Felsöka Bahnhof Fiber med Router Asus RT-AC87U - tappar kontakt några gånger i veckan

Permalänk
Medlem

Felsöka Bahnhof Fiber med Router Asus RT-AC87U - tappar kontakt några gånger i veckan

Router: https://www.asus.com/se/Networking/RTAC87U/ . Sprillans ny.

Anslutningen dör 30-90 sekunder vid olika tillfällen, några gånger i veckan. Har anmält till Bahnhof och gjort Pingplotter test, men de verkar indikera att anslutningen dör mot Routern.

Har följt Bahnhofs felsökningsguide, kopplat dator direkt mot mediekonvertern och kört Pingplotter 48 timmar den vägen, utan konkreta resultat, enligt Bahnhof, trots att jag kan se att den tappar ping mot ping.sunet.se .

Frågan är var jag skall utesluta på Routern för att vara säker på att den släpper igenom rätt, eller allt, då den har en rad säkerhetsfinesser.

Datorer är kopplade > Mediakonverter > Router > Switch > Dator . Kan enkelt koppla förbi Switch i felsökningssyfte, men har flera datorer anslutna så den behövs.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Koppla förbi switchen först så du vet att den inte är problemet.

Permalänk
Medlem

Ok, har börjat med det, tar väl ett tag om det märks

Switch är HP Procurve 1410 8G.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Du kan pinga routern långvarigt typ varje sekund och se om kontakten bryts med den samtidigt som du tappar internetanslutningen, om routern svarar på ping när du tappar anslutningen är det mindre chans att den är felaktig jämfört med om den alltid är "död" när problemet uppstår. för då är den mycket misstänkt som felkälla.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har samma problem, däremot dör min anslutning upp emot 30 minuter. Har varit i kontakt med Bahnhof och till och med berättat vad problemet är men de fattar inte.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Nästan 10 år gammal switch, jag gissar på att det är den som inte orkar med.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Switchen är 6 år gammal om något och revisionen tyder på att den tillverkades tidigast 2010, men jag kan ha fel, vet inte exakt vad som anger tillverkningsdatum på den...

Oavsett drabbar det även nätverk ansluten till TP-Link SG1008D som skall vara bland de bättre på marknaden, och den är köpt 2015.

Men nu kör min desktop iaf direkt mot Router, så vi får se.

//

Satte dessutom min hemmaserver på att pinga den till txt fil tills vidare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Pinga från andra datorer också. Prova även andra kablar. Tycker det låter som externt problem men bäst att utesluta allt internt först.

Permalänk
Medlem

Så, första lite mer signifikanta avbrottet.

2017-07-03 22:52:34 ping.sunet.se 192.36.125.18 192.36.125.18 13 61 Succeeded
2017-07-03 22:52:39 10.1.1.1 10.1.1.1 Request Timeout
2017-07-03 22:52:39 ping.sunet.se 192.36.125.18 Request Timeout
2017-07-03 22:52:45 10.1.1.1 10.1.1.1 Request Timeout
2017-07-03 22:52:45 ping.sunet.se 192.36.125.18 Request Timeout
2017-07-03 22:52:51 10.1.1.1 10.1.1.1 Request Timeout
2017-07-03 22:52:51 ping.sunet.se 192.36.125.18 Request Timeout
2017-07-03 22:52:57 10.1.1.1 10.1.1.1 Request Timeout
2017-07-03 22:52:57 ping.sunet.se 192.36.125.18 Request Timeout
2017-07-03 22:53:03 10.1.1.1 10.1.1.1 Request Timeout
2017-07-03 22:53:03 ping.sunet.se 192.36.125.18 Request Timeout
2017-07-03 22:53:09 10.1.1.1 10.1.1.1 Request Timeout
2017-07-03 22:53:09 ping.sunet.se 192.36.125.18 Request Timeout
2017-07-03 22:53:15 ping.sunet.se 192.36.125.18 10.1.1.10 Destination Host Unreachable
2017-07-03 22:53:15 10.1.1.1 10.1.1.1 Request Timeout
2017-07-03 22:53:21 ping.sunet.se 192.36.125.18 Request Timeout
2017-07-03 22:53:21 10.1.1.1 10.1.1.1 Request Timeout
2017-07-03 22:53:27 10.1.1.1 10.1.1.1 Request Timeout
2017-07-03 22:53:27 ping.sunet.se 192.36.125.18 Request Timeout
2017-07-03 22:53:33 10.1.1.1 10.1.1.1 Request Timeout
2017-07-03 22:53:33 ping.sunet.se 192.36.125.18 Request Timeout
2017-07-03 22:53:39 10.1.1.1 10.1.1.1 Request Timeout
2017-07-03 22:53:39 ping.sunet.se 192.36.125.18 Request Timeout
2017-07-03 22:53:45 ping.sunet.se 192.36.125.18 10.1.1.10 Destination Host Unreachable
2017-07-03 22:53:45 10.1.1.1 10.1.1.1 Request Timeout
2017-07-03 22:53:51 10.1.1.1 10.1.1.1 Request Timeout
2017-07-03 22:53:51 ping.sunet.se 192.36.125.18 Request Timeout
2017-07-03 22:53:57 10.1.1.1 10.1.1.1 Request Timeout
2017-07-03 22:53:57 ping.sunet.se 192.36.125.18 Request Timeout
2017-07-03 22:54:03 ping.sunet.se 192.36.125.18 Request Timeout
2017-07-03 22:54:03 10.1.1.1 10.1.1.1 Request Timeout
2017-07-03 22:54:09 10.1.1.1 10.1.1.1 Request Timeout
2017-07-03 22:54:09 ping.sunet.se 192.36.125.18 Request Timeout
2017-07-03 22:54:15 10.1.1.1 10.1.1.1 Request Timeout
2017-07-03 22:54:15 ping.sunet.se 192.36.125.18 Request Timeout
2017-07-03 22:54:21 10.1.1.1 10.1.1.1 Request Timeout
2017-07-03 22:54:21 ping.sunet.se 192.36.125.18 Request Timeout
2017-07-03 22:54:27 10.1.1.1 10.1.1.1 Request Timeout
2017-07-03 22:54:27 ping.sunet.se 192.36.125.18 Request Timeout
2017-07-03 22:54:33 10.1.1.1 10.1.1.1 Request Timeout
2017-07-03 22:54:33 ping.sunet.se 192.36.125.18 Request Timeout
2017-07-03 22:54:39 10.1.1.1 10.1.1.1 Request Timeout
2017-07-03 22:54:39 ping.sunet.se 192.36.125.18 Request Timeout
2017-07-03 22:54:45 10.1.1.1 10.1.1.1 Request Timeout
2017-07-03 22:54:45 ping.sunet.se 192.36.125.18 Request Timeout
2017-07-03 22:54:51 ping.sunet.se 192.36.125.18 10.1.1.10 Destination Host Unreachable
2017-07-03 22:54:51 10.1.1.1 10.1.1.1 Request Timeout
2017-07-03 22:54:57 ping.sunet.se 192.36.125.18 Request Timeout
2017-07-03 22:54:57 10.1.1.1 10.1.1.1 Request Timeout
2017-07-03 22:55:03 ping.sunet.se 192.36.125.18 Request Timeout
2017-07-03 22:55:03 10.1.1.1 10.1.1.1 Request Timeout
2017-07-03 22:55:09 10.1.1.1 10.1.1.1 Request Timeout
2017-07-03 22:55:09 ping.sunet.se 192.36.125.18 Request Timeout
2017-07-03 22:55:15 10.1.1.1 10.1.1.1 10.1.1.1 0 64 Succeeded
2017-07-03 22:55:15 ping.sunet.se 192.36.125.18 192.36.125.18 12 54 Succeeded
2017-07-03 22:55:20 10.1.1.1 10.1.1.1 10.1.1.1 0 64 Succeeded

10.1.1.1 är alltså routern som verkar lägga av med att svara först, vilket medför att sunet slutar svara omedelbart efteråt.

I routerns syslog ser det knas ut, jag har länkat den via en pastebin länk: https://pastebin.com/Q7Nga9L4

22.34 ballar den ur och börjar logga med Aug 1?? Sedan har den en lång rad system korrigeringar, 204 rader, under Aug 1, för att sedan börja ticka igen. Någon som kan utläsa mer specifikt varför den gör detta? Kanske den gör en spontan omstart men jag ser inte varför.

En annan sak den gör hela tiden, men som bara är spammig, inget jag kan göra åt, är att blinka med detta:

men jag har inte beställt fast IP så det är ju bara nys, vad jag begriper.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Jag kan inte se om du kör senaste firmware i routern?

EDIT Här bryter det ihop och be Bahnhof kolla det!

Jul 3 22:58:38 dhcp client: bound 100.127.XX.90 via 100.127.XX.1 during 1200 seconds.
Jul 3 22:58:39 kernel: DROP IN=eth0 OUT= MAC=38:d5:47:e2:9b:f0:78:ba:f9:3a:00:4a:08:00 SRC=40.77.229.20 DST=100.127.13.90 LEN=274 TOS=0x00 PREC=0x00 TTL=110 ID=26306 DF PROTO=TCP SPT=443 DPT=49692 SEQ=2863001625 ACK=1709008549 WINDOW=7256 RES=0x00 ACK PSH URGP=0
Jul 3 22:58:39 start_nat_rules: apply the nat_rules(/tmp/nat_rules_eth0_eth0)!
Jul 3 22:58:46 dnsmasq-dhcp[455]: not giving name localhost to the DHCP lease of 10.1.1.124 because the name exists in /etc/hosts with address 127.0.0.1

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Jo kör senaste. Ser du i skärmdumpen, om du kollar Asus site länkad i första inlägget.

https://www.asus.com/se/Networking/RTAC87U/HelpDesk_Download/

Välj "övrigt" för operativsystem, eller vilket som tror jag funkar.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Homdax:

Jo kör senaste. Ser du i skärmdumpen, om du kollar Asus site länkad i första inlägget.

https://www.asus.com/se/Networking/RTAC87U/HelpDesk_Download/

Välj "övrigt" för operativsystem, eller vilket som tror jag funkar.

Jo jag ser det i loggen också på busybox-versionen när routern startar.

Bahnhof har troligen nåt helt galet och det blir alldeles galet när dhcp-konfigureringen sker.

EDIT sen finns ju även Merlins firmware men jag är ganska säker på att Bahnhof har fel på utrustning.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Har gjort följande.

- Felanmält (igen!) till Bahnhof med Plunns info
- Felanmält Routern till Asus (anledningen till detta är spontan reboot samt de konstiga datumen).

Så får vi se.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har haft bahnhof i snart 3 år med en asus rt-N66U router, merlin firm, och har sen de började jobba med "northern light" upprustningen tappat anslutning precis som du lite då och då.

Permalänk
Medlem

Jo jag har sett det där om Norhtern Light. Till saken hör att i mitt område är det Telia som installerat fibern via BlackNetworks... fattar inte hur Northern Light hjälper mig?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Så, första lite mer signifikanta avbrottet.

22.34 ballar den ur och börjar logga med Aug 1?? Sedan har den en lång rad system korrigeringar, 204 rader, under Aug 1, för att sedan börja ticka igen. Någon som kan utläsa mer specifikt varför den gör detta? Kanske den gör en spontan omstart men jag ser inte varför.

Din router bootar om strax före 2:a logg-posten, när den väl kommer upp och börjar logga går systemklockan fel. Vid loggpost 202 skickar den NTP och ställer på så sätt om klockan, vid loggpost 205 är klockan korrekt.

Frågan är varför din router bootar om men jag gissar på någon form av HW-fel.
Är ganska säker på att det inte är vare sig Telias eller Bahnhofs fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Har samma problem, däremot dör min anslutning upp emot 30 minuter. Har varit i kontakt med Bahnhof och till och med berättat vad problemet är men de fattar inte.

Vad är problemet då?

Permalänk
Inaktiv

Du kan ju prova att uppdatera FW på routern. Det där stora utropstecknet kan mycket väl innebära en stabilitetspatch

Jag har en RT-AC68U som jag var tvungen att byta ut för att kretsen som styrde WAN dog. Fattar inte hur.. Trodde de flesta maskiner var SoC nuförtiden.

Permalänk
Medlem

@anon246659: Läs tråden är du hygglig? FW är senaste. Står en halvmeter upp.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Din router bootar om strax före 2:a logg-posten, när den väl kommer upp och börjar logga går systemklockan fel. Vid loggpost 202 skickar den NTP och ställer på så sätt om klockan, vid loggpost 205 är klockan korrekt.

Frågan är varför din router bootar om men jag gissar på någon form av HW-fel.
Är ganska säker på att det inte är vare sig Telias eller Bahnhofs fel.

Det är felanmält, att klockan går fel vid boot har ju därmed sin förklaring. Varför den bootar är en annan femma.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Homdax:

@Berrabub: Läs tråden är du hygglig? FW är senaste. Står en halvmeter upp.

Jag läste det. Därför jag sa att det kan vara en stabilitetspatch som du missat.

Du kan även testa att ställa om en av LAN portarna till WAN för att utesluta HW fel i kontakten.

Permalänk
Inaktiv

Prova med en ny powersupply. Det är oftast billig skit som de skickar med. Ta en som klarar högre A. Köp gärna en ställbar så har du den i reserv till annat om det nu inte skulle hjälpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Jag läste det. Därför jag sa att det kan vara en stabilitetspatch som du missat.

Du kan även testa att ställa om en av LAN portarna till WAN för att utesluta HW fel i kontakten.

Ok, jag tänkte kanske lite fel, men allt som går att uppdatera är uppdaterat, vilket jag utgår ifrån ASUS har redovisat i sin produktsida, enligt länk ovan.

Varför skulle "stabilitetspatch" hanteras på annat sätt än en Firmware update?

Hurdå ställa om port? Bara sätta i sladden i LAN port 1-2-3-4 istället för WAN porten?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Homdax:
Och du har fabriksåterställt routern efter uppgradering?
Asus har en tendens att samla på sig skräp i nvram.
Finns rätt många trådar på forumet där detta har avhjälpt konstiga fel.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Skadar ju inte att göra det, har nästan ingen konf på den iaf, förutom internt lan och påslagna säkerhets funktioner som DDOS skydd med mera..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Homdax:
Prova, som nämns, att gör en reset och konfa bara ev ip/wlan grejer. Aktivera inte något "lulllull", testa default först och se så det inte är något av Extra funktionerna som fuckar upp det, inget du behöver ändå snår bara resurser och kan påverka stabiliteten.

Visa signatur

.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Homdax:

Ok, jag tänkte kanske lite fel, men allt som går att uppdatera är uppdaterat, vilket jag utgår ifrån ASUS har redovisat i sin produktsida, enligt länk ovan.

Varför skulle "stabilitetspatch" hanteras på annat sätt än en Firmware update?

Hurdå ställa om port? Bara sätta i sladden i LAN port 1-2-3-4 istället för WAN porten?

En patch är bara en liten temporär fix tills nästa planerade release.

Ja, plus att man ställer om det i inställningarna Jag är snart hemma då kan jag kolla vart den menyn ligger.

Skickades från m.sweclockers.com

EDIT: Såg nu att de ändrat menyn lite sen jag använde den sist. Men det är rätt självförklarande hur du ställer in saker och ting.

EDIT2: Jag hade som sagt liknande problem som dig. Det funkade att byta WAN port till Ethernet ett par dagar sen gav den upp helt.

Permalänk
Medlem

Ah, jag fattar. Tror jag kopplar in mitt USB Modem den vägen då, se om det funkar, i Failover syfte. Kan vara värt att testa.

Asus har iaf svarat med lite instruktioner om Reset och en FW fil, så jag gör det i helgen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ny f/w idag till RT-AC87U
3.0.0.4.380_7743

Visa signatur

// Fredrik

Permalänk
Medlem

Noterat

Visa signatur