Permalänk
Medlem

Vilken Ubiquiti AP ska man välja?

Står och velar vilken AP som är bäst/prisvärdast.

Vi har 100/100 lina till lägenheten och en drös betongväggar. AP kommer stå i ett hörn i lägenheten och behöver ta sig igenom minst en och ibland två betongväggar för att nå alla vrån.

Är helt nöjd om jag får >40mbit i hela lägenheten (74kvm).

Alternativen är:

Ubiquiti Networks UniFi AP AC LR - 1200kr
Ubiquiti Networks UniFi AP AC PRO - 1600kr
Ubiquiti Networks UniFi AP - 750kr
Ubiquiti Networks UniFi AP AC Lite - 950kr

ca 10st trådlösa enheter kommer vara anslutna.

Vad skulle ni rekommendera? Vill komma undan så billigt som möjligt självklart :).

Spontant så känns Lite lite som en sweet spot... men velar...

EDIT:
Stöder dessa AP mesh nätverk?

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Den billigaste är baserad på 802.11n protokollet och stödjer bara 2.4ghz bandet.

https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap-ac-lite/
Nederst på sidan kan du se en jämförelse.
AC Lite kommer fungera bra.

Men du måste tänka om lite här. Själv om du köper en bättre AP, betyder det inte att den kommer ge täckning igenom betongväggar etc. Kanske du måste ha 2 styck för att täcka allt.
Det som gör ubiquiti bra är att du kan roama mellan APor utan avbrott.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Jag hade antingen kört 2st, eller en LongRange och hoppas på det bästa! AC modeller givetvis

Själv kör jag 3st AP PRO i min lägenhet på 68m2, fullt flå överallt

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

Har själv AC Lite hemma och måste säga att den är väldigt bra. Fick tidigare ha en basstation och 2 repeaters pga källare och murstock för att nå hela huset, nu klarar jag mig utan problem med den ensam på övervångingen.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Jo i värsta fall så måste jag ha två st. Därför jag frågade om det går att sätta upp någon typ av mesh funktionalitet.

Går att placera dom så de ser varandra genom en dörröppning och där igenom rundar en betongvägg. Problemet är att dra en nätverkskabel till AP nr 2. Mesh nätverk hade kanske varit lösningen.

Läst någonstans att LR varianten inte fungerar i EU? Alltså att man inte kan kräma på full effekt ur den pga EU regler.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Verkar gå få en Mesh liknande lösning med deras "Wireless uplink" teknologi. Ska läsa på lite mera :).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har en lite på 75kvm och det fungerar perfekt. Genom just nu två betongväggar och en välfylld garderob ligger jag på 40 Mbit. Inte hörn-hörn på lägenheten men kanske uppskattningsvis vad en motsvarande 40-kvadratare skulle vara?

Med det sagt skulle jag alla gånger tagit AC LR-varianten om jag fick välja igen. Den verkar vara märkbart bättre för inte många kronor extra.

Icke-AC ska du inte ens fundera på och Pron har inga direkta fördelar förutom högre maxhastighet vilket sällan är nödvändigt på wifi. Den är dessutom mycket större och dyrare.

Permalänk
Hedersmedlem

Alla deras accesspunkter är bra, men spontant skulle jag nog välja Pro, eftersom de har riktig PoE. Har själv en Pro, en AP samt en Outdoor-AP:s av dem och är väldigt nöjd.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

För bästa täckning är det UniFi AP AC LR som gäller.
Den har en bättre antenn så den täcker en större yta.

UniFi AP går inte att använda som ett Mesh nätverk.
Det går att koppla upp en AP trådlösts men då blir det som en extender.

Om man tittar på tester som https://www.smallnetbuilder.com/ har gjort av mesh verkar det som de flesta inte fungerar något vidare.
Netgear Orbi verkar fungera bäst även om det inte är "riktigt" mesh.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Skrev detta i en annan tråd:

Citat:

Jag har en AP AC Lite i ett en och en halv plans hus med källare om totalt 258 kvm. På ovanvåningen (där AP sitter i taket) har jag fullt blås 250/100 mbit, på markplan i sämsta hörnet får jag 180/80 mbit och i källaren i sämsta hörnet får jag 90/50 mbit.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera UniFi AP AC Lite, har själv två stycken. Går att få ut 500 megabit i samma rum, 300+ ett rum bort genom 16cm betongvägg, 150-200 två rum bort genom dubbla 16cm betongväggar.

Och du ska inte ställa den i ett hörn, du ska sätta upp den i taket eller uppe på väggen på bästa möjliga ställe för att täcka dom ställena du vill så bra som går.
Om du köper två däremot så kan du sätta dom i varsit hörn för att minimera överlappning och garantera så bra täckning som möjligt på så många stället som möjligt.