Permalänk
Medlem

Behöver hjälp att välja ut router till min bror som ska flytta till trähus med tegelfasad.
ca 150 kvm i två plan, trädgård som längst ca 20m runt huset.
Det finns fiber och de kommer välja 100mbit.

Jag själv är väldigt nöjd med min Asus AC68U men bor i lägenhet.
Vet inte hur bra den kommer stå sig i ett hus mellan våningsplan.

Prisklar gärna runt 1500kr men kan tydligen tänka sig upp mot 3000kr ifall det är väldigt bra.
Sett mycket reklam för mesh-router men jag är tveksam till wifi-koppling mellan accesspunkterna.

Sett mycket prat om Ubiquiti och deras accesspunkter men då behöver man förmodligen även en router.

Tror inte de har något behov av trådad uppkoppling.

De har inte något behov av extrema farter utan viktigare med stabil uppkoppling med bra räckvidd.

Permalänk
Medlem

Tjena! Tänkte uppgradera nätverket lite nu när jag fått 1000/1000. Just nu har jag en Netgear WNR3500Lv2. Kan jag uppgradera till en Ubiquiti Networks UniFi Security Gateway och ha den kopplad till min stationära dator och min gamla router?

Alltså:
1. Vägguttag
2. Ubiquiti Networks UniFi Security Gateway
3. Stationär dator || Gamla routern
4. Gamla routerns wifi

Skulle det fungera? Är alltså ute efter att förbättra för den stationära datorn, det trådlösa nätverket bryr jag mig inte om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Tjena! Tänkte uppgradera nätverket lite nu när jag fått 1000/1000. Just nu har jag en Netgear WNR3500Lv2. Kan jag uppgradera till en Ubiquiti Networks UniFi Security Gateway och ha den kopplad till min stationära dator och min gamla router?

Alltså:
1. Vägguttag
2. Ubiquiti Networks UniFi Security Gateway
3. Stationär dator || Gamla routern
4. Gamla routerns wifi

Skulle det fungera? Är alltså ute efter att förbättra för den stationära datorn, det trådlösa nätverket bryr jag mig inte om.

Ja du kan koppla in datorn i Lan och göra om VOIP på USG till Lan2. Sedan koppla in USG Lan2 -> Lan på Netgear. Då ska det funka

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

@joeldeluxe: Underbart, tack så mycket! Tycker du att min idé är bra eller har du något bättre förslag?

Permalänk
Medlem

@Saddl3r:

Är lite osäker på att "göra om" VoIP till Lan 2 där jag tror det kan påfresta CPUn men år inget jag har testat! Annars kan du köpa en swich och sätta mellan (USG -switch - dator/Netgear)

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Tänkte kolla i denna tråden om det finns någon som kan routrar än mig själv, min Asus RT-N66U mår inte så bra för tillfället och överhettar lite då och då

skulle gärna vilja stanna hos Asus me vill ha något starkare än den i dagsläget eftersom jag har dålig täckning på 5ghz bandet i lägenheten, ni får gärna övertala mig att köpa något annat men routern ska också vara estetiskt "flickväns" godkänd eftersom den står synligt.

bor i en 85kvm lägenhet med betongväggar och routern står på andra sidan lägenheten, repeaters orkar jag inte med!

Budget, runt 2000kr.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Hej,
är på jakt efter en ny router då den vi har nu (en budgetvariant) har börjat krångla på sistone.
Är framförallt ute efter ett bra Wi-fi som är stabilt och har bra räckvidd.
internet: 12mbit/s
Bor i lägenhet, budget runt 1000 kr.

Har tittat på dessa två men är öppen för förslag:
https://www.inet.se/produkt/5404610/asus-rt-ac66u-ac1750?utm_...

https://www.inet.se/produkt/5402455/tp-link-archer-c9-ac1900?...

P.S jag gillar bra deals

Permalänk
Medlem

Jag planerar ett mindre hemmanätverk till en mindre villa och ska bara ha en enhet. Finns det någon anledning att välja Google WiFi över Asus RT-AC66/68 eller tvärtom då? Har egentligen inga krav mer än räckvidd och stabil uppkoppling. Det mest krävande jag gör är att streama Netflix och spelar inget.

Spelar valet av dessa enheter någon roll eller är de jämförbara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

Hej,
är på jakt efter en ny router då den vi har nu (en budgetvariant) har börjat krångla på sistone.
Är framförallt ute efter ett bra Wi-fi som är stabilt och har bra räckvidd.
internet: 12mbit/s
Bor i lägenhet, budget runt 1000 kr.

Har tittat på dessa två men är öppen för förslag:
https://www.inet.se/produkt/5404610/asus-rt-ac66u-ac1750?utm_...

https://www.inet.se/produkt/5402455/tp-link-archer-c9-ac1900?...

P.S jag gillar bra deals

Kör på asus, duger gott och väl för en lägenhet.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Asus/Tp-link

Hej på er!

Har precis fått fiber installerat här hemma (1000/1000) och skulle behöva fixa en bra router som ger mig så god hastighet som möjligt trådlöst. Har fått tips om en Asus för drygt 1500 spänn och en TP-link Archer c3200 för ca 2.

Har en iMac, iPad, mobil och en smarttv som ska använda nätet, och drygt 5-6 meter diagonalt genom rummet mellan datorn och "fiberboxen".

Är totalt kunskapslös när det kommer till såna här grejer och skulle bli mycket tacksam om någon kan antingen okeja mina alternativ alternativt styra mig rätt

Tack på förhand
/J

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jasth:

Hej på er!

Har precis fått fiber installerat här hemma (1000/1000) och skulle behöva fixa en bra router som ger mig så god hastighet som möjligt trådlöst. Har fått tips om en Asus för drygt 1500 spänn och en TP-link Archer c3200 för ca 2.

Har en iMac, iPad, mobil och en smarttv som ska använda nätet, och drygt 5-6 meter diagonalt genom rummet mellan datorn och "fiberboxen".

Är totalt kunskapslös när det kommer till såna här grejer och skulle bli mycket tacksam om någon kan antingen okeja mina alternativ alternativt styra mig rätt

Tack på förhand
/J

Vill du ha billigaste och enklaste lösningen så skulle det vara en Netgear R7000 som kommer närmast i gigabithastighet. Men det kommer bli svårt att få ut högre än ca 500 mbit trådlöst och det gäller samtliga av dina enheter. För iMac skulle jag definitivt dra en kabel till! Asus AC68U är en väldigt bra router med tex men kan inte hantera gigabithastigheter. Lycka till!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk

Har flyttat till ny lägenhet, med tjocka jäkla betongväggar. Får extremt dålig signal i vissa rum. Har BBB 250/100 fiber och använder routern de skickade med. Tips på router som klarar betongväggar? Budget 3000ish.

Permalänk
Medlem

Hej. Jag letar efter en router som kommer med qos funktioner som att sätta hastighetsbegränsning för enheter i LAN:et. Tex datorer och Playstation 4. (Att sätta en gräns på 2mbit nedladdning och 1 mbit uppladdning på ps4'an exempelvis)

Jag vill inte behöva hålla på med andra firmware eftersom jag nyligen har pajat en router sysslandes med detta.

Jag vill ha en router som kommer startklar med dessa funktioner.

Tips?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara de väsentliga skillnaderna mellan Asus RT-AC66U och RT-AC68U? På Komplett kostar de ca 1100:- respektive 1600:-, vad får man för de extra 500:-? Jag letar router till en villa på ca 120m2 och behöver en router med ca 15m räckvidd. Det allra mesta kommer köra på Wifi, ev ett Xbox trådat.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Skrivet av arowe17:

Kan någon förklara de väsentliga skillnaderna mellan Asus RT-AC66U och RT-AC68U? På Komplett kostar de ca 1100:- respektive 1600:-, vad får man för de extra 500:-? Jag letar router till en villa på ca 120m2 och behöver en router med ca 15m räckvidd. Det allra mesta kommer köra på Wifi, ev ett Xbox trådat.

Vet inte om du ska ha någon av dessa om du inte själv kan kolla specifikationen på komplett. Det är nog för avancerat.

Men snäll som jag är så gör jag jobbet åt dig.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1291082,2037634

Där kan du i sällskap av en vuxen gå igenom och jämföra.
Tex så är det högre hastighet på wlanet på 68an på 2.4ghz. Samma på 5ghz ( vilket du ändå inte vill använda en trappa upp)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Math-ematics:

Vet inte om du ska ha någon av dessa om du inte själv kan kolla specifikationen på komplett. Det är nog för avancerat.

Men snäll som jag är så gör jag jobbet åt dig.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1291082,2037634

Där kan du i sällskap av en vuxen gå igenom och jämföra.
Tex så är det högre hastighet på wlanet på 68an på 2.4ghz. Samma på 5ghz ( vilket du ändå inte vill använda en trappa upp)

Tack! Behövde svar på samma fråga.

Permalänk
Medlem

Det där är mitt nuvarande lik till router. ja efter nått år märkte jag att wifi gav upp och kopplade upp och ned hela tiden och ofta krävdes en omstart, omstarterna blev tillslut väldigt frekventa. efter lite läsande på nätet så öppnade jag upp den och kände på kyl flänsen och den var brännhet. jag hade fått en defekt router men garantitiden hade gått ut(tror jag 1år va?). sen så kan det vara ett svårt fel att upptäcka om man bara testar den i 10min eftersom den nog inte hunnit blivit varm. så jag monterade en fläkt på den och det har fungerat bra i ett par år nu.
MEN nu börjar problemen komma smygande. kopplade in en AP i ett område där vi har dålig mottagning men den enda enhet som inte är korkad är bärbara datorn som direkt hoppar in på AP'ns nät. "smart" telefonerna och surfplattor vägrar.

så det är dags för en ny känner jag. vill helst ha en asus då jag gillar deras gränssnitt och känner mig van där.
prio 1 är räckvidd(då slipper jag kanske AP) om den kan sväva eller flyga eller laga mat är det ett + men inget nödvändigt.
vill helst slippa modda den med fläktar och annat skit för att den ska fungera. den ska vara pålitlig.

jag har 0 koll på routrar så därför behöver jag er hjälp. behöver ni mer info så säg till. citera så jag hittar tillbaka.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

efter egna studier blev det en asus RT-AC87U. täckningen blev 0% bättre men däremot alla problem jag hade innan. den här kopplar inte ned nätet trådlöst hela tiden och håller hög hastighet trots väldigt dålig mottagning på vissa ställen.
dessutom har den en eftertraktad inställning där den kickar klienter om en AP erbjuder bättre signalstyrka,DET problemet hade jag innan.

tiden får utvisa, den andra funkade bra i början också.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Hej ska nu köpa en router och har ingen koll alls, vet att asus är bra så skulle föredra det. Sen är det mycket viktigt att det är för gaming och att den prioriterar det. Har en budget på ca 1000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marko123:

Hej ska nu köpa en router och har ingen koll alls, vet att asus är bra så skulle föredra det. Sen är det mycket viktigt att det är för gaming och att den prioriterar det. Har en budget på ca 1000kr.

Kommer definitivt att komma Asus AC68U för 990:- så håll utkik!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Nu är jag här igen!

Har kikat igenom SmallNetBuilder men blir inte mycket klokare.

Söker en router som klarar av trådat 1000/1000, wifi krävs men utöver att det finns har jag inga krav på det trådlösa.

Räcker en Archer C7? Borde man köpa en Asus RT-AC66U? Ska man slå till på en Netgear R7000 eller R7800? Andra förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Kommer definitivt att komma Asus AC68U för 990:- så håll utkik!

...och det gjorde det. NetOnNet har den för 990:- Beställde precis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tolu78:

...och det gjorde det. NetOnNet har den för 990:- Beställde precis.

Samma här! Mkt bra pris.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Är på jakt efter en ny router, kravet är att den ska gå att streama 4k över wifi till tvn samt att kunna köra med torrents(över kabel) samtidigt utan att routern blir överbelastad, räcker en Asus AC68U? Bor i en två så inga stora ytor behöver täckas.

Utöver detta ska den bara klara enklare mobilsurf över wifit

Permalänk
Medlem
Skrivet av indigun:

Är på jakt efter en ny router, kravet är att den ska gå att streama 4k över wifi till tvn samt att kunna köra med torrents(över kabel) samtidigt utan att routern blir överbelastad, räcker en Asus AC68U? Bor i en två så inga stora ytor behöver täckas.

Utöver detta ska den bara klara enklare mobilsurf över wifit

Så länge TVn är modern med AC stöd så ska det gå galant! Har själv kört med en i över tre år och aldrig haft problem. Numera Unifi då jag ville ha längre räckvidd på tomten

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Behöver uppgradera hemma så vi får Wifi med AC stöd.
90kvm lägenhet med 100/10 mbit.

Kabelanslutna enheter:
2 datorer
1 tv box
1 telefonmodem

Trådlösa enheter :
Nintendo switch
Chromecast
Smart tv
Mobiler
E.v laptop

Vad för lösning rekommenderas?
Asus rt-ac58 som kostar 599 nu, duger det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Funderar på Linksys WRT32X Gaming router för 2200 kr på webhallen nedsatt pris, är den något att ha?

Eller är Asus RT-AC87U ett bättre val?

Kommer att 100/100 mbit och sedan gå på 250 eller 500 mbit om 6 månader.

Det jag köra wifi är en vanlig google chromecast, en google chromecast ultra, mobiltelefonen och en platta.

Allt annats köra jag gärna trådbunden, det vill säga 2 stycken datorer en tv, och en nätverksförstärkare.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

Köpte netgear nighthawk x10 för 2390 måste ha varit årets deal när det gäller routers.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Vi är 7 st tunga användare i familjen. Vi har 250 Mbit in och Asus RT-N66W idag. Denna stackare verkar inte orka med då vi tappar nätet flera gånger i veckan och måste ofta starta om nämnd router. Tipps på en bra stabil enhet som pallar trycket men inte kostar 4500kr? Lite av en djungel kring detta och vad man skall söka efter

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rocklets:

Vi är 7 st tunga användare i familjen. Vi har 250 Mbit in och Asus RT-N66W idag. Denna stackare verkar inte orka med då vi tappar nätet flera gånger i veckan och måste ofta starta om nämnd router. Tipps på en bra stabil enhet som pallar trycket men inte kostar 4500kr? Lite av en djungel kring detta och vad man skall söka efter

Skickades från m.sweclockers.com

Ubiquiti router plus ap