EU kan straffa Google med miljardböter

Permalänk
Entusiast

Betyder detta att EU aktivt uppmanar till bloatware? Google har ju jobbat för att det ska vara lättare att välja appar då tillverkarnas egna skit ska vara möjlig att göra sig av med. Eller är EU sura för att Google är defaultsökmotor i Googles egna OS? Lite oklart vad de håller på med.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Jubileumsmästare

Som vanligt är det förbjudet att lyckas, otroligt att de inte får göra hur de vill med sin egna produkt.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Yes. Det inser jag och jag nämnde grejen med IE i mitt inlägg också.
Tyckte det blev tokigt även i microsofts fall.
Microsoft skickar med miniräknare, sökfunktion, filutforskare, mspaint och processövervakning, nätverkshanteringsverktyg, texteditor, kommandotolk också i sitt OS vilket tydligen inte var problematiskt. Ja, och en hög andra grejer också för den delen som andra aktörer skulle kunna bygga istället. Har själv använt ersättare för alla de funktionerna i windows så det hade varit möjligt med konkurrens även där.

Kanske handlar mer om att en webbläsare är ganska viktig för att komma ut på internet (och sedan ladda hem andra alternativ) än vad övriga program gör. På sin tid var dessutom IE7 och IE8 ruggigt osäkra program och det kan säkerligen ha spelat in. När det gäller just Android är jag mer osäker på vilka specifika program man syftar på och precis som Apple och vad nu Microsoft har på gång så handlar Android mycket om dess ekosystem. Känns som en självklarhet att vissa program medföljer respektive tillverkare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sisyfos:

På ett sätt kan man ju dock tycka att Google har rätt att skicka med sina egna appar till det operativsystem som de själva utvecklar och att alla andra tillverkare gärna får skapa sina egna OS istället.

Men men, vi får se hur det går.

Skrivet av fluppblubb:

Det här känns som ett skämt. Det är Googles OS och eftersom det är deras produkt så borde de få installera appar på mobiler som kör DERAS operativsystem så länge andra appar kan användas vilket är möjligt.

Skärpning EU!

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Daemon85:

Ni lyckas för bra och är för framgångsrika, ni får inte göra vad ni vill med era produkter, bam böter...

Skrivet av RainesX:

Jag ser inte problemet då dom flesta tillverkare installerar sina egna och googles varianter. Sen är ju faktiskt android googles skapelse :\ som dessutom är känd för att vara den öppna plattfolrmen där du kan byta ut alla appar mot vad du känner för.
Känns inte i mina ögon i alla fall som att det är någon dålig konkurans på appfronten i android.
Men det är enligt mig och från mitt håll att se på saken ^^

Skrivet av AMD-Hippie:

Google är bäst, så är det bara. Vill man ha kunder har man Google-appar på sina telefoner. Skulle jag tillverka Android-telefoner skulle jag välja att ha Google-appar installerade från början.

Skrivet av Wolfgrin:

Låter mer som EU är ute efter pengar än rättvisa här, kanske behöver fulla på kassorna

Så många negativa åsikter som kommer fram. När det var Microsoft med Internet Explorer som hotades av EU med mångmiljardböter så var så gott som alla eniga om att det var bra för konkurrensen. Trots att det var Microsoft's eget OS och de själva borde få välja vad som ska komma förinstallerat i det.
Varför skulle Google tillåtas göra samma sak? Dubbelmoral så det sjunger om det.

Permalänk
Inaktiv

Personligen hoppas jag absolut på en fällning. Google gör att Android (som är öppet) blir värdelöst om tillverkaren förändrar mjukvaran eftersom bland de viktigaste tjänsterna då inte blir tillgängliga, exempelvis YouTube och Play Store.

Android är alltså helt öppet, men utnyttjar du det så dödar Google dina möjligheter till att få några kunder. Det, om något, är maktmissbruk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Mycket bra att detta tagits upp av EU och förhoppningsvis åker Google också dit.

Får hoppas att fler företag i dominerande ställning också granskas (och fälls).

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kunzite:

Så många negativa åsikter som kommer fram. När det var Microsoft med Internet Explorer som hotades av EU med mångmiljardböter så var så gott som alla eniga om att det var bra för konkurrensen. Trots att det var Microsoft's eget OS och de själva borde få välja vad som ska komma förinstallerat i det.
Varför skulle Google tillåtas göra samma sak? Dubbelmoral så det sjunger om det.

Då får det stå för dem som tycker det.
Jag har aldrig uttalat mig om Microsoft och IE-fallet.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoilBleed:

Frågan är väl om det går att avinstallera s.k systemprogramvara? IE kan man ta bort.

IE är svårt och jobbigt att få bort.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Så många negativa åsikter som kommer fram. När det var Microsoft med Internet Explorer som hotades av EU med mångmiljardböter så var så gott som alla eniga om att det var bra för konkurrensen. Trots att det var Microsoft's eget OS och de själva borde få välja vad som ska komma förinstallerat i det.
Varför skulle Google tillåtas göra samma sak? Dubbelmoral så det sjunger om det.

Dra inte in mig i den åsikten, Jag hade inga problem med att windows skickar med IE i sitt egna OS även om jag installerar en annan webläsare det första jag gör. Dock så i det fallet kan jag sammtidigt förstå hur det skadar konkuransen då många svenssons inte enns vet/visste att det finns alternativ till IE.

Olika omständigheter och olika tider.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Bra att EU ryter ifrån. Dock känns 10% lite lågt då det blir en piss i havet för Google. 30-40% hade varit mer kännbart.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bra att EU ryter ifrån. Dock känns 10% lite lågt då det blir en piss i havet för Google. 30-40% hade varit mer kännbart.

Förstår inte riktigt hur du tänker. Att google ska få böta 10% av 2015 års inkomst är tillräckligt mycket då de förmodligen drar in mycket mer pengar på sina andra tjänster än just de som de har relaterade till Android.

Permalänk

@Ozzed: 10% av Googles omsättning vore en bra bit över deras totala vinst under 2015. Det finns inte en chans att domen kommer bli så hård. 30-40% som du föreslår hade skadat företaget helt oproportioneligt hårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bra att EU ryter ifrån. Dock känns 10% lite lågt då det blir en piss i havet för Google. 30-40% hade varit mer kännbart.

Varför inte ta hela rubbet bara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Fast det går ingen nöd på dem direkt. Även om nu google skulle betala 60 miljarder i böter för detta, är det bara 10% av vinsten från förra året. Alltså inte omsättning, utan ren och skär vinst. Sinnessjukt.

"10 procent av deras globala omsättning" stod det, inte 10% av deras vinst.

Net income för moderbolaget Alphabet var 16.3 miljarder dollar. Google står för större delen av den. 7.4/16.3 = 45% av vinsten på koncernnivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av myslex:

Varför inte ta hela rubbet bara?

Därför att det skall vara en tydlig markering att deras beteende inte är OK, inte så att säga ta över hela företaget. Google har väl rimligtvis gått med på att det kan bli såhär då de valt att verka på den Europeiska marknaden så jag tycker inte de ska gnälla.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Jag ser ett problem att den som granskar och dömer är samma person som får allt skadestånd.
En tredje part skulle agera domstol, t.ex. USA som sedan skulle kunna döma Google att betala 60 miljarder till EU.

Permalänk
Medlem

EU kommisionen? Förankrade bakom sina snitsiga kostymer bakom ett skrivbord i Bryssel, och så långt bort från verkligheten det är möjligt.
Dela ut några miljarder här och några där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag ser ett problem att den som granskar och dömer är samma person som får allt skadestånd.
En tredje part skulle agera domstol, t.ex. USA som sedan skulle kunna döma Google att betala 60 miljarder till EU.

USA om några är väl mer partiska i frågan då det handlar om ett amerikanskt företag?

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Ser inte problemet med att Google installerar deras appar på Android. Detta verkar bara samma löjliga sak som med Microsoft/IE. Verkar mer som om EU försöker skaffa pengar för att finansiera migrationen.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Tycker detta är ytters märkligt, visserligen förstår jag retoriken bakom men kom igen, som någon annan nämnde är ju dessa inkluderade produkter ett mervärde för kunden, för ingen tror väl på alvar att android hade gått om apple utan en inbyggd store-app, eller måste man outsourcea allt utom kernel och branda allt olika? Detta kan man ju i praktiken dra hur långt som helst, de flesta tillbehören, både mjukvara och hårvara finns det ju alternativ för, ska tillverkare sluta att inkludera bromsklossar bara för att biltema hellre vill ha sina på alla nya bilar?

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

EU kommisionen? Förankrade bakom sina snitsiga kostymer bakom ett skrivbord i Bryssel, och så långt bort från verkligheten det är möjligt.
Dela ut några miljarder här och några där.

Förstår jag dig rätt att du kritserar EU när de för en gångs skull ( vilket är rätt sällsynt ) gör något bra så som att försvara konsumenters och oss EU medborgares rättigheter mot storföretagen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Så många negativa åsikter som kommer fram. När det var Microsoft med Internet Explorer som hotades av EU med mångmiljardböter så var så gott som alla eniga om att det var bra för konkurrensen. Trots att det var Microsoft's eget OS och de själva borde få välja vad som ska komma förinstallerat i det.
Varför skulle Google tillåtas göra samma sak? Dubbelmoral så det sjunger om det.

Varför vill du påstå att vi tyckte det var rätt med Microsoft? Jag tycker det är helt sjukt att man kan tvinga någon ändra sin egen skapelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Detta kan man ju i praktiken dra hur långt som helst, de flesta tillbehören, både mjukvara och hårvara finns det ju alternativ för, ska tillverkare sluta att inkludera bromsklossar bara för att biltema hellre vill ha sina på alla nya bilar?

Skrämmande dålig liknelse eftersom en bil inte fungerar öht utan bromsar medans en telefon fungerar utmärkt utan dessa appar.

En bättre liknelse är om du som konsument fick välja vilken navigator du vill ha i bilen ( tillval som ger mervärde ). Senast jag kollade gick det utmärkt att köpa en bil utan navigator och köpa detta löst från 3:e part istället.

Om någon istället hade 60% av bilmarknaden men 0% av navigatormarknaden och i nästa modell utnyttjade sin särställning och tvingade alla som köper bilen att även köpa deras navigator ( den är inkluderad och går ej välja bort ), då skulle detsamma gälla även för bilar och då skulle EU garranterat reagera exakt likadant!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

IE är svårt och jobbigt att få bort.

IE kan du inte längre ta bort och inte har du heller browser-ballot i nyare Windows-operativ.

Permalänk
Medlem

@Ixos: Menar du att motorn inte fungerar om man tar bort bromsen? Det var ett märkligt påstående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoster:

@Ixos: Menar du att motorn inte fungerar om man tar bort bromsen? Det var ett märkligt påstående.

Jag menar att produkten du köper ( bilen ), ej är laglig att köra på vägarna då den ej går att registrera för trafik eller klarar en besiktning, och därför ej går att använda ÖHT.

Också tveksamt om en bil utan bromsar öht går att starta, det beror nog på modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Förstår jag dig rätt att du kritserar EU när de för en gångs skull ( vilket är rätt sällsynt ) gör något bra så som att försvara konsumenters och oss EU medborgares rättigheter mot storföretagen?

Dock så har dom inte gjort något fel.
Är precis som en del tidigare säger, att gå med vinst verkar vara strikt förbjudet enligt EU.
Det är deras produkt vilket innebär att dom gör vad dom vill med den, där ska inte EU blanda sig i.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Dock så har dom inte gjort något fel.
Är precis som en del tidigare säger, att gå med vinst verkar vara strikt förbjudet enligt EU.

Så du tycker det är OK om som i liknelsen ovan en biltillverkare som är totalt dominerande på bilmarknaden tvingar alla att även köpa deras jätte dåliga navigator genom att inkludera dessa vid leverans och ej ge dig som konsument ett val att köpa bilen utan navigator?

De kan på så sätt slå ut konkurrenter som har bra navigatorer eftersom alla deras kunder redan har betalt en gång för navigator vid bilköpet och inte vill betala igen för liknande vara.

Eller du tycker Microsofts tidigare beteende är OK att använda sin dominerande ställning på OS sidan för att också dominera mail, kontorsverktyg som word/excel och webbläsare samt andra mjukvaru extraval?

Monopol generellt är skit och tar fram kapitalismens alla värsta sidor. Förespråkar ni som försvarar MS eller Google här verkligen Monopol?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ixos:

Skrämmande dålig liknelse eftersom en bil inte fungerar öht utan bromsar medans en telefon fungerar utmärkt utan dessa appar.

En bättre liknelse är om du som konsument fick välja vilken navigator du vill ha i bilen ( tillval som ger mervärde ). Senast jag kollade gick det utmärkt att köpa en bil utan navigator och köpa detta löst från 3:e part istället.

Skrämmande dålig liknelse. Overreaction pun intended ;).
I bilen är det fritt att själv välja navigator precis som att det i android är fritt fram att själv välja andra alternativa appar.
En bättre liknelse är väl i så fall att man förbjuder biltillverkaren att leverera bilen med extrapaket som exempelvis en navigator. Android, likt bilen kan man skaffa fritt ändå. Men man får som tillverkare inte erbjuda extrapaketet som kunderna verkar vara intresserade av.

Skrivet av Ixos:

Om någon istället hade 60% av bilmarknaden men 0% av navigatormarknaden och i nästa modell utnyttjade sin särställning och tvingade alla som köper bilen att även köpa deras navigator, då skulle detsamma gälla även för bilar och då skulle EU garranterat reagera exakt likadant!!!

Hmm. Well.
Som jag skrivit innan så kommer windows med miniräknare, sökfunktion, filutforskare, mspaint, processövervakning, nätverkshanteringsverktyg, texteditor, kommandotolk, brandvägg och inte minst antivirusskydd som andra aktörer lika gärna hade kunnat förse operativsystemet med.
Eller exemplet med ICA som har över 50% av svenska marknaden för sitt affärsområde där de ligger på sina försäljare att ta in icas egna varumärke.
Här har inte EU gått in och sagt ifrån så det är nog ingen garanti att EU alltid går in och agerar exakt likadant.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-Hippie:

Google är bäst, så är det bara. Vill man ha kunder har man Google-appar på sina telefoner. Skulle jag tillverka Android-telefoner skulle jag välja att ha Google-appar installerade från början.

Precis, det är vad som händer när man hindrar sina konkurrenter. Du beskriver precis vad hela cirkusen handlar om.

Om jag inte är fel på det så är grundproblemet att Google utnyttjar Play store till sin fördel. Vill man bygga en telefon och ha Play store så får man ta Googles övriga sortiment också.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux