Radio- och TV-avgiften tas bort – ersätts av skatt med maxtak på 1 300 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja men det är ju precis det här jag menar. Du blandar ihop vad gamla stela radiotjänst använt för faktureringsmodell med vad public service har att erbjuda i olika distributionskanaler. Utbud och möjlighet till åtkomst av public service är helt enkelt inte samma sak som radiotjästs faktureringsmodell.

Man kan ta del av hela public service totalt utan innehav av TVmottagare så det spelar ingen som helst roll om man har TVmottagare hemma eller ej när det kommer till åtkomst av public service tjänster.
På 90talet var det så, men världen har ändrats jättemycket sedan internets inträde och det gäller även var public service finns och verkar i nuläget.

Hela den här diskussionen vi har just nu belyser snarare hur sned fakureringsmodellen för public service har varit. Att endast fakturera de med TVmottagare har ju varit heltokigt för det är ju inte alls representativt i sin helhet för var materialet finns eller hur public service används längre.

Så om jag sätter upp en enmansteater på ett torg, och börjar underhålla människor. Har jag då rätt att kräva dem på pengar sen? För att jag har ändrat hur jag visar upp mitt material? Eftersom att göra det på en teater är rätt förlegat, och få personer kom och tittade då. Då ska jag inte heller bara ta betalt av dem som tittar på själva teatern utan hela staden, för att de har möjlighet att komma ner och titta om de vill. Sjukt bra idé. Någon borde prova den. Sen skicka faktura till alla i hela staden.

Ingen har tvingat SVT/SR att anpassa sig. Men de har gjort det, och är rätt duktiga på det faktiskt. Men att sen använda det som anledning till att vi måste förändra betalningsmodell på grund av de frivilligt ändrat hur de visar upp sitt material och gjort det mer tillgängligt är inte logiskt.

Permalänk
Medlem

Att partierna/politikerna vill ha statlig propaganda TV är förståeligt. Jag vill avskaffa statlig propaganda TV. Nödsädningar av larm etc kunde upprätthållas för en bråkdel. Statlig TV missbrukas i de flesta länder. Vi klagar på rysk media , Nordkorea och andra östländer. SVT är också propaganda TV, med omättligt höga kostnader jämfört med många mindre medieföretag.

Alla övriga leverantörer kodar sändningar och om man inte vill se innehållet får man betala. Varför gör inte SVT detta. Vore mycket enkelt och man skulle betala enbart om man ser på SVT.

Verka för att Avskaffa propaganda TV. Lägg ner SVT.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Skonky:

Så om jag sätter upp en enmansteater på ett torg, och börjar underhålla människor. Har jag då rätt att kräva dem på pengar sen? För att jag har ändrat hur jag visar upp mitt material? Eftersom att göra det på en teater är rätt förlegat, och få personer kom och tittade då. Då ska jag inte heller bara ta betalt av dem som tittar på själva teatern utan hela staden, för att de har möjlighet att komma ner och titta om de vill. Sjukt bra idé. Någon borde prova den. Sen skicka faktura till alla i hela staden.

Ingen har tvingat SVT/SR att anpassa sig. Men de har gjort det, och är rätt duktiga på det faktiskt. Men att sen använda det som anledning till att vi måste förändra betalningsmodell på grund av de frivilligt ändrat hur de visar upp sitt material och gjort det mer tillgängligt är inte logiskt.

Nää. Du har nog missförstått vad det är jag tagit upp. Det du pratar om handlar om inte om samma frågeställning riktigt.
Man kan ha åsikter kring public services vara eller icke vara. Det har jag inte diskuterat. Man kan fråga sig om det är rätt betalmodell som föreslagits. Ska det vara frivilligt abonnemang eller ej och är det befogat att utöka intäktsmodellen när public service anpassar sig efter dags samhälle. De grejerna har jag inte heller tagit ställning till. Gjorde en liten avstickare när jag däremot kritiserade nuvarande betalmodell som inte alls täcker inte användarmönstret men kommande förslag har jag inte värderat i inlägget.

Det jag däremot har tagit upp har handlat om att man inte kan definiera tillgången till public service utbud baserat på om man har TVmottagare eller ej. För åtkomsten är inte begränsad till TVmottagare så det är en förlegad syn på vad public service är idag.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippaz:

Att partierna/politikerna vill ha statlig propaganda TV är förståeligt. Jag vill avskaffa statlig propaganda TV. Nödsädningar av larm etc kunde upprätthållas för en bråkdel. Statlig TV missbrukas i de flesta länder. Vi klagar på rysk media , Nordkorea och andra östländer. SVT är också propaganda TV, med omättligt höga kostnader jämfört med många mindre medieföretag.

Alla övriga leverantörer kodar sändningar och om man inte vill se innehållet får man betala. Varför gör inte SVT detta. Vore mycket enkelt och man skulle betala enbart om man ser på SVT.

Verka för att Avskaffa propaganda TV. Lägg ner SVT.

Åkej....

Då kan du säkert ge konkreta exempel på sådan propaganda?
Sådant som tydligt avviker från de värderingar som vårt samhälle vi har idag baseras på?

Det räcker för mig om du exempelvis visar på ett exempel där alla människors lika värde ifrågasätts.

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nää. Du har nog missförstått vad det är jag tagit upp. Det du pratar om handlar om inte om samma frågeställning riktigt.
Man kan ha åsikter kring public services vara eller icke vara. Det har jag inte diskuterat. Man kan fråga sig om det är rätt betalmodell som föreslagits. Ska det vara frivilligt abonnemang eller ej och är det befogat att utöka intäktsmodellen när public service anpassar sig efter dags samhälle. De grejerna har jag inte heller tagit ställning till. Gjorde en liten avstickare när jag däremot kritiserade nuvarande betalmodell som inte alls täcker inte användarmönstret men kommande förslag har jag inte värderat i inlägget.

Det jag däremot har tagit upp har handlat om att man inte kan definiera tillgången till public service utbud baserat på om man har TVmottagare eller ej. För åtkomsten är inte begränsad till TVmottagare så det är en förlegad syn på vad public service är idag.

Fast det är ju det som är problemet. Public Service finansieras idag av en TV-licens avgift. Alltså om du har en tv-mottagare är du skyldig till att betala avgiften. Endast då! Det är så det ser ut. Lagen säger inte att det ska tas betalt baserat på tillgången. Användarmönstret har ju ändrats baserat på tillgången.

SVT försökte att ändra betalmodellen då det omdefinierade vad en tv-mottagare var för några år sen. Helt på eget bevåg på grund av att de gjorde sina kanaler tillgängliga på nätet. Alltså lite så som du tänker. En domstol slog fast att detta var fel. En dator eller annan teknikpryl som kan användas till att titta på SVT räknas inte som tv-mottagare.

Edit: Det var detta scenario som mitt exempel försökte visa. SVT flyttade sitt material till där det var mer tillgängligt, och ville sen ta betalt från alla som hade dator eller mobil, och TV. Motivationen till att lägga ut deras kanaler på nätet och inte enbart program, var just för att kunna ta betalt för datorer och moniler också. När sen en domstol beslutade att det inte var enligt lagen, så har de nu lobbat för att ändra lagen. Så att fler ska betala. Detta handlar inte om att göra det mer rättvist, utan att för att se till att SVT får in mer pengar. Det är också därför kostnaderna inte har gått ner. De har ett egenintresse av att få in mer pengar.

Det är tråkigt att alla partier stödjer detta förslaget. Jag får hoppas att alla stödjer att de ska läggas på skatten för att sen kunna dra ner på hur mycket avgiften ska ligga på. För den är absurt hög, som jag visade på i ett tidigare inlägg jämförbart med liknande tjänster i andra länder (BBC).

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Söderbäck:

Ja men det är ju precis det här jag menar. Du blandar ihop vad gamla stela radiotjänst använt för faktureringsmodell med vad public service har att erbjuda i olika distributionskanaler. Utbud och möjlighet till åtkomst av public service är helt enkelt inte samma sak som radiotjästs faktureringsmodell.

Man kan ta del av hela public service totalt utan innehav av TVmottagare så det spelar ingen som helst roll om man har TVmottagare hemma eller ej när det kommer till åtkomst av public service tjänster.
På 90talet var det så, men världen har ändrats jättemycket sedan internets inträde och det gäller även var public service finns och verkar i nuläget.

Hela den här diskussionen vi har just nu belyser snarare hur sned fakureringsmodellen för public service har varit. Att endast fakturera de med TVmottagare har ju varit heltokigt för det är ju inte alls representativt i sin helhet för var materialet finns eller hur public service används längre.

Osäker på varför du tror att jag missförstått något, tror snarare du missförstod poängen med inlägget jag skrev som svar till swetox. Det var enbart ett svar på att han genast tog till moralpaniken som svar på ditt tidigare inlägg där han bad dig lämna landet.

Har de enbart tv-mottagare som kriterie så är det det man får utgå ifrån. Internetströmmar är inte betalkrav på, och de tycker jag inte heller ingår i public service. Det är snarare en extratjänst som mest.

Den tidigare fakturerinsmodellen har varit skev, det nya förslaget är också extremt skevt. Tekniska frågor/förslag brukar bli extremt skeva när det är okunnigt folk som ska sköta det.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Jag har aldrig försökt hålla mig undan.. japp, det är jag som betalar det du kommit undan. Segt att det ska dröja till 2019. Men bätrre sent än aldrig.

Bra, om du anser att du använder tv/radio så skall du betala.
Jag använder min tv enbart till jobb och har ingen jävla lust alls att betala för något jag inte använder.
Nu kommer jag bli tvungen till det ändå 2019, så helt plötsligt är det Jag som kommer betala någonting som Du använder och inte jag själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Bra, om du anser att du använder tv/radio så skall du betala.
Jag använder min tv enbart till jobb och har ingen jävla lust alls att betala för något jag inte använder.
Nu kommer jag bli tvungen till det ändå 2019, så helt plötsligt är det Jag som kommer betala någonting som Du använder och inte jag själv.

Tja, samma sak kan man ju säga om sjukvård, skola, infrastruktur etc.
Saker som du personligen inte använder, eller lika mycket, som andra, men som du ändå måste betala för.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Osäker på varför du tror att jag missförstått något, tror snarare du missförstod poängen med inlägget jag skrev som svar till swetox. Det var enbart ett svar på att han genast tog till moralpaniken som svar på ditt tidigare inlägg där han bad dig lämna landet.
...

Vad pratar du om? Jag har aldrig bett @Söderbäck lämna landet.

Edit: dessutom har jag inte bett någon lämna landet, jag sa till Herr Nilsson, för att slippa betala skatten, är mitt tips att lämna landet

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Fextreme_fa:

Vad pratar du om? Jag har aldrig bett @Söderbäck lämna landet.

Nej, du har rätt, det var Herr Nilsson du bad lämna landet. Inte mycket bättre, men my bad.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Skonky:

Fast det är ju det som är problemet. Public Service finansieras idag av en TV-licens avgift. Alltså om du har en tv-mottagare är du skyldig till att betala avgiften. Endast då! Det är så det ser ut. Lagen säger inte att det ska tas betalt baserat på tillgången. Användarmönstret har ju ändrats baserat på tillgången.

SVT försökte att ändra betalmodellen då det omdefinierade vad en tv-mottagare var för några år sen. Helt på eget bevåg på grund av att de gjorde sina kanaler tillgängliga på nätet. Alltså lite så som du tänker. En domstol slog fast att detta var fel. En dator eller annan teknikpryl som kan användas till att titta på SVT räknas inte som tv-mottagare.

Well. Det är det du vill tillföra diskussionen. Och det är högst relevant för tråden. Men det är alltså inte denna del det var jag tog upp.
Jag tror att vi är överens om att man inte kan definiera åtkomsten till public service idag genom att bara kolla på om man har en TVmottagare eller ej.

Vi kan ta nästa del nu tror jag...
SVT har inte försökt ändra betalmodellen. De hade däremot en utredning för några år sedan om vad de tyckte skulle vara lämpligt.
Däremot försökte radiotjänst ta betalt för surfplattor och liknande. Detta kom upp i rätten och med rådande lagstiftning hade de inte befogenhet att ta betalt för dessa. Domstolen tog inte hänsyn till vad svenskarna önskar för lösning om finansiering av public service i framtiden utan de testade bara vad nuvarande lagstiftning tillät.
Vad har hänt nu då? Jo politikerna har gått igenom att nuvarande finansieringsmodell inte hängt med och behöver ändras på något sätt. De kan förändra nuvarande lagstiftning och de verkar vara överens om att det istället ska bli skattefinansierat. Något jag också tycker låter mer rimligt än nuvarande modell med massa fakturajägare i form av radiotjänst. Sådär, nu kom lite av mina värderingar in i bilden också

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av kent2:

Åkej....

Då kan du säkert ge konkreta exempel på sådan propaganda?
Sådant som tydligt avviker från de värderingar som vårt samhälle vi har idag baseras på?

Det räcker för mig om du exempelvis visar på ett exempel där alla människors lika värde ifrågasätts.

Vi har: i allmänhetens tjänst - granskning av public service på https://twitter.com/avpublicservice och facebook

Här kan man bli påmind nästan dagligdags hur horribelt vinklat "nyheterna" är ifrån svenska public service. Det är inte sublimt vart man står politiskt och nu vill man att denna vänster propaganda ska bli helt finansierad av alla skattebetalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av molzzon:

Vi har: i allmänhetens tjänst - granskning av public service på https://twitter.com/avpublicservice och facebook

Här kan man bli påmind nästan dagligdags hur horribelt vinklat "nyheterna" är ifrån svenska public service. Det är inte sublimt vart man står politiskt och nu vill man att denna vänster propaganda ska bli helt finansierad av alla skattebetalare.

Men seriöst... Du klagar på att SVT och SR är vinklade och hänvisar till något vansinnigt extremvinklat som granskar dem. Det blir inte dummare än så här.

Det du hänvisar till är inget annat än SD-grupper som gråter över att deras åsikter inte återspeglas i Public Service och som tycker att allt som inte är linje med deras åsikter är vänstervinklat.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Men seriöst... Du klagar på att SVT och SR är vinklade och hänvisar till något vansinnigt extremvinklat som granskar dem. Det blir inte dummare än så här.

Det du hänvisar till är inget annat än SD-grupper som gråter över att deras åsikter inte återspeglas i Public Service.

mm. hade det på känn. Det var därför jag skrev "människors lika värde..."

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem
Skrivet av kent2:

mm. hade det på känn. Det var därför jag skrev "människors lika värde..."

Människors lika värde är inte överhuvudtaget relevant i de grupperna.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sundell Mikael:

Vi i Finland har betalt yleskatten redan i många år och den fungerar bra. Varför är det så dåligt ni behöver inte oroa er för tv peilarna längre

Pejlarna? Dom har inte fungerat på hur många år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Men seriöst... Du klagar på att SVT och SR är vinklade och hänvisar till något vansinnigt extremvinklat som granskar dem. Det blir inte dummare än så här.

Det du hänvisar till är inget annat än SD-grupper som gråter över att deras åsikter inte återspeglas i Public Service och som tycker att allt som inte är linje med deras åsikter är vänstervinklat.

Han framlade bevis i form av en oberoende grupp (ja de är oberoende precis som SVD's ledarredaktion är oberoende moderat) som granskar SVT och SR. Har du ens läst en del av vad de har visat? Eller är det så att du avfärdar den gruppen för att det de säger inte stämmer med din verklighetsuppfattning?

Det blir lite märkligt när någon visar bevis på att SVT och SR konstant bryter mot sin opartiskhet, och du avfärdar bevisen för att det kommer från fel människor? Med argumenten att dessa som lägger ut det har en skev människobild. Har inte du då en lika skev människosyn då inte alla har lika rätt att presentera bevis?

Då kan du inte heller lita på någonting Expo skriver eller har avslöjat för de har också en extremt vinklad agenda men avslöjar ofta saker och ting som tas upp i media.

Bara för att en grupp har en viss vinkling eller åsikt, betyder inte att den fakta de lägger fram inte stämmer.

Permalänk
Medlem

@Skonky:

Kontrollfråga: Borde tiggeri förbjudas?

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem
Skrivet av kent2:

@Skonky:

Kontrollfråga: Borde tiggeri förbjudas?

Du är medveten om att fler än SD vill förbjuda tiggeri, att 57% av befolkningen vill förbjuda tiggeri...

Så om det är din kontrollfråga på om jag är SD så kommer SD få egen majoritet nästa val.

Edit: Är du medveten om att du ifrågasätter mig som person istället för att möta mina argument?

Men för att svara på din (underliggande) fråga så är jag medlem i SD. Jag ser faktiskt inte mycket alternativ bland de andra partierna efter moderaternas haveri senaste åren. Speciellt efter DÖ.

Däremot håller jag inte med dem om allt. Till exempel uppenbarligen i fråga om SVT och SR.

Sen för att svara på din första fråga så tycker jag att tiggeriet är en mer komplicerad fråga än bara tillåta eller förbjuda. Men som det ser ut just nu är jag villig att införa ett förbud för att få bukt med problemet. Men vi går inte vidare med den diskussionen i denna tråden. Det är off topic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Han framlade bevis i form av en oberoende grupp (ja de är oberoende precis som SVD's ledarredaktion är oberoende moderat) som granskar SVT och SR. Har du ens läst en del av vad de har visat? Eller är det så att du avfärdar den gruppen för att det de säger inte stämmer med din verklighetsuppfattning?

Det blir lite märkligt när någon visar bevis på att SVT och SR konstant bryter mot sin opartiskhet, och du avfärdar bevisen för att det kommer från fel människor? Med argumenten att dessa som lägger ut det har en skev människobild. Har inte du då en lika skev människosyn då inte alla har lika rätt att presentera bevis?

Då kan du inte heller lita på någonting Expo skriver eller har avslöjat för de har också en extremt vinklad agenda men avslöjar ofta saker och ting som tas upp i media.

Bara för att en grupp har en viss vinkling eller åsikt, betyder inte att den fakta de lägger fram inte stämmer.

Jo jag har läst ganska mycket faktiskt, därav mina åsikter om de källorna. Några små enstaka delar kan jag köpa, exempelvis vissa personer som inte borde figurera i PB. Men i det stora hela är det SD-åsikter överallt i den gruppen och gnäll över att PB inte intar en mer invandringskritisk position. Oerhört partisk, inget snack om saken.

Det var faktiskt så att jag såg det komiska i att länka till en grupp som kryllar av högerextrema åsikter just för använda det som källor för att bevisa att SVT och SR sprider vänsterpropaganda. Blir helt enkelt så att det rimmar lite illa rent generellt.

Dock är det ju självklart så att även folk som röstar på SD får ha en åsikt och tillföra saker till diskussionen.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Jo jag har läst ganska mycket faktiskt, därav mina åsikter om de källorna. Några små enstaka delar kan jag köpa, exempelvis vissa personer som inte borde figurera i PB. Men i det stora hela är det SD-åsikter överallt i den gruppen och gnäll över att PB inte intar en mer invandringskritisk position. Oerhört partisk, inget snack om saken.

Det var faktiskt så att jag såg det komiska i att länka till en grupp som kryllar av högerextrema åsikter just för använda det som källor för att bevisa att SVT och SR sprider vänsterpropaganda. Blir helt enkelt så att det rimmar lite illa rent generellt.

Dock är det ju självklart så att även folk som röstar på SD får ha en åsikt och tillföra saker till diskussionen.

Höger extrema? Wow, du verkar sätta epiteter på allt och alla väldigt lätt. Jag skulle säga att de verkar vara mer moderater än SD. Baserat på väldigt mycket som de lägger ut. Och vilka personer de delar saker från.

Du säger att alla får ha en åsikt, men du kan tydligen inte möta dessa personers argument sakligt, utan hänvisar till vad du anser vara partitillhörighet och sen avfärdar deras argument.

Du tycker alltså inte att det är konstigt att man intervjuar representanter från FI och V eller MP utan att visa vilken partitillhörighet de har, för att ge sken av att det är random personer på gatan de stoppar för att intervjua (när så inte är fallet), eller att när de ska ta upp kyrkovalet avbokar personer med avvikande åsikter, och sen tar in tre personer som alla har direkta kopplingar till socialdemokraterna? Är det att vara partiska och politiskt obundna? Detta är 2 saker som har hänt de senaste 2 veckorna.

Kritiken mot SVT/SR kommer inte enbart från SD och så kallade "högerextrema". Även moderaterna och andra har varit starkt kritiska till denna partiskhet och starka kopplingar till vissa partier, där man uppenbarligen tar ståndpunkt i många frågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Om man röstar så har man ingen rätt att klaga sedan, ni gav er in i leken och har därmed godkänt de möjliga utgångarna i ett val.

Jag som däremot inte röstat har inte varit med och ställt till med något, jag har all rätt att klaga.

Så ser [edit: vissa] på saken, verkligheten ser dock annorlunda ut.
*** raderat ***

Verkligheten är ju precis tvärtom mot vad du tror, röstar man inte har verkligen godkänt vilken utgång som helst eftersom man inte ens försöker påverka.

§ 1.2
Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Men seriöst... Du klagar på att SVT och SR är vinklade och hänvisar till något vansinnigt extremvinklat som granskar dem. Det blir inte dummare än så här.

Det du hänvisar till är inget annat än SD-grupper som gråter över att deras åsikter inte återspeglas i Public Service och som tycker att allt som inte är linje med deras åsikter är vänstervinklat.

Jag bara avskyr lögnare och det är exakt vad SVT och SR är.
Det säger att det är oberoende och att det inte har en politisk vinkling vilket det uppenbarligen har.

Jag vill inte ha någon "förvrängd" sanning av public service, jag vill ha "The Whole Truth and Nothing But The Truth".

Permalänk
Medlem
Skrivet av molzzon:

Jag bara avskyr lögnare och det är exakt vad SVT och SR är.
Det säger att det är oberoende och att det inte har en politisk vinkling vilket det uppenbarligen har.

Jag vill inte ha någon "förvrängd" sanning av public service, jag vill ha "The Whole Truth and Nothing But The Truth".

Det är bara att presentera fog för det du säger.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Höger extrema? Wow, du verkar sätta epiteter på allt och alla väldigt lätt. Jag skulle säga att de verkar vara mer moderater än SD. Baserat på väldigt mycket som de lägger ut. Och vilka personer de delar saker från.

Du säger att alla får ha en åsikt, men du kan tydligen inte möta dessa personers argument sakligt, utan hänvisar till vad du anser vara partitillhörighet och sen avfärdar deras argument.

Du tycker alltså inte att det är konstigt att man intervjuar representanter från FI och V eller MP utan att visa vilken partitillhörighet de har, för att ge sken av att det är random personer på gatan de stoppar för att intervjua (när så inte är fallet), eller att när de ska ta upp kyrkovalet avbokar personer med avvikande åsikter, och sen tar in tre personer som alla har direkta kopplingar till socialdemokraterna? Är det att vara partiska och politiskt obundna? Detta är 2 saker som har hänt de senaste 2 veckorna.

Kritiken mot SVT/SR kommer inte enbart från SD och så kallade "högerextrema". Även moderaterna och andra har varit starkt kritiska till denna partiskhet och starka kopplingar till vissa partier, där man uppenbarligen tar ståndpunkt i vissa frågor.

Det går alltid att välja ut enskilda händelser och göra en höna av en fjäder. Jag skulle kunna skaffa mig precis vilken åsikt om precis vad som helst och hitta någon enskild avart för att hälla vatten på min egen kvarn.

Jag bemöter saker och ting med vad jag anser att de förtjänar. Det var knappast några sakliga källor som presenterades utan det användes extremt partiska källor för att rikta anklagelser om just partiskhet mot SVT och SR. Finns inget annat än komik i ett sådant tillvägagångssätt.

Har i ett stort antal trådar alltid hävdat att jag vill diskutera detta om man bara presenterar något vi kan ta på i frågan, men det är alltid samma partiska källor som kommer upp till ytan. Det fokuseras på enskilda händelser där det antingen har blivit lite fel eller där det helt enkelt bara handlar om att man inte gillar när vissa typer av människor kommer till tals. Andra alternativ är youtubeklipp med Janne Josefsson eller liknande. Helt naturligt så dör diskussionen ut ganska snabbt. Det borde vara oerhört enkelt att bevisa att SVT systematiskt sprider vänsterpropaganda, som många i tråden hävdar.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det går alltid att välja ut enskilda händelser och göra en höna av en fjäder. Jag skulle kunna skaffa mig precis vilken åsikt om precis vad som helst och hitta någon enskild avart för att hälla vatten på min egen kvarn.

Jag bemöter saker och ting med vad jag anser att de förtjänar. Det var knappast några sakliga källor som presenterades utan det användes extremt partiska källor för att rikta anklagelser om just partiskhet mot SVT och SR. Finns inget annat än komik i ett sådant tillvägagångssätt.

Har i ett stort antal trådar alltid hävdat att jag vill diskutera detta om man bara presenterar något vi kan ta på i frågan, men det är alltid samma partiska källor som kommer upp till ytan. Det fokuseras på enskilda händelser där det antingen har blivit lite fel eller där det helt enkelt bara handlar om att man inte gillar när vissa typer av människor kommer till tals. Andra alternativ är youtubeklipp med Janne Josefsson eller liknande. Helt naturligt så dör diskussionen ut ganska snabbt. Det borde vara oerhört enkelt att bevisa att SVT systematiskt sprider vänsterpropaganda, som många i tråden hävdar.

Och vad är det för fel på Janne Josefsson då? Han om någon är väl en trovärdig källa eller blev han högerextremist när han kritiserade SVT också?

"Jag bemöter saker och ting med vad jag anser att de förtjänar." Det är lite detta som är ditt problem. Din syn på det hela är också extremt vinklad. Du vill inte ta till dig information om det inte kommer från "rätt" källor oavsett hur sant det är.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Skonky:

Och vad är det för fel på Janne Josefsson då? Han om någon är väl en trovärdig källa eller blev han högerextremist när han kritiserade SVT också?

"Jag bemöter saker och ting med vad jag anser att de förtjänar." Det är lite detta som är ditt problem. Din syn på det hela är också extremt vinklad. Du vill inte ta till dig information om det inte kommer från rätt källor oavsett hur sant det är.

Så så, nu ska vi inte komma med logik och sunt förnuft och försöka spräcka folks bubblor...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Klockren! Tack @molzzon!

@Stoff3th3m4n Läs artiklarna från GP, Aftonbladet(!), Expressen, och Kristianstadbladet(?)

Edit: Jag gör det enkelt för dig

http://www.gp.se/ledare/%C3%A4r-public-service-v%C3%A4nstervr...

http://www.aftonbladet.se/debatt/article23492832.ab

http://www.expressen.se/debatt/vanstervridningen-i-public-ser...

http://www.kristianstadsbladet.se/ledare/vem-ar-mannen-pa-gat...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kermit_Mupp:

0,89% skiter partierna i, för det är så lite att det inte kan påverka nåt egentligen - men om det tredje största "partiet" i 2014 års val varit blankröstarna?
Då kan jag lova dig att varenda politisk journalist, statsvetare och parti skulle ägnat massor av tid och uppmärksamhet åt att försöka lista ut vad alla de här blankröstarna egentligen vill.

Du skulle haft debattprogram i TV, spaltmeter av tidningsartiklar och partikonferenser som alla bara diskuterade vad blankröstarna ville och hur de befintliga partierna - eller kanske helt nya partier - skulle kunna fånga deras intresse.

Och det är just här om man tittar på vad som hände i USA, Bernie Sanders blir mer eller mindre ignorerad utav de stora TV-bolagen även om han lyckats få igång en stor grupp som vill ha bort pengarna ifrån politiken.

Så jag är inte alls lika säker som du verkar vara att debattprogram och spaltmeter av tidningsartiklar i ett sådant exempel skulle vara utgången.
Sen så är det nog lite för tidigt för Sverige för att folk ens skulle bry sig om att demokratin säljs ut då effekterna utav det inte har blivit så extrema än som det är i USA.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skonky:

Du verkar egentligen inte vilja ha partier etc, utan att vi ska rösta på samhällsmedborgare som på fritiden (efter sina vanliga jobb) håll på med politik.

Om det stämmer, vilket för mig verkar vara det du argumenterar för, är det nobelt, dock inte realistiskt. Hela det politiska systemet skulle kollapsa om det enbart utgjordes av personer som gjorde detta på sin fritid. Jag tror personer underskattar hur mycket tid som läggs ner på allting, speciellt på en nationell nivå. På den kommunala nivån är det faktiskt mest fritidspolitker som sitter med beslut etc, eller i alla fall gör det enbart på deltid. Det är få på kommunal nivå som sitter med politiken på heltid. Om du sätter dig in i hur det verkligen fungerar tror jag att du skulle bli överraskad.

Har inget problem med att man jobbar som politiker, vad jag menade med att sära på politiker och näringslivet var just donations delen. Antingen sätta en mycket låg gräns (50-100 kr) på hur mycket man får lov att donera till en partikassa per månad och att det endast får lov att betalas utav privatpersoner samt att det inte får ske annonymt. Eller ta bort donationer till partikassor helt.

Skrivet av Skonky:

Sen tycker jag det är fel av många svenskar som inte är insatta att kritisera det amerikanska systemet. Det är en annan typ av demokrati, men fortfarande en demokrati. Det är en republik, och är därför inte uppbyggt som Sverige eller många andra länder. Däremot om man tittar på Stor Brittanien så har de ett mer snarlikt system om än inte exakt. Man får mer tänka hur det skulle se ut i EU om vi skulle rösta på en president. Om det var majoriteten som styrde direkt skulle denna president enbart behöva kampanja i Tyskland, Frankrike, och England, alltså de länder med stor befolkning, så kommer man vinna. Sverige med liten minoritet kommer inte få en syl i vädret vid sådana omröstningar. Det är för att motverka dessa konsekvenser som de amerikanska systemet är byggt som det är byggt. Enligt många experter är det ett väldigt representativt system.

Anledningen till att det är på tapeten att kritisera elektorsystemet är enbart för att Hillary förlorade. Så kommer det alltid vara. Den som förlorar kommer att hitta på orsaker till varför den förlorar. Trump kritiserade samma system tidigare när de kanske skulle missgynna honom, och han hyllar det sen när det gynnade honom. Objektivt sätt funkar det väldigt bra.

Jag är någorlunda insatt i det amerikanska systemet och det är inte första gången en presidentkandidat förlorar även om denne vann "the popular vote".
Min personliga åsikt är att det systemet hade minskat varje människas egna röstvärde då man hade lumpats ihop med sitt område beroende på hur många eller få man är.
Jag vill inte ha mer eller mindre röstvärde själv utan jag vill att det ska vara 1:1 och ingenting annat oavsett vart jag bor.

Sen vet jag inte om du är insatt i det s.k Gerrymandering systemet?
När man medvetet ringar in och manipulerar hur de olika distrikten är utformade till att gynna sitt eget parti så att man garanterat får en majoritet utav (i detta fallet) republikaner som röstar på en i sitt manipulerade distrikt.
Det är just precis sånt här som gör att man kan vinna på helt andra sätt när ens parti inte är populärt nog m.a.o. fusk.