Microsoft släpper Windows 10 Fall Creators Update

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jnsson:

Ja, vad jag kan minnas så fanns inte 3D Objects under This PC förut. Om det inte var den du tänkte på, så vet jag inte vad du syftar på

Den är ny, låg definitivt inte där den ligger nu innan.

Permalänk
Medlem

Tänk på köra diskrensning när ni installerat klart Fall Update. Det ger tillbaks ungefär 27GB.

Permalänk
Medlem

Massa "updates" för saker ingen vill ha

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Tänk på köra diskrensning när ni installerat klart Fall Update. Det ger tillbaks ungefär 27GB.

Ja, om man är säker på att allt fungerar o inte tänker återställa till föregående version, så ja då kan man få tillbaka 27GB

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja, vad jag kan minnas så fanns inte 3D Objects under This PC förut. Om det inte var den du tänkte på, så vet jag inte vad du syftar på

Det stämmer. Kunde inte sätta fingret på vad det var men har kollat på en ännu icke uppdaterad dator och där fanns den ju inte

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Var är deras uppdaterade Fluent interface någonstans? Jag har upptäckt det på en app, kalkylatorn. Finns säkert på flera, men tydligen ingen jag använder.

Permalänk
Medlem

Kan man gå direkt till denna från 1607 eller måste man köra in 1703 först?

Permalänk
Avstängd

Files On Demand fungerar inte för mig, den inställningen finns inte alls i OneDrive hos mig efter uppdateringen.

Files on demand och mixed reality stödet var väl de två sakerna som var mest intressant i denna uppdatering.

EDIT: Files on demand går att fixa genom att ladda ned senaste One Drive klienten. Det är någon sorts bugg att det inte installerades i windows uppdateringen.

https://go.microsoft.com/fwlink/p/?linkid=851311

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Kan man gå direkt till denna från 1607 eller måste man köra in 1703 först?

Du kan gå direkt till denna om du använder MediaCreationTool, vet inte om du kan gå direkt till denna via Windows Update eller om du måste gå via Creators Update då

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hjälpsam

Tele2 4G la av för mig, IP4 fungerar inte.
Någon som har ett tips?
Kom i gång av sig själv på något sätt, vet inte hur.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Har installerat nya uppdateringen nu men ser ingen skillnad på GUI. Skulle inte fluent design komma med? Nått man måste aktivera själv?

Permalänk
Medlem

hmm, mitt chrome blev segt efter updaten. Att swticha mellan tabs samt att minimera/expandera chrome.. hmm

Permalänk
Medlem

Fluent är på som standard. Det är lite transparens på vissa program, start menyn o aktivitetsfältet. Knappt märkbart. Förstora kalkylatorn till helskärm så ser ni. Lite ljuseffekter också.

Går att stänga av under anpassa, färger, kryssa ur genomskinlighetseffekter.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem

Fast kalkylatorn och start menyn var genomskinliga innan uppdateringen så att dom är genomskinliga nu säger inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Inte helt lätt att hitta, trådarna har inte fått rubriken uppdaterade men hittade denna nu iallafall: #17056564

Asus GPU Tweak som blockerar. Kan vara något annat fel också men låter definitivt som det är Asus-problemet.

Tack! Det var ju lagom oväntat att det skulle vara GPU Tweak som orsakade problemet, men nu är det fixat i varje fall.

Permalänk
Inaktiv

1709 installerat.

Inga buggar överhuvudtaget och lite rappare om möjligt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Tack! Det var ju lagom oväntat att det skulle vara GPU Tweak som orsakade problemet, men nu är det fixat i varje fall.

Bra att det löste sig.
Konstiga är att problemet fortfarande finns, har funnits i över ett år iallafall, kanske längre ändå.

Skrivet av Unknown:

1709 installerat.

Inga buggar överhuvudtaget och lite rappare om möjligt

Har gått riktigt fint på de system jag hunnit uppgradera med, 3 av 4. Det sista systemet används inte för stunden så blir att göra när den väl är ansluten igen.

Permalänk
Medlem

Fluent designen är inte på överallt, det är vissa appar som fått det. Dessutom är inte hela Fluent design implementerad heller utan det kommer mer ändringar längre fram.

Egentligen är det rätt typiskt Microsoft numera. Man slänger på saker lite halvfärdigt.

Vi har nu alltså ett OS med två kontrollpaneler, en för desktop och en för uwp. Fast i uwp panelen finns det länkar till desktoppanelens appar då de delar funktioner ibland.

Sen lägger MS på en ny design lite halvdant på en del appar, men det gäller förstås bara uwp. Men de har sagt att det kommer mer "Fluent" med nästa uppdatering om ett halvår.

Om jag var en designer på Apple skulle jag peka finger åt MS och skratta samtidigt jag håller mig för pannan. En av de viktigaste sakerna för ett operativ och gränssnitt är enhetlighet. Inte mish-mash.

Permalänk
Avstängd

Då var det dax

Jag har inte alls läst vad ni har skrevet.
Gick in bara snabbt och säga att den finns för nerladdning nu.
V 10.0.16299.15

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Permalänk
Medlem
Skrivet av IRONBERG:

Fluent är på som standard.

Hoppas verkligen att det är beroende av processor och inte på som standard överallt.

Har redan känt av det som en GPU/CPU-dödare likt Aero i Vista när Microsoft smög in det i miniräknaren i en tidigare uppdatering.
På en Atom x5-Z8300 fick det hela Windows-plattan att kännas som sirap och då försökte jag bara flytta runt miniräknaren.

Permalänk
Medlem

Nvidia har inte släppt någon uppdatering för nya creators update, men kan bekräfta nu att den senaste versionen fungerar utan anmärkning än så länge (peppar, peppar).

Här var amd först ut.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Nvidia har inte släppt någon uppdatering för nya creators update, men kan bekräfta nu att den senaste versionen fungerar utan anmärkning än så länge (peppar, peppar).

Här var amd först ut.

Det har dom visst, den släpptes för ca en vecka sedan och är anpassad till Fall update.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill-Hertzhog:

Det har dom visst, den släpptes för ca en vecka sedan och är anpassad till Fall update.

Lustigt, för i releaseloggen för drivrutinen står det nämligen "1. Includes support for Windows 10 Creators Update" enligt: http://us.download.nvidia.com/Windows/387.92/387.92-win10-win...

Hade ju varit bra om nvidia skrivit ut detta mer explicit. De kanske bara missade det?

https://forums.geforce.com/default/topic/1026086/geforce-driv...

Här bekräftar någon som verkar vara en anställd på nvidia att den är redo:
KenjiSamato said:Is this ready/compatible with the Fall Creators Update?
Yes it is WDDM 2.3 ready.

Menar, borde ha funnits med på deras hightlight lista så att folk slapp oroa sig att dra igång uppdateringen. Hur svårt kan det vara att bara skriva dit fall? Petigt kanske, men många blir ju nojiga (inklusive mig själv).

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Lustigt, för i releaseloggen för drivrutinen står det nämligen "1. Includes support for Windows 10 Creators Update" enligt: http://us.download.nvidia.com/Windows/387.92/387.92-win10-win...

Hade ju varit bra om nvidia skrivit ut detta mer explicit. De kanske bara missade det?

https://forums.geforce.com/default/topic/1026086/geforce-driv...

Här bekräftar någon som verkar vara en anställd på nvidia att den är redo:
KenjiSamato said:Is this ready/compatible with the Fall Creators Update?
Yes it is WDDM 2.3 ready.

Menar, borde ha funnits med på deras hightlight lista så att folk slapp oroa sig att dra igång uppdateringen. Hur svårt kan det vara att bara skriva dit fall? Petigt kanske, men många blir ju nojiga (inklusive mig själv).

Ok jag har inte läst releaseloggen utan bara på nvidias forum där dom bekräftar att drivern är kompitabel/anpassad till just Fall Update.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem

Uppdaterat 2 st datorer och det har gått helt problemfritt

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Bara för mig det går supersegt dem sista 25% i Windows 10 Update Assistent på steget Updating Windows 10? Har gått från 75% till 83% på 10 min, innan gick det i raketfart.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U14S | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | ASUS PCE-AX3000 | Fractal Design North | Corsair Vengeance 2x8GB DDR4@3000 Mhz | MSI GTX 1070 Gaming X 8GB | Fractal Design Newton R2 650W | Kingston A2000 1TB | Seagate Barracuda 1TB | Windows 11

Permalänk

Härlig omskrivning när det som Microsoft kallar för att "länka din telefon för att kunna skicka saker mellan den och datorn" visar sig vara att man skall installera Microsoft Launcher på sin telefon...

Jag stannar kvar med Nova, tack.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fick ingen internetuppkoppling med min Huawei 4G Mobil Router från TRE i Fall Creators Update, testade ett flertal olika "lösningar" utan framgång, så jag fick rulla tillbaks till 1703 å vipps så fungerar det igen...

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Uppdaterade min Windows-platta till Fall Creators Update och såg att on-screen tangentbordet nu är mer eller mindre värdelöst. Det går inte heller att aktivera det fulla tangentbordet längre. Blir att rulla tillbaka igen...

Alltså, följande fungerar inte längre i och med Fall Creators Update för mig (bilden är från Creators Update):

#16768918

Väldigt frustrerande när numera tangentbordet även täcker hela startmenyn (Classic Start) för mig.

Undrar när Microsoft skall börja testa saker de släpper ut...

Permalänk
Medlem

Fungerar HDR läget som det ska nu? Men det är väl för mycket att hoppas på.