Hjälp! - Lagg vid belastning av omkring 100 spelare [TF2-Servrar]

Permalänk
Medlem

Hjälp! - Lagg vid belastning av omkring 100 spelare [TF2-Servrar]

Hallå, kan säga att det var länge sedan jag lade ett utropstecken i min titel men är verkligen desperat. Tycker det är skitkul att driva servrar men är på håret om att gå back varje månad och har verkligen inte råd att hyra en server. I hopp om att rädda drömmen vänder jag mig hit.

100/100mbit fiber via Sollentunas stadsnät och Bahnhof som ISP. Stadsnätet klarar inte högre hastigheter tyvärr.
Router: Asus RT-N56U - https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=765738
Fiberkonverter: PacketFront DRG 626

Serverburkarna upplever knappt någon belastning och lagget sträcker sig över alla maskiner oavsett hur mycket individuell belastning de är under.
Vad kan jag göra? Finns det någon routerkonfiguration jag kan göra för att minska belastningen på nätverk eller nätverksutrustning eller behöver jag en kraftfullare router?
Ur spelperspektivet, finns det möjligtvis serverinställningar, kanske tickrate eller dylikt som kan lindra belastningen?

Hjälp uppskattas mer än ni tror. Jobbar som tekniker men jag inser verkligen mina brister när jag försöker tackla det här själv..

Visa signatur

¤ CPU Intel Core 2 QUAD Q9450 CPU Kylare Zalman CNPS9700LED Ultra Quiet GPU GeForce GTX 280 1024MB Moderkort Asus Rampage Formula iX48 RAM Corsair Dominator 2GB TWIN2X2048-8500C5DF Ljudkort Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty PSU Corsair HX Series Modular Power Supply 620W Chassi Cooler Master Stacker STC-T01 HDD WD Raptor 150GB 10000RPM ~ Maxtor 300GB ~ Samsung SpinPoint 500GB ¤

Permalänk
Medlem

Hur ser belastningen i routern ut? Det kan vara den som är för klen för att klara av samtliga anslutningar.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800X | ASUS ROG STRIX X570-F GAMING | Corsair Vengence LPX 32GB 3200MHz | Fractal Design Meshify S2 | Fractal Design Celsius S36 | ASUS GeForce RTX 2080 Ti | Corsair Force MP600 1TB + Sandisk Ultra II SSD 480 GB + Western Digital Red 3 TB |

Permalänk
Medlem

Har du mätt upp hur mycket bandbredd som används när du närmar dig 100 spelare?
Vad innebär lagg för dig, är det att spelarna går upp emot 100 ping eller 300+ i ping?
Gissar att du även använder uppkopplingen för eget bruk så dina 100Mbit är väl knappast dedikerade enbart till servrarna.

Nu har jag ingen erfarenhet av just TF2 servrar, men har hållt på med andra spelservrar för ett gäng år sedan.
Just tickrate och bandwidth rate är ju sådant som påverkar hur mycket som går ut.
De inställningar på servern som kan påverka just bandbredd är följande:

sv_maxrate
sv_maxupdaterate

Edit: som sidnot, trodde bara det var min förening (BRF Vasa, Sollentuna) som var för snål för att uppgradera hårdvaran för att få högre än 100Mbit, när jag bytte till Bahnhof så beställde jag 250Mbit eftersom det enligt hemsidan skulle gå (både portalen för stadsnätet samt Bahnhof) men tji fick jag när det väl skulle kopplas in.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.