Som vanligt i när nya kort släpps - dom väldigt dyra i EU men billiga i USA

Permalänk
Avstängd

Som vanligt i när nya kort släpps - dom väldigt dyra i EU men billiga i USA

Hej!

Som vanligt i när nya kort släpps - är dom väldigt dyra i EU men billiga i USA.

Är ju nästan billigare att köpa en billig biljett dit, och köpa ett kort - än att köpa inom EU.

Några exempel från Newegg / Prisjakt:

ASUS GeForce GTX 1080 Founders Edition

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168141261...

USD 700:- = 6000:- SEK

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3702786

7600:- SEK

ASUS GeForce GTX 1070 STRIX

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168141261...

USD 430:- = 3700:- SEK

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3751653

5400:- SEK

Vet inte om jag tog exakt jämförbar modell, men prisskillnaden är uppenbar.

Speciellt på 1070 verkar prispåslaget nästan närma sig 2000:- SEK / kort.

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Medlem

Jag antar att du har tagit med den amerikanska momsen också i din jämförelse? Den är visserligen lätt att komma undan men bör i varje fall vara med för att jämförelsen skall vara korrekt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Jag antar att du har tagit med den amerikanska momsen också i din jämförelse? Den är visserligen lätt att komma undan men bör i varje fall vara med för att jämförelsen skall vara korrekt.

Är olika i olika stater, vill minnas att i vissa stater är den 0 %?

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Medlem

7600 minus moms är 6080kr... Vad är det för prisskillnad du vill prata om bortsett från hög moms i Sverige/EU och att priser i USA alltid anges utan moms?
80kr högre pris i Sverige är inget jag blir upprörd över.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Det finns stater som inte har VAT ja, b.l.a. Texas vill jag minnas. Michigan hade 8% när jag bodde där fram till 2012 i.a.f. Så det blir ju billigare än här vilket som. Men det blir ju ett jävla mög med garantier om du köper ett där på semestern och det skulle visa sig krångla när du kommer hem.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk

@SWIN: Det är ju som @teejee framförde i princip ingen prisskillnad, bortsett från skattetillägget och då får du ju gnälla på Sveriges politiker, inte Nvidia. Sen beror det ju ju som sagt lite på var i USA man bor. I Kalifornien får man t.ex. betala $699 + $69 (10%) = 6600 kronor. Några hundralappar handlar det ju om, men det beror som sagt på att vi har en så hög moms här.

@Xyborg: Texas har skatt på tjänster och varor, men ingen inkomstskatt för enskilda individer.

Permalänk
Medlem

@Xyborg

Texas har mellan 6.25-8.25% sales tax beroende på om de lokala myndigheterna även har någon sales tax, och var du handlar då. Delaware, Montana och Oregon har ingen sales tax. VAT är inte samma sak som sales tax rent tekniskt och används främst av andra engelsktalande länder. Puerto Rico har VAT numera, men det är ju dock ingen delstat.

@Thomas Torsson Texas är en av flera delstater som inte har någon inkomstskatt, men du har ju fortfarande federal inkomstskatt att betala. Delstater kan välja hur de vill finansiera sin verksamhet. Företag har massor krångliga regler i staterna beroende på var de vill driva sin verksamhet. Våra sociala avgifter ersätts också av försäkringar och annat som ofta blir en högre summa än vad vi betalar här för många yrkesgrupper. Hur som helst är det ju inte nivån på sales tax som avgör hur köpstark någon är.

Vad det gäller OPs inlägg så är det bara 1070:t som är dyrt där, men det finns 1070:n i Sverige för samma pris exkl moms (4600-4800 kr inkl) och ni kan ju säga till mig när det går att flyga till staterna för 700 kr och man får ta med varor för det värdet utan att skatta! Det får man inte idag. Eller ja, gränsen är på 4300 kr, och man kanske vill ha med sig mer än ett 1070 hem.

Permalänk
Medlem

Förstår inte diskussionsvärdet i den här tråden, med moms som du ska betala när du kommer tillbaka till Sverige igen, så blir det ju priset ungefär samma.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Jag antar att du har tagit med den amerikanska momsen också i din jämförelse? Den är visserligen lätt att komma undan men bör i varje fall vara med för att jämförelsen skall vara korrekt.

Kan inte alltid använda moms som en ursäkt. Svenska återförsäljare är i 9/10 fall styrda av giriga idioter.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Är inte momsen något som också bygger på att vi får bättre och fri sjukvård t.ex? I så fall kan jag gärna betala några kronor extra i Sverige.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Är inte momsen något som också bygger på att vi får bättre och fri sjukvård t.ex? I så fall kan jag gärna betala några kronor extra i Sverige.

http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Skattetryck/Skattein...

Sen betalar man ju moms på varor man köper på semestern när varornas värde överstiger 4300 kr som sagt. Så var man köper behöver inte ha någon betydelse.

Vill man t.ex. köpa ett RX 480 något billigare så kostar de som de gör i USA (exkl moms) i många av våra grannländer. 1080 vet jag inte om du tjänar något på att köpa från annat land. För närvarande kan du köra en pre-order på Sapphires RX 480 Nitro för 2900 kr inkl moms. Där får man vänta på GTX 1060-kort som kan pressa ner priserna snarare.

Permalänk
Medlem

Nvidia lär ha en hel del marginaler för dessa kort. Jag menar det är egentligen inga monsterdyra kort att tillverka. Ta t.ex. 1070 använder vanliga GDDR5 minnen och en vanlig 256-bit buss. Nvidia har lyckats bra med att få ut så mycket kraft ur korten och de är klart bra optimerade vilket är imponerande men det är egentligen inga monsterkort. Finns ju 512-bits bussar och är inte ens 384-bits.

Men i slutändan är det som allt annat värt vad folk är villiga att betala. Sverige är ett land där det spenderas mycket på datorer jämfört med i USA. Vi köper mycket mer high end grafikkort än i USA och bygger i större utsträckning egna datorer istället för köpa Alienware eller nått färdigt som de flesta gör där. Man kan säga att våran entusiasm för PC är vad som gör att det är så dyrt för oss, och momsen såklart.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

2016 är dessa staterna:
Alaska
Delaware
Montana
New Hampshire
Oregon

Fast Alaska kör med en annan avgift som som varierar mellan 1-7%
Sedan är VAT Statens skatt, sedan brukar olika counties lägga på någon % med.

Men vill du åka till Oregon eller New Hampshire så varsågod! hahaha

Permalänk
Medlem

Sluta köp grafikkorten ett tag ska ni se att priserna sjunker till en nivå där marginalerna är minimala. Klart som fan att priserna är höga när folk står i kö flera veckor för att köpa.

Visa signatur

Ryzen 5800X|Noctua NH-D15 Chromax Black|Sapphire Radeon 7900 XT|MSI MAG X570 Tomahawk Wifi|32GB G.skill Trident Z Neo 3600 MHz|Corsair RM850X V2|WINDOWS 10|Gigabyte M32U

Permalänk
Skrivet av WackWack:

Sluta köp grafikkorten ett tag ska ni se att priserna sjunker till en nivå där marginalerna är minimala. Klart som fan att priserna är höga när folk står i kö flera veckor för att köpa.

Undrar varför det där enbart fungerar i de Skandinaviska länderna!?

Är aldrig så i t.ex. USA eller UK eller ens Tyskland för den delen.

VDn för MTG sa ju något i stil med när vi gick över till digital tv och Finland fick 20 kanaler och vi har våra 5 eller vad det är att "Svenskar gillar att stå i kö och att betala, så då får de betala för våra kanaler."

Fransoserna kör ju ut och blockerar vägar med traktorer så fort någon gör minsta liknande grej.

Vi tar bara allt med hull o hår! Ligger nog i vår lugna natur eller något, eller att det är för jävla kallt i detta land så ingen orkar göra av med energi!

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Förstår inte diskussionsvärdet i den här tråden, med moms som du ska betala när du kommer tillbaka till Sverige igen, så blir det ju priset ungefär samma.

Aldrig varit med om när jag rest utomlands.
Inte så att jag kommer hem med en hel resväska av 1 produkt, då kanske man får ett öga på sig.
Men annars, aldrig hänt någon jag känner eller mig själv för saker man köpt utomlands

För några år sedan köpte jag en hel dator i usa också, hela resväskan med datorprylar.

Permalänk
Skrivet av JimmieSan:

Aldrig varit med om när jag rest utomlands.
Inte så att jag kommer hem med en hel resväska av 1 produkt, då kanske man får ett öga på sig.
Men annars, aldrig hänt någon jag känner eller mig själv för saker man köpt utomlands

För några år sedan köpte jag en hel dator i usa också, hela resväskan med datorprylar.

Så du smugglade in saker långt över det tillåtna värdet och begick ett skattebrott?

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem

Vi importerade 2st 1080 åt kompisen, 5200kr st.. Ingen tull ingenting, lite ironiskt stod det "gift/present" på paketet ^^
Skulle inte förvåna mig om shopparna helt enkelt snackat ihop sig om att inte gå under ett visst belopp på nya releaser.

Det finns endel tyska shoppar som agerar mellanhand åt utländska sidor för den som är rädd för att inte kunna använda sin garanti.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentagram:

Så du smugglade in saker långt över det tillåtna värdet och begick ett skattebrott?

Jag handlar när jag är utomlands, om ingen tullar det ser jag knappast något speciellt med det.
Speciellt när resväskorna ofta är öppnade och kontrollerade av just tullen.

Har inte ens en aning om vad för värde o skit man får ta med hem, inte bryr jag mig ett dugg heller, om tullen vill ta betalt för det får dom göra det.
Hur många tror du kollar upp detta och meddelar tullen själva om dom gått över någon gräns? Kan nog lova att det är en vääääldigt liten minimal del.
Handlar en hel del dyrare saker på ebay också, aldrig åkt på tull, och varför skulle JAG ringa upp tullverket och säga "ojoj, nu har ni missat detta, jag vill betala" LOL

Så till din fråga, antar det?
Som du skriver antar jag att du ringt upp tullen varje gång du handlat något utomlands som inte blivit förtullat? Isåfall grattis du är extremt ensam om detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Är inte momsen något som också bygger på att vi får bättre och fri sjukvård t.ex? I så fall kan jag gärna betala några kronor extra i Sverige.

Om man betalar så är det väl knappast fritt? Likaså "gratis" skola, rättsväsende och allt annat. Visst det är gratis men man betalar väl en 60% eller så av sin inkomst för det

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Om man betalar så är det väl knappast fritt? Likaså "gratis" skola, rättsväsende och allt annat. Visst det är gratis men man betalar väl en 60% eller så av sin inkomst för det

Det är gratis för sjukvård för alla (invandrare, kriminella, socialfall) utom normala Svenska skattebetalande medborgare, så varje gång du betalar skatt så betalar du någon annans läkarbesök indirekt.

Du som kan får betala för den som inte kan, lite så systemet funkar

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Det är gratis för alla (invandrare, kriminella, socialfall) utom normala Svenska skattebetalande medborgare, så varje gång du betalar skatt så betalar du någon annans läkarbesök indirekt.

Fast även dom som går på bidrag betalar skatt, fast jag hela bidraget är ju ifrån det från början Så skatten betalar bidrag som sen dras skatt på.
Men ja jag håller med, inte som jag skulle använda det som en selling point att varför betala moms är bra.
Sjukvård, Äldrevård är dessutom sämre än någonsin typ. Medans flyktningkris osv priorteras med pengar istället.

Permalänk
Avstängd

Känns lite fel att jämföra med att köpa momsfritt i t.ex USA och sen inte tulla det när man kommer till sverige, som någon sa begår du ju skattebrott även om risken att åka fast är minimal. Finns ju sätt att undvika betala moms i sverige också och då är priset på samma nivå igen.

RX 480 verkar dock ha lite extra påslag utöver momsen för handlare har en massa gtx 970 i lager de vill bli av med, och då får ju ett RX 480 inte vara billigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Aldrig varit med om när jag rest utomlands.
Inte så att jag kommer hem med en hel resväska av 1 produkt, då kanske man får ett öga på sig.
Men annars, aldrig hänt någon jag känner eller mig själv för saker man köpt utomlands

För några år sedan köpte jag en hel dator i usa också, hela resväskan med datorprylar.

Du ska själv deklarera (anmäla) det för tullen när du reser hem. Tullverket kan inte kontrollera alla, de kan liksom inte stanna alla och fråga vart du köpt alla prylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Fast även dom som går på bidrag betalar skatt, fast jag hela bidraget är ju ifrån det från början Så skatten betalar bidrag som sen dras skatt på.
Men ja jag håller med, inte som jag skulle använda det som en selling point att varför betala moms är bra.
Sjukvård, Äldrevård är dessutom sämre än någonsin typ. Medans flyktningkris osv priorteras med pengar istället.

Vården styrs av landstingen, äldrevården av kommunerna och båda sätter sina egna skatter. Inte en krona av det går till Migrationsverket eller flyktingboende på kryssningsfartyg utan tillstånd. Samtidigt som politikerna skapar kris av något som inte behövde vara det så höjde de också statsbidragen till kommunerna och landsting med miljarder så de ska inte se sig oprioriterade och kommunerna får även automatiskt pengar för varje nyanländ som flyttar till kommunen även om de inte anordnar SFI, skolgång eller något annat för den som flyttar in till kommunen. Det är bara för de att ordna upp sin egna verksamhet.

Permalänk

Det finns ingen som säljer 700 dollar för 6000:- vad jag vet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoohoomoo:

Det finns ingen som säljer 700 dollar för 6000:- vad jag vet...

Min bank gör det. Titta hos andra än de som riktat in sig på resevaluta. Dessa tar 60-70 öre extra eller dylikt just nu.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Min bank gör det. Titta hos andra än de som riktat in sig på resevaluta. Dessa tar 60-70 öre extra eller dylikt just nu.

Vilken bank är det? Både SEB och Swedbank tar runt 6450:-

Permalänk
Medlem

kursen är just nu 1 USD = 8.58 SEK. När kan köper tillkommer oftast några %. Att handla 700 USD för mindre än 6100 - 6200 SEK är nog svårt idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoohoomoo:

Vilken bank är det? Både SEB och Swedbank tar runt 6450:-

Gör dem ju inte, https://www.swedbank.se/privat/rantor-priser-och-kurser/valut... och http://seb.se/pow/apps/valutakurser/avista_tot.asp

Överföringar då, men även VISA/MasterCard-kortet (växelkurs plus 1.5% påslag typ) är billigare än att ta ut sedlar för 9.2 kr dollarn. Så det är bara att se till att det går att ta ut eller betala med kortet där. Ska vi resa dit måste vi lägga på ett antal tusenlappar för flygbiljetten också.