30plussare vilket är ert bästa spel genom tiderna?

Permalänk
Medlem

Quake och Unreal Tournament helt klart.
Många timmars spel på LAN när tiden begav sig.

Permalänk
Medlem

No One Lives Forver - Klassiskt FPS spel som är ganska underskattat. Hoppa ur flygplan, var i rymden utforska ett sjunkande skepp. 60s tema typ med bra humor.
Red Alert - Underbart RTS spel
Star Craft - Lika underbart RTS spel, perfekt e-sport
Super Mario World - Mitt favoritspel till SNES
GTA San Andreas - Den bästa GTA spelet enligt mig, men kanske är jag bara nostalgisk.
Medal of Honor Allied Assault - Upplev samtliga scener i Saving private ryan fast i PC format. Rolig mutliplayer.

Partyspel:
NHL 2016 (eller de äldre till PC)
Worms
Return Fire

Permalänk
Medlem

'81

Fick min första helt egna dator (C128) när jag var 4½ år gammal. Så har varit med ett tag.

Här är min lista, utan inbördes rangordning.

Monkey Island 2
Grim Fandango
Super Mario Bros 3
Heroes of Might and Magic III (spelar än och ofta)
Rainbow Island (platform spel, okänt för de flesta men jag och min pappa spelade det här hur många timmar som helst på Amiga)
Final Fantasy VII
Half-Life 2
The Settlers (I & II)

Permalänk
Medlem

35 år, spelat "hela mitt liv". Började C64, vidare till Amiga och sen PC.

Lätt, och då menar jag verkligen ljusår före allt annat jag någonsin spelat, är Asheron's call 1. Finns verkligen inget som den och kommer heller inte finnas i framtiden då folk är antingen för dumma eller för lata att spela på riktigt istället för att ha "waypoint markers" över hela kartan.

Sedan efter AC1 så kommer följande utan rankning:
UFO: Enemy unknown
Europa universalis 3 och 4
Fallout spelen
CS fram till 1.6, slutade sen helt med den

Glömt en hel del men som sagt... AC1... om jag var miljardär skulle jag finansiera en egen ny version på den

Permalänk
Medlem

Dune 2 på Amiga 500 helt klart!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hm man kommer ju på fler än en titel

En hel massa bra genom tiderna ju går knappast välja... några av favoriterna;
Vic 20: Space Invaders
8 bit Nintendo: Super Mario & Zelda
C64 / C128: Gunship, IK+
Amiga: FA18 Interceptor, Leisure Suit Larry, Kings Quest Serien och Bard's Tale
PC: sent 90-tal så var Diablo och Command & Conquer favoriter
tidiga 2000 DAOC, Civilization, CS, Elder Scrolls
Senaste åren har jag lagt en del timmar till Mass Effect och BF-serien

Säkert de man glömt också som borde vara med i en personlig Hall Of Fame

Edit: tog en tripp längs memory lane mha YT och det är så fruktansvärt pixligt att man inte förstår hur man kunde uppskatta spelen från gångna tider, men det gjorde man! Tror mycket satt i fantasin och det var ju de spel som fanns kort och gott. Skillnaden då / nu var nog lite som att läsa boken i stället för att se filmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sptian:

En hel massa bra genom tiderna ju går knappast välja... några av favoriterna;
Vic 20: Space Invaders
8 bit Nintendo: Super Mario & Zelda
C64 / C128: Gunship, IK+
Amiga: FA18 Interceptor, Larry Suite Larry, Kings Quest Serien och Bard's Tale
PC: sent 90-tal så var Diablo och Command & Conquer favoriter
tidiga 2000 DAOC, Civilization, CS, Elder Scrolls
Senaste åren har jag lagt en del timmar till Mass Effect och BF-serien

Säkert de man glömt också som borde vara med i en personlig Hall Of Fame

Edit: tog en tripp längs memory lane mha YT och det är så fruktansvärt pixligt att man inte förstår hur man kunde uppskatta spelen från gångna tider, men det gjorde man! Tror mycket satt i fantasin och det var ju de spel som fanns kort och gott. Skillnaden då / nu var nog lite som att läsa boken i stället för att se filmen.

Vad är "Larry suite Larry"?
Det hette "Leisure Suit Larry" när jag spelade det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@kaimor:
Haha japp helt rätt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Det är jättesvårt att välja men tänker jag tillbaka så blir det Red Alert från 1995 även om Warcraft 2 och Diablo är ganska nära.

http://i.imgur.com/7zfJ091.jpg

http://i.imgur.com/4LrrRDu.jpg

http://i.imgur.com/qRe9MRL.png

Åhh, jag kommer ihåg första gången jag spelade Diablo och kom till the Butcher. Jag hoppade en meter med buttcheek clench när han skrek "Fresh meat!".

stavning
Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Är 36 år nu, började spela NES och C64 i början på 90-talet, innan det höll jag på mycket med elektronik. Utöver det så delade jag mina kompisars intressen med att bygga kojor och ställa till med djävulskap

Bästa spelen jag spelat är väl Resident Evil 1 på brorsans PS1, CS 1.6 och World of Warcraft 2005-2010, delad 1a plats skulle jag säga.
Det finns både gamla och nya spel som är grymt bra tycker jag (vill inte vara för nostalgisk), men en grundläggande komponent är att spela tillsammans med andra. Har spenderat sjukt många timmar i både CS och WoW och det har varit när man spelat i Clan eller Guild.

I dag spelar jag väldigt lite, hoppar in och pangar lite public BF4 ibland. Snart kommer ju Legion till WoW så då blir det väl några timmar där tills man tröttnar.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Avstängd

Snart 33 år.
Började spela datorspel i skolan 1994 och de första spelen var Sim City 2000 och Sim Hotell som köres från de riktigt gamla och hederliga Windows 3.11. Innan dess vart de gamla hederliga NES konsolen som nyttjades tungt.
Första datorn i familjen kom i skarven 1995-1996 vilket var en Windows 95 dator på 133MHz Pentium med 16MB minne och ett Cirius Logic på 512KB samt nåt Yamaha ljudkort som kunde emulera alla möjliga ljudkort om minnet inte sviker mig.
Min första egna dator vart en AMD K6-2 på 400MHz med hela 64MB minne och ett 3dFX Voodo Banshee grafikkort. Datorn uppgraderades senare med ett Riva TNT M64.
Första dator jag byggde helt själv vart en AMD Athlon Thunderbird på 1,4GHz som jag tyvärr körde Riva TNT M64 kortet i ett litet tag. Sommarjobbets pengar räckte inte till grafikkortet kommer jag ihåg. Dock inhandlades de ganska snart ett George 3 Ti 200 på 128MB. Och därefter har jag haft otaligt antal datorer och genomfört oräkneliga antal uppgraderingar under åren. När de va som intensivast uppgraderades de flera gånger om året med nya delar tills vi är framme idag med de som finns i signaturen.

Och spelen då. Slår jag ut vad jag spelat mest under åren så blir de Quake, Unreal Tournament och Battlefield 1942 och dess expansionen och moddar. De är dom spel som har satt djupast avtryck i mig under alla dessa år.

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Medlem

F-Fantasy 2 (snes)
F-fantasy 7 (snes)
Punch out (snes)
UT-99
CS 1.3
WOW
Capitalism 2
Settlers
Simciry/ Simisland
Railroad Tycoon 2

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Jättesvårta val. Men om vi skall dra ihop ett par godinar som man minns extra mycket.

Mario Bros
Super Mario 1 & 3
Mega Man 1-5
Metroid
Zelda
Turtles

Super Mario World
Final Fantasy VI
Super Metroid
Super Mario Kart
Zelda - A Link To The Past
F-Zero
Donkey Kong Country
Street Fighter II & Super Street Fighter II Turbo

Tetris
Metroid 2
Zelda 4
Super Mario Land

C&C 1
Red Alert
Tiberian Sun
Red Alert 2
Warcraft II & 3
WoW
Quake 1-3
Unreal Tournament
Half-Life

En hel drös med Arkad spel. Sega Rally, Manx TT, Killer Instinct etc...

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

47 år.

1978 Luxor/Fairchild Channel F; bästa spel: Katt och råtta (#10 Maze)

1983 Commodore VIC-20; bästa spel: Scramble

1985 VIC 64; bästa spel: The Way of The Exploding Fist, Green Beret

1987 Amiga 500; bästa spel: Another World, Rick Dangerous II, BatMan The Movie

1993 Super Nintendo; bästa spel: Donkey Kong Country

1995 PC Pentium 90 MHz; bästa PC-spelen: Duke Nukem 3D (1996), Far Cry (2004)

1995 Sony Playstation; bästa spel: Ridge Racer, Tekken

1997 Nintendo 64; bästa spel: Super Mario 64 (INTE Goldeneye 007)

2016 HTC Vive

(sedan har jag också haft PS2, PS3, mfl., men de räknas inte, barnen har haft V.Smile, Wii o Wii U)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

38 här.
Förutom WoW, som ligger lite i en klass för sig, så är det Jagged Alliance 2 jag plöjt ner mest passion i. Älskar strategi och att utrusta mina mercs med ball gear. Modcommunityn är grymt bra till det spelet också.

@Gorham Bra avatar där! Bruce Lee var ett av de första spelen jag spelade på C64!

OHHHHHH....glömde jagged! Klarade 1:an typ som 38åring då man äntligen lärde sig hur man blåste tanks.

*...i`m old...

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk

50+

Red Alert 1 och 2, C&C Generals, Colin McRae rally och Call of Duty. Nu blir det en hel del Forza 6 och köpte nyligen Projekt Cars.

Visa signatur

I7 8700k, MSI Z390 gaming pro Carbon AC, Corsair 3000Mhz rgb 32GB, Corsair H115i, Samsung EVO 850 500G, Intel 520 SSD 180G, Crucial MX500 500G, Crucial ssd 750G, 2st Samsung 860 1Tb, MSI 1080 G-X. Corsair HX 850M, 2xHD, Bluray brännare. Fractal design r6 tg.

Permalänk
Medlem

Svårt för mig och välja :/ Första upplevelsen av Tibia och World Of Warcraft som kommer sitta i hjärtat tills jag dör.

Visa signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.
twitch.com/MrFEGISEN

Permalänk
Medlem

Jag är 37 år.

Spelat mest PC, men även en del konsol (har dock inte gjort något större avtryck).

Honorable mentions blir: Baldurs Gate 1/2, Neverwinter nights 2, Dragon Age Origins, Command and conquer 1/2 (just dessa 2 är väldigt utdaterade idag, men var väldigt bra för sin tid), The Saboteur samt Far Cry 2

Näst bäst: Elder scrolls 3 Morrowind
Bäst: Witcher 3

Permalänk
Medlem

Finns jäkligt mycket bra så det är svårt att välja ett. Jag lutar dock åt Witcher 3. Första spelet på över 10 år som jag verkligen fastnat för, och det är komplett awesomeness rakt igenom.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

38 år. Haft PC sedan början (IBM XT), NES, Megadrive, allehanda PS och XBOX.

De jag fastnat mest för genom åren:
Konsoll: Punch-Out, Castlevania, Zelda, Mega-Man, Metroid, Kid Icarus (NES), Sonic (Megadrive), Final Fantasy 7/8 (PS), Fable 3, Fallout 3 (XBOX).
PC: Monkey Island, Civilization, Quake, Counter Strike, World of Warcraft, Mass Effect 2, Fallout 4, League of Legends.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Mic:

Another World var riktigt riktigt bra. Jag googlar fortfarande slutscenen till och från.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk

35 år
C64 -> Kommer inte ihåg favoritspelet
Amiga 600 HD -> Cannon Fodder, Lemmings
NES -> Super Mario, Zelda, Track N Field
Gameboy -> Tetris
PC -> CS 1.6, HoN

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Medlem

Sierra-spelen (Kings Quest, Heroes Quest, Police Quest, Space Quest och Larry) till Amiga/Atari.
Age of Empires II till PC.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Corsair AX860 | Asus X99-A | Intel Core i7 5820K 3,3 GHz | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 2666 MHz 32GB (4x8GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | Intel SSD 750-series 400 GB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | LG GGW-H20L | Asus Xonar Essence STX | Windows 10 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Medlem

Ni har alla fel. Bästa spelet genom tiderna alla kategorier är Tie Fighter. LucasArts överlag är ett av spelhistoriens bästa bolag i alla fall på den gamla goda tiden. X-wing-serien, alla äventyrsspelen som Monkey Island och Grim Fandango och Jedi Knight-serien för att nämna några. Ikoniska spel som efterapats i generationer.

Permalänk
Medlem

Jag är 36, och många spel har det blivit genom åren. Zelda till SNES håller än idag, det kan jag spela igenom lite då och då. Men det spel som ligger mig mest varmt om hjärtat är Resident Evil 4.

Började köra RE4 på Gamecube direkt när det släpptes, har sedan klarat det på alla plattformar där det släppts sedan dess, nu senast HD-versionen på PC. Totalt har jag klarat spelet 26 ggr.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk

Är det någon som vet här vad spelet hette då man växlade mellan polis eller varulv ?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk

40 bast. Monkey island serien minns man med värme. Numer så är det Fallout och diverse survivalspel som går mest.

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk
Medlem

85:a, några spel som jag aldrig kommer glömma är Grim Fandango, Simcopter, Unreal Tournament, Police Quest samt WoW. Blev väldigt nöjd och nostalgisk när Grim Fandango damp ner med playstation plus för ett par månader sen.

Nu är det mest NHL och FIFA (ps4) som spelas samt lite Witcher 3 (PC) vid sidan om.

Permalänk
Medlem

81:a här...

Amiga: Monkey Island 1 & 2, Sensible World of Soccer.

Det bästa jag spelat på PC är visserligen inget gammalt spel, Borderlands 2.

Visa signatur

💻 ROG Maximus XI Hero | i9 9900K | Corsair H115i | Samsung 960 PRO 512GB M.2 | Samsung 970 PRO 1TB M.2 | GTX 1080Ti FTW3 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | EVGA Supernova G2 750W
📺 Dell Alienware AW2723DF 1440p 280 Hz | Acer XB271HU 1440p 165Hz
🎧 Schiit stack: Magni 3+ AMP | Modi 3 DAC | Sennheiser HD600 | HD800