valde jag rätt ssd disk ??

Permalänk

valde jag rätt ssd disk ??

tjenare !!
satte ihop ett nytt data paket till sonen

Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB
ASUS PRIME Z370-A
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance
Corsair Force LE200 240GB
Cryorig H5 Ultimate

men nu var jag så osäker om jag valde fel ssd disk
som ni ser så tog jag en Corsair Force LE200 240GB skulle jag valt en Samsung 850-Series EVO 250GB istället den verkar vara mångas favorit !!
glömde googla om ssd diskar har varit mycket focus på processor och moderkort och minnen så jag glömde helt av ssd och resurs på sånna

Med vänlig hälsning peter

Permalänk
Medlem

inget fel på corsair force.
kör så det ryker!

Permalänk
Medlem

Tycker inte det är något fel med denna

Permalänk
Medlem

kör också med Sandforce ssd 480GB x2 så det funkar bra.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem

Det beror bara på dig själv. Själv skulle jag inte köpt någon av dom delarna. Kanske moderkortet..

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt en 960 EVO 250GB till moderkortet då den har 2st M.2/NVMe slots
Kostar lite mer men tycker det är så värt det för upp till 3200MB/sec, bra mycket snabbare än vanlig SSD har en själv och är riktigt nöjd.

En del kanske tycker det är overkill dock, men jag tittar på pris/prestanda och då vinner den lätt

Permalänk
Avstängd

Ja, jag har också den (960), men Corsair är definitivt inget skit, ärligt talat tycker jag att samsungdiskarna är ganska överprisade idag, viss det är bra grejer, men det är inte så extremt skillnad.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av Krakkan:

Jag hade köpt en 960 EVO 250GB till moderkortet då den har 2st M.2/NVMe slots
Kostar lite mer men tycker det är så värt det för upp till 3200MB/sec, bra mycket snabbare än vanlig SSD har en själv och är riktigt nöjd.

En del kanske tycker det är overkill dock, men jag tittar på pris/prestanda och då vinner den lätt

Ja det var ju inte dum du😀 måste man ha ett sånt där kylar skydd också?
Mvh Peter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Tror inte det, men annars kan du beställa en lös kylfläns från EK, eller Aquacomputer.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Har inte hårdkört min ännu, men den, 960, blir inte så våldsamt varm vid normal användning.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Okej tack för svaren sitter i kö till inet få se om jag hinner ändra order innan det går vidare till en sån där ssd istället
😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kör med Alphacool HDX kylplattor till min Samsung 960 EVO, funkar klockrent.

Sjukt grym ssd också.

Permalänk
Avstängd

Denhär skulle jag lägga med till kylning:
https://www.inet.se/produkt/5320287/ek-m-2-nvme-heatsink-svar...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Funkar den bra till att ha spel på och spela med? Tänkte mest på värme och så

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Ja det var ju inte dum du😀 måste man ha ett sånt där kylar skydd också?
Mvh Peter

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte riktigt vad du menar med kylar skydd? Menar du sån här? Jag använder inget sånt iaf och funkar finfint med EVO modellen
960 Pro har jag hört kan bli riktigt varm dock och sänka hastigheten om den inte får tillräcklig kylning men det händer endast med extrem användning, något en vanlig användare inte kommer i närheten av.

Permalänk
Avstängd

Det är inga problems att spela med den, den är nog tvärtom perfekt för det, lägg till någon av de kylflänsar som föreslogs ovan så är ni säkrade. Finns tom vattenblock till dem, men den lär knappast komma i närheten av sådana temperaturer...

Edit, jag tänker själv köra på ett AQ block, men EK blocken har Inet i lager om ni ändå tänkt beställa där, EK är top notch block, bland de bästa som finns.--

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Det är inga problems att spela med den, den är nog tvärtom perfekt för det, lägg till någon av de kylflänsar som föreslogs ovan så är ni säkrade. Finns tom vattenblock till dem, men den lär knappast komma i närheten av sådana temperaturer...

Edit, jag tänker själv köra på ett AQ block, men EK blocken har Inet i lager om ni ändå tänkt beställa där, EK är top notch block, bland de bästa som finns.--

Funderar själv på att köpa den där EK kylaren från Inet när jag nu såg den inte för att den egentligen behövs men 129kr va inte särskilt mycket Ser bättre ut en den jag länkade också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Jag hade köpt en 960 EVO 250GB till moderkortet då den har 2st M.2/NVMe slots
Kostar lite mer men tycker det är så värt det för upp till 3200MB/sec, bra mycket snabbare än vanlig SSD har en själv och är riktigt nöjd.

En del kanske tycker det är overkill dock, men jag tittar på pris/prestanda och då vinner den lätt

Finns ju dom som gillar att kolla benchmark hela dagarna.. oxå ett sätt att roa sig.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Finns ju dom som gillar att kolla benchmark hela dagarna.. oxå ett sätt att roa sig.

*host* https://imgur.com/a/buzMX *host* Ingen aning om vad du menar
960 EVO 250GB+PrimoCache med 2133Mhz ram.
Funderar på att göra en tråd om just PrimoCache när jag får tid! Så andra vet inställningar osv.

Permalänk
Avstängd

Beror väl mest på hur lång E-penis man önskar i slutänden...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

I dina skor hade jag
Säkerställt: Cryorig H5 Ultimate och inte H5 universal
Chassi: Kvalitativ såsom Meshify / Define C TG
Fläktar: Bytt ut stock mot exempelvis Noctua Redux series

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Krakkan:

Funderar själv på att köpa den där EK kylaren från Inet när jag nu såg den inte för att den egentligen behövs men 129kr va inte särskilt mycket Ser bättre ut en den jag länkade också

Presterar egentligen ganska lika, ibland ger faktiskt alfaprylarna mariginellt mer på större kylare, antagligen på grund av tunnare gods i fenorna, men EK är mycket mer välgjorda tycker jag (de brukar normalt vara mycket dyrare än alfacool och liknande).
Så, det är en ren fråga om tycke och smak i praktiken.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SE_Larsson:

I dina skor hade jag
Säkerställt: Cryorig H5 Ultimate och inte H5 universal
Chassi: Kvalitativ såsom Meshify / Define C TG
Fläktar: Bytt ut stock mot exempelvis Noctua Redux series

Noctua fläktarna kan jag också rekommendera, jag kör själv ett par P-12or som komplement på min burk.
Kanske inte världens snyggaste design på dem, ärligt talat är de rätt fula, men de har 6 års garanti på vissa modeller och mina låter nästan ingenting trots att de skyfflar rätt mycket luft.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

asus prime z370-a har redan "inbyggd" kylfläns för m.2-disk(nedre slotten)

"Prime Z370-A has an ultra-efficient heatsink to reduce M.2 SSD temperatures by up to 20°C — and that means optimal storage performance and improved SSD longevity."

Permalänk
Avstängd

Ok, jag tror den duger om man bara söker kyleffekten.
Resten är mer en designfråga.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av hyperbol:

asus prime z370-a har redan "inbyggd" kylfläns för m.2-disk(nedre slotten)

"Prime Z370-A has an ultra-efficient heatsink to reduce M.2 SSD temperatures by up to 20°C — and that means optimal storage performance and improved SSD longevity."

precis det dom sa på inet !
och det gick bra att ändra på ordern så tack alla för tipsen blir nog jätte bra det här ..

Permalänk
Skrivet av Krakkan:

Jag hade köpt en 960 EVO 250GB till moderkortet då den har 2st M.2/NVMe slots
Kostar lite mer men tycker det är så värt det för upp till 3200MB/sec, bra mycket snabbare än vanlig SSD har en själv och är riktigt nöjd.

En del kanske tycker det är overkill dock, men jag tittar på pris/prestanda och då vinner den lätt

Tack för tipset Ragge !!
blev en sådan
Med vänlig hälsning peter

Permalänk
Skrivet av SE_Larsson:

I dina skor hade jag
Säkerställt: Cryorig H5 Ultimate och inte H5 universal
Chassi: Kvalitativ såsom Meshify / Define C TG
Fläktar: Bytt ut stock mot exempelvis Noctua Redux series

säkerställt ? vet inte hur du menar men jag har beställt en Cryorig H5 Ultimate
och har ett Fractal Design Arc midi R2 som jag tycker fungera super bra

Med vänlig hälsning peter

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Tack för tipset Ragge !!
blev en sådan
Med vänlig hälsning peter

Härligt!
Du kan sen installera NVMe 2.3 drivrutinen (en del säger den ger lite bättre prestanda) och Samsung Magician så du kan uppdatera firmware å se status med mera.
Dom har också ett Data Migration program om man ska flytta Windows från annan hårddisk till SSD'n men jag skulle göra ren installation ändå.
Alla finns här: http://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/download/to...

Permalänk

👍

Skickades från m.sweclockers.com