Att klona en HDD till SSD verkar omöjligt?

Permalänk

Att klona en HDD till SSD verkar omöjligt?

Det verkar inte finnas något program ute på nätet som kan klona en HDD som har en storlek på 512 bytes per sektor till en SSD som har en storlek på 4096 bytes per sektor?

När jag exempelvis använder antingen macrium reflect eller AOMEI så får jag samma errorkod hela tiden, "The target disk has an incompatible sector size for this operation." Är det alltså helt kört, kommer jag aldrig kunna klona min HDD till min SSD?

Min HDD har ett lagringsutrymme på 1TB men jag använder bara 100.33 GB av det. Min SSD har ett lagringsutrymme på 250 GB (Samsung EVO 750) och jag använder inget av det utrymmet. Teoretiskt sett borde det fungera att klona min HDD till min SSD men jag verkar inte fatta det där sektorerna?

Skulle det funka att kopiera allt manuellt utan något program från min HDD till min SSD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heimdonger:

Det verkar inte finnas något program ute på nätet som kan klona en HDD som har en storlek på 512 bytes per sektor till en SSD som har en storlek på 4096 bytes per sektor?

När jag exempelvis använder antingen macrium reflect eller AOMEI så får jag samma errorkod hela tiden, "The target disk has an incompatible sector size for this operation." Är det alltså helt kört, kommer jag aldrig kunna klona min HDD till min SSD?

Min HDD har ett lagringsutrymme på 1TB men jag använder bara 100.33 GB av det. Min SSD har ett lagringsutrymme på 250 GB (Samsung EVO 750) och jag använder inget av det utrymmet. Teoretiskt sett borde det fungera att klona min HDD till min SSD men jag verkar inte fatta det där sektorerna?

Skulle det funka att kopiera allt manuellt utan något program från min HDD till min SSD?

Brukar bara vara en inställnings sak när man klonar, clonezilla skall klara alla typer av kloning.
http://clonezilla.org/

Dock kan jag inte rekommendera att klona från HDD till SSD, det kan funka bra men kan även skapa problem som i värsta fall inte märks förrän senare.
Byter man från HDD till SSD är bästa alternativet att installera nytt på SSD'n med HDD'n frånkopplad, först när installationen av OS är klar ansluter man övriga diskar.

Permalänk
Medlem

Jag har klonat (visserligen från SSD till SSD men det är irrelevant) 512n till 512e och 4096n med Clonezilla. Skall funkar fint om man inte gör kloningen bit-by-bit utan bara flyttar datat. I de "värsta" fallen kan man ju bara i all enkelhet klona datat till nån sambashare och sedan tillbaka, då funkar typ vadsom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heimdonger:

Skulle det funka att kopiera allt manuellt utan något program från min HDD till min SSD?

Vanliga filer, sk användardata, går utmärkt att kopiera.

Skrivet av MacAllan:

Dock kan jag inte rekommendera att klona från HDD till SSD, det kan funka bra men kan även skapa problem som i värsta fall inte märks förrän senare.

Har du något konkret exempel på problem så skriv det. Dessa flummig och vaga antydningar bidrar enbart till att sprida direkta felaktigheter.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vanliga filer, sk användardata, går utmärkt att kopiera.

Har du något konkret exempel på problem så skriv det. Dessa flummig och vaga antydningar bidrar enbart till att sprida direkta felaktigheter.

Och vad är dom direkta felaktigheterna enligt dig då?
Jo jag vet att du är en förespråkare av att det inte är några som helst problem att klona från HDD till SSD, lik förbaskat finns det många som fått problem när dom gör det.
Allt från att datorn inte startar, vilket man iofs märker direkt, till att filer blir korrupta.
En annan sak som händer lite då och då är att "helt plötsligt" startar inte deras dator och efter lite "felsökning" visar det sig att dom klona sin HDD till SSD för ett par månader sedan och nu har antingen HDD'n lagt av eller tagits bort, då visar det sig att dom inte fick över bootloadern vid kloningen.

Även om alla dessa problem kan komma även vid kloning från HDD till HDD eller SSD till SSD så är det tyvärr mer förekommande från HDD till SSD, varför kan jag tyvärr inte svara på.

Sen är det upp till var och en att avgöra hur man vill göra.

Permalänk
Medlem

Dethär ska funka ganska bra, och lösa problemet med att källdisken är större än måldisken.

Det kostar nån hundralapp dock

https://www.paragon-software.com/technologies/components/migr...

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Och vad är dom direkta felaktigheterna enligt dig då?
Jo jag vet att du är en förespråkare av att det inte är några som helst problem att klona från HDD till SSD, lik förbaskat finns det många som fått problem när dom gör det.
Allt från att datorn inte startar, vilket man iofs märker direkt, till att filer blir korrupta.
En annan sak som händer lite då och då är att "helt plötsligt" startar inte deras dator och efter lite "felsökning" visar det sig att dom klona sin HDD till SSD för ett par månader sedan och nu har antingen HDD'n lagt av eller tagits bort, då visar det sig att dom inte fick över bootloadern vid kloningen.

Även om alla dessa problem kan komma även vid kloning från HDD till HDD eller SSD till SSD så är det tyvärr mer förekommande från HDD till SSD, varför kan jag tyvärr inte svara på.

Sen är det upp till var och en att avgöra hur man vill göra.

Jag citerar stycket jag syftar på. Det saknar allt vad saklighet heter och vad ett teknikforum bör eftersträva - fakta. Samma fakta som kan hjälpa till rätt beslut på rätt grunder.

En klon är en identisk (sånär som på storleken) avbild av originalet.
Får du inte med dig boot-loader:n så är det inte en klon, möjligen en kopia. Inte konstigt om datorn inte startar. Gör om, gör rätt! Sen ska du se att det fungerar.

Precis som man talar om för nybyggare att använda distanser till moderkortet så kan man berätta hur man gör rätt från början, eller hur? Eller rekommenderar du folk i största allmänhet att köp OEM-datorer för att de kan kortsluta sina datorer om de försöker sig på att bygga själva?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag citerar stycket jag syftar på. Det saknar allt vad saklighet heter och vad ett teknikforum bör eftersträva - fakta. Samma fakta som kan hjälpa till rätt beslut på rätt grunder.

En klon är en identisk (sånär som på storleken) avbild av originalet.
Får du inte med dig boot-loader:n så är det inte en klon, möjligen en kopia. Inte konstigt om datorn inte startar. Gör om, gör rätt! Sen ska du se att det fungerar.

Precis som man talar om för nybyggare att använda distanser till moderkortet så kan man berätta hur man gör rätt från början, eller hur? Eller rekommenderar du folk i största allmänhet att köp OEM-datorer för att de kan kortsluta sina datorer om de försöker sig på att bygga själva?

Tror till och med du vet att ibland sker det saker man inte kan sätta fingret på med datorer, Windows har väl visat sig genom åren att kunna strula på diverse sätt utan att man kan säga varför. Det finns ju en anledning till att Windows känner om det är en HDD eller SSD som används vid installationen, hade det inte spelat någon roll hade det ju aldrig behövts att det känner av vilken typ av disk det är och det endast skulle bero på TRIM är jag tveksam till.
Det sakliga och fakta i detta är att inte klona utan installera nytt när man byter disk eftersom det är säkraste sättet att undvika problem.

Kan hålla med att det inte är en klon av hela disken, men det kan fortfarande vara en klon av OS och de aktiva installationer du gjort på disken. Sker ju även vid andra tillfällen att bootloadern missas även vid ny installation eftersom det enda säkra sättet att få med den är att installera nytt och enbart ha den disken ansluten som man installerar på.
Oftast kommer denna typen av trådar från folk som inte gjort detta förr och har kunskapen om hur man rättar till det om det blivit fel, så att köra med devisen "gör om, gör rätt" hjälper oftast inte eftersom det brukar vara för sent när det väl upptäcks.

Nu ligger ju inte jämförelsen med att bygga en dator på riktigt samma nivå, men det är rätt att jag brukar rekommendera folk att ha någon kunnig med sig första gången dom bygger en dator för att minimera risken att det blir fel.

Tycker bara det är nonchalant att ge rekommendationer som förutsätter en viss kunskapsnivå eftersom det kan skada mer än det hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Tycker bara det är nonchalant att ge rekommendationer som förutsätter en viss kunskapsnivå eftersom det kan skada mer än det hjälper.

Låt då oss som kan det här med kloning få ge råd.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Låt då oss som kan det här med kloning få ge råd.

Du får gärna ge råd om kloning om du vill, men det är precis det jag menar med att vara nonchalant mot de som behöver hjälp eftersom du inte kan garantera att det blir problemfritt, dels för att du inte vet om det blir korrekt gjort och dels för du inte vet om personen har den kunskap så dom kan rätta till ett fel som blir med t.ex. bootloader.

Vi behöver inte fortsätta denna diskussionen eftersom vi kommer ingen vart, vi har helt olika uppfattning.

Permalänk
Medlem

Nu vet man ju knappt om man törs tipsa om program men här kommer i alla fall ett som jag tycker är riktigt smidigt och det har många funktioner även i gratisversionen. Klona en hdd till en ssd är inga problem eller att göra en diskimage för senare restore. Här är länken:
http://www.macrium.com/reflectfree.aspx

Om du söker Youtube efter "clone disk with macrium free" hittar du mängder med videos hur man gör, bland annat den här:
https://www.youtube.com/watch?v=U0PyZIqecII

Permalänk
Hedersmedlem

Macrium saknar stöd för kloning från 512->4096: http://knowledgebase.macrium.com/display/KNOW/Incompatible+Di...

Ingen aning hur det är med andra program, återkommer om jag hittar något.

Acronis brukar klara det mesta och alignar också så att det blir rätt för SSD om jag minns rätt (mycket viktigt för livslängd/prestanda på SSD).

***

Vänligen kontrollera så att ni är i rätt avdelning innan ni skapar nya trådar.

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag använde denna när jag skulle klona win 8.1 från min bärbaras hdd till en ny Samsung 840 250gb. Funkade prima.

https://www.netonnet.se/art/komponenter/installationmoddning/...

Sedan finns ju denna.

https://www.netonnet.se/art/komponenter/installationmoddning/...

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Skrivet av Heimdonger:

Det verkar inte finnas något program ute på nätet som kan klona en HDD som har en storlek på 512 bytes per sektor till en SSD som har en storlek på 4096 bytes per sektor?

När jag exempelvis använder antingen macrium reflect eller AOMEI så får jag samma errorkod hela tiden, "The target disk has an incompatible sector size for this operation." Är det alltså helt kört, kommer jag aldrig kunna klona min HDD till min SSD?

Min HDD har ett lagringsutrymme på 1TB men jag använder bara 100.33 GB av det. Min SSD har ett lagringsutrymme på 250 GB (Samsung EVO 750) och jag använder inget av det utrymmet. Teoretiskt sett borde det fungera att klona min HDD till min SSD men jag verkar inte fatta det där sektorerna?

Skulle det funka att kopiera allt manuellt utan något program från min HDD till min SSD?

Hej

Jag klonade min frus 2TB HDD till en 1TB SSD för ett tag sedan och jag använde mig utav den programvaran som följde med Samsung EVO 850 SSD disken och det fungerade klanderfritt.
Det heter Samsung Data Migration Software och är det bästa jag testat på länge, vara bara att installera programvaran, starta programmet och följa anvisningarna, stänga av datorn > byt HDD till SSD, och starta datorn.
Det var som att man inget gjort fast att allt startade mycket snabbare och rappare

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk
Medlem

Det kan vara lite problem att klona från en större disk till en mindre, som man ofta gör när man byter från en mekanisk disk till en SSD.

Jag skulle rekommendera dig att köra en full backup med Veeam Endpoint Backup (gratis) till en nätverksenhet eller extern hårddisk och samtidigt då skapa ett Recovery-media. Du får det som förslag när du har installerat programmet, går inte att missa :).

När det är gjort kopplar du loss din mekaniska disk så att du inte råkar skriva över den. Kopplar in SSDn och bootar från USB-minnet som den skapade Recovery-media på. Sedan läser du helt enkelt tillbaka hela backupen från din externa hårddisk eller nätverksenhet till din SSD.

Jag har gjort detta säkert femtio gånger och det har inte misslyckats än. Testa och fråga om du behöver hjälp :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huge-Raven:

Hej

Jag klonade min frus 2TB HDD till en 1TB SSD för ett tag sedan och jag använde mig utav den programvaran som följde med Samsung EVO 850 SSD disken och det fungerade klanderfritt.
Det heter Samsung Data Migration Software och är det bästa jag testat på länge, vara bara att installera programvaran, starta programmet och följa anvisningarna, stänga av datorn > byt HDD till SSD, och starta datorn.
Det var som att man inget gjort fast att allt startade mycket snabbare och rappare

Använde också den mjukvaran när jag köpte ny Samsung SSD till stationära. Fungerade perfekt.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbrix:

Använde också den mjukvaran när jag köpte ny Samsung SSD till stationära. Fungerade perfekt.

Jag med. Fick ifs problem senare. Men själva programmet var lysande.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@MacAllan Tror i detta fallet är det mjukvaran som är boven.

Problemet är att jag skulle aldrig rekommendera clonezilla till en okunnig användare, då du måste tänka på en hel del saker ska bli rätt för att en klon ska fungera. Så @Dr.Mabuse har helt rätt i detta fall, att det går utmärkt att klona disk XXX till disk YYY, i 99% av fallen. Du måste dock ha mjukvara som klarar det. Det mest vanligaste användarfelet är att man bootar upp med både originalet och klonen igång, samtidigt efter kloning. Något man aldrig bör göra. Utan se till att klona, sen stäng av och sätt bara in en av dem.

Det mest vanliga felet med mjukvaran med att klona Windows miljö är att placeringen och storlekarna på känsliga partitioner som Boot/MBR eller EFI/GPT partitioner hamnar galet, eller Windows partitionen inte blir korrekt registrerad. Mjukvaror som Acronis kostar, men i gengäld gör de allt detta korrekt, och risken för problem minskar kraftigt. Största felet är som sagt att alignment inte är korrekt, vilket ställer till det, då SSDer vill ha 4k alignment. (Även moderna HDD vill faktiskt).

De har tom så pass bra teknik att du kan installera om till nytt moderkort/hårdvara med deras mjukvara, utan att ens installera om Windows. De kan slita ut den gamla HAL (Hardware Abstraction Layer) och bygga upp en ny, med andra drivare, både som du själv lägger till, och de standard som Windows har i sin databas.

Den mjukvaran som följer med tex 850 EVO är baserad på Acronis mjukvara, och är därför den fungerar så enkelt, samt kan hantera att klona större disk till mindre, som ofta annars är problem.

Med detta sagt, har du helt rätt i att det inte är riskfritt att allt går bra. Men värsta fall så har du din gamla disk med ursprungsdatan kvar... så vad har man att förlora? Bara se till att verifiera all data på den nya innan man rensar originaldisken.

Får du läsfel/korrupta filer så är det antingen fel på mjukvaran som klonar, eller diskarna som läser/skriver, för data fel sker inte annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Du får gärna ge råd om kloning om du vill, men det är precis det jag menar med att vara nonchalant mot de som behöver hjälp eftersom du inte kan garantera att det blir problemfritt, dels för att du inte vet om det blir korrekt gjort och dels för du inte vet om personen har den kunskap så dom kan rätta till ett fel som blir med t.ex. bootloader.

Vi behöver inte fortsätta denna diskussionen eftersom vi kommer ingen vart, vi har helt olika uppfattning.

Vad som är nonchalanta är att idiotförklara både datorbyggare och ett helt forum. Jo, jag kan ganska enkelt fastställa om en klon är korrekt genomförd och hur man verifierar det.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Acronis brukar klara det mesta och alignar också så att det blir rätt för SSD om jag minns rätt (mycket viktigt för livslängd/prestanda på SSD).
*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Min första kloning av SSD var förskjuten under c:a tre år innan jag fick tummen ur och åtgärdade det. Livslängden kollade jag aldrig men prestanda var försumbar. Detta iof på en förhistorisk SSD, Intel X-25M (som fortfarande fungerar men som tagits ut drift). Tror ändå det är mekaniska diskar som mest lider av detta.
Sedan Windows 7 SP1 så blir sektorstorleken korrekt vid installation, så är det dock ett mindre problem idag.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag klonar och ändrar diskar på mer eller mindre daglig basis och har gjort det i flera år (10år+)
Förr i tiden använde jag Norton Ghost men detta är utdaterat och används inte idag.

Nu för tiden använder jag Active@ Disk Image.
Det är grafiskt och utgår inte från att användaren behöver kunna en shitload om filsystem etc.

Vill man kopiera från en liten disk till en större, är det väldigt enkelt, då man mer eller mindre bara tar en disk-to-disk -copy, och sedan bygger ut disken i windows eller vad man nu kör.

Vill man kopiera från en stor disk till en mindre (tex. 500gb hdd -> 120gb ssd) måste det använda utrymmet på disken vara mindre än den totala storleken på den nya, mindre disken. (men det säger väl sig själv nästan..)
Hur som helst, istället för att göra en disk-to-disk kopia får man här gör en image.
Alltså;
Disk-to-image
Spara ner till USB eller annat media
Sedan välja Image-to-Disk och återställa den till den mindre storleken, och här välja ny storlek för partitionen under återställningsfasen.

Det hela är relativt enkelt och som sagt kräver ingen större kunskap.
Att det är en "LiveCD" som körs från en USB-sticka alá Windows utseende hjälper även till för de mer novisa användarna (eller bekväma, som mig)

Jag har köpt hela Active@ Boot Disk -produkten då det ingår mycket andra funktioner som kan vara önskvärda.
Tex. KillDisk, lösenordsverktyg, partitionsverktyg, kunna kopiera ut filer från skadade filsystem, filåterställningsverktyg etc.

Bara för att klona diskar;
http://www.lsoft.net/diskimage.aspx

Den jag har;
http://www.lsoft.net/bootdisk.aspx

Vill man inte köpa så finns även en 21 dagars / 3 veckors trial att ladda ner.
Om det är någon mer begränsning än detta vet jag dock ej.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Det program jag har bäst erfarenheter av kloning av Windows-system är:
http://www.lsoft.net/bootdisk.aspx

Inlärningströskeln är verkligen låg för detta program plus att de har en hel uppsjö med andra användbara program i deras svit.
Fullbackup av en disk inkluderar alla ev. partitioner etc. så de gånger jag har klonat komplexa system med mängder av mindre obskyra partitioner har det alltid fungerar rakt av. (allt i från WXP till W8.1 dessutom använde jag v5.6 som var avsedd för Vista men programmet funkar lika bra med dagens OS gissar jag)
Bootloadern har vid något tillfälle bråkat på en gammal WXP installation men det något som raskt avhjälptes med ett /FIXMBR kommando.

Detta program har jag att tacka för mängder av gånger då jag generellt hatar att fippla med Windows-installationer och hans moster.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.