Permalänk
Medlem

pfSense och Plex funkar inte.

Hej.

Använder mig av pfSense 2.3.1 och får nu inte Plex att fungera utanför nätverket. Även SVT appen funkar inte.
Jag har gjort en portforwad för Plex i pfSense. port 32400. Kollar jag i nätverks inställningarna för Plex så har jag full anslutning till internet.

Andra saker som jag lagt till en portforwad för funkar utan problem.
Så jag måste ha glömt något eller måste några mera inställningar göras.

Har någon koll på detta. Dela gärna med er.

Permalänk
Medlem

Finns det något som indikerar att pfsense blockar plex om du kollar under Status-dropdown listan ->System logs -> Firewall-fliken?

Permalänk
Medlem

Om jag gör ett försök att ansluta till Plex servern utanför nätverket så vill den inte ansluta.

Kollar jag sedan logen för Firewall som Humpas nämde, så ser jag att något har försökt ansluta. Jag ser några olika ip nr. Det stämmer överens med klockslag då jag ville logga in.

Men jag vet inte riktigt hur jag skall göra för att kunna komma åt Plex Servern. Det är inte samma ip nr alltid som försöker ansluta.

Permalänk
Skrivet av Nurmi:

Om jag gör ett försök att ansluta till Plex servern utanför nätverket så vill den inte ansluta.

Kollar jag sedan logen för Firewall som Humpas nämde, så ser jag att något har försökt ansluta. Jag ser några olika ip nr. Det stämmer överens med klockslag då jag ville logga in.

Men jag vet inte riktigt hur jag skall göra för att kunna komma åt Plex Servern. Det är inte samma ip nr alltid som försöker ansluta.

Vet inte riktigt vad mer du behöver göra för att det ska fungera. Det bör räcka med en port forward på port 32400 (om det nu är den du använder i Plex servern också). Du kan kolla vilka IP-adresser som Plex använder genom att köra nslookup plex.tv, det brukar oftast vara 3-6 stycken.

Edit: Antar att du redan googlat runt lite, men hittade i alla fall detta på Plex forumet, vet inte om det kan vara till någon nytta för dig dock:

Skrivet av :

This may or may not apply to you, but maybe it'll help someone else searching in the future....

If you're using pfBlocker lists to block IP address lists, you need to make your NAT rules as "floating" rules in the firewall because pfBlocker will block an IP address if it matches before it gets to the plex rule. (Not sure how uPNP or NAT-PMP would effect this, I always use manual forwarding)

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem

Säker en riktigt dum fråga men hur kör jag nslookup plex.tv

Permalänk
Skrivet av Nurmi:

Säker en riktigt dum fråga men hur kör jag nslookup plex.tv

Om du kör Windows så kör du det i CMD. Använder du Linux så kör du det i terminalen
Du kan också använda en webbtjänst, exempelvis http://ping.eu/nslookup/.

Edit: Kika också på min post ovanför igen, gjorde en edit på den

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem

Tack flaxehytt.

Provade som det stod i dit tidigare inlägg men utan framgång.

Permalänk
Skrivet av Nurmi:

Tack flaxehytt.

Provade som det stod i dit tidigare inlägg men utan framgång.

Hm, då har jag ingen aning. Kör själv inte med pfSense så vet inte riktigt vad mer man kan prova.
Har du öppnat port 32400 i brandväggen på datorn som kör Plex, om det nu finns en brandvägg aktiverad överhuvudtaget? Du kan ju testa stänga av brandväggen för att vara säker att den inte blockerar något. Kommer du åt Plex via det lokala nätverket?

Om du kör en portcheck på nätet, säger den då att porten är stängd eller öppen? Exempelvis http://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/.
Eftersom Plex säger att den har full åtkomst till internet så borde du ju kunna komma åt den ifrån internet också. Går du in på Plex Server inställningar och sedan Remote Access, så har du en grön bock?

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen men problemet kvarstår.

Fattar inget alls.
Enligt Plex så har jag full anslutning ut på nätet.
Provade länken du skickad med, och port 32400 är öppen ut mot nätet. Brandväggen i Windows är avaktiverad så den borde inte spöka. Det måste finnas någon mera inställning i pfSense brandväggen som jag missat, tycker jag provat allt nu.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Nurmi:

Det måste finnas någon mera inställning i pfSense brandväggen som jag missat, tycker jag provat allt nu.

Att prova på måfå ger inte speciellt mycket, du lär kika i pfsense brandväggs-loggar och ta reda på vad som blockeras.

Det är väl inte bara 32400 som behöver öppnas?

"The most important port to make sure your firewall allows is the main TCP port the Plex Media Server uses for communication: TCP: 32400 (for access to the Plex Media Server) [required] The following ports are also used for different services: UDP: 1900 (for access to the Plex DLNA Server) TCP: 3005 (for controlling Plex Home Theater via Plex Companion) UDP: 5353 (for older Bonjour/Avahi network discovery) TCP: 8324 (for controlling Plex for Roku via Plex Companion) UDP: 32410, 32412, 32413, 32414 (for current GDM network discovery) TCP: 32469 (for access to the Plex DLNA Server)

Dold text
Permalänk
Medlem

Kan det vara så att Bahnhof har ändrat min publika ip adress till en privat adress.
Skulle problemet kunna uppstå av en sådan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nurmi:

Kan det vara så att Bahnhof har ändrat min publika ip adress till en privat adress.
Skulle problemet kunna uppstå av en sådan sak.

Så kan det vara. Prova pinga din adress från en webtjänst och kolla.

Permalänk

Pekar portforwarding till rätt ip för din plexmaskin?

Permalänk
Medlem

Tack alla för hjälpen.

Problemet löst.

NAT Reflection mode for port forwards: Var inte aktiverat.

Permalänk
Medlem

Plex funkar nu felfritt att ansluta.
Problemen bara forsätter att dyka upp. Det viktigaste här hemma funkar nu inte.
SVT Play i Plex vill inte ansluta. Det står bara: Denna kanal svarar inte.

TV4 play funkar felfritt.

Kan det fortfarande vara något med brandväggen som sätter stopp.
Eller kanske ni andra har samma problem, problemet är kanske hos SVT

Permalänk
Medlem

Efter jag har försöka att se på något i SVT Play i Plex.

pfSense Firewall

Förstår någon detta.

Permalänk
Vila i frid

Men lixom, du har ju inte läst mitt föregående inlägg, där står port UDP 5353 upptagen.

Permalänk
Medlem

Jag får be om ursäkt för att jag inte förstår allt. Min gamla router räckte det med att öppna 32400 för att alt skulle fungera. Om nu port 5353 är upptagen hur löser jag det då.

Skulle du kunna ge mig en lite guide / förslag hur jag skall lösa det.

Tackar

Permalänk
Vila i frid

Prova med det enkla först, aktivera UPNP-NAT i pfsense och välj området: allow 1024-65535 192.168.1.0/24 1024-65535 (ange ditt subnät, inte exemplet) eftersom det funkade förrut med en annan "dum" router.

Permalänk
Medlem

Jag förstår om ni redan dumförklarat mig. hasenfrasen, jag får det inte att fungera. UPNP-NAT har jag aktiverat sedan innan.

Jag följer dina anvisningar och får detta felmedelande.
The following input errors were detected:
•You must follow the specified format in the 'User specified permissions 0' field

Permalänk
Medlem

Min Plex Server har ip 192.168.1.15 så jag skrev in
allow 1024-65535 192.168.1.15/24 1024-65535
provade även allow 1024-65535 192.168.1.1/24 1024-65535 utan framgång.

Permalänk
Medlem

Kollade lite på en sak. Även om jag gör en pirtforward på port 5353 så kan jag inte komma åt den när jag pingar.

Permalänk
Medlem

https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/206225077-How-to-Us...

Citat:

Similarly, if you happen to be using pfSense or a similar router OS, you may instead be using 'DNS Resolver (Unbound)'. If this is the case a similar advanced setting will need to be added:

server: private-domain: "plex.direct"

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Nurmi:

You must follow the specified format in the 'User specified permissions 0' field

Du anger alltså "allow 4096-65535 192.168.1.0/24 4096-65535" i fältet "ACL Entries" på "UPnP & NAT-PMP" och får ovanstående meddelande? Du kör pfsense 2.3.1?

Kan du beskriva din exakta uppsätting, annat än pfsense? Vad kör du med för operativsystem, plex-server och vad är det du i detalj försöker göra? Tänkte om jag sätter upp eget (virtuellt) och provar det du försöker med.

Permalänk
Medlem

pfsense 2.3.1 använder en egen dator.

Plex Servern kör jag på en annan dator med Windows 7 pro på.
Vi löste problemet med att anslute till Plex Servern utanför nätverket.

Nu jag vill lösa nu är SVT Play i Plex. Det står bara, Denna kanal svarar inte.

Mitt Nätverk

Även om jag gör portforwad på port 5353 så händer inget. När jag pingar porten står det fortfarande clost.

WNDR4500 är bara AP.

Permalänk
Medlem

Efter jag har försökt starta något i SVT Play appen i Plex så ser min brandvägg ut såhär.

Då har jag även gjort en portforwad på port 5353

Permalänk
Medlem

Glömde svara på din fråga.

Får fortfarande
The following input errors were detected:
•You must follow the specified format in the 'User specified permissions 0' field

provade med
allow 4096-65535 192.168.1.0/24 4096-65535 samma där.

i detalj vad jag försöker göra, jag vill kunna titta på SVT Play och några andra tjänster i Plex.
En sak som är lustig är att tv4 play fungerar felfritt.

Permalänk
Medlem

Port 5353 closed även fast jag lagt in portfowad på den.

Permalänk
Vila i frid

Jag ser att brandväggen blockerar IPv6 trafik och inte IPv4. Finns det någon speciellt anledning att köra IPv6 hemma hos dig?

Permalänk
Medlem

jag har inte en susning varför jag skulle behöva IPv6 adress. Kan jag häva den IPv6 blockeringen på något sätt.