USB device not recognized - error 43 med observatorieutrustning

Permalänk
Medlem

USB device not recognized - error 43 med observatorieutrustning

Hej, jag har börjat fått problem med mitt stativ till teleskopet i mitt observatorium.
Alla andra prylar fungerar klockrent, men detta som använder ett ftdi-chip för seriell kommunikation har börjat få error 43 - the device could not be regognized by windows - och nu behöver jag hjälp.

Burken är en Optiplex 960, jag kör win10 x64 med specialprogram såsom Autoslew och Sequence från Astrosysteme Austria, men detta är dock inte relevant, inte vad jag tror iaf.

Som sagt, jag kör fyra andra USB-prylar utan problem, Tangentbord fristående i egen port, sedan kör jag CCD-kamera, Filterhjul samt fokusmotor i en hub (strömförsörjd)

FTDI CDM20814_Setup.exe är den drivern som tidigare har fungerat men som nu inte verkar göra någon nytta alls. Windows installerade ju "senaste" och skrev över FDTI-drivern initialt, jag kan dock inte lösa problemet genom att avinstallera windows egna? och installera CDM20814_Setup.exe igen.

Finns det någon lösning - kan man stänga av windows kontroll av handskakningen på denna usb-porten?

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk
Inaktiv

Enligt Dells sida med drivrutiner för denna maskin: Produkten har inte testats för uppgradering till Windows 10

Dell testar eller utvecklar inga drivrutiner för Windows 10 för den här produkten. Om du väljer att uppgradera kanske vissa funktioner, program och anslutna enheter inte fungerar som förväntat.

Provat Windows 7 om det fungerar?

Permalänk
Medlem

Ja det är min andra utväg, egentligen spelar det ingen roll vad jag kör på denna datorn...
Tänkte om det finns en quickfix innan jag kör in win7.
Dock fungerade datorn fint från Mars till i torsdags. Jag vet dock inte mo windows tryckt ut en uppdatering sedan dess :/

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation