådlös)
Köket: Play:3 (Trådlös)
Kontoret: Play:3 (Trådad)
Badrummet: Play:1 (Trådlös)

Nu funderar jag på om jag skall fixa så jag får 5.1 ljud i vardagsrummet genom att lägga till en Sonos Sub och två Play:3. Det som jag dock är orolig för är att en subwoofer kommer störa mina grannar.

Jag bor i en gavellägenhet på hösta våningen i ett nyproducerad lägenhet som är bygg med miljöklass silver detta innebär att jag har jag har tjocka betongväggar mellan mig och grannen, som jag enbart har under och en bredvid.

Sonos Sub skall vara byggd för att minska vibrationerna, men är osäker hur mycket detta påverkar.

Vad tror ni och vad har ni för erfarenheter? Går det att ha en subwoofer i en lägenhet?
Är lite inne på att köpa en på elgiganten installera det sedan knacka på hos grannen och se hur ljudet upplevs. Om det stör för mycket kan jag då lämna tillbaka den.

Permalänk
Medlem

Klart du kan. Att visa hänsyn för sina grannar är inte samma sak som att man inte får låta alls. En sub kommer även ge mycket extra biokänsla även om du vanligtvis spelar på ganska måttliga volymer och bara öser på mer i undantagsfall.

Permalänk

Bara spela som fan fram tills 11 och försöka att inte göra det varje dag.

Vill man ha tyst så är det bara att köpa ett hus.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Bara spela som fan fram tills 11 och försöka att inte göra det varje dag.

Vill man ha tyst så är det bara att köpa ett hus.

Skönt att man inte har dig som granne. Att spela på som man vill fram till 23 på vardagarna kommer säkert att va populärt bland folk som jobbar skift och har barn som lägger sig betydligt tidigare än så.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Huvudregeln är dock att du inte får störa andra hyresgäster, varken på dagen eller natten.

Använd ditt goda omdöme och ta hänsyn till att du bor nära andra människor.
Mina grannar stör sig ej av min sub,men så jobbar jag så det är oftast tyst inne hos mig tidigare än hos grannarna

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Bara spela som fan fram tills 11 och försöka att inte göra det varje dag.

Vill man ha tyst så är det bara att köpa ett hus.

Fel, fel, fel. Vart får folk allt ifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Bara spela som fan fram tills 11 och försöka att inte göra det varje dag.

Vill man ha tyst så är det bara att köpa ett hus.

Och sen att det ska "vara tyst efter 22" är bara en oskriven "lag" om inte annat nämns i hyreskontraktet.
Väldigt glad över att inte ha dig som granne då min son lägger sig klockan 19-20 varje dag.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Bara spela som fan fram tills 11 och försöka att inte göra det varje dag.

Vill man ha tyst så är det bara att köpa ett hus.

Skitsnack. Vill du väsnas som en dåre får du skaffa hus.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Rekordmedlem

Att skaffa en sub innebär inte att man måste spela starkare och störa grannar, det innebär att ljudsystemet ibland kan återge lägre frekvenser.
Ljudtrycket har alltså inget direkt samband med en sub eller inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag är faktiskt splittrad i detta inlägg, har som tur väldigt bra grannar men skall man kolla på en film så måste man räkna med att sätta på senast kl 20 om filmen slutar 22. Visst är det en oskriven regel men lite allmän förståelse för folk som jobbar måste finnas.
Kör med 2 st Xtz 10.16 och som andra påpekat är det först och främst för dom lägre frekvenserna, visst kan man höja basen extra men ljudkvalitén blir inte bättre för det.

Sätter däremot inte på hög musik så sent på kvällen, varför jag är splittrad är att jag gärna skulle vilja kolla på film fram till midnatt ibland då jag har svårt att sova eller kommer hem sent.
Har dock köpt några prisvärda hörlurar för det.
OBS jag tycker musik skall spelas på lagom volym men det är en subjektiv åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag försöker respektera mina grannar. Inte spela högt på morgonen och inte sent på kvällen (efter 22). Tror även jag spelar på ganska lagom volym, när jag drar på så är detta sällan över 50% volym på mitt Sonos system.

Så jag för känslan att det absolut bör finnas utrymme för en sub här. @DaydreamerVlad nämnde en bra punkt angående att se på film, men just nu är det sällan jag ser på film i vardagsrummet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DaydreamerVlad:

Jag är faktiskt splittrad i detta inlägg, har som tur väldigt bra grannar men skall man kolla på en film så måste man räkna med att sätta på senast kl 20 om filmen slutar 22. Visst är det en oskriven regel men lite allmän förståelse för folk som jobbar måste finnas.
Kör med 2 st Xtz 10.16 och som andra påpekat är det först och främst för dom lägre frekvenserna, visst kan man höja basen extra men ljudkvalitén blir inte bättre för det.

Sätter däremot inte på hög musik så sent på kvällen, varför jag är splittrad är att jag gärna skulle vilja kolla på film fram till midnatt ibland då jag har svårt att sova eller kommer hem sent.
Har dock köpt några prisvärda hörlurar för det.
OBS jag tycker musik skall spelas på lagom volym men det är en subjektiv åsikt.

Du kanske ska fundera på att bygga nått med vibratorer i stället, man upplever det som rejält mycket starkare med såna och om man bygger sittplatsen flytande upphängd från golvet så fortplantas det inte mycket vibrationer till grannarna, effektupplevelsen kan bli som att du spelar 10bB starkare än vad du egentligen gör.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du kanske ska fundera på att bygga nått med vibratorer i stället, man upplever det som rejält mycket starkare med såna och om man bygger sittplatsen flytande upphängd från golvet så fortplantas det inte mycket vibrationer till grannarna, effektupplevelsen kan bli som att du spelar 10bB starkare än vad du egentligen gör.

När jag bodde i lgh så körde jag med buttkickers vilket förhöjde känslan när man kolla på film sent på kvällen.

Till ts så säger jag köp subben du kommer inte att ångra dig playbaren för sig själv låter ok, men med subben så får du mer djup vilket gör mycket för helheten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Bara spela som fan fram tills 11 och försöka att inte göra det varje dag.

Vill man ha tyst så är det bara att köpa ett hus.

Spela högt efter kl 11 är inte populärt. Brukar vara kl22 eller tidigare det ska vara helt tyst.

Jag kör på helgerna lite mer med mitt ljudsystem (framåt 12/1 på natten), men så klart efter kl 20 så spelar jag inte högt (sen finns det ju dom som jobbar på natten, så svårt att väga in när man vågar spela på lite högre).

Brukar bara köra i normal lyssningsnivå. Men sorrund märks att man egentligen ska dra på mer än vad som känns lämpligt i en lägenhet för att få bra effekt (men har inte optimerat rummet med dämpning än dock) .

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Lagt en reservation på suben så hämtar nog ut en imorgon från Elgiganten. Fördelen är att jag för 30 dagars öppet köp vilket ger mig möjligheten att få en uppfattning om ljudet samt mina grannar har möjlighet att påpeka eventuella irritationer och då har jag möjlighet att lämna tillbaka den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Lagt en reservation på suben så hämtar nog ut en imorgon från Elgiganten. Fördelen är att jag för 30 dagars öppet köp vilket ger mig möjligheten att få en uppfattning om ljudet samt mina grannar har möjlighet att påpeka eventuella irritationer och då har jag möjlighet att lämna tillbaka den.

Köpte du den i butik? 30 dagar brukar väl inte gälla då (rätta mig om jag har fel), så länge den inte är testad alls/oöppnad. Men det är väl olika från butik till butik.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Spela högt efter kl 11 är inte populärt. Brukar vara kl22 eller tidigare det ska vara helt tyst.

Det finns inga lagar som reglerar vilka tider det ska vara tyst etc. Du får leva ett normalt liv med allt vad det innebär samtidigt som du inte får upplevas som allt för störande för dina grannar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Köpte du den i butik? 30 dagar brukar väl inte gälla då (rätta mig om jag har fel), så länge den inte är testad alls/oöppnad. Men det är väl olika från butik till butik.

Japp i butik, hos elgiganten där har de lite mer snälla villkor.

Citat:

När du har köpt en vara bör du gå hem med den och se om den passar ditt behov. Om du inte trivs med den har du full returrätt i 30 dagar. Det innebär att du har öppet köp under hela denna period, och kan lämna tillbaka varan samt få pengarna tillbaka även om den är använd!
Förutsättningen är att du har kvittot, att varan är komplett och i det tillstånd som den var i när du tog emot den.

https://www.elgiganten.se/cms/oppet-kop-elgiganten/oppet-kop-...

För övrigt kan jag säga att subwoofen dunkar på bra, har provlyssnat lite utanför dörren och då hörs inget så kan tycka att 30cm betong bör stoppa mer. Planen att ha den ett par veckor och se om grannarna säger något sen eventueltl stämma av med dom. Men just nu är jag nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Japp i butik, hos elgiganten där har de lite mer snälla villkor.

https://www.elgiganten.se/cms/oppet-kop-elgiganten/oppet-kop-...

För övrigt kan jag säga att subwoofen dunkar på bra, har provlyssnat lite utanför dörren och då hörs inget så kan tycka att 30cm betong bör stoppa mer. Planen att ha den ett par veckor och se om grannarna säger något sen eventueltl stämma av med dom. Men just nu är jag nöjd

Super!

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Det finns inga lagar som reglerar vilka tider det ska vara tyst etc. Du får leva ett normalt liv med allt vad det innebär samtidigt som du inte får upplevas som allt för störande för dina grannar.

Inga lagar tror jag heller. Men man får hemskickat/med kontraktet papper när det önskas vara tyst i lägenheterna. Kör oavsett tumregel att inte föra oväsen mer än nödvändigt efter kl20.

Problemet idag är att många kör skift, så idag är det svårare att veta om man stör grannar även mitt på dagen (ja normalt oväsen som slammer med grytor och diskning osv)

Men du har rätt i att man bör undvika hög volym även på dagen, speciellt när många sover på dagen och jobbar på natten.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar