Permalänk
Medlem

Räkna PCIe bandbredd, räcker 8x?

Hej, håller på att bygga PC, många år sedan sist och det har ju hänt en del, sist jag byggde körde man med AGP

Moderkortet blir ett Asus Z170i med stöd för M.2
HDD blir samsung 950 pro M.2
Grafikkortet blir förmodligen Asus strix GTX 750 Ti 2g

Moderkortet throttlar ner PCIe 16x porten till 8x när man använder M.2
Men kommer jag märka någon skilnad?
Jag skall tillägga att jag inte kommer använda kortet till spel utan bild och videoredigering.

/Corpze

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk
Medlem

Du kommer garanterat inte märka någon skillnad med ett 750TI. Möjligtvis om du kör väldigt speciell GPGPU, men i majoriteten utav GPGPU är inte PCI-E bandbredden flaskhalsen.

EDIT: För att ge lite sammanhang, du kan fylla hela ditt VRAM på 0.27s genom PCI-E bussen i 8x...

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Asus Z170i Pro Gaming sänker vad jag vet inte hastigheten på PCIe-porten när man använder M.2, vart har du hört det? Man får ju x16 PCIe-linor från CPUn med Skylake för grafikkort, och sedan ytterligare x20 PCIe-linor från Z170-kretsen för M.2 och en massa annat.

Men oavsett så är skillnaden mellan x8 och x16 knappt mätbar med ett GTX 980, så det lär inte spela någon som helst roll med ett GTX 750.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Asus Z170i Pro Gaming sänker vad jag vet inte hastigheten på PCIe-porten när man använder M.2, vart har du hört det? Man får ju x16 PCIe-linor från CPUn med Skylake för grafikkort, och sedan ytterligare x20 PCIe-linor från Z170-kretsen för M.2 och en massa annat.

Men oavsett så är skillnaden mellan x8 och x16 knappt mätbar med ett GTX 980, så det lär inte spela någon som helst roll med ett GTX 750.

Tack för svar.
Asus själva säger i sin presentationsvideo på Youtube att om man kör med em M.2 så kör PCIe X16 porten i 8x istället, men jag kan ha fattat fel.

Men oavsett så har det knappt någon skilnad?
Påverkas M.2 porten något tro?

Hur räknar man på bandbredden?

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk
Inaktiv

Moderkortet har väl pci-express 3.0. 16x på en 2.0 lane har samma bandbredd som 8x på pcie-express 3.0 lane.

16x på 2.0 är långt i från att flaska ett 750 ti. Även om grafikkortet körs i en 8x lane på ditt moderkort så finns det ingen risk att grafikkortet flaskas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corpze:

Moderkortet throttlar ner PCIe 16x porten till 8x när man använder M.2

Var har du fått den informationen ifrån? Z170 har inte den uppbyggnaden.

Skrivet av Corpze:

Men kommer jag märka någon skilnad?
Jag skall tillägga att jag inte kommer använda kortet till spel utan bild och videoredigering.

Nej. Men varför inte köra på den inbyggda grafiken i CPUn lika gärna?

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn:
Enligt en video Asus själva lagt upp där de går igenom moderkortet hävdar de att den throttlar ner, men jag kan ha missuppfattat det som jag skrev i ett inlägg lite högre upp.

Jag kommer att köra med det interna grafikkortet först, men köpa ett grafikkort längre fram för att lasta av CPUn och få lite bättre stöd för skärmar. Kör två st 4K idag

/

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk
Medlem

@Corpze: Såhär är Z170 konstruerat, lagringsenheter får sin bandbredd tilldelad via DMI 3.0 (32 Gb/s) normalt. Det vore en väldigt udda design att inte utnyttja det.

Nyare Intel-CPUer har alltså en GPU integrerad, vilket innebär att CPUn inte belastas av att använda grafikdelen.

Betvivlar att det finns särskilt många skrivbordsscenarios där Intel HD Graphics inte räcker till, däremot behöver såklart moderkortet ha tillräckligt många utgångar av rätt typ (Z170i verkar ha 1x DP + 1x HDMI). Den integrerade grafiken i CPUn som exemplifieras på bild är klart snabbare än de billigaste diskreta grafikkorten (~500 kr).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

@Corpze: Såhär är Z170 konstruerat, lagringsenheter får sin bandbredd tilldelad via DMI 3.0 (32 Gb/s) normalt. Det vore en väldigt udda design att inte utnyttja det.
http://i.imgur.com/1tZOJnA.jpg
Nyare Intel-CPUer har alltså en GPU integrerad, vilket innebär att CPUn inte belastas av att använda grafikdelen.

Betvivlar att det finns särskilt många skrivbordsscenarios där Intel HD Graphics inte räcker till, däremot behöver såklart moderkortet ha tillräckligt många utgångar av rätt typ (Z170i verkar ha 1x DP + 1x HDMI). Den integrerade grafiken i CPUn som exemplifieras på bild är klart snabbare än de billigaste diskreta grafikkorten (~500 kr).

Tack för den infon
Om jag tolkar rätt så tar CPUn hand om PCIe 16x (alltså grafikkortet) och Z170 chippet kör sitt race med 20x PCIe? Till min M.2?

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corpze:

Om jag tolkar rätt så tar CPUn hand om PCIe 16x (alltså grafikkortet) och Z170 chippet kör sitt race med 20x PCIe? Till min M.2?

Det är korrekt att PCIe 16x-platsen du har på ditt moderkort kommunicerar med CPU (och minne) oberoende av andra enheter. De 20x PCIe-banor som är tillgängliga är alltså "bakom" Z170-chipset, t.ex. två lagringsenheter som överför data mellan SATA- och M.2-interfacet kan använda dessa. Vid behov finns det upp till 32 Gb/s (4 GB/s) för att kommunicera mot CPU och minne, och det är knappast någon flaskhals i några konsumentapplikationer heller.

Permalänk
Medlem

Bara för att klargöra/förtydliga situationen, då det verkar cirkulera en hel del konstig information här. (iaf som jag tolkar det.) Z170 förser med 4 PCI-E 3.0 lanes men kan även använda dem 16 stycken som går direkt till CPU'n. Det totala antalet är alltså 20st, inte 36. (Jag är 98% säker på att detta är situationen.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

(Jag är 98% säker på att detta är situationen.)

Har du svårt att tolka flödesschemat från Intel?

Enheter kopplade till Z170 PCH (Platform Controller Hub) har 20x PCIe 3.0-banor att tillgå. Detta gör att ett Z170 är vida överlägset tidigare chipset för den som t.ex. önskar ha många lagringsenheter. DMI 3.0 är länken CPU-PCH och den har en bandbredd på 4 GB/s, vilket lär vara fullt tillräckligt åtminstone tills enskilda enheter kommer upp i samma bandbreddsbehov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Har du svårt att tolka flödesschemat från Intel?

Enheter kopplade till Z170 PCH (Platform Controller Hub) har 20x PCIe 3.0-banor att tillgå. Detta gör att ett Z170 är vida överlägset tidigare chipset för den som t.ex. önskar ha många lagringsenheter. DMI 3.0 är länken CPU-PCH och den har en bandbredd på 4 GB/s, vilket lär vara fullt tillräckligt åtminstone tills enskilda enheter kommer upp i samma bandbreddsbehov.

Japp. Hade helt fel, ursäkta. Blandade ihop allt. DMI 3.0 har samma bandbredd som PCI-E 3.0 4x medans DMI 2.0 har samma bandbredd som PCI-E 2.0 4x. Därifrån blandade jag ihop allt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.