Hybrid disk som speldisk, input på det?

Permalänk
Medlem

Hybrid disk som speldisk, input på det?

Hej på er!

Min SSD speldisk har varit full sen en tid tillbaka och min lagrings HDD har börjat användas som speldisk. Dock ska min HDD som jag har till att lagra bilder hamna i nån form utav NAS istället och jag behöver därför någon ny disk så alla spelen får plats.

Som det ser ut idag har jag:

C-disk: Windows (128GB SSD)
D-disk: Speldisk (256gb SSD)
E-disk: Lagringsdisk (2tb HDD, har för mig WD Green) denna ska hamna i nån form utav NAS lösning, men det är ett senare projekt. Blir nog en extern hårddisk tillsvidare. Förövrigt så ligger denna disken utanför datorn då den inte får plats i mitt Silverstone Sugo SG06 chassi efter att jag installerat en Corsair H60 vattenkylning.

Har ett Silverstone Sugo SG06 somsagt så behöver använda mig utav en 2,5" Hårddisk.
Har länge varit på jakt på en 1tb SSD då jag just nu har en 600gb med bara spel. Vill helst inte behöva avinstallera/installera så behöver hyffsat stort utrymme. Docks så ligger 1tb diskarna stadigt på runt 2600kr, vilket känns lite väl kan jag tycka. (Hade hoppas på att kunna köpa en 1tb SSD på blackfriday för 1990kr, men sån tur hade man inte)

Hittade denna:

Seagate Firecuda 128MB 2TB Hybrid disk
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3926811

Hur pass smarta är dessa hybriddiskar?
Kommer den bara ihåg det jag spelar mest och lägger det på SSD delen av disken?
Eller laddar den in delar av spelet man spelar för stunden på SSD delen för att få snabbare laddtider?

Söker man på det verkar folk vara nöjda med sina uppgraderingar på sina PS4:or.

Vettig input sökes!
Trevlig helg på er!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Hybriddiskar funkar rätt så bra vad jag förstår, men jag vet inte om de gör så jättemycket nytta med spel då spelen är såpass stora liksom.

Sen är kanske inte just den där disken den bästa för dina behov då den bara har 8GB SSD. 128 MB cache också förstås men det är ju ganska normalt.

Permalänk
Medlem

Hej

Jag har ett bättre förslag.

Köp en licens för Primocache och använd dina diskar som du har? Eller köp till en liten SSD. Primocahe funkar förvånansvärt smidigt och snabbt.
Jag har tre licenser själv och är hel nöjd. Gör att man "nästan" får SSD fart på en HDD och du väljer själv vilken SSD som du kör som cache eller hur mycket RAM som du använder som mellanlager.

https://www.romexsoftware.com/en-us/primo-cache/ förklaring (eng)

Detta förslag löser inte problemet med en disk på utsidan men kanske något att tänka på? Primocache kostar inte så mycket och boostar även Windows om man vill. Avsevärt bättre än en hybriddisk med mycket begränsad SSD del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dack3:

Hej

Jag har ett bättre förslag.

Köp en licens för Primocache och använd dina diskar som du har? Eller köp till en liten SSD. Primocahe funkar förvånansvärt smidigt och snabbt.
Jag har tre licenser själv och är hel nöjd. Gör att man "nästan" får SSD fart på en HDD och du väljer själv vilken SSD som du kör som cache eller hur mycket RAM som du använder som mellanlager.

https://www.romexsoftware.com/en-us/primo-cache/ förklaring (eng)

Detta förslag löser inte problemet med en disk på utsidan men kanske något att tänka på? Primocache kostar inte så mycket och boostar även Windows om man vill. Avsevärt bättre än en hybriddisk med mycket begränsad SSD del.

Eller så använder du bara Intels Smart Response som typ gör... samma sak med en SSD + HDD, utan att betala något mer än ditt moderkort måste stöda det (Alla Z*7 och H*7 moderkort från 7 serien). RAM cache är trevligt, tills strömmen går och poff, där var ditt filsystem korrupt (något jag vet hände minst en gång när jag testade din mjukvara när den var i beta stadiet), och sker med liknande mjukvaror.

@MrMadMax Hybriddisk är bra som OS disk om man inte vill/kan ha SSD, men som speldisk är de 8GB för lite cache. Spelen idag är ofta på 10-50+GB och även om den visserligen gör block cachning, så kommer det bara att kunna accelerera 1-2 spel delvis. Då är en vettig 7200 RPMare bättre val.

Om du går HDD vägen, partitionera upp den. Sätt 1/3 av disken som "spel" partition, och sen 2/3 som lagring av annat som inte används när du spelar. Formatera spelpartitioner med 64kB kluster. Ger dina spel en chans att få bästa prestandan med lägre söktider och snabbare läs/skrivprestanda.

Hade jag dock varit dig, och du har ett kompatibelt moderkort med Intels Smart Response så hade jag formaterat om. Satt din 256GB SSD som system + spel. Sen tagit din 128GB som cache disk (64GB) med din nya HDD, med ev en liten temp/pagefil partition (men lämna resten oanvänt för att cachen ska fungera optimalt).

Då får du utan extra kostnad en bra SSD för systemet + en hybridHDD/SSD disk som faktiskt har plats för dina spel. Gör samma som jag sa ovan dock med HDDn så den också får bra prestanda. Den cachen är också på blocknivå, så det är typ som den 8GB Cachen på hybriddisken, men 8x större

Permalänk
Medlem

Jag har lite glömt bort Intels Smart Responce då jag kör AMD-plattform men det funkar ju bra det med.

Angående RAM L1 cache till Primocache så kan man själv välja om man vill köra med "write defer" eller inte. (dvs fördröja skrivningar och hålla "dirty data" i RAM till det blir skrivet till disken) Jag har också kraschat en gång men farten blir så mycket bättre med RAM cache satt i defer mode.

Jag har inte testat någon M.2 pcie SSD men innan jag köper en ny dator med Ryzen så kör jag med HDD/SSD-cache...

Permalänk
Medlem

SSHD gör mest nytta som huvud disk där operativsystemet ligger och fungerar helt okej enligt mig (i alla fall 3,5" diskarna) Betydligt bättre än endast vanlig HDD i alla fall. Har dock inte testat någon ur den senaste serien utan min erfarenhet gäller seagates 3,5" 1TB version runt 2014/15.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

2månader senare kommer svar. Bravo! Jag läste igenom era tips och förslag. Tack så mycket!
Många av lösningarna var helt nya för mig. Har alltid bara tryckt in en disk och kört som vanligt.
Tack för lärdomen!

Kan ju berätta vad lösningen blev för mig också!
Jag köpte en 960gb SSD disk från Elgiganten för 2390kr:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/harddisk-...

Blev lite mer pengar över förra månaden så jag tänkte varför inte liksom?!?

Min nya setup blev:
C: Windows på min 250GB SSD Disk
D: Spel disk på min nya 960gb SSD Disk

Och min 120gb SSD disk ger jag till min systers äldsta påg på 15år.

Trevlig helg på er!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

2månader senare kommer svar. Bravo! Jag läste igenom era tips och förslag. Tack så mycket!
Många av lösningarna var helt nya för mig. Har alltid bara tryckt in en disk och kört som vanligt.
Tack för lärdomen!

Kan ju berätta vad lösningen blev för mig också!
Jag köpte en 960gb SSD disk från Elgiganten för 2390kr:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/harddisk-...

Blev lite mer pengar över förra månaden så jag tänkte varför inte liksom?!?

Min nya setup blev:
C: Windows på min 250GB SSD Disk
D: Spel disk på min nya 960gb SSD Disk

Och min 120gb SSD disk ger jag till min systers äldsta påg på 15år.

Trevlig helg på er!

Men... Varför inte köra både spel och Windows på samma disk?

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Inaktiv

Jag stoppade nyligen in just en Seagate Firecuda 2TB i min laptop. Var ute efter en stor SSD först men ville ha mer utrymme och kommer dessutom vilja lagra exempelvis video och då blir SSD-lagringen snabbt dyr.

Fungerar helt okej att spela på med, men har inte hunnit använda den så mycket ännu. Provade BF3 nyss på den faktiskt, rullade på fint utan några direkta problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

2månader senare kommer svar. Bravo! Jag läste igenom era tips och förslag. Tack så mycket!
Många av lösningarna var helt nya för mig. Har alltid bara tryckt in en disk och kört som vanligt.
Tack för lärdomen!

Kan ju berätta vad lösningen blev för mig också!
Jag köpte en 960gb SSD disk från Elgiganten för 2390kr:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/harddisk-...

Blev lite mer pengar över förra månaden så jag tänkte varför inte liksom?!?

Min nya setup blev:
C: Windows på min 250GB SSD Disk
D: Spel disk på min nya 960gb SSD Disk

Och min 120gb SSD disk ger jag till min systers äldsta påg på 15år.

Trevlig helg på er!

Låter ju som en trevlig lösning. Systemet får lätt plats med program och annat på 250GB, och du kan ha samtliga spel på 960GB disken som bör räcka utrymmesmässigt i många år. Trion 150 är också en bra disk, så helt klart ett bra val.

Finns alltid någon som har nytta av en 128GB SSD också, så det är helt klart värt att skicka vidare tills HDD är borta som systemdisk från varenda maskin

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Men... Varför inte köra både spel och Windows på samma disk?

Hade utrymmet för 2st 2,5" i Chassit. Och om jag ändå har SSD diskar sen innan så varför inte lyxa till det?
Har dessutom länge kört det uppdelat på en systemdisk och en speldisk (+eventuell lagringsdisk).

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

@MrMadMax: Det underlättar ju också vid en eventuell ominstallation. Inte för att man behöver göra det så ofta nuförtiden, men i alla fall.