Permalänk

Netgear ProSafe FVS318N
https://www.dustinhome.se/product/5010614115/prosafe-fvs318n
Skulle den fungera som både brandvägg/router/switch? Skulle vilja minska ner antalet enheter som står på hyllan i mitt rack.

Finns det någon annan lösning som ni kan rekommendera? Jag skulle behöva en 8 portars switch för mina trådbundna enheter. Wifi är inte ett måste då jag har acesspunkter.
Är mest streaming av film/musik som sker här hemma, samt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Bolagens tillhandahållna router?

Tjena grabbar,

jag flyttar till nytt inom kort och kommer ha fiber i mitt nya boende. Tanken är att ha Bredbandsbolagets 250/100 Mbit/s. Jag har upplevt lite klabb med det trådlösa nätverket jag idag har från ComHem och via deras NetGear Router. Till det nya abonnemanget hos BBB tillhandahåller de ju en router som heter "Technicolor TG789vac". Jag har dock blivit lite skeptisk till bolagens "egna" routrar. Tror/tycker ni det är värt att jag investerar i en egen router? Jag har forskat lite och folk verkar rekommendera antingen Asus RTAC68U eller Netgear Nighthawk r7000. Det nya huset är 140 kvm, inga betong- eller stenväggar. Vi är två i huset och har ca 6-7 enheter uppkopplade på antingen lina eller trådlöst.

Så ja, min fråga är väl kort och gott om ni tycker att det är lönt att skaffa en engen router eller att gå på BBBs egna?

//Niklas

Permalänk
Medlem
Skrivet av aekhold:

Tjena grabbar,

jag flyttar till nytt inom kort och kommer ha fiber i mitt nya boende. Tanken är att ha Bredbandsbolagets 250/100 Mbit/s. Jag har upplevt lite klabb med det trådlösa nätverket jag idag har från ComHem och via deras NetGear Router. Till det nya abonnemanget hos BBB tillhandahåller de ju en router som heter "Technicolor TG789vac". Jag har dock blivit lite skeptisk till bolagens "egna" routrar. Tror/tycker ni det är värt att jag investerar i en egen router? Jag har forskat lite och folk verkar rekommendera antingen Asus RTAC68U eller Netgear Nighthawk r7000. Det nya huset är 140 kvm, inga betong- eller stenväggar. Vi är två i huset och har ca 6-7 enheter uppkopplade på antingen lina eller trådlöst.

Så ja, min fråga är väl kort och gott om ni tycker att det är lönt att skaffa en engen router eller att gå på BBBs egna?

//Niklas

Beror på, deras egna är oftas okej. Men inte mycket mer.

Vissa har problem med denna. Finns billigare routers beror helt på om du behöver 1gbit hastighet och AC.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Lånar den här tråden lite i rådförfrågan;

Jag bor idag i ett nybyggt hus (140kvm) enplans och har just dragit in fiber - ljuset slås på om 2 veckor så jag tänkte börja kolla upp lite med router. Eftersom vi byggde nytt hade jag framförhållningen att dra ut CAT6 till de ställen jag avser ha datorer/mediaspelare osv.

Jag är ute efter en bra router som dels hanterar trådat bra (5 portar) men också WLan med hyfsad signal/thoughput. Framförallt tänker jag framgent skaffa Chromecast och den går t.ex på WiFI - routern kommer vara placerad i husets "mitt" inne i en garderob dit fibern kommer in - innerväggar är gips/OSB men isolerade.

Vad jag däremot inte har några som helst krav/behov av är massa lull-lull och olika funktioner/NAS/ipTV/torrentklienter and what-not - jag vill helt enkelt ha en ren och skär router som sköter min trafik bra både trådat och W-lan. Framförallt vill jag inte heller lägga flera tusen på en router när jag inte är i behov av så mkt funktioner.

Vilka modeller skulle ni rekommendera mig att titta åt?

Permalänk

Tjena tjena!

Hade tänkt att köpa en ny router, har inte jättestor koll på det här området, bara väldigt basic stuff. Har kollat på Netgear R6300, är det någon som har bättre koll än vad jag har och kan säga om det är ett bra val eller ej?

Den ska användas till streaming, gaming för 2-3 trådade, och runt 10 trådlösa enheter inkl. Tv/Mobil/laptops!
Tack!

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om Synologys Router?
https://www.synology.com/en-global/products/RT1900ac
Har bara bra erfarenheter från deras NAS'ar.

Permalänk
Medlem

Vad är den bästa routern för ≤ 1000 kr?

Har kikat på Asus RT-AC55U http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3116665

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Hej! Vi har nyligen fått fiber hemma med hastighet på 1Gbit. Har en router och för tillfället min datorn kopplad direkt i fiberkonverteraren. Min dator får alltså en extern IP. Routern i fråga är en ASUS DSL-N55U. Alltså en ADSL-router, används bara för att få trådlöst nät här hemma, och för att få interna IP-adresser såklart. Skulle jag förlora någon hastighet på att koppla dator->router->fiberkonverterare ?

Att det är en ADSL-router kanske inte har någon betydelse? Tänker på pass through osv! Frågar här innan jag sticker iväg och köper kabel

EDIT:

Fick tag på en kabel! Upptäckte dock att det endast är 100Mbit mellan router och fiberkonverter. Får ut ganska exakt 100/100 nu. Begränsar routern eller är det någon inställning jag missat tro?

EDIT2:

Var kass kabel, nu med CAT6 får jag ut 350/150. Skitgrejer

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk

Hallå! Söker en router till min kommande lägenhet som är en 2a på 55kvm. Jag kommer antagligen att skaffa T3 som leverantör med 100/10 och dem skickar med en router vid namn D-link DIR-818LW. Är det här en bra router eller bör jag köpa mig en annan? Kommer att ha 1 trådad dator, sen 3-4 otrådade, mobil, bärbar, tv och Playstation. Har annars kollat på t.ex. ASUS RT-AC51U och Asus RT-N56U N600. Kommer någon av dessa att räcka till och vilken är mest prisvärd att införskaffa?

Visa signatur

System:
Fractal Design Define R5 || Asus Z97-A || Intel Core i7 4790k || Asus strix GeForce GTX 970 || Ballistix sport 2x8 GB || EVGA Supernova G2 750W || Samsung 850 EVO 250 GB

Permalänk
Medlem

asus rt68ac är bra och har gått ner i pris nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikolodien:

Hallå! Söker en router till min kommande lägenhet som är en 2a på 55kvm. Jag kommer antagligen att skaffa T3 som leverantör med 100/10 och dem skickar med en router vid namn D-link DIR-818LW. Är det här en bra router eller bör jag köpa mig en annan? Kommer att ha 1 trådad dator, sen 3-4 otrådade, mobil, bärbar, tv och Playstation. Har annars kollat på t.ex. ASUS RT-AC51U och Asus RT-N56U N600. Kommer någon av dessa att räcka till och vilken är mest prisvärd att införskaffa?

Som jag skrev nedan, men beror på vart du vill lägga dig i pris. Routers tyvärr så går inte bättre teknik ner i pris utan står still i utvecklingen tyvärr. Så man får lägga rätt mycket pengar, men beror på hur kräsen du är.

Skrivet av Trajce:

asus rt68ac är bra och har gått ner i pris nu

Denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2037634 även http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2281571 skulle säga att R7000 har lite mindre nackdelar (men är extremt lika). Dock fungerar USB 3 inte bra på asus routern och orkar inte riktigt upp till gbit.

Men jäklar vad dyra dessa blivit (kostat under 1500kr för bara några månader sen). köpte min R7000 för 990 kr

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Som jag skrev nedan, men beror på vart du vill lägga dig i pris. Routers tyvärr så går inte bättre teknik ner i pris utan står still i utvecklingen tyvärr. Så man får lägga rätt mycket pengar, men beror på hur kräsen du är.

Denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2037634 även http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2281571 skulle säga att R7000 har lite mindre nackdelar (men är extremt lika). Dock fungerar USB 3 inte bra på asus routern och orkar inte riktigt upp till gbit.

Men jäklar vad dyra dessa blivit (kostat under 1500kr för bara några månader sen). köpte min R7000 för 990 kr

Jag lägger mig helst under 1000:-. Är inte så intresserad av alla dessa extrafunktioner i routern som usb osv. Räcker med att den ger 100+ i trådat och skaplig räckvidd på wifi så jag kan surfa i andra sidan lägenheten.

Visa signatur

System:
Fractal Design Define R5 || Asus Z97-A || Intel Core i7 4790k || Asus strix GeForce GTX 970 || Ballistix sport 2x8 GB || EVGA Supernova G2 750W || Samsung 850 EVO 250 GB

Permalänk
Medlem

Har standard-routern som man får gratis av Telia hemma, men har tänkt ersätta den snarast och skulle uppskatta lite hjälp av val(då jag inte kan någonting över huvud taget om routrar och dylikt)!

Min budget ligger på ca 1500:- och det jag behöver kunna få ut från routern är stabil uppkoppling, starkt wifi och hemtelefoni. All hjälp och alla förslag uppskattas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luciana:

Har standard-routern som man får gratis av Telia hemma, men har tänkt ersätta den snarast och skulle uppskatta lite hjälp av val(då jag inte kan någonting över huvud taget om routrar och dylikt)!

Min budget ligger på ca 1500:- och det jag behöver kunna få ut från routern är stabil uppkoppling, starkt wifi och hemtelefoni. All hjälp och alla förslag uppskattas!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2037634 och http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2281571 är två riktigt bra routers.

Annars ska denna vara okej http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1291082

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Tjena SweC!

Har en kort fråga. Skulle vilja ha lite bättre kräm i nätverket på andra sidan av bostaden från där routern står idag. Idag har jag endast en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=158163

Har en del äldre enheter (typ telefoner) som kanske inte stödjer senaste ac standarden för wifi så funderar på om det vore bättre att skaffa en till router/switch med wifi som kan aggera wifi på andra sidan bostaden.

Vad vore smartast att köpa i detta fall? Har kabel överallt så det är inte problemet. Budget upp till 1000 kr, vore dock bra att komma undan med en mindre peng.

Tacksam för svar!

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sedman:

Tjena SweC!

Har en kort fråga. Skulle vilja ha lite bättre kräm i nätverket på andra sidan av bostaden från där routern står idag. Idag har jag endast en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=158163

Har en del äldre enheter (typ telefoner) som kanske inte stödjer senaste ac standarden för wifi så funderar på om det vore bättre att skaffa en till router/switch med wifi som kan aggera wifi på andra sidan bostaden.

Vad vore smartast att köpa i detta fall? Har kabel överallt så det är inte problemet. Budget upp till 1000 kr, vore dock bra att komma undan med en mindre peng.

Tacksam för svar!

Låter som om Asus AC66U är det bästa valet! Snabb, stabil och stödjer just AC. Om du inte har mycket störningar eller tjockt med trådlösa nätverks runt om så kommer den förmodligen täcka hela lägenheten om placerar den någorlunda centralt. Lycka till!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Tror jag missuppfattat allt och inte har en router hemma utan endast en modem/routerkombination(Technicolor TG799vn) . Efter att ha läst på lite verkar mitt bästa val vara att köpa en av dessa routers och brygga den, eller hur? Problemet just nu är att varken wifi eller trådat är stabilt vilket leder till stor frustration när man spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luciana:

Tror jag missuppfattat allt och inte har en router hemma utan endast en modem/routerkombination(Technicolor TG799vn) . Efter att ha läst på lite verkar mitt bästa val vara att köpa en av dessa routers och brygga den, eller hur? Problemet just nu är att varken wifi eller trådat är stabilt vilket leder till stor frustration när man spelar.

Lugnt

Kör du ADSL eller fiber?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Lugnt

Kör du ADSL eller fiber?

Jag kör fiber, spelaer ingen roll hoppas jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luciana:

Jag kör fiber, spelaer ingen roll hoppas jag?

Nej, med ADSL är mindre stabilt än fiber. Därför jag undrade.

Låter märklgt att du har stabilitetsproblem, testa att brygga den (trafiken med fiber går oftast bara rakt igenom ändå).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Nej, med ADSL är mindre stabilt än fiber. Därför jag undrade.

Låter märklgt att du har stabilitetsproblem, testa att brygga den (trafiken med fiber går oftast bara rakt igenom ändå).

Skickades från m.sweclockers.com

Nu får du nog sakta ner lite. Adsl är inget problem med så länge du precis som med fiber har ett bra nät och leverantör.
Lite väl generaliserat kan ja tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Nu får du nog sakta ner lite. Adsl är inget problem med så länge du precis som med fiber har ett bra nät och leverantör.
Lite väl generaliserat kan ja tycka.

Han har ju i och för sig rätt. Mer stabilt och högre hastigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orakelo:

Han har ju i och för sig rätt. Mer stabilt och högre hastigheter.

Hur har han rätt att det är mer stabilt? Hastighet nämndes inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Hur har han rätt att det är mer stabilt? Hastighet nämndes inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Själva tekniken är mer stabil. Ljus eller gamla telefonledningar, vilket tror du är mer stabilt?
Inte sagt att ADSL är dåligt eller så, men fiber är bättre och MER stabilt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av orakelo:

Själva tekniken är mer stabil. Ljus eller gamla telefonledningar, vilket tror du är mer stabilt?
Inte sagt att ADSL är dåligt eller så, men fiber är bättre och MER stabilt!

Återigen ADSL/VDSL tekniken som sådan är det inget fel. Det är kanalisationen, installationen och framförallt ålder/underhåll av dessa som kan vara ett problem för vissa.
Sedan är det också ganska stor skillnad på leverantörer av ADSL och vad företagen "lovar" i sin marknadsföring och människor tror de kan få, mot vad som faktiskt är möjligt med tekniken som skapar missförstånd.

Skall bli spännande och se vad som händer med fibernäten när de börjar bli till åren komna. Det är ofta extremt bristfälligt installerade i jämförelse mot många andra installationer ute u husen och gatorna. Men det kommer tiden att få utvisa ;=)

Permalänk
Medlem

Familjen behöver ny router då de äntligen förstått att deras Thomson 784G är skit.. denna ska bryggas.

De har i dagsläget 30mbit och fiber är det inget tal om så en super-router känns inte som det borde behövas. Wifi-räckvidd är det största behovet. Det är i dagsläget sådär 12 trådlösa enheter och tre trådade.

Har kollat på Asus AC66U, är den bra?

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Återigen ADSL/VDSL tekniken som sådan är det inget fel. Det är kanalisationen, installationen och framförallt ålder/underhåll av dessa som kan vara ett problem för vissa.
Sedan är det också ganska stor skillnad på leverantörer av ADSL och vad företagen "lovar" i sin marknadsföring och människor tror de kan få, mot vad som faktiskt är möjligt med tekniken som skapar missförstånd.

Skall bli spännande och se vad som händer med fibernäten när de börjar bli till åren komna. Det är ofta extremt bristfälligt installerade i jämförelse mot många andra installationer ute u husen och gatorna. Men det kommer tiden att få utvisa ;=)

Problemet med ADSL idag är att det mesta inte är underhållet på över 10 år. Fiber är inte känsligt på samma vis och är inte lika ålderskänsligt. Fiber klarar dessutom längre sträckor utan förstärkning.

Men vi får väl se om 10/20 år Fiber börjades det ju läggas i slutet på 90 talet redan, så viss fiber är ju rätt gammalt nu.

Är idag ett faktum att ADSL varken klarar dagens behov eller stabilitetskravet just för det är för gammalt och behöver underhåll.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Problemet med ADSL idag är att det mesta inte är underhållet på över 10 år. Fiber är inte känsligt på samma vis och är inte lika ålderskänsligt. Fiber klarar dessutom längre sträckor utan förstärkning.

Men vi får väl se om 10/20 år Fiber börjades det ju läggas i slutet på 90 talet redan, så viss fiber är ju rätt gammalt nu.

Är idag ett faktum att ADSL varken klarar dagens behov eller stabilitetskravet just för det är för gammalt och behöver underhåll.

Ni blandar tyvärr fortfarande ihop nät, teknik, leverantör och andra faktorer som te x prestanda som tyvärr inte ens hör till sak och gör det till en jämföra äpplen med päron diskussion. Det gör tyvärr diskussionen ganska menlös och jag kommer därför avrunda. Det jag reagerade på var din generalisering vilken jag tyvärr inte kan hålla med om.

Vi förstår alla att fiber is the way to go. Kan man välja mellan båda bör man självklart ta fiber då den kan leverera mer prestanda, inte kommer avvecklas inom en snar framtid och oftast till lägre månadsbelopp.

Ja får själv fiber indraget i huset inom några veckor och kan/kommer skrota min om något dyra VDSL Telia uppkoppling så fort det är möjligt.
Dock skrotar jag inte uppkopplingen hemma, på jobben ja driver näten på eller hos någon annan av mina vänner, kollegor etc pga den går upp och ner ofta. Den har sämre prestanda helt klart, kostar ofta mer pengar. Driftavbrotten/ner-tiden/prestandan är dock inte sämre än hos några av de som har fiber. Med prestanda menar jag avvikande hastighet vissa tider på dygnet/tillfällen.
Det som man kan säga är till ADSL teknikens nackdel är att modem/utrustning är känsligare för åska/överslag via datakabeln. Detta då det "bara" är själva el-nätet som kommer att kunna slå ut din konverter eller utrustning i en station och inte datakabeln.

Peace and love eller nått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Ni blandar tyvärr fortfarande ihop nät, teknik, leverantör och andra faktorer som te x prestanda som tyvärr inte ens hör till sak och gör det till en jämföra äpplen med päron diskussion. Det gör tyvärr diskussionen ganska menlös och jag kommer därför avrunda. Det jag reagerade på var din generalisering vilken jag tyvärr inte kan hålla med om.

Vi förstår alla att fiber is the way to go. Kan man välja mellan båda bör man självklart ta fiber då den kan leverera mer prestanda, inte kommer avvecklas inom en snar framtid och oftast till lägre månadsbelopp.

Ja får själv fiber indraget i huset inom några veckor och kan/kommer skrota min om något dyra VDSL Telia uppkoppling så fort det är möjligt.
Dock skrotar jag inte uppkopplingen hemma, på jobben ja driver näten på eller hos någon annan av mina vänner, kollegor etc pga den går upp och ner ofta. Den har sämre prestanda helt klart, kostar ofta mer pengar. Driftavbrotten/ner-tiden/prestandan är dock inte sämre än hos några av de som har fiber. Med prestanda menar jag avvikande hastighet vissa tider på dygnet/tillfällen.
Det som man kan säga är till ADSL teknikens nackdel är att modem/utrustning är känsligare för åska/överslag via datakabeln. Detta då det "bara" är själva el-nätet som kommer att kunna slå ut din konverter eller utrustning i en station och inte datakabeln.

Peace and love eller nått.

Jo men säg ett ADSL nät som fortfarande underhålls? ADSL är nerläggningshotad sen många år tillbaks, många kan inte heller få nytt ADSL avtal heller.

Har haft ADSL själv och var inte så kul alls, vist något bättre än modem. Men två som använder nätet samtidigt är inte så kul och sen ping är ofta långt högre än med fiber.

Är många som har stabilitetsproblem med ADSL, sen är det känsligare för vädret (regn kan ställa till det). Både ADSL och fiber levererar bredband, så vet inte vad du menar med äpplen och päron. Fiber oavsett leverantör (mer eller mindre) fungerar problemfritt, ADSL krånglar lika mycket/lite oavsett leverantör (beror mer på hur klantigt dom confat eller erbjuder för hög hastighet). Är ju bra två olika tekniker för att få fram 1 och 0:or från A till B, ena gör det stabilare och snabbare, dessutom mindre risk att tappa paket på vägen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jo men säg ett ADSL nät som fortfarande underhålls? ADSL är nerläggningshotad sen många år tillbaks, många kan inte heller få nytt ADSL avtal heller.

Har haft ADSL själv och var inte så kul alls, vist något bättre än modem. Men två som använder nätet samtidigt är inte så kul och sen ping är ofta långt högre än med fiber.

Är många som har stabilitetsproblem med ADSL, sen är det känsligare för vädret (regn kan ställa till det). Både ADSL och fiber levererar bredband, så vet inte vad du menar med äpplen och päron. Fiber oavsett leverantör (mer eller mindre) fungerar problemfritt, ADSL krånglar lika mycket/lite oavsett leverantör (beror mer på hur klantigt dom confat eller erbjuder för hög hastighet). Är ju bra två olika tekniker för att få fram 1 och 0:or från A till B, ena gör det stabilare och snabbare, dessutom mindre risk att tappa paket på vägen.

Nej jag kan faktiskt inte säga att det finns några ADSL nät som underhålls, det har jag heller aldrig påstått. Faktum är att precis som jag skrev tidigare så finns det inte ens några ADSL nät i Sverige. Det finns ADSL utrustning som nyttjar befintligt telefonnät.

Nej ADSL har för djävlig prestanda, fattar inte att jag kan spela med den pingen alls.
Tanten kollar på Netflix Super HD och barnen streamar barnkanalen från SVTplay medans ja spelar CSGO och detta är resultatet .

Pingplotter ger liknande resultat.
Men denna post hade egentligen ingenting med diskussionen att göra.