EVGA 970 ena fläkten snurrar max

Permalänk
Medlem

EVGA 970 ena fläkten snurrar max

Hello!

Har som sagt ett EVGA 970 (köptes februari netonnet) och under dagen började fläktarna gå på maxfart vid minsta belastning. Exempelvis direkt efter warmup i cs eller några minuter in i trackmania. Problemet fortsätter även om jag stänger ner alla program tills jag startar om datorn. Har aldrig haft det här problemet tidigare. Öppnade nyligen upp chassit och märkte att bara ena fläkten snurrar.

Är det reklamation dirr?

HW-monitor
https://gyazo.com/51c6612f388e2dbdace1fa6134752f07

Filmsnutt på GPU

Permalänk
Medlem

Videoklippet är privat

Permalänk
Medlem

@helloa:

Du har inte installerat något i stil med Afterburner eller liknande för att klocka och råkat välja en egen fläktkurva ?

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Bara att reklamera så får du ett nytt. Hade ett snarlikt problem med mitt första MSI 970 Gaming.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

Videoklippet är privat

My bad! Fixat nu.

Skrivet av hakd:

@helloa:

Du har inte installerat något i stil med Afterburner eller liknande för att klocka och råkat välja en egen fläktkurva ?

Nope, har installerat afterburner men inte ändrat på något. Klickade på reset för att vara safe. Fan speed står på "auto"

Skrivet av fantomsmurfen:

Bara att reklamera så får du ett nytt. Hade ett snarlikt problem med mitt första MSI 970 Gaming.

Hur fungerar det med reklamation, tar man det med netonnet eller direkt med evga? Finns det möjlighet att få pengarna tillbaka? Så kan man köpa nya gtx

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med mitt EVGA 970 GTX. Ena fläkten drog i igång max lite när som helst utan anledning ibland vid spel ibland utan nån som helst belastning. Temp var helt normala, MSI afterburner indikerade inte att fläkten snurrade och att justera fläkthastighet o fläktkurvor hjälpte inte.

Jag märkte att om jag tryckte lite på sidan mot plastchassit på grafikkortet så slutade fläkten snurra. Sen kunde den vara tyst allt mellan 5 sek och flera timmar tills den drog i gång igen och jag var tvungen o peta på chassit igen för o få tyst på den. Jävligt konstigt och jävligt irriterande. Så jag "löste" problemet tillfälligt med lite ghettomod o knöt ett resårband runt grafikkortet så plastchassit alltid är lite ihoptryckt :D. Sen dess har fläkten snurrat normalt

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hakd:

@helloa:

Du har inte installerat något i stil med Afterburner eller liknande för att klocka och råkat välja en egen fläktkurva ?

Körde jag alltid med mina kort, varför skulle en egen fläktkurva orsaka det där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av helloa:

Hur fungerar det med reklamation, tar man det med netonnet eller direkt med evga? Finns det möjlighet att få pengarna tillbaka? Så kan man köpa nya gtx

För mig var det inga problem att få det reklamerat. Kontakta netonnet. Tror de har rätt att ge dig ett likadant kort i utbytre.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Körde jag alltid med mina kort, varför skulle en egen fläktkurva orsaka det där?

Mitt EVGA 980 gillade inte Afterburner alls, trilskades med att ställa ner fläktarna till 25% och ha kvar dom där trots auto.
Sen är Afterburner ett program gjort av MSI och att köra det på ett kort typ EVGA med andra/egna fläkt algoritmer kan ge "oväntade" resultat.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hakd:

Mitt EVGA 980 gillade inte Afterburner alls, trilskades med att ställa ner fläktarna till 25% och ha kvar dom där trots auto.
Sen är Afterburner ett program gjort av MSI och att köra det på ett kort typ EVGA med andra/egna fläkt algoritmer kan ge "oväntade" resultat.

Konstigt... jag har använt Afterburner på flertalet modeller som ej är MSI. Nu senast på två EVGA 970 SC ACX...

Permalänk
Medlem

Vi måste skilja på garanti och reklamation, det är helt olika saker..
I detta läge gäller garantin.. och du behöver inte åberopa reklamationsrätten..

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Tack alla, blir en tur till netonnet imorgon. Trevlig kväll/natt!

Permalänk
Medlem

Kanske dags för en update. Tog mig som sagt till netonnet dagen därpå och fick kortet skickat till deras serviceverkstad, då deras "expert" inte var i butiken och kunde felsöka. Häromdan blev kortet krediterat. Fick välja mellan ett nytt 970 eller att få ett tillgodokort på 3490kr. Valde det senare alternativet, vilket blir fett nu när den nya serien släpps!