HP Spectre XT ultrabook med ej fungerande skärm

Permalänk
Medlem

HP Spectre XT ultrabook med ej fungerande skärm

Hej,

Jag har en laptop som skärmen inte fungerar på.

Har fått igång den ett par gånger genom att öppna den, pillat runt lite grann på sladden som går till skärmen, stängt den och sen har den startat. Sen upptäckte jag att den dog varje gång jag installerade en Windows-uppdatering, detta hände 3 gånger och varje gång fungerade det om jag lätt batteriet dra ur genom att använda den på en extern skärm, sen öppna och pilla och vips så startade den igen. Så från att trott att det var något glapp så började jag tro att det var något helkonstigt mjukvarufel. Installerade om Windows och alla drivrutiner men nu funkade inte skärmen alls. Har inte fått igång den sen dess. Så nu vet jag inte längre. När skärmen fungerade mellan gångerna så var det inga konstigheter med den, den var antingen fullt fungerande eller helt svart. Extern monitor fungerar som sagt.

Plockade ut displaykabeln (som ser hel ut) för att försöka att koppla in en annan dators laptop skärm, men den passade ju så klart inte. Nu funderar jag på att chansa på att det är kabeln trots allt och beställa en ny, denna kostar dock ca 500kr så jag skulle gärna ha ett sätt att konfirmera att det är den som är paj.

Någon som varit med om någonting liknande eller har en förslag på hur jag ska gå tillväga?

Tack på förhand!