Är det säkert att använda laptopen med batteri och ström samtidigt?

Permalänk
Medlem

Är det säkert att använda laptopen med batteri och ström samtidigt?

Är det säkert att använda laptopen med batteri och ström samtidigt? Om batteriet är fulladdat och man fortsätter att använda med strömkabeln? Måste man koppla ur strömkabeln efter den är fulladdat?

Permalänk

Ja. Det är säkert.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem

Det är säkert, men det kan förkorta livslängden på batteriet.

Har du möjlighet kan du plocka ur batteriet när du har datorn nätansluten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

@DPG: Det är helt ofarligt - under förutsättning att du använder tillverkarens medföljande program och strömsparschema, dessa laddar aldrig batteriet fullt. Sedan sker bara underhållsladdning under tiden tills batteriet nyttjas fullt igen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

jag har laddaren ansluten nästan konstant, har gjort så i många år, min laptop och batteri är från 2011 (batteriet är märkt med 2011-04) och det håller fortfarande flera timmar
mycket bättre kvalité numera, på mina gamla laptops som jag hade mellan 2006-2009 där höll batteriet bara runt 2 år och verkade ta skada av att vara inkopplat med laddaren i längre perioder

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk

Antar att du har använt din mobiltele samtidigt som den är fulladdad med kabel i? Är ingen fara men som nån skrev kan det påverka batteriet negativt, vet inte hur mycket dock. Själv köpte jag en laptop 2011 och i början är man ju "duktig" och plockar ur batteriet men efter ett par gånger blir man ju bekväm och låter det vara kvar i, personligen tror jag nog att du hinner köpa dig en ny laptop innan du behöver oroa dig för batteriet.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Inaktiv

Konstig fråga då man på konsumentmodeller ofta inte kan plocka ur batteriet.
Men en bra konstruerad laptop fortsätter ej ladda batteriet när det är fullt, de skulle kunna vara konstruerade så att när strömkontakten är i och batteriet är fullladdad så kopplas batteriet ifrån automatiskt.
Problemet är att användarna har vant sig med en inbyggd UPS i laptopen, så om strömmen går så vill de att datorn ändå ska vara igång.

Jag själv har laptops med löstagbara batteriet och jag tar aldrig ut dem, visst man kanske kan öka livslängden med ett år, men det är för mycket jobb för detta och jag mister ups funktionen.

Det är inte ofta strömmen går så många tycker ups kan kvitta, men många på en laptop flyttar den när den håller på och jobbat. Det kan vara att man sitter någonstans och behöver flytta till någon annanstans och man vill inte spendera flera minuter på att stänga av allt och sedan starta det igen.

Permalänk

Det skall inte vara någon fara! Så fort jag får närmare 100% på min laptop "slutar den att ladda" och kör någon liknande underhålls drift på batteriet mellan ~85-100%

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem

Jättebra sida om laptop batterier
https://www.24.se/fakta-om-laptop-batterier

Permalänk
Medlem

Vad jag har förstått så slits batteriet väldigt fort när man har laddare och batteriet i samtidigt. Ska man ha den stationär så ta ur batteriet. Sitta en liten stund med laddaren i tror jag knappast skadar men vid längre sittningar tror jag man kan märka en degradering.

Batteriet på många datorer laddar upp till 100%, slår av laddningen sen laddar det ur till 95% och börjar ladda igen. På så vis så slits batteriet ganska snabbt!

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

Är det säkert att använda laptopen med batteri och ström samtidigt? Om batteriet är fulladdat och man fortsätter att använda med strömkabeln? Måste man koppla ur strömkabeln efter den är fulladdat?

Det varierar. Tills du kollat upp hur man hanterar batteriet på just DIN laptop bör du anta att det kan vara möjligt att det kan förkorta livslängden.

Nu talar jag om laptops där det finns reglage som låter dig ta ut batteriet UTAN verktyg. Man kan då stoppa in och ta ut batteriet utan att stänga av datorn.

Om det INTE går att ta bort batteriet får man hoppas att det är ok. Jag skulle ändå försöka vara lite försiktig. Det beror en del på hur ofta man flyttar på den, finns det strömuttag i närheten mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@DPG: Det är helt ofarligt - under förutsättning att du använder tillverkarens medföljande program och strömsparschema, dessa laddar aldrig batteriet fullt. Sedan sker bara underhållsladdning under tiden tills batteriet nyttjas fullt igen.

Detta blev lite av en "aha" för mig. Har undrat i flera veckor varför min arbetslaptop alltid stannar på 96% =D

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem

Var lugn och använd din laptop utan att krångla med att ta i och ur batteriet. Jag skriver just nu från en win 10-setup där batteriet ligger på 98 % och strömkabeln är ansluten. Programvaran är smart nog att välja att inte ladda batteriet ytterligare. Koppla av, utan att koppla ur något!

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Lika säkert som att använda mobilen när laddaren är inkopplad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Lika säkert som att använda mobilen när laddaren är inkopplad

Fast just mobiler är inte samma sak. Där finns faktiskt risken att överhetta batteriet.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

Fast just mobiler är inte samma sak. Där finns faktiskt risken att överhetta batteriet.

Oj, det tänkte jag inte på, men stämmer säkert, min mobil varnar om överhettning bara genom att spela in 4k i 2 minuter xD

Permalänk
Medlem

Vissa laptops (Macbook?) drar mer ström vid full belastning än vad nätdelen kan leverera, och kräver därför att batteriet sitter på plats för att du ska kunna nyttja full prestanda. Moderna laptops hanterar batteriet på ett bra sätt även vid konstant strömförsörjning, det är trots allt det absolut vanligaste sättet som datorerna används på.

Två andra saker är värda att veta: För det första så har ett lithiumbatteri alltid en begränsad livslängd, oavsett hur det sköts. 3-5 år efter produktionsdatum så kan man räkna med att ha ca 50% av orginalkapaciteten kvar. För det andra så går det inte att underhållsladda ett lithiumbatteri, utan det som händer är att styrkretsarna låter batteriet ladda ur ett par procent, sedan laddas batteriet upp igen.

För maximal livslängd så bör batteriet aldrig laddas fullt, och aldrig tömmas helt. Normalt sett så behöver man aldrig tänka på detta när det gäller laptops, då batteriets styrkretsar sköter detta automatiskt, 0%/100% batteri betyder inte nödvändigtvis att batteriet är tomt respektive fullt, utan att det har nått den nivå man har bestämt är lämplig för att uppnå önskad livslängd. Jämför med batterier till elbilar, där man normalt inte använder mer än ca 80% av kapaciteten, just för att maximera livslängden (min Golf GTE har ett 8,8kWh batteri, men bara 7kWh av detta nyttjas).

Permalänk
Medlem

Svårt att ge ett konkret svar här...
Går det att använda datorn med strömmen tillkopplad och batteriet i? Ja, definitivt!
Finns det något problem med att göra det? Beroende på hur datorns laddningsschema ser ut och vilken kemi batteriet bygger på så kan batteriet eventuellt tappa kapacitet snabbare om man använder den inkopplad.
Ur elsäkerhetssynpunkt finns en risk för (små) läckströmmar och ökad elektromagnetisk strålning från skärmen när man använder datorn nätansluten. (En faktor att ta hänsyn till i sjukvården.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Vad jag har förstått så slits batteriet väldigt fort när man har laddare och batteriet i samtidigt. Ska man ha den stationär så ta ur batteriet. Sitta en liten stund med laddaren i tror jag knappast skadar men vid längre sittningar tror jag man kan märka en degradering.

Batteriet på många datorer laddar upp till 100%, slår av laddningen sen laddar det ur till 95% och börjar ladda igen. På så vis så slits batteriet ganska snabbt!

Nja, inte riktigt. Moderna Li-Ion batterier försämras främst av tre orsaker: överladdning, djup urladdning och värme. De första två orsakerna ska laddkretsarna i datorn hantera, genom att inte tillåta för hög eller för låg laddning. P.g.a. det så "ljuger" datorn för användaren, så när det står att batteriet är 100% laddat så kanske det egentligen bara är 95% för att undvika att batteriet skadas av överladdning. Så det är inget problem att ha laddaren i hela tiden av den orsaken, och det är t.o.m. rekommenderat att man laddar Li-Ion batterier ofta hellre än att låta dem ladda ur helt. Har man hört annat så är det troligtvis de äldre NiCd-batterier det handlar om, där rådet var i princip det motsatta.

Den tredje orsaken, värme, är däremot svårare att kontrollera. Om man har en dator som blir väldigt varm så kan det därför vara en bra idé att ta ur batteriet om man inte tänker använda det p.g.a. den orsaken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Svårt att ge ett konkret svar här...
Går det att använda datorn med strömmen tillkopplad och batteriet i? Ja, definitivt!
Finns det något problem med att göra det? Beroende på hur datorns laddningsschema ser ut och vilken kemi batteriet bygger på så kan batteriet eventuellt tappa kapacitet snabbare om man använder den inkopplad.
Ur elsäkerhetssynpunkt finns en risk för (små) läckströmmar och ökad elektromagnetisk strålning från skärmen när man använder datorn nätansluten. (En faktor att ta hänsyn till i sjukvården.)

Inte alls. Idag använder man Li-On batterier och som det redan påpekats i tråden finns det både hårdvara och mjukvara som ser till att ladda batteriet på ett korrekt sätt och koppla ur denna vid nätdrift. Detta regleras via flertal bestämmelser.
Resten låter som rent nonsens - speciellt med tanke på att det sitter en switchad transformator som likriktar spänning mellan nätuttag och dator. Så ur elsäkerhetssynpunkt finns det inga "läckströmmar" eller någon elektromekanisk strålning som utgör någon som helst fara (om man nu inte tro på oseriösa propaganda från tvivelaktiga Strålskyddsstiftelsen).

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

OK tackar så mycket alla för svar. Man får väl dra ur strömkabeln när den är fulladdat och skulle man glömma så är det inte hela världen som ni nämner.

Permalänk
Medlem

@DPG: Då har du nog inte förstått budskapet. Låt du kabeln sitta i.

Genom att vara ansluten till elnätet förhindrar du att helt ladda ur ditt batteri - vilket är dåligt för livslängden. Samtidigt får batteriet underhållsladdning - vilket är bra för batteriet. Tillverkarens batteriövervakning förhindrar att batteriet att överladdas - vilket är bra.

De enda nackdelar jag kan komma på är den lilla strömförbrukningen och risken för eldsvåda. Det senare är dock extremt sällsynt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Idag använder man Li-On batterier och som det redan påpekats i tråden finns det både hårdvara och mjukvara som ser till att ladda batteriet på ett korrekt sätt och koppla ur denna vid nätdrift.

* "Jon"-delen i "Litium-Jon" finns i ett flertal olika varianter, vilka har ganska olika egenskaper. Några tål att förvaras med hög laddnivå, andra mår bättre av att vara halvladdade. Jag tvivlar på att alla datorer tillverkade de tre-fyra senaste åren använder exakt samma kemi.
* Exakt hur laddningen styrs till batteriet varierar också mellan olika datortillverkare och modeller. Det är alltid en fråga om att kompromissa mellan vad användaren önskar (100% laddnivå och kapacitet hela tiden) och vad som är bäst för batteriet (<100% laddnivå när batteriet inte används).

Skrivet av Dr.Mabuse:

Resten låter som rent nonsens - speciellt med tanke på att det sitter en switchad transformator som likriktar spänning mellan nätuttag och dator. Så ur elsäkerhetssynpunkt finns det inga "läckströmmar" eller någon elektromekanisk strålning som utgör någon som helst fara...

Strålning: En vanlig sådan där utrustning som används för att leta elledningar inne i väggar reagerar starkt när den kommer nära en bildskärm, så strålning finns. Dessutom är det många som skickar radiofrekvent strålning i form av Bluetooth och WiFi. Även data via mobilnätet förekommer.
Allt detta kan orsaka störningar på känslig medicinteknisk utrustning, vilket påvisats flera gånger i praktiken.

Gällande läckströmmar får jag återkomma med konkreta mätdata om en stund. Teoretiskt ska det som du skriver inte förekomma, men jag blir mycket förvånad om min HP EliteBook inte genererar mer än 0,5 mA läckström (från USB-portar och/eller grafikanslutningar) vid mätning enligt SS-EN 60601-1.

Jag har arbetat med detta yrkesmässigt i 19 år, så det finns en del erfarenhet att falla tillbaka på...

Permalänk
Medlem

Absolut ingen fara. Och om det inte är en laptop från stenåldern så finns logik för att skydda batteriet. Datorn kommer inte dra ström från batteriet utan endast ladda det och sedan köra på strömen från strömadaptern. Så det sklal inte vara sämre för batteriet än att låta laptopen sitta avstängd och ladda med strömsladden i även efter batteroet är fullt.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Jag blev mycket förvånad. Maximal uppmätt läckström är bara 46uA, mindre än 1/10 av vad jag förväntat mig (baserat på tidigare mätningar på annan dator)!

Man kan ändå se att nätaggregatet påverkar läckströmmarna. Det är olika läckström om det är normal drift, bruten skyddsjord eller bruten nolla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

* "Jon"-delen i "Litium-Jon" finns i ett flertal olika varianter, vilka har ganska olika egenskaper. Några tål att förvaras med hög laddnivå, andra mår bättre av att vara halvladdade. Jag tvivlar på att alla datorer tillverkade de tre-fyra senaste åren använder exakt samma kemi.
* Exakt hur laddningen styrs till batteriet varierar också mellan olika datortillverkare och modeller. Det är alltid en fråga om att kompromissa mellan vad användaren önskar (100% laddnivå och kapacitet hela tiden) och vad som är bäst för batteriet (<100% laddnivå när batteriet inte används).

Strålning: En vanlig sådan där utrustning som används för att leta elledningar inne i väggar reagerar starkt när den kommer nära en bildskärm, så strålning finns. Dessutom är det många som skickar radiofrekvent strålning i form av Bluetooth och WiFi. Även data via mobilnätet förekommer.
Allt detta kan orsaka störningar på känslig medicinteknisk utrustning, vilket påvisats flera gånger i praktiken.

Gällande läckströmmar får jag återkomma med konkreta mätdata om en stund. Teoretiskt ska det som du skriver inte förekomma, men jag blir mycket förvånad om min HP EliteBook inte genererar mer än 0,5 mA läckström (från USB-portar och/eller grafikanslutningar) vid mätning enligt SS-EN 60601-1.

Jag har arbetat med detta yrkesmässigt i 19 år, så det finns en del erfarenhet att falla tillbaka på...

Är inte expert på Li-On batterier men olika batteriers kemiska sammansättning (är vad jag hoppas du menar) är ganska ovidkommande då jag lutar mig på tillverkarnas egna rekommendationer i det här fallet. Så vad är din poäng egentligen?

Är det el letare du söker namnet på? Har två och INGEN reagerar på någon av mina bärbara. Ej heller får jag någon "stark" signal från någon av mina LCD-skärmar. Du kan få referenser på mätutrustning, datorer och skärmar om du behöver. Dock inte poängen...
Jag besvarade "Ur elsäkerhetssynpunkt finns en risk för [...] elektromekanisk strålning" - som om det skulle vara farligt. Jag berörde inte det direkt ordvalet risk, utan det mer generella att strålningen i sig skulle vara farligt för, underförstått, brukaren. Eftersom du tar upp det får man anta att du har en annan åsikt..?

P.S. länkar du till dokument som kostar 1.798kr för att bevisa något som inte diskuterats eller är relevant för tråden?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

... olika batteriers kemiska sammansättning... är ganska ovidkommande då jag lutar mig på tillverkarnas egna rekommendationer i det här fallet. Så vad är din poäng egentligen?

Min poäng är att företaget som konstruerat datorn har gjort en eller fler olika prioriteringar och optimeringar vid val av batterikemi och styrning av laddningen.
"Lång livslängd på batteriet" kan vara en faktor som ges låg prioritet när man vill att kunden ska köpa ny dator efter två-tre år, och i det fallet innebär det att batteriet tappar kapacitet snabbare när datorn används nätansluten med batteri.
Som användare är det i praktiken omöjligt att avgöra hur prioriteringen ligger på annat sätt än att över längre tid se hur batteriet tappar kapacitet.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Är det el letare du söker namnet på? Har två och INGEN reagerar på någon av mina bärbara.

Kul för dig. Misstänker att det var katodbelysningen, eller drivaren till denna, i datorn jag kollade som orsakade strålning. Troligen ett mindre problem i nyare datorer.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag besvarade "Ur elsäkerhetssynpunkt finns en risk för "elektromekanisk strålning" - som om det skulle vara farligt. Jag berörde inte det direkt ordvalet risk, utan det mer generella att strålningen i sig skulle vara farligt för, underförstått, brukaren. Eftersom du tar upp det får man anta att du har en annan åsikt..?

Det finns två aspekter:
1. Den jag stöter på i mitt arbete gäller att strålning kan störa annan utrustning i närområdet.
Om/När denna andra utrustnings funktion direkt påverkar en människas möjlighet att (över)leva så är det inte någonting man vill chansa med. Personen vars liv man riskerar är ofta medvetslös och kan då inte tala om ifall någonting går fel.
2. Huruvida långvarig (tiotals år) exponering av lågintensiv radiofrekvent elektromagnetisk strålning är direkt skadligt ur ett biologiskt perspektiv är farligt så finns det ingen som säkert vet. Vi är alla del i ett pågående experiment för att få svar på den frågan. Elektrosmogen ökar hela tiden samtidigt som frekvensspektrum flyttas uppåt, så vi går från det ena okända läget till det andra.
Det enda vi vet säkert är att den termiska effekten är försumbar och att man inte tar direkt skada av kortvarig exponering. Det finns även en undersökning som påvisat störningar på hjärna-blod-barriären hos möss i samband med högfrekvent strålning.

Skrivet av Dr.Mabuse:

P.S. länkar du till dokument som kostar 1.798kr för att bevisa något som inte diskuterats eller är relevant för tråden?

Mycket relevant för mätmetod och gränsvärden när man pratar läckströmmar. Standarden definierar vilken impedans som ska användas för att simulera kroppsvävnad (i princip en resistans parallellt med en kapacitans) samt sätter gränsvärden för vad som anses vara "säkert" i betydelsen "inte kunna orsaka bestående störningar i hjärtrytmen".
Vanliga konsumentprodukter följer elsäkerhetsstandarder som utgår från att brukarens eventuella kontakt med strömförande delar sker via oskadad hud (relativt hög impedans) och att kroppens skyddsmekanismer fungerar så att det känns obehag och beröringen avbryts innan bestående skada uppstår. För produkter som används nära patienter ställs betydligt tuffare krav.

Permalänk
Avstängd

Har alltid min laptop (HP ProBook 6470b) med batteriet kvar i datorn och med original nätdel i nätkontaktet eftersom jag bor på landet och råkar ut för strömavbrott då och då. Skulle gärna investera i en UPS (Uninterruptible Power Supply) till mina stationära datorer då det är i allra högsta grad irriterande att råka ut för strömavbrott och allt helt plötsligt slocknar.