Permalänk
Medlem

Dator för Musikproduktion!

Hej alla,

Har en kusin som är ute efter en stabil dator för Musikproduktion..

Budget ligger väl runt en 10K för bara Datorn.

Antar att 16GB RAM och i7 är ett måste?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Du behöver ingen värstingdator för att producera musik. Går att göra musik på en halv-OK laptop tillochmed!

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Vilken DAW ska användas, och vilken typ av musik? Många olika samples (EDM/Techno... etc.) eller akustiskt inspelat från instrument?

Uppgraderade nyligen min iMac med SSD och 16GB (från mekansik disk och 8GB RAM). Natt-och-dag skillnad måste jag säga. Problematiken innan låg i att RAM maxades och det tog en evighet att söka bland alla samples på den mekaniska disken. Använder Ableton.

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Han spelar in akustiskt ifrån instrument, Imac kan ju vara ett alternativ som du säger, dock ruskigt dyrt..

Vet ej vad han kör för program men kan ta reda på det!

/D

Permalänk
Medlem

För musikproduktion skulle jag säga att 8GB ram är fullt tillräkligt. En dator för 6-8k räcker gott och väl för musikproduktion imo. Hade satsat de flesta av slantarna på bra kringutrustning (ljudkort/mixer/monitorer). Sånt står sig betydligt längre än en dator också.

Och glöm för guds skull inte en vettig (hel-automatisk) backuplösning!

Permalänk
Medlem

SSD lär ju vara rätt viktigt här också eller?

Permalänk

Ja, du behöver ju ingen raketforskardator iallafall. Du behöver ju inte ett separat grafikkort osv. Köp något mindre moderkort, något htpc-ish chassi, modell mindre och lägg pengar på ljudkort(?), dacar och ampar (Nu vet jag inte riktigt vad jag pratar om men du fattar nog). Om den ska vara i samma rum som där det spelas in kanske du bör satsa på tystgående kylning osv.

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

Feel free att bygga ihop en och dela med er för tips

Permalänk
Skrivet av Bucobuco:

Hej alla,

Har en kusin som är ute efter en stabil dator för Musikproduktion..

Budget ligger väl runt en 10K för bara Datorn.

Antar att 16GB RAM och i7 är ett måste?

Tack på förhand!

Hej!

Nä, varken 16GB RAM eller i7 är ett måste.
Det beror helt på vad du ska göra. Ska du spela in dig själv när du sjunger och spelar gitarr, klarar du dig på en 15 år gammal dator.
Ska du göra symfoniska verk med 50 spår och en massa plug-ins, behöver du högre prestanda.
Själv gör jag elektronisk musik med max 30 spår, och använder endast de plug-ins som finns i Logic Pro X.
Min dator är en iMac 27", late 2013, med i5 (QC 3.2 GHz), 8 GB RAM och 256 GB SSD.
Den funkar utmärkt till det jag gör, men är dock över 10k i pris, men Mac behöver man inte ha.
Kör man på PC får man motsvarande prestanda inom din budget, dock får du välja annan DAW än Logic.

Mvh Daniel

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 2700X | CPU-FAN: Noctua NH-U12S + NT-F12 (PP) |
| MB: Asus Prime X470-Pro | RAM: Corsair Vengeance LPX 3000Mhz 2X8GB |
| GPU: Geforce 3080 12GB | SSD1: Intel SSD 5 500 GB x2 (Raid 0) SSD2: Samsung 860 EVO 1TB |
| HDD1: WD 160GB | HDD2: Fujitsu 1TB | CHASSI: FD Define R6 |
| PSU: Seasonic Focus Plus Gold 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AvengedSevenfold:

Hej!

Nä, varken 16GB RAM eller i7 är ett måste.
Det beror helt på vad du ska göra. Ska du spela in dig själv när du sjunger och spelar gitarr, klarar du dig på en 15 år gammal dator.
Ska du göra symfoniska verk med 50 spår och en massa plug-ins, behöver du högre prestanda.
Själv gör jag elektronisk musik med max 30 spår, och använder endast de plug-ins som finns i Logic Pro X.
Min dator är en iMac 27", late 2013, med i5 (QC 3.2 GHz), 8 GB RAM och 256 GB SSD.
Den funkar utmärkt till det jag gör, men är dock över 10k i pris, men Mac behöver man inte ha.
Kör man på PC får man motsvarande prestanda inom din budget, dock får du välja annan DAW än Logic.

Mvh Daniel

Ja asså jag tror han är mer medium i sitt användande, kör nog inte en 30 spårs låt men en 10-15 kanske, kommer använda cubase också. Men han vill köra dubbla skärmar osv så vettifsn vad ja kan rekommendera asså..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om detta?

Inget nätagg ännu så kom gärna med förslag!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10205352/

Permalänk
Medlem

Dator för musikproduktion (Cubase)

Hej,

någon som har en bra build runt 8-9K för Cubase?

I7?
16 gb ram?

Har byggt ihop en bättre för 15K men priset va för dyrt så kan någon kolla kanske?

Permalänk

Själv kör jag cubase på en gammal Intel Core Duo e8500, 4gb ram, radeon hd 6950 och en 200gb WD hdd.
Ska dock byta ut processorn mot en xeon x5460 och någon mindre ssd.

Så kanske bättre att köpa en komplett begagnad dator?
Ska det bara spelas in sång och gitarr så behövs det ingen super dator.

Visa signatur

Gaming: i7 8700k delid @ 4.8ghz | Noctua NH-D15
ASUS Maximus Hero X | Corsair 32gb 3000Mhz | EVGA GTX 1080ti SC Black Edition
NAS: Ryzen 3 3200g | Asus Prime X370 Pro | Kingston 8gb ECC | 4x4tb WD Red

Permalänk
Medlem

Jag skulle lägga mycket krut på CPU, RAM och ljudkort. I min studiodator kör jag överklockad 4770K och 32GB RAM (som nästan blir lite för lite när man jobbar med pluggar som laddar mycket samples).
Processorn som jag kör i 4.3GHz räcker mer än väl. Ljudkort glömmer man lätt. Ägde ett Maudio Fasttrack Pro i 2-3 år till mina Yamaha HS50. Mycket strul med latency och dropouts. Sedan köpte jag mig ett Focusrite Liquid Saffire 56 för ca 6000:-. Latency försvann, aldrig problem med dropouts etc. Allt bara funkar och man kan fokusera sig på musiken. Uppgradera även till ett par Yamaha HS8.

Har faktiskt inget förutom mitt OS & DAW (Ableton) på SSD. Har två 4TB i raid 1 för backup av färdiga projekt, samples och ljudbibliotek för pluggar etc. Har sedan en vanlig hårddisk (250GB) där jag lägger alla VST's, ofärdiga projekt och exporterad musik (som även syncas till Mega).

Här kan du kika vad jag jobbar med: https://www.youtube.com/user/AlienInsideMusic

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk

Jag kör Cubase med ett projekt med 14 låtar med massor av spår. Jag kör mestadels inspelning och har inte en massa effekter jag trixar med. Däremot är det ju tungt att hålla på i ett så stort projekt.

Tidigare körde jag på Pentium g3258, 8 gb RAM, HDD. Det funkade okej för inspelning men då och då fick man lugna sig med knapptryckningarna eftersom datorn var tvungen att "hämta sig". Tog även evigheter att starta upp Cubase med projektet (kring 7-8 minuter).

Nu har jag bytt ut komponenterna till i7-4790k, 16 gb RAM och SSD. Det går helt klart smidigare och programmet/projektet startas på någon minut. Hade säkert gått bra med lite mindre prestanda men jag ville få till en bra dator på alla fronter. Ska han hålla på med många effekter och plugins och grejer så kan det ju dock tänkas behövas, det är jag inte så haj på då jag inte är någon studiotekniker.

Som ljudkort har jag ett gammalt M-Audio Fast Track som kostade någon femhundring, behövs inte något mer avancerat än så om man spelar in ett instrument åt gången. Latencyn har jag inte haft något problem med.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk

En egen fråga till de som har mer koll: Hjälper det mycket under själva inspelningens gång att man har audio-filerna på SSD:n i stället för på HDD:n? Tänker mig att starta upp samt att spara, hjälps. Men när filerna väl är inlästa i programmet, spelar det någon roll för upp- och inspelning vilken hårddisk de ligger på?

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s